Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Hvilke tiltak kan de sette inn? Hvordan kan de forebygge mobbing? Kan de søke kommunen om ekstra hjelp? (en person som følger med på mobberen). Kan barnevernet hjelpe? Hvis jeg melder mobberenns familie til barnevernet. Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Ta kontakt med skolen så tar dere det derfra. Anonymkode: 3b8f0...2d0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Tja. Hvis mitt barn mobber, så håper jeg skolen har vett nok til å gi barnet inn så det aldri tør mobbe igjen. Anonymkode: 17048...981
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja. Hvis mitt barn mobber, så håper jeg skolen har vett nok til å gi barnet inn så det aldri tør mobbe igjen. Anonymkode: 17048...981 Med en sånn innstilling så hadde jeg tenkt at dette var en bsrnevernsak... Anonymkode: 7011e...496
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med en sånn innstilling så hadde jeg tenkt at dette var en bsrnevernsak... Anonymkode: 7011e...496 Fordi noen ikke tar på barna med silkehansker og synes det er ok at skolen kjefter og forteller barn hva som er akseptert og ikke uten å dille? Jeg kaller det oppdragelse. Anonymkode: 17048...981
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Ingenting.... de snakker med oss foreldre til offeret og later som de snakker med klassen, har såkalte klassemøter for å bedre miljøet. Men det er bare pisspreik. Anonymkode: aa212...cda
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja. Hvis mitt barn mobber, så håper jeg skolen har vett nok til å gi barnet inn så det aldri tør mobbe igjen. Anonymkode: 17048...981 Det kan ikke skolen gjøre («gi barnet inn») uten å samtidig risikere å bli anmeldt for krenkelser og det ene og det andre. Vi kommer aldri til å bli kvitt mobbing før folk innser at skolen alene ikke kan løse problemet. Skolen som institusjon har ytterst få verktøy utover samtale, noe som overhode ikke alltid hjelper. Samfunnet og menneskene rundt både mobberen og den som mobbes må ta ansvar og ikke bare skyve det videre, selv om det er det mest behagelige. Anonymkode: 2adb8...100
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan ikke skolen gjøre («gi barnet inn») uten å samtidig risikere å bli anmeldt for krenkelser og det ene og det andre. Vi kommer aldri til å bli kvitt mobbing før folk innser at skolen alene ikke kan løse problemet. Skolen som institusjon har ytterst få verktøy utover samtale, noe som overhode ikke alltid hjelper. Samfunnet og menneskene rundt både mobberen og den som mobbes må ta ansvar og ikke bare skyve det videre, selv om det er det mest behagelige. Anonymkode: 2adb8...100 aha. Så jeg må melde til barnevernet. Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Skolen er pålagt å sette inn tiltak, allerede etter en uke skal tiltak og en plan på hvordan å løse problemet være på plass. Hvis ikke har man rett på å klage inn skolen til fylkesmannen. Foreldrene , du og jeg, vi sitter med den aller største oppgaven, lære barnet at mobbing er feil , samt slutte å mobbe andre selv. Noe de fleste av oss gjør ubevisst flere ganger om dagen rett forann barna våre. Mobbekulturen og hvordan vi behandler andre kommer veldig godt fram i dette forumet. Anonymkode: 4f3fb...e85
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Skolen SKAL handle ved mobbing: Lov 9. juni 2017 nr. 38 endrer lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) kapittel 9 A om elevenes skolemiljø. Skolene pålegges en aktivitetsplikt i forhold til mobbing, foreldrene får innsynsrett i skolens plan for å få slutt på mobbingen og elevene skal enkelt kunne få sin sak prøvd av Fylkesmannen hvis tiltak ikke fører frem. Skoleeier kan av Fylkesmannen bli ilagt tvangsmulkt for å sikre gjennomføringen av vedtakene. Les mer om mobbing her. Men til syvende og sist er dessverre ofte mobbing et resultat av det som skjer i hjemmet. Dårlige vilkår hjemme er en stor risikofaktor for å skape barn med usikkerheter. Redde usikre barn mobber andre barn for å fremme seg selv og sin selvfølelse. Så skolen kan bare gjøre så mye, det er i hjemmet det virkelig må tas tak i. Nå er det ofte slik at foreldrene til slike problembarn også er de som gjerne bryr seg minst og sjelden eller aldri dukker opp i sosiale sammenhenger eller foreldremøter. Tror det er viktig for oss å snakke med barna så de kan lære seg å gripe inn om de ser en situasjon der noen blir mobbet. Det er vanskeligere for mobbere å ta flere enn en. Anonymkode: 57dad...bef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: aha. Så jeg må melde til barnevernet. Anonymkode: f75c2...abd Hva tenker du barnevernet skal gjøre? hvor omfattende er mobbingen? Og hvor gamle er barna? Først prater du med lærer og får høre hva læreren sier. Alltid lurt med to sider av en sak. Gi læreren en sjans til å ordne opp. Antagelig prater han med elevene og kontakter foreldrene til mobberen. Basert på alder på barna så mulig du og bør ta en telefon til foreldrene. hjelper ikke dette etter et par uker sender du en Mail der du henviser til det psykososiale miljøet i skoleloven paragraf 9a. Skriv utfyllende og detaljert hva situasjonen er. Send mailen til lærer og rektor. Du skal da få plan over hvilke tiltak de har tenkt å gjøre. dersom ting ikke bedrer seg etter et par uker, så skriver du ny Mail, henviser til samme paragraf og skriver at ingenting er blitt fulgt opp. Mailen sender du til skolesjefen med kopi til lærer og rektor. Skriv at du forventer at de får fortgang på saken. det gjelder ha en saklig tone, skriv ned episoder med dato og Evt navn på andre som kan bekrefte det. Få alt skriftlig fra lærer og rektor. Be om referat fra møter dere har og kommenter skriftlig dersom ting mangler i referatet. Anonymkode: 2276f...6bd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Hvis du mener skolen ikke håndterer det riktig, kan du melde fra til fylkesmannen. Fylkesmannen vil da følge opp saken. Her fikk vi til slutt en assistent på mobberen, men det tok noen år før assistenten kom, og det var ment å kun være en midlertidig løsning. Det ble mye bedre når mobberen ble flyttet over i en annen klasse, men det er ikke helt bra ennå. Anonymkode: 61985...7c9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du barnevernet skal gjøre? hvor omfattende er mobbingen? Og hvor gamle er barna? Først prater du med lærer og får høre hva læreren sier. Alltid lurt med to sider av en sak. Gi læreren en sjans til å ordne opp. Antagelig prater han med elevene og kontakter foreldrene til mobberen. Basert på alder på barna så mulig du og bør ta en telefon til foreldrene. hjelper ikke dette etter et par uker sender du en Mail der du henviser til det psykososiale miljøet i skoleloven paragraf 9a. Skriv utfyllende og detaljert hva situasjonen er. Send mailen til lærer og rektor. Du skal da få plan over hvilke tiltak de har tenkt å gjøre. dersom ting ikke bedrer seg etter et par uker, så skriver du ny Mail, henviser til samme paragraf og skriver at ingenting er blitt fulgt opp. Mailen sender du til skolesjefen med kopi til lærer og rektor. Skriv at du forventer at de får fortgang på saken. det gjelder ha en saklig tone, skriv ned episoder med dato og Evt navn på andre som kan bekrefte det. Få alt skriftlig fra lærer og rektor. Be om referat fra møter dere har og kommenter skriftlig dersom ting mangler i referatet. Anonymkode: 2276f...6bd Jada, alle vet at skolen har plikt til å handle, men alle vet også at den «verktøykassa» skolen har tilgjengelig ofte på langt nær er tilstrekkelig. Enten må man slutte å legge alt ansvar på skolen, ellers får man gi skolen et bredere mandat, f.eks til å utvise elever som ikke slutter å mobbe etter at alle andre tilgjengelige tiltak har vært utprøvd. Anonymkode: 2adb8...100
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jada, alle vet at skolen har plikt til å handle, men alle vet også at den «verktøykassa» skolen har tilgjengelig ofte på langt nær er tilstrekkelig. Enten må man slutte å legge alt ansvar på skolen, ellers får man gi skolen et bredere mandat, f.eks til å utvise elever som ikke slutter å mobbe etter at alle andre tilgjengelige tiltak har vært utprøvd. Anonymkode: 2adb8...100 Hva er ditt forslag da? La barnet som blir mobbet starte på en ny skole? Man må på en måte følge den veien som er bestemt og gjøre ting i rett rekkefølge om man skal komme noen vei med skolen. ellers kan man jo reise hjem til mobberen og prate skikkelig med foreldrene for å få slutt på problemet. Anonymkode: 2276f...6bd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du barnevernet skal gjøre? hvor omfattende er mobbingen? Og hvor gamle er barna? Først prater du med lærer og får høre hva læreren sier. Alltid lurt med to sider av en sak. Gi læreren en sjans til å ordne opp. Antagelig prater han med elevene og kontakter foreldrene til mobberen. Basert på alder på barna så mulig du og bør ta en telefon til foreldrene. hjelper ikke dette etter et par uker sender du en Mail der du henviser til det psykososiale miljøet i skoleloven paragraf 9a. Skriv utfyllende og detaljert hva situasjonen er. Send mailen til lærer og rektor. Du skal da få plan over hvilke tiltak de har tenkt å gjøre. dersom ting ikke bedrer seg etter et par uker, så skriver du ny Mail, henviser til samme paragraf og skriver at ingenting er blitt fulgt opp. Mailen sender du til skolesjefen med kopi til lærer og rektor. Skriv at du forventer at de får fortgang på saken. det gjelder ha en saklig tone, skriv ned episoder med dato og Evt navn på andre som kan bekrefte det. Få alt skriftlig fra lærer og rektor. Be om referat fra møter dere har og kommenter skriftlig dersom ting mangler i referatet. Anonymkode: 2276f...6bd Ta tak i det som skjer i hjemmet som fører til denne asosiale og ekstreme adferden. En mobber er et barn som ikke har det bra, og ofte ikke bra hjemme Foreldrene er idioter, det eldre søskenet til barnet er akkurat sånn han og. De kjører fri oppdragelse Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 Hi her Vurderer å bytte skole om det ikke bedres straks. Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er ditt forslag da? La barnet som blir mobbet starte på en ny skole? Man må på en måte følge den veien som er bestemt og gjøre ting i rett rekkefølge om man skal komme noen vei med skolen. ellers kan man jo reise hjem til mobberen og prate skikkelig med foreldrene for å få slutt på problemet. Anonymkode: 2276f...6bd Ansvarliggjøre mobberen og foreldrene i mye større grad enn vi gjør nå. Skolen har ikke det mandatet, så da må man enten gi det til skolen eller til andre offentlig ansatte, f.eks barnevern. Det blir for enkelt å legge alt ansvar på skolen når skolen har så lite verktøy. Skolen kan jo ikke snakke hardt til en elev uten at det blir fullstendig balluba. Anonymkode: 2adb8...100
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 Det er mobberen som bør flyttes til ny klasse, eventuelt skole. Hvorfor skal den som blir mobbet være den som lider av det? Er helt for utvisning av unger som ikke klarer å oppføre seg, selv om det i bunn og grunn som regel er foreldrenes feil! Man må jo tenke på den som blir mobbet her også, som noen her over sier kan du jo ikke se stygt på unger lenger uten at barnevernet blir involvert. Om valget står mellom å ødelegge livet til en uskyldig unge som blir mobbet må det jo helt klart være bedre å fjerne problemet om man ikke klarer få bukt med det? Det tenker nå jeg er logisk og helt riktig i stedenfor å beskytte de som ikke klarer å oppføre seg. Selv om de har det vanskelig. Anonymkode: 57dad...bef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mobberen som bør flyttes til ny klasse, eventuelt skole. Hvorfor skal den som blir mobbet være den som lider av det? Er helt for utvisning av unger som ikke klarer å oppføre seg, selv om det i bunn og grunn som regel er foreldrenes feil! Man må jo tenke på den som blir mobbet her også, som noen her over sier kan du jo ikke se stygt på unger lenger uten at barnevernet blir involvert. Om valget står mellom å ødelegge livet til en uskyldig unge som blir mobbet må det jo helt klart være bedre å fjerne problemet om man ikke klarer få bukt med det? Det tenker nå jeg er logisk og helt riktig i stedenfor å beskytte de som ikke klarer å oppføre seg. Selv om de har det vanskelig. Anonymkode: 57dad...bef Selvfølgelig, og jeg er helt enig med deg, men hvis jeg er forelder til et mobbeoffer - hvordan kan jeg kreve at mobberen blir utvist og må bytte skole? Anonymkode: f75c2...abd
Gjest Marihønne Skrevet 26. februar 2019 #21 Skrevet 26. februar 2019 Mobbing har som regel lite med barnevernet å gjøre (med mindre du mistenker at det kan være vold i hjemmet eller lignende som forårsaker sinne hos barnet) Det er forsåvidt ekstremt mange barn som mobber uten at det har noe med foreldrene å gjøre. Kontakt skolen, hvis du mener skolen ikke gjør en god nok jobb kan du gå til sak mot skolen. Kanskje også ta kontakt med foreldrene direkte. Vet foreldrene om dette?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #22 Skrevet 26. februar 2019 31 minutter siden, Marihønne skrev: Mobbing har som regel lite med barnevernet å gjøre (med mindre du mistenker at det kan være vold i hjemmet eller lignende som forårsaker sinne hos barnet) Det er forsåvidt ekstremt mange barn som mobber uten at det har noe med foreldrene å gjøre. Kontakt skolen, hvis du mener skolen ikke gjør en god nok jobb kan du gå til sak mot skolen. Kanskje også ta kontakt med foreldrene direkte. Vet foreldrene om dette? Det er åpenbart at jeg mistenker at noe er galt i hjemmet når jeg nevner barnevernet... Kjenner også en som har jobbet på skolen der som mener det er noe galt med foreldrene... Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #23 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er åpenbart at jeg mistenker at noe er galt i hjemmet når jeg nevner barnevernet... Kjenner også en som har jobbet på skolen der som mener det er noe galt med foreldrene... Anonymkode: f75c2...abd Hmmm.., Taushetsplikten har sviktet her ser jeg... sammen med meldeplikten til skolen 🤨 Anonymkode: cdf83...994
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #24 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hmmm.., Taushetsplikten har sviktet her ser jeg... sammen med meldeplikten til skolen 🤨 Anonymkode: cdf83...994 Ja, det kan du vel si. Jeg har aldri jobbet i skole eller på SFO så vet ikke noe om hva taushetsplikten er der. Anonymkode: f75c2...abd
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #25 Skrevet 26. februar 2019 Men fakta er at det er 2 søsken, begge er like umulige og slemme mot andre barn. Sist jeg hørte om noe sånt var det en barnevernssak Anonymkode: f75c2...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå