Gå til innhold

Bytte fornavn i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gjort det eller kjenner noen som har gjort det? 

Jeg har med meg vonde minner fra barndommen. Navnet mitt henger ved det. Tidvis gjennom oppvekst og i voksen alder har det vært så vanskelig å si navnet mitt. Det setter seg liksom litt fast i halsen. Det er et helt normalt navn, så det er ikke navnet i seg det er noe galt med. Kun identiteten knyttet opp mot navnet. Jeg tenker at det hadde vært veldig deilig å befri meg fra navnet mitt, men jeg forstår naturligvis at folk rundt meg kommer til å reagere. Veldig! Likevel.... Hva tenker du? 

Anonymkode: 0a744...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om en person som byttet navn som godt voksen. Det ble veldig rart, spesielt siden den tok samme navn som en i nærmeste omgangskrets hadde, og oppførselen virket som en slags idoldyrking av denne andre personen. Hele greia var veldig pussig og veldig mange reagerte negativt. Men der var det trolig noe rar psykiatri inne i bildet, så det kan nok ikke sammenlignes helt.

Ellers byttet en slektning av meg om rekkefølgen på fornavnene sine som voksen. Både fordi første fornavn var veldig uvanlig, men også fordi personen hadde en del negative følelser rundt det fra barndommen. Det gikk uproblematisk. Men kanskje var det enklere fordi den bare tok i bruk mellomnavnet sitt og byttet rekkefølgen på navnene i folkeregisteret.

Jeg tror det kan være vanskelig. Vanskelig å forklare en så inngripende endring uten å forstå bakgrunnen for det, og det er jo ikke alle du ønsker å fortelle årsaken for valget ditt til.

Jeg ble forresten kjent med en eks av meg med bruk av hans første fornavn. Jeg visste ikke at han hadde et mellomnavn en gang. Så for mer var han bare det fornavnet. Vi ble sammen nesten et år etter vi møttes, og da fortalte han at han alle andre steder hadde brukt begge sine fornavn, og at for han var det egentlig veldig feil å bare bruke det første, for det forbandt han som navnet til sin far. Jeg måtte derfor begynne å bruke begge navnene hans. Tror det tok 1 - 1,5 år før jeg var komfortabel med å bruke begge navnene uten å "irritere" meg over det, for for meg var han jo bare det første navnet sitt. Men, når jeg først fikk det inn, da satt dobbelnavnet, og hvis jeg tenker på ham nå så er det alltid med begge navnene. Det er to navn som ikke er vanlig å si sammen, mulig derfor det var såpass vanskelig å føle ble riktig.

Jeg tror det kan være vanskelig for de rundt, kanskje noen også vil synes det er rart, men det er jo du som skal leve og ha det godt med navnet ditt, det er det viktigste. Mange vil nok slite en del, og du må være forberedt på at det å si ditt opprinnelige navn er veldig automatisert hos de som allerede kjenner deg, så du må være forberedt på at det blir mange glipper, kanskje i år fremover. Samtidig, de som betyr mest for deg og som kanskje får vite årsaken, de vil nok legge mer energi i å venne seg til ditt nye navn også.

Anonymkode: 29285...d7b

Skrevet

Jeg har endret fornavn pga drapstrussler. Ikke opplevd så mye negativt. Mine nærmeste familie og venner vet hvorfor. 

Når andre spør svarer jeg bare: pga veldig gode personlige grunner jeg ikke ønsker å utdype. Aldri møtt noe fordommer da..

Anonymkode: 53ca5...1e7

Skrevet

Mannen min har gjort det. Likte ikke navnet sitt og hadde store problemer med det pga barndommen.

Gikk fint med bytte i omgangskretsen fordi han var mellom jobber, på flyttefot og barna hadde ikke blitt så store at de viste at han het noe annet enn pappa. De nærmeste vente seg noen lunde til det, men kan enda si feil selv mange år senere. Jeg selv sliter veldig med det. Jeg bruker aldri hans gamle navn og tenker aldri på han som det, men bruker ikke det nye navnet så mye heller.. blir alt «eeeeh» foran navnet hans fordi jeg må tenke så over at det er det jeg skal bruke. Veldig gamle kjente, fra barndommen som man møter en gang i blant, sliter litt med å bruke det nye navnet. Forståelig nok. 

Men jeg sier kjør på! Livet er for kort til å ikke gjøre det man har lyst til. Mannen min er VELDIG fornøyd med valget sitt og angrer ikke. I hans daglig liv er det vel egentlig bare jeg som vet at han har hatt et annet navn. Men vær forberedt på at det kan ta lang tid før de rundt deg tilpasser seg det nye navnet :)

Anonymkode: 6447c...186

Skrevet

Jeg byttet faktisk navn for et par dager siden. Tenker ikke så mye på hva andre kommer til å mene om det. De (og jeg) får bare venne seg til det. 

Anonymkode: bff2c...eba

Skrevet

Jeg byttet, men kun fra Lise til Elise (fiktive navn, men samme greia). Det er fortsatt vanskelig for familien å huske nå 10 år senere, men jeg har flyttet, så alle mine nye venner er jo dermed ikke kjent med det gamle navnet mitt. Jeg tenker at hvis du vil det så bør du gjøre det, men husk at det ikke er noen mirakelkur for å fikse problemer du har inni deg. 

Anonymkode: 3c332...c5b

Skrevet

Jeg tenker at du ikke bør la navnet ditt identifisere deg.

Jeg kjenner tre som har byttet navn i voksen alder av ulike årsaker. Jeg kaller de det gamle navnet. Ikke med vilje, men av vane

Anonymkode: e2c0d...c43

Skrevet

Til HI: Kjør på! Et navnebytte skader ingen, og det gjør deg godt så det er bare å gjøre.

Til dere som bruker lang tid på å lære nytt: Skjerp dere. Det tar altså hverken 1 eller 10 år å lære seg et nytt navn, det handler om respekt.

Anonymkode: ef4b5...4e3

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at du ikke bør la navnet ditt identifisere deg.

Jeg kjenner tre som har byttet navn i voksen alder av ulike årsaker. Jeg kaller de det gamle navnet. Ikke med vilje, men av vane

Så dum!

Anonymkode: 4721b...f47

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dum!

Uten forklaring, så har denne påstanden ingen betydning 

Skrevet

Ei bekjent holder nå på å skifte navn. Det er nok litt anderledes enn hva du vil gjøre, for hun skifter navn fra ett jentenavn til ett guttenavn. 

Anonymkode: 901e4...d1e

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer ikke å tenke deg til hva som var dumt med det? 

Da kan jeg forklare. Hvis du er så sta/dum/ignorant/egen/vanskelig at du ikke klarer/orker/gidder å lære deg til å bruke et nytt navn så er det dumt. 

Værsågod. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan jeg forklare. Hvis du er så sta/dum/ignorant/egen/vanskelig at du ikke klarer/orker/gidder å lære deg til å bruke et nytt navn så er det dumt. 

Værsågod. 

Du vet ikke allverden om hvordan hjernen prosesserer språk, gjør du vel?

Anonymkode: 67859...3db

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ikke allverden om hvordan hjernen prosesserer språk, gjør du vel?

Jeg gjør kanskje ikke det, men om man konsekvent nekter å kalle folk ved sitt rette/nye navn så er det pga vondt i viljen og ingenting annet. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den taler faktisk for seg selv. 

Anonymkode: a1d2c...358

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør kanskje ikke det, men om man konsekvent nekter å kalle folk ved sitt rette/nye navn så er det pga vondt i viljen og ingenting annet. 

Det handler ikke om å være vrang for de fleste, det handler om koblingen person-betegnelse.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om å være vrang for de fleste, det handler om koblingen person-betegnelse.

Det handler om respekt og vilje, å si noe annet er tull. Selvfølgelig klarer man å bruke et annet navn.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nektare og nektar fru blom. No var det ikkje eg som skreiv innlegget du refererte til, men eg har ein hjerne som lever sitt eige liv når det kjem til navn. Eg blandar alltid søskennavn, både på mine egne og ungane, eg kan finne på å seie navnet til bror min til ungane mine. Og eg blandar alle andre søskenavn og. Så om hi hadde vore mi veninne og bytta navn så hadde ho hatt mi fulle støtte og respekt, men eg hadde altså streva med å få det rett likevel. Ho du refererer til skriv jo ikkje noko om å nekte å bruke det nye navnet, men at vanen er så sterk at det blir vanskeleg i praksis. 

Anonymkode: 1c3ce...9b6

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Værsågod. 

Det er jo DU som er dum da 🙈 som nevnt over, handler om hjernen , ikke at man ikke gidder. Sukk

Anonymkode: 20591...4cb

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler om respekt og vilje, å si noe annet er tull. Selvfølgelig klarer man å bruke et annet navn.

Du er for enkel til at jeg gidder å snakke mer med deg om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...