Gå til innhold

Barna mine er så utakknemelige 😌

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med tre fra 1. til 7. klasse. Har lite penger, men nok til middager og kveldskos som ikke er så værst.. 

-og barna mine syter sånn... Middagen er ikke bra nok, det er så mye som er "urettferdig"... 

- blir bare så veldig sliten og sprø av det, utakknemlige og bortskjemte og sytete.. 

Noen råd for å overleve? 

Hvordan sanksjonere når det er for mye syting og negativitet? 

Anonymkode: 28503...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan ta dem med i både handling og matlaging. Vis til at dere har x antall kroner som skal rekke til mat og husholdningsartikler for dere alle i en uke. Så setter dere opp en liste over hva som trengs og får dem med på handling. Ta med kalkulator slik at de får se hvor mye ting koster mens de kanskje fyller opp kurven med ting de vil ha (men som kanskje er for dyrt). Videre inkluderer du dem i matlagingen. Er de ikke fornøyd med maten, vel, da kan i hvert fall 7.-klassingen settes til å lage middag en dag eller to i uken. Da tar du med såpass mye ernæringslære at du også lærer dem at alle middager må bestå av noe protein, riktig fett, mye grønt og litt annet. Involver dem i å sette opp plan for middag for ukene, balanserte måltider ernæringsmessig, planlegge handling, selve handlingen og matlagingen. Da kanskje de gir seg litt når det kommer til matsyting, i hvert fall. Kanskje blir de også mer oppmerksom på hvor mye penger som faktisk går med til slike ting.

Anonymkode: 7e6f2...a5d

Skrevet

Har også lite med penger. Her er barna med på å sette opp middagslister. Vi lager disse ved frokosten hver lørdag og barna er med på å bestemme hva vi skal spise hver dag og en av dagene må de lage middagen. Da kan de ikke klage. Og hvis de gjør det, så er det klar melding: slutt å syte og klage på alt!

Anonymkode: 70db9...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...