Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Barnet mitt skal snart begynne med fremmedspråk, og jeg prøver å gjenoppfriske egne grammatikkunnskaper for å kunne hjelpe. Men jeg husker jo ingen ting! Prøvde å analysere setningen " I morgen kommer broren min på besøk". Kommer er verbal, broren min er subjekt, i morgen er adverbial - men hva er "på besøk"? Henger det sammen med verbet? Anonymkode: 91a42...f35
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Det er også et adverbial. Du er ikke dum! Alle omstendigheter er adverbiale ledd: hvor, når, hvordan, hvorfor, etc. Anonymkode: 80f20...9a9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er også et adverbial. Du er ikke dum! Alle omstendigheter er adverbiale ledd: hvor, når, hvordan, hvorfor, etc. Anonymkode: 80f20...9a9 Takk! (Og takk for snille ord!) I denne setningen: Han kom ikke på jobb fordi han var syk - er "fordi han var syk" også et adverbial, fordi det er en omstendighet? Anonymkode: 91a42...f35
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk! (Og takk for snille ord!) I denne setningen: Han kom ikke på jobb fordi han var syk - er "fordi han var syk" også et adverbial, fordi det er en omstendighet? Anonymkode: 91a42...f35 Ja, stemmer, og så kan du hørt nivå ned og analysere den setningen for seg, med subjekt, verbal og predikativ (predikatsord.) Anonymkode: 80f20...9a9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, stemmer, og så kan du hørt nivå ned og analysere den setningen for seg, med subjekt, verbal og predikativ (predikatsord.) Anonymkode: 80f20...9a9 *gå ett nivå ned* Anonymkode: 80f20...9a9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, stemmer, og så kan du hørt nivå ned og analysere den setningen for seg, med subjekt, verbal og predikativ (predikatsord.) Anonymkode: 80f20...9a9 Det begynner sakte å demre nå. "Fordi" er en subjunksjon, men setningsleddet er et adverbial? Og det er også en leddsetning? Anonymkode: 91a42...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå