Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 .. som ønsker å komme hjem når de sier at de angrer seg og har blitt et nytt menneske, eller tror dere at det et en del av planen for å skape frykt og drepe vantro osv. Anonymkode: 5e9ac...3b1
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Det siste. Stoler ikke på dem. Anonymkode: ceaf4...0cf
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 De som reiste for å være med i IS og kjempe djihad er forvridd i hodet, potensielt farlig og passer ikke inn i et sivilisert samfunn. La dem være igjen der de er nå. Anonymkode: c0fcb...f6e
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Synes absolutt ikke at de skal få komme hjem. De kan bare bli der! Anonymkode: 9ac22...424
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 Det siste. Bør ikke få returnere. Hun ene (som ikke får returnere til USA) har vært veldig ekstrem, oppfordret til drap, terror etc. Skjønner det er kjipt for henne nå, men det er liksom ikke snakk om å gå på rød mann her 😕 Anonymkode: 33088...1e6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 Tror ikke på et ord av det de sier. Anonymkode: 9fed0...eef
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Tror ikke på de et sekund engang... Kommer disse til Norge tror jeg de utgjør en veldig stor risiko. Anonymkode: 6bae6...727
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Nei jeg tror ikke på dem, og ingen bør hjelpe dem tilbake hit. Det bør være dødsstraff for IS og tilhengerne deres, og viss de ikke kan dømmes til døden bør de i det minste aldri slippes ut blant folk. Anonymkode: f83be...8d3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Stoler ikke på de, om de var naive og unge når de reiste er greit, men nå er de så ødelagt og radikalisert at de bør bli i et meget muslimsk land. Vi i Norge eller annet europeisk land har ingenting de ønsker. La de bli i flyktningeleiren eller la de flytte til Dubai . Anonymkode: 53bbc...402
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 Jeg tror nok at en del av dem fikk et brutalt sjokk to ble revet tilbake til virkeligheten da de reiste ned. Disse er nok oppriktige. Og de er sikkert også redde for hva som skal skje dem videre om de ikke får komme hjem. Noen av dem er jo enker også, og da blir de jo nesten fritt vilt blant endel der. Uansett har de liten mulighet til å greie seg og beskytte seg selv og barna, så de risikerer å bli tvunget sammen med andre radikale. Men så er det alle de andre. Selv blant en del som egentlig tilhører første gruppe og ønsker et fullstendig brudd med det miljøet de har levd i, en del av dem utgjør en sikkerhetsrisiko fordi personer i miljøet kan true dem til å gjøre ting de egentlig ikke ønsker. Og så er det de som nok er radikalisert for evig og alltid, og de utgjør absolutt en direkte trussel. Men, det er ikke noe enkelt spørsmål, hva som skal skje med dem. Ser vi tilbake til andre verdenskrig mistet damer som hadde forhold til tyskere under krigen sitt statsborgerskap, selv om de aldri hadde vært politisk aktive og selv der deres menn var tvunget inn i rollen som soldat for Hitler. Jeg tror ikke vi kan ta fra IS-brudene statsborgerskapene deres. Men deres situasjon er jo ganske anderledes, de har veldig bevisst reist ut av landet for å slutte seg til noen som driver terror. Mange av dem har gjort det uten å kjenne den de skulle gifte seg med også, kun pga. ideologi. Deres handlinger er verre, etter min mening, fordi de har tatt et veldig bevisst valg om å støtte et terrorvelde. Samtidig, mange av dem ble hjernevasket på forhånd, flere har hatt vanskelige forhold rundt seg hjemme (ikke alle) som nok også har gjort dem mer sårbare. Jeg vet ikke hva som er riktig, er bare veldig glad for at det ikke er jeg som skal bestemme dette. Jeg mener imidlertid at de bør straffeforfølges om de kommer tilbake til Norge, for de har valgt å støtte en terrorgruppering, noe som er ulovlig. Og så bør de uansett overvåkes i årevis fremover mtp. at de kan utgjøre en potensiell fare for landet og at det er fare for at de også radikaliserer sine barn. Anonymkode: be0d0...acb
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Jeg blir ganske irritert over disse brudene. Da ting var fint i IS-staten og de drepte og torturerte jesidier m. fl, hørte man ingenting i fra dem. Men nå når de må bo i fryktelige flyktningeleire er det ikke så fint lenger og de vil hjem. For barna, må vite. De er jo uskyldige! Og der er problemet, tenker jeg. Hvis de ikke får komme hjem, hva skjer med holdningene deres da og hvordan blir barna? Får vi «bukt» med den ekstreme islamismen om vi lar dem være? Jeg tenker kanskje at de kan komme. Vi straffeforfølges dem og de får laaange straffer. Barna blir plassert i andre familier med andre holdninger. Men lange straffer i Norge, skjer jo ikke.. Anonymkode: 2c5f6...fff
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 Tror ikke på dem, nei. Men mener de som norske borgere må hentes tilbake og straffeforfølges. Syria og Irak har på ingen måte fortjent å måtte hanskes med disse lavmåls individene som har kommet for å ødelegge landet deres og fordrive dem på flukt. Anonymkode: b12be...5ee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 Jeg synes de fleste av brudene bodde fint og skjermet i de land de kom fra. De fleste var tenåringer da de dro til Syria, sikkert veeeldig naive. Nå har de fått ett innblikk i helvete. For sent å være etterpåklok. De er i en forferdelig situasjon nå. De fleste svært unge enker med flere små barn i et krigsherjet land med kvinnefientlig syn som de har trolig aldri sett før. De har ingen måte å beskytte seg selv eller sine barn på. De har det sikkert som de fleste andre kvinner der og de synes jeg synd på. Hvor dum kan en være til å dra til ett krigsherjet området? IS? Vet virkelig ikke. Skal man tenke at dette var måten disse tenåringene ønsket å forandre verden slik mange andre ungdommer ønsket. Gode gamle hippier og sex, drugs and rock and roll! Uansett, ISbruudene er myndige nå og skal stå til ansvar for sine handlinger. Loven sier at om hun ikke har en annen statsborgerskap, kan hun ikke fratas det hun har. Jeg ville trodd på dem ett sekund om hun returnerer. Kanskje hun er radikalisert, men hun kan ennå være dum, uansett det er det samme. Barna bør følges etter og bli fratatt om de finner på å overføre sine idiotiske syn på dem. Anonymkode: 08eaf...a07
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes de fleste av brudene bodde fint og skjermet i de land de kom fra. De fleste var tenåringer da de dro til Syria, sikkert veeeldig naive. Nå har de fått ett innblikk i helvete. For sent å være etterpåklok. De er i en forferdelig situasjon nå. De fleste svært unge enker med flere små barn i et krigsherjet land med kvinnefientlig syn som de har trolig aldri sett før. De har ingen måte å beskytte seg selv eller sine barn på. De har det sikkert som de fleste andre kvinner der og de synes jeg synd på. Hvor dum kan en være til å dra til ett krigsherjet området? IS? Vet virkelig ikke. Skal man tenke at dette var måten disse tenåringene ønsket å forandre verden slik mange andre ungdommer ønsket. Gode gamle hippier og sex, drugs and rock and roll! Uansett, ISbruudene er myndige nå og skal stå til ansvar for sine handlinger. Loven sier at om hun ikke har en annen statsborgerskap, kan hun ikke fratas det hun har. Jeg ville trodd på dem ett sekund om hun returnerer. Kanskje hun er radikalisert, men hun kan ennå være dum, uansett det er det samme. Barna bør følges etter og bli fratatt om de finner på å overføre sine idiotiske syn på dem. Anonymkode: 08eaf...a07 Jeg ville IKKE trodd på dem, skulle det stå.. Anonymkode: 08eaf...a07
Hjertefru Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 Problemet er at de i manges øyne er landsforrædere. Det er nok begge deler, noen var nok eventyrlystne ungjenter som nå har fått en brutal oppvåkning. Andre er radikaliserte fanatikere. Problemet er at det blir ekstremt vanskelig for myndighetene å skille de siste fra de første. De sistnevnte burde blitt internert på livstid, og barna tatt fra dem selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 Nei trur ikkje på dei,synst egentlig bare det er ein ting å gjere og det er åfjerne dei fra jorda slik dei har gjort med så mange sevile. Barna kunne fått komt tilbake og blitt adoptert og fått nye hjem 😊 Anonymkode: 7a619...372
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 De små barna burde blitt reddet. Men stoler ikke på de mødrene. Det må få konsekvenser når man tar disse valgene. Kjipt, men vil ikke ta sjansen på å få de hjem. Anonymkode: c9a66...d9c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 Jeg tror de ønsker å komme hjem og at mange angrer. Jeg synes likevell de bør straffeforfølges der de har gjort forbrytelsen før de får komme hjem. Barna bør derimot bli tatt hjem til landet de har statsborgerskap i. Anonymkode: 056c7...23f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 Kan de ikke bare hente hjem barna? Eller blir de bare sinte og farlige voksne fordi "vesten drepte pappaen deres" kanskje? Anonymkode: 38965...191
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 På 23.2.2019 den 17.57, Anonym bruker skrev: Nei jeg tror ikke på dem, og ingen bør hjelpe dem tilbake hit. Det bør være dødsstraff for IS og tilhengerne deres, og viss de ikke kan dømmes til døden bør de i det minste aldri slippes ut blant folk. Anonymkode: f83be...8d3 Syns du dødsstraffen bør eksekveres med halshogging? Anonymkode: 42da9...6c1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #21 Skrevet 25. februar 2019 Stoler ikke på de et sekund, men likevel syns jeg det blir feil at de bare «skal bli der de er». Kalifatet er oppløst og byene er gjenerobret. Jeg synes ikke det er riktig at nylig befridde krigsherjede land plutselig skal blu belemret med hjernevaskede amerikanske eller britiske statsborgere. De har jo ikke lovlig opphold der de er heller (Syria/Irak). De bør returneres til landet de har statsborgerskap i og tiltales for terror. Anonymkode: 366d6...610
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #22 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stoler ikke på de et sekund, men likevel syns jeg det blir feil at de bare «skal bli der de er». Kalifatet er oppløst og byene er gjenerobret. Jeg synes ikke det er riktig at nylig befridde krigsherjede land plutselig skal blu belemret med hjernevaskede amerikanske eller britiske statsborgere. De har jo ikke lovlig opphold der de er heller (Syria/Irak). De bør returneres til landet de har statsborgerskap i og tiltales for terror. Anonymkode: 366d6...610 Enig. Noe annet ville jo være absurd. Det er som å si at alle SS-offiserene i Auschwitz måtte bli igjen i Polen som straff. Det er da virkelig ikke riktig mot polakkene! Anonymkode: 42da9...6c1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #23 Skrevet 25. februar 2019 Jeg leste saken i Aftenposten i går, der de hadde snakket med to svenske IS-damer med småbarn. Det er ille å lese om barn som må leve under fryktelige forhold, kun pga. sine egne foreldres idioti. Men å sende barna hjem uten mødrene? For barna vil jo det være nok et traume, å bli revet vekk fra mamma, som må være i en fæl leir mens de kommer til en bestemor (eller noe sånn) de aldri har sett før. I værste fall kan jo det øke risikoen for at de radikaliseres selv senere. Uansett, dersom disse kvinnene ikke skal straffeforfølges der de er, og de har norsk statsborgerskap, bør de nok få komme tilbake. Det betyr ikke at man skal stole på dem eller ikke overvåke dem. Anonymkode: f1cba...107
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #24 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Stoler ikke på de et sekund, men likevel syns jeg det blir feil at de bare «skal bli der de er». Kalifatet er oppløst og byene er gjenerobret. Jeg synes ikke det er riktig at nylig befridde krigsherjede land plutselig skal blu belemret med hjernevaskede amerikanske eller britiske statsborgere. De har jo ikke lovlig opphold der de er heller (Syria/Irak). De bør returneres til landet de har statsborgerskap i og tiltales for terror. Anonymkode: 366d6...610 Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på Anonymkode: 4e854...ca4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå