Gå til innhold

Ekkel nabo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av 20-åra, bor alene med barn i rekkehus. Mange naboer på alle kanter, og til nå har de aller fleste virker greie. Småsnakker litt med de ved henting av post, dugnader osv, annet enn det er det ikke så mye kontakt. 

Naboen som bor rett ved siden av meg har alltid, for meg, virket litt rar. Han er i 50-60 åra, men har alltid sagt hei når jeg går forbi, svart når han spør hvordan det går og spurt tilbake. I sommer var det rart å være ute, han kunne stå og glane lenge, ville prate hele tiden osv. Prøvde å overse mesteparten av det, eller avsluttet samtalene kjapt. Han har forklart han har hatt hjernesvulst, og jeg har nok «unnskyldt» rarheten med det.

På senhøsten la ham meg til som venn på face, ok tenkte jeg. Det ble mye mas, han sendte hjerter på innboksen min, delte linker på siden min osv. Jeg svarte aldri på noe av det. I jula kom han innom med gave. Oppi posen lå det film til barnet mitt, en bok jeg først ikke tittet så nøye på og en hvit boks. Åpnet den hvite boksen, og der lå det..vaginakuler.. boka var om hvordan kvinner kunne få bedre sexliv. Jeg leverte tilbake alt og sa klart i fra at dette ikke passet seg, at slike ting delte jeg ikke med noen andre enn partneren min (jeg har kjæreste som for tiden studerer et stykke unna), og ba om at dette ikke skulle gjenta seg. Blokkerte ham så på Facebook.

Fikk melding nå fra en med et annet navn enn naboen, men det var ham, hvor han skriver et dikt som handler om hvordan han og jeg har sex, og sa at han var skuffet over at jeg blokkerte ham og at jeg hadde vært med på leken LENGE.

Problemet mitt nå er at alt som har skjedd har vært muntlig, bortsett fra denne siste meldingen, men den står jo ikke i hans navn. Hvordan skal jeg gå videre nå? Har lyst til å ta det opp med styret og egentlig lyst til å melde ham til politiet, men hvor langt kommer jeg med noe sånt når ingenting står skriftlig?

Ekkelt fordi han ser rett inn i hagen min om sommeren, gruer meg jo til å gå ut der igjen..

Anonymkode: c2323...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sender du en melding tilbake der du spørr om det er han og hvordan du har vært med på leken. Og at du ga klar beskjed om at dette var uønsket oppmerksomhet da du leverte tilbake gaven. Kanskje får du et svar du kan bruke som bevis hoss styre/politi. Uansett ville jeg ha rådført meg med politiet. Han kan jo være godt kjent der, da dette kanskje ikke er første gang. 

Anonymkode: 2c81a...854

Skrevet

Ring politiet og flytt

Anonymkode: cf9e0...443

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da sender du en melding tilbake der du spørr om det er han og hvordan du har vært med på leken. Og at du ga klar beskjed om at dette var uønsket oppmerksomhet da du leverte tilbake gaven. Kanskje får du et svar du kan bruke som bevis hoss styre/politi. Uansett ville jeg ha rådført meg med politiet. Han kan jo være godt kjent der, da dette kanskje ikke er første gang. 

Anonymkode: 2c81a...854

Har sendt melding tilbake, men han svarer ikke (tror han har slettet profilen rett etter han sendte), kan lydopptak være bevis? Vurderer å gå bort til ham og ta det sånn om jeg ikke får svar.

Det kan jo hende, tusen takk for tips! 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ring politiet og flytt

Anonymkode: cf9e0...443

Skulle gjerne flyttet, men studerer nå, så får ikke nytt lån i banken.. Men skal snakke med styret om mulighet for å bygge en levegg slik at han ikke får innsyn til hagen.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sendt melding tilbake, men han svarer ikke (tror han har slettet profilen rett etter han sendte), kan lydopptak være bevis? Vurderer å gå bort til ham og ta det sånn om jeg ikke får svar.

Skulle gjerne flyttet, men studerer nå, så får ikke nytt lån i banken.. Men skal snakke med styret om mulighet for å bygge en levegg slik at han ikke får innsyn til hagen.

Kjøp en levegg du kan flytte på, dette trenger du vel ikke spørre styret om?

Anonymkode: c24ae...8f6

Skrevet

For en ekkel situasjon. Har ikke råd, men fy så ekkelt. Han er jo syk i hode.

Anonymkode: 67d75...8ad

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan en levegg du kan trekke ut som en rullegardin fungere?

https://www.google.no/search?q=levegg+trekk+ut&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiMpceHn9TgAhXExIsKHX4zDE4Q_AUIDigB&biw=1536&bih=727#imgrc=ZKszWVtIqJClKM:

Anonymkode: fad70...b57

Skrevet

Hva skal du politianmelde, egentlig? At han mener dere har flørtet og du ikke er av samme oppfatning? 

Anonymkode: 087d2...795

Skrevet

Snakk med kjæresten din. Det tror jeg er deg viktigste. Snakk med naboen sammen med ham eller henne og vær ekstremt tydelig på at du aldri har "vært med på" noe som helst.

Anonymkode: 01c8c...3a2

Skrevet

Svar klart og tydelig på melding. Gjør det klart at du ikke ønsker noen form for kontakt og at neste gang blir du å kontakte politiet. Be han holde seg unna deg og ditt barn.

Kjøp le vegg. Pass på barnet ditt. Fortell barnet ditt om å holde seg unna denne naboen. Fortell det til kjæresten din og evnt en annen nabo som kan følge litt med på deg.

Her må du være føre var FØR noe mer enn dette lille ubehaget skjer.

Kontakt politiet hvis han svarer på din melding eller kontakter deg igjen.

Anonymkode: d8140...5bc

Skrevet

Ville gått rett til styret og fortalt det du forteller i hovedinnlegget. Kan være de kan hjelpe deg mht vegg....ikke minst forståelse og støtte

Skrevet

Gå til styret - og ikke utsett det, for en mann som oppfører seg slik kan godt gå dit først, eller spre løgnhistorier om deg til naboene.

Og gå til politiet også, de vil råde deg hva du best kan gjøre.

En som spurte hva du kan anmelde. Seksuell trakassering er ulovlig, og det er det denne mannen har bedrevet. Han tolker normal høflighet og vennlighet for seksuell interesse, og til tross for at du gjentatte ganger har vært veldig tydelig med at du ikke ønsker en slik oppmerksomhet, så fortsetter han. Og nå har det egentlig eskalert, for nå har han også innbilt seg selv at du har vært med på det seksuelle/flørten. Da kan han dessverre også bli farlig. Ikke sikkert, men han kan bli det når han forstår at han blir avvist og også hvis styre/politi blir innblandet. Men du har ikke noe valg, du må gå til politiet og til styret, for hvis du ikke gjør det vil dette trolig bare eskalere uansett.

Snakk åpent om alt som har skjedd og skjer med din kjærest også.

Anonymkode: 35582...d0b

Skrevet

Hva i all verden mener dere politiet skal gjøre? Hvilken lov har han brutt?

Anonymkode: 9b980...1b0

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Politiet kan antagelig ikke gjøre noen ting, men de kan rapportere hennes bekymring. Om en mann har flere slike bekymringer på seg og på den måten er en "kjenning av politet" når han evt gjør noe galt vil det bli tatt med i tiltalen at mange har klagt på han tidligere.

Anonymkode: ff5b0...c3d

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det han har gjort er seksuell trakassering og begynner å bli så omfattende at det trolig også kommer under stalking - begge deler forbudt iflg. norsk lov.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seksuell trakassering! Det er faktisk ikke greit å sende vaginakuler til noen, og skrive dikt med seksuelt innhold til en person som tydelig har avvist denne formen for tilnærming. Som en over sier, han tolker normal høflighet som flørting, og kan bli skikkelig skummel.

ville sagt til han eller skrevet et brev hvor du påpeker at du aldri har hverken flørtet eller oppført deg på en måte som tilsier at du har ønsket å innlede et forhold med han. Ville påpekt at han har fortolket normal høflighet som en vennlig naboparet og hilsiing som noe annet enn hva det er og at du opplever han som ubehagelig da han ikke respekterer dine grenser. Ville også sagt at du har informert borettslaget og politiet om hans adferd og at du har bedt om ekstra skjerming for innsyn inn i din hage.

lykke til!!!

Anonymkode: 83e90...06b

Skrevet

Oj, han er gal. Og det skumle er at du ikke vet hvor gal, eller om han er farlig/harmløs

Ville sendt han en kjempetydelig sms hvor du forklarer at du ikke er interessert i kontakt med han og at du vil kontakte politiet hvis han ikke slutter.

Anonymkode: 18c6e...731

Skrevet

Takker så mye for alle svar. Kjæresten min vet alt sammen, nærmeste nabo på andre siden er min beste venninne og vet også alt. 

Har sendt melding til styreleder hvor jeg spurte om et hastemøte, så får jeg ta det der i det minste.

Jeg er heldigvis ikke bekymret for at han skal bli voldelig eller noe, han bruker stokk og må sitte i rullestol/bil når han skal gå lengre strekninger enn bare til postkassen, så der har jeg overtaket.

Disse helsesituasjonene har jo skjedd på dugnader og slikt så «alle» naboene har sett hvordan jeg har oppført meg. En annen venninne har vært her mens han har stått og stirret, så hun kan også bekrefte hvordan han er. 

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for alle svar. Kjæresten min vet alt sammen, nærmeste nabo på andre siden er min beste venninne og vet også alt. 

Har sendt melding til styreleder hvor jeg spurte om et hastemøte, så får jeg ta det der i det minste.

Jeg er heldigvis ikke bekymret for at han skal bli voldelig eller noe, han bruker stokk og må sitte i rullestol/bil når han skal gå lengre strekninger enn bare til postkassen, så der har jeg overtaket.

Disse helsesituasjonene har jo skjedd på dugnader og slikt så «alle» naboene har sett hvordan jeg har oppført meg. En annen venninne har vært her mens han har stått og stirret, så hun kan også bekrefte hvordan han er. 

Hi

Det er enda godt at han ikke er i stand til å gjøre deg noe fysisk, for slike som han kan bli voldelige når de blir så opphengt i en kvinne. Det han gjør er uansett ulovlig, så det er bra du tar tak i det. Spør også politiet om råd, for det er godt mulig du ikke er den første som opplever dette.

Godt du også har vitner.

Det at han har den diagnosen han har kan gjøre ting vanskeligere fordi han kanskje "ikke kan noe for det". Men han virker så oppegående at jeg tror han kan regnes som helt tilregnelig og at det han gjør er planlagt og bevisst. Spør politiet om råd, og skulle det bli et videre problem så går det også an å kontakte kommunelegen og stille spørsmålstegn ved om denne personen ikke bør ha en tettere oppfølging siden han trakasserer andre som han gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...