Gå til innhold

Evnetest på barnefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er i en situasjon hvor barnefar har mye psykiske problemer. 
Jeg ønsker derfor at han skal ta en evnetest for å se om han egner seg for å ha ansvar for felles barn alene.
Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem?

Vi har vært innom barnevernet, men etter noen få "observasjoner" så kom de frem til at han kan ha samvær alene med barnet 3 timer i uka, uten tilsyn. Dette er jeg absolutt ikke enig i, da den mentale helsen hans er et stort problem, og jeg vil skjerme barnet for dette om noe skulle oppstå under samværet.

Anonymkode: dcd82...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vil ikke en evnetest stort sett bare si noe om hans intellektuelle evner? De trenger det ikke være mye nok galt med, selv om det ellers kan være mye galt psykisk som kanskje gjør ham uegnet.

Anonymkode: 004d8...f83

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! 

Jeg er i en situasjon hvor barnefar har mye psykiske problemer. 
Jeg ønsker derfor at han skal ta en evnetest for å se om han egner seg for å ha ansvar for felles barn alene.
Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem?

Vi har vært innom barnevernet, men etter noen få "observasjoner" så kom de frem til at han kan ha samvær alene med barnet 3 timer i uka, uten tilsyn. Dette er jeg absolutt ikke enig i, da den mentale helsen hans er et stort problem, og jeg vil skjerme barnet for dette om noe skulle oppstå under samværet.

En evnetest måler IQ. 

Anonymkode: 5dd4d...0a7

Skrevet

..... men du valgte å få barn med han? Og nå som dere tydeligvis ikke er sammen mer så er han "gal" og du skal gjøre det du kan for at han ikke skal få ha barnet?

Anonymkode: 15e43...08d

Skrevet

Det er jo ikke en evnetest som skal til, men en evaluering av hans psykiske tilstand. Psykiske vansker er ikke en konstant enhet. Antar han fungerte fint da du fikk barn med ham, og mens dere var sammen. Det funksjonsnivået kan han selvfølgelig vende tilbake til. Det skal mye til for å nekte samvær med begge foreldre, det å være sammen med far anses som en gevinst i seg selv, og må veies opp mot ulempene.

Skrevet

Har egentlig ingen tips. Fars rettigheter stiller sterkt. Du må fortsette med å melde bekymring, fremsette beviser og annet. Du kan håpe interessen hans for barnet dabber av underveis med din innsats.

Anonymkode: 21f22...82f

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

..... men du valgte å få barn med han? Og nå som dere tydeligvis ikke er sammen mer så er han "gal" og du skal gjøre det du kan for at han ikke skal få ha barnet?

En av diagnosene hans er dyssosial personlighetsforstyrrelse, altså psykopat og manipulativ, så han klarte å fremstå «normal» i en god stund før hans virkelige «jeg» kom frem. Han kan tvinne hvem som helst rundt lillefingeren, og det tok meg flere år å komme meg ut av forholdet. 

Ble gravid etter 3 mnd sammen, og valgte å ikke ta abort da jeg er i mot det. 

Man skjønner kanskje ikke situasjonen før man sitter i det selv, så å være «dømmende» kan du droppe :) 

Skrevet

Jeg har bare hørt at andre har måttet ta evnetester for å se om de har vært egnet til å ha samvær med barn, derfor gikk jeg ut ifra at dette var veien, men så feil kan man ta :) 

Synes hele greia er kjempe vanskelig, da jeg selvfølgelig vil at barnet skal være med far, men sånn som han er nå, er det ikke sunt for barnet. 

Skjer det noe under samværet, vil dette være mer skadelig, enn om hun blir skjermet. 

Hadde det vært snakk om samvær under tilsyn hadde saken vært noe helt annet

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fars rettigheter stiller sterkt.

Anonymkode: 21f22...82f

Hva mener du med sterkt? 3 timer i uken er vel ikke så mye å rope hurra når man er en forelder. Synes isteden det er svakt jeg.

Det virker jo som om det bare er mor som mener at far er uegnet. Kanskje flere i denne saken som er manipulerende?

Anonymkode: aaa9a...827

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med sterkt? 3 timer i uken er vel ikke så mye å rope hurra når man er en forelder. Synes isteden det er svakt jeg.

Det virker jo som om det bare er mor som mener at far er uegnet. Kanskje flere i denne saken som er manipulerende?

Anonymkode: aaa9a...827

Om barnefar kun har 3 timer i uken, ser det jo ut som at det er gjort vurderinger dithen mor antyder i hi her. Men er han manipulativ, kan jo han og spint saksbehandlere rundt lillefingeren..

Anonymkode: 23322...842

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En av diagnosene hans er dyssosial personlighetsforstyrrelse, altså psykopat og manipulativ, så han klarte å fremstå «normal» i en god stund før hans virkelige «jeg» kom frem. Han kan tvinne hvem som helst rundt lillefingeren, og det tok meg flere år å komme meg ut av forholdet. 

Man skjønner kanskje ikke situasjonen før man sitter i det selv, så å være «dømmende» kan du droppe :)

Mener du han har lav IQ? For det er det en evnetest (IQ-test) måler? 

Skrevet

ta det på deg samme slengen da, virker ikke særlig oki selv

Anonymkode: 92328...7ba

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror dessverre at en evnetest kan virke stikk motsatt av hva du ønsker, HI. Dessverre så er psykopater ofte også intelligente. Det vil si at mest trolig vil han bestå testen med glans. Og da vil han garantert bruke den for alt den er verdt mot deg. Så glem den testen.

Vet barnevernet om diagnosene hans?

Jeg har tipset om dette tidligere, søk og les en del av det Grethe Nordhelle har skrevet om hvordan fagfolk blir manipulert av psykopater, også sakkyndige i rettssaker, bl.a. fordi disse ikke tar seg nok tid til å være ofte nok og lenge nok sammen med den som manipulerer, at de ofte heller ikke forstår at de blir manipulert. Google, det er flere artikler, og hun har også skrevet en bok om dette, mener jeg. (Hun er både psykolog og advokat.)

Så får du hjelp av en advokat videre. Jeg ville lest meg godt opp og så stilt veldig saklige spørsmål til barnevernet. F.eks.: "Dere møtte far kun x antall ganger og observerte ham kun et par ganger. Med det dere bør vite om personer med dyssosial personlighetsforstyrrelse, hvordan er dere sikker på at han ikke bare tok seg sammen og ev. manipulerte for å vise sin beste side på disse møtene? Hvordan mener dere at dere på denne tiden skal ha fått tid nok til å avsløre hans manipuleringer? Det er jo ikke et snakk om om han manipulerer, han har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, og i tillegg har han diagnose x og y. Har dere lest dette - og så ville jeg lagt frem en av artiklene til Grethe Nordhelle, og bedt dem om å lese gjennom og så spørre om de fremdeles mener de kan være helt sikre på at de har kommet til riktig konklusjon, eller om det kanskje er til barnets beste å kun ha samvær med tilsyn."

Jeg ville påpekt at du ideelt sett skulle sett at barnet ditt kunne ha et forhold til en oppegående far, men at du VET at det å ha samvær uten tilsyn med far er potensielt svært skadelig for ditt barn (og gi gjerne eksempler på hvordan han har vært mot barnet, om han også har vært stygg mot dette, eller hvordan han har brukt barnet i en kamp med deg for å manipulere barnet og vende det mot deg). Og at loven sier at du som mor er pliktig til å beskytte barnet ditt mot skader du vet det kan bli utsatt for, og at du derfor ikke kan godta samvær uten tilsyn og ber dem endre sitt vedtak. Ha advokat med deg om nødvendig.

Anonymkode: 004d8...f83

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at han har denne diagnosen? Har han sagt det selv (rar ting å opplyse om hvis han faktisk har psykopatiske trekk)? Dette med diagnoser er jo taushetsbelagt fra helsepersonell osv, så skjønner ikke helt hvordan du kan være sikker på diagnosen...? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...