Gå til innhold

Hjelp! Størrelse slalåmutstyr 10 åring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skal stå på slalåm med klassen. Hun er 10,5 år og ca.142 høy. Hun har aldri stått på slalåm før og skal låne utstyr. Nå fikk jeg beskjed av lærer at de må vite lenge på ski og staver. Regner med at her gjelder andre regler enn langrenn. Noen erfarne der ute som kan hjelpe en mor? ☺️

Anonymkode: c4feb...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo kortere ski, jo lettere å svinge, bremse osv, så om hun ikke har stått før hadde jeg nok gått for ca 130 cm.

Egentlig skal skiene være like høye som personen, så 140 cm er passe.

Anonymkode: 9432d...efd

Skrevet

Til staver kan du vel måle til livet, ca. Ha armen i 90 grader og mål til underkanten.

Anonymkode: 36de9...d78

Skrevet

Til slalåm skal skiene være min 10 cm lavere enn høyden på personen. Er hun nybegynner ville jeg gått lavere. Min gutt på 10 er 1.46 høy og har ski som kun er 1.17. og de er perfekt for han. Er lettere å ploge og svinge. Da vi prøvde for første gang i fjor(leide ski) hadde han 1.30. Hadde ikke sjans til å holde styr på det. Det ble en heller dårlig opplevelse.

Anonymkode: 887f4...657

Skrevet

Jo kortere ski, jo enklere å både holde styr på og svinge med. Staver - ikke så forferdelig nøye, de brukes uansett ganske lite. 

Det viktigste er at jenta ikke smeller til i en vanskelig løype med en gang. Hun bør rett og slett leke på ski i barnebakken/nybegynnerløypa litt før hun angriper den enkleste "ordentlige" løypa. 

Anonymkode: 3bef4...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...