Gå til innhold

Utrygge barn, hvilken hjelp finnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dessverre innsett at jeg har gjort noe feil i oppdragelsen av barnet, hun er utrygg på fremmede og veldig utrygg i ukjente situasjoner. Jeg trenger hjelp til å snu dette, men vet ikke hvordan. Tror det gått for langt til at jeg klarer det alene. Hvilken hjelp finnes det innenfor helsestasjon/barnevern? 

Anonymkode: b9001...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, du kan bestille en time på helsestasjonen. Forklare situasjonen, evt uten barnet, be om henvisning til foreldreveiledning. Kanskje har kommunen tilbud om COS veiledning. COS (trygghetssirkelen) handler om å støtte barn i sin utforskning og hjelpe barn med vanskelige følelser! Lykke til, du er ikke alene og supert at du ønsker hjelp for barnet ditt sin skyld😊 hilsen helsesykepleier

Anonymkode: 83b3b...4ee

Skrevet

Eg har fire born, og dei reagerer ulikt på slike situasjonar. To av dei er utrygge i nye situasjonar, ein av dei brukar laaaang tid på å bli trygg på nye personar, to er meir "normalt" sjenerte, ein er veldig trygg både i nye situasjonar og på nye folk. Poenget er at det treng ikkje vere noko du har gjort gale. Folk er forskjellige og har forskjellige personlegdomar frå dag ein. Men uansett selvfølgeleg veldig lurt å søke hjelp, start på heksestasjonen

Anonymkode: e7365...a8c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eg har fire born, og dei reagerer ulikt på slike situasjonar. To av dei er utrygge i nye situasjonar, ein av dei brukar laaaang tid på å bli trygg på nye personar, to er meir "normalt" sjenerte, ein er veldig trygg både i nye situasjonar og på nye folk. Poenget er at det treng ikkje vere noko du har gjort gale. Folk er forskjellige og har forskjellige personlegdomar frå dag ein. Men uansett selvfølgeleg veldig lurt å søke hjelp, start på heksestasjonen

Evt helsestasjonen, mogleg du føler deg tryggare der... 

Skrevet

Hvor mange år er barnet ? 

Barnet vårt er født veldig prematurt. Siden dag én har hun vært engstelig og redd. Veldig skjør. Vi har et barn til, som er helt motsatt. 

Barnet vårt hadde store utfordringer så hun var liten. Store. Vi fikk hjelp fra et lavterskel tilbud fra kommunen . Det vi lærte av henne, var å ha trygge rammer og at vi var konsekvente. Fortelle alt som skulle skje i forkant. Eksponere det som er skummelt. Vi har tatt mye buss, vært mye på kino, cafe . Lekeplasser.Rett og slett vært mye ute blant folk. 

Siste året i bhg løsnet alt. Men ble litt kronglete ved skolestart. Men etter jul er alt i skjønneste orden. 

På helsestasjon og andre steder... Fikk vi vite at vi må rose hele tiden. Styrke selvtilliten. 

For min del, løsnet alt på dagen, da jeg leste boken :" Hva er det jeg føler ?" Da lærte jeg hvordan man snakker med barnet mitt. Seriøst, på én  dag fikset jeg forholdet mellom oss, og hun ble trygg på seg selv, og andre. Og jeg ble en bedre mamma. 

Anonymkode: 25ce4...29a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. Jeg har fem barn (alle med samme far), og de er helt ulike. De er sine egne personligheter fra første stund. Ikke tenk at du nødvendigvis gjør noe galt. Noen barn trenger bare ekstra hjelp for å styrke selvfølelsen. Lykke til! 

Anonymkode: 54a66...393

Skrevet

Takk for så mange gode svar! Hun er 3,5 år. Barn er nok forskjellige som dere sier, og min er nok sannsynligvis født mer "utrygg" enn andre. Helt fra hun var nyfødt har hun vært veldig mamma-jente som aldri godtok andres ansikt enn mitt. Så hun var nok født mer utrygg, men jeg har ikke visst hvordan jeg kunne hjelpe henne og har nok dermed gått frem helt feil. Jeg skal definitivt lese boken som ble anbefalt, den hørtes interessant ut. Det COS-kurset som flere nevner ser jeg kun går på kveldstid, og da har jeg dessverre ikke mulighet, men jeg skal høre på helsestasjonen om det finnes noe alternativ!

hi

Anonymkode: b9001...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...