Gå til innhold

Lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma har en fastlege som også er min egen og jeg går som regel alltid til han. Går det fint om jeg bestiller time hos en annen lege på et annet legekontor?  

Jente på 15😄

Anonymkode: ef98a...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker du en annen lege?

Før du er 16 år får du tildelt fastlege, som regel samme lege som mor har.

Er du redd legen skal sladre til mor om noe? I så fall kan du lese her: https://www.ung.no/helse/4128_Helsepersonell_har_taushetsplikt.html

Så lenge det ikke er noe foreldre absolutt må vite skal med andre ord helsepersonell ikke fortelle din mor noe du tar opp, spesielt ikke hvis det er vanskelige ting for deg (men ikke så alvorlig at foreldre bør vite for å ta seg av deg).

Fra du er 16 år har du rett til å velge fastlege selv.

Anonymkode: d73c0...de3

Skrevet

Hei igjen, grunnen til at jeg vil dra til en annen lege er kun at det blir mye kortere reisevei. Fraværet på skolen min er veldig strengt så vil bare komme meg kjappest mulig tilbake på skolen igjen😊 er ikke bekymret for hva min mor får vite eller ikke, lurte bare på om det er mulig da jeg ikke vet så mye om dette opplegget😅 men takk for svar til dere som svarte!:)

Skrevet

Du kan bestille hos akkurat hvilken lege du vil. Men ved å dra til en annen enn fastlegen din blir alle på denne sin liste prioritert før deg, så kan bli vanskelig å få time. En annen ting er at siden du ikke er på lista til denne legen du velger får legen heller ikke støtte for deg, og du må da betale mye mer for timen.

Anonymkode: d2e3b...645

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen, grunnen til at jeg vil dra til en annen lege er kun at det blir mye kortere reisevei. Fraværet på skolen min er veldig strengt så vil bare komme meg kjappest mulig tilbake på skolen igjen😊 er ikke bekymret for hva min mor får vite eller ikke, lurte bare på om det er mulig da jeg ikke vet så mye om dette opplegget😅 men takk for svar til dere som svarte!:)

Det hørtes vell litt merkelig ut ? Da kan vell moren din bytte fastlege for deg antar jeg ? Hvis det er noe du vil holde hemmelig kan du dra til en helsestasjon for ungdom hvor du kan få hjelp med alt man gjerne vil holde hemmelig for foreldrene sine ;) 

Anonymkode: d8633...1a1

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke spør moren din om dette, i og med at grunnen til at du skal til lege ikke er hemmelig.

Men det er ikke så enkelt å få time hos andre i dag, det var enklere før. Jeg får ikke bestille time hos andre leger på "mitt" kontor annet enn når det er hastetime og legen min ikke er tilstede. Må du ofte til lege? Hvis ikke så burde det går fint, og får du mye fravær så kan du jo få legeerklæring, den igjen kan få noe av fraværet slettet. Snakk med moren din :)

Anonymkode: 10f3b...eeb

Skrevet

I det øyeblikket du fyller 16 har ikke lenger dine foreldre tilgang til dine medisinske opplysninger uten ditt samtykke. Da må du lage egen profil på helsenorge.no osv. Legen har taushetsplikt. Hva gjelder fravær ber du bare legen om å skrive en erklæring til skolen som bekrefter fraværet ditt.

Anonymkode: 73c5a...875

Skrevet

Å reise til lege er dokumentert fravær, legen skriver bare en legeattest på at du har vært hos han. 

Har selv en 17-åring som skadet seg i høst og måtte flere ganger til sykehus og fastlege så det vet jeg. 

Anonymkode: e0930...a3b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å reise til lege er dokumentert fravær, legen skriver bare en legeattest på at du har vært hos han. 

Har selv en 17-åring som skadet seg i høst og måtte flere ganger til sykehus og fastlege så det vet jeg. 

Det er jo greit, men samtidig er det smart av femtenåring er å forsøke å gjøre unna legebesøkene raskest mulig for å få minst mulig fravær, for det første for ikke å miste undervisning og for det andre fordi fraværet uansett står på vitnemålet.

Anonymkode: 3fbff...c42

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Din 17 åring gikk på VGs regner jeg med ? Ingen 15 åring går på VGs siste halvåret. ( de blir 16 før året er omme.. 1 VGs) Dette er en som går i tiendeklasse og da er det enda mindre strengt... så jeg forstår ikke hvorfor vedkommende ikke bare kan dra til sin lege nå også bytte før evt VGs til høsten.. 

Anonymkode: d8633...1a1

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da kan du snakke med moren din og be om at du får byttet fastlege, så kan dere sette dere sammen og finne en og ev. sette deg på venteliste inntil den legen har ledig plass på sin liste. Først når du har kommet inn på listen til den nye legen kan du bestille time.

Skrevet

Du kan bestille time hos en hvilken som helst allmennlege. Trenger ikke være din egen fastlege. Jeg har de siste fem-seks årene bare gått til en annen allmennlege som ikke er fastlegen min. Hans pasientliste er full så jeg har ikke kunnet velge ham som fastlege, men det har aldri vært noe problem å få time.

Anonymkode: 5d442...55c

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Men det er ikke så enkelt å få time hos andre i dag, det var enklere før. Jeg får ikke bestille time hos andre leger på "mitt" kontor annet enn når det er hastetime og legen min ikke er tilstede.

Dette høres ut som en intern praksis hos akkurat denne praksisen, og handler vel om at partnerne i klinikken ikke vil gå hverandre i næringen. Disse legene har hver sin fastlegehjemmel med en liste over pasienter som gir dem inntekter.

Det er likevel ingenting i veien for å bestille time hos en annen allmennlege enn fastlegen. Man har bare ikke samme prioriterte rett til å få time. Men i praksis har jeg brukt en annen allmennlege (ved et annet legekontor og som har en full liste over faste pasienter) som min «fastlege» i rundt seks år, og har fått time uten problemer og sikkert like raskt som alle de faste listepasientene.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan bestille time hos en hvilken som helst allmennlege. Trenger ikke være din egen fastlege. Jeg har de siste fem-seks årene bare gått til en annen allmennlege som ikke er fastlegen min. Hans pasientliste er full så jeg har ikke kunnet velge ham som fastlege, men det har aldri vært noe problem å få time.

Det er veldig uvanlig at leger vil ta inn pasienter som ikke står på listene deres, så sant det ikke dreier seg om en lege på samme legekontor som avlaster hverandre, eller om de har en fellesliste.

De som står på fastlegelisten til den aktuelle legen har alltid førsterett til timer hos denne, og det er sjelden de har tid til andre. Men kanskje du har vært heldig.

Skrevet

Det er vel ingen 15-åringer på vgs etter nyttår? Da har de siste fylt 16...

Anonymkode: 2e148...cbf

Skrevet
På 26.2.2019 den 7.56, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen 15-åringer på vgs etter nyttår? Da har de siste fylt 16...

Anonymkode: 2e148...cbf

Starter på vgs etter sommeren☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...