Gå til innhold

Gruer meg til nettene pga smerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste månedene har jeg våknet i smerter på nettene. Det hofta av alle ting som gjør vondt og har jeg ligget på den for lenge, gjør alle stillinger vondt. Jeg sovner og våkner hele natten. Fikk anbefalt en mykere madrass så gikk til innkjøp av dette. Hjalp noen uker og jeg sov SÅ godt, men de siste dagene har det kommet tilbake igjen.

Legen har ikke peiling på hva det kunne være og jeg kan ikke drive å ta sovemedisin pga smerter i hofta som er der kun på nettene!

Om det har noe å si så er jeg kun 30 ...

Anonymkode: d0b19...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill time his en fysioterapeut. De har peiling på muskler og skjelett... Klem!

Anonymkode: 32f92...624

Skrevet

Jeg har også smerter i hoftene, men jeg har  påvist artrose.... Bestill ny legetime og forlang utredning! 

Klem

Anonymkode: c1c8b...2e7

Skrevet

Hva kan en fysioterapeut gjøre med dette?

Våknet for 15 minutter siden, sov relativt greit i natt og våknet kun noen få ganger. Ligger her nå da med vondt uansett hvordan jeg legger kroppen

Skrevet

Høres ut som en tafatt fastlege. Har du så sterke smerter må d jo utredes. Han må da henvise deg videre. 

Moren min fikk tidlig slitasje på hoftekulene.. måtte sprøyte kortison hver 3 mnd direkte inn i hofta .. Kan være bløtvev/muskler eller skjelett. Be han henvise deg videre. Kan ikke bare dekke over symptomer med smertestillende

Anonymkode: e2efe...e29

Skrevet

Gå til en naprat, kiropraktor e.l, de kan mye mer om muskel og skjellett enn en fastlege. 

Anonymkode: fb7b0...29a

Skrevet

Hos fysioterapeut har du ikke noe å gjøre. Naprapat eller kiropraktor er rett adresse, men helst skulle du få tatt røntgenbilder også. Det kan helt fint være slitasje,selv om du er ung. En ørliten skjevstilling, så øker slitasjen enormt. 

Anonymkode: 85de8...a3b

Skrevet

Jeg har prolaps med isjias og har store smerter i hofta på den siden. Kan du ha prolaps? Evt kan det være bekken eller artrose? Ingen av delene er dessverre stort å gjøre noe med. Bortsett fra fysio, kiropraktor og smertelindring 

Anonymkode: 549be...e34

Skrevet

Har legen i det hele tatt undersøkt deg? Min erfaring er at leger faktisk sjelden undersøker ordentlig, og de som gjør det er ofte for dårlig på det.

Det er tull at du ikke har noe å gjøre hos en fysioterapeut, men jeg er enig i at det er bedre å gå til en kiropraktor eller manuellterapeut eller naprapat først. Kiropraktor og manuellterapeut kan dessuten henvise deg videre til ev. røntgen, ultralyd eller MR om det skulle anses som nødvendig (det kan ikke en naprapat eller vanlig fysioterapeut). Men dette kan god bare være muskulært også, og da kan en fysioterapeut gjøre en god jobb for å hjelpe deg. Fordelen med å gå til en av de andre er at de også kan justere ev. låsninger i rygg/bekken som kan ligge bak og trigge smertene dine.

Hvilken videre behandling du bør ha, det kommer an på årsaken til smertene. Er det bekken/rygg som trigger smertene, da er en av de som justerer ledd stedet å begynne. Er du f.eks. svak i muskulatur og derfor får spenninger som fører til smertene dine, da er fysio god til å gi deg et treningsopplegg. Stiv muskulatur fjernes raskest hos en som er ordentlig dyktig på IMS-behandling/triggerpunktbehandling med nåler. Flere av dem kan behandle det muskulære. Har du en betennelse i muskelfestene er gjerne trykkbølgebehandling best og så følge opp med tøyninger og øvelser, samme om du skulle ha en slimposebetennelse. Skulle kiropraktor/manuellterapeut mene at du kan ha slitasje, da vil røntgen vise dette, og behandling da kommer an på hvor langt den er kommet, men mange vil også der bli smertefrie i flere år fremover med konvensjonell behandling før de ev. trenger å skifte hoften.

Anonymkode: 5dd32...145

Skrevet

Nei, legen sjekket absolutt ikke grundig. Jeg hadde jo ikke vondt da jeg var der.

Vet ikke hva smertene kommer av. Det startet etter en natt hvor det var trangt i sengen pga barna lå der og jeg sov tydeligvis på samme side hele natten. Da jeg våknet dagen etter kom jeg meg nesten ikke ut av sengen.

Etter dette har det vært ofte. Jeg kan våkne på nettene fordi jeg snur meg, noen ganger har jeg ligget våken på nettene og tårene har rent i både frustrasjon og smerter. Og jeg sliter når jeg skal gå på morgenen ø, før det gir seg etter en times tid med bevegelse

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, legen sjekket absolutt ikke grundig. Jeg hadde jo ikke vondt da jeg var der.

Vet ikke hva smertene kommer av. Det startet etter en natt hvor det var trangt i sengen pga barna lå der og jeg sov tydeligvis på samme side hele natten. Da jeg våknet dagen etter kom jeg meg nesten ikke ut av sengen.

Etter dette har det vært ofte. Jeg kan våkne på nettene fordi jeg snur meg, noen ganger har jeg ligget våken på nettene og tårene har rent i både frustrasjon og smerter. Og jeg sliter når jeg skal gå på morgenen ø, før det gir seg etter en times tid med bevegelse

Dessverre er det ofte slik legene gjør det. Selv om du ikke hadde vondt der og da er det jo mye man kan undersøke, bl.a. bevegelsen i rygg og bekken og sammenligne muskulaturen på høyre og venstre side, sjekke om den er strammere eller kortere eller stivere på den siden du har vondt, eller man kan palpere muskelfestene og for å sjekke om det kan være en betent slimpose. Det er ikke uvanlig å ha en slik smertehistorie, det er ikke alle som også har smerter på dagen til å begynne med. Legen din gjorde rett og slett en dårlig jobb (de tar seg ikke tid til det). Siden han ikke sjekket slike ting selv burde han anbefalt deg å gå til en av de overnevnte behandlerne for å få det sjekket der.

Det positive er at siden smertene oppstod slik de gjorde, da er det mindre sannsynlighet for at det dreier seg om slitasje i hoften, men at det er noe som forholdsvis enkelt kan la seg behandle. Jeg ville satset på at det trolig er en kombinasjon av låsninger og stiv muskulatur. Så ta deg en tur til en behandler. Som sagt kan både kiropraktor og manuellterapeut henvise deg videre ved ev. behov. Selv foretrekker jeg kiropraktor og naprapat fremfor manuellterapeuter, og spesielt når det gjelder smerter i bekken-/hofteområdet.

Du trenger ikke henvisning til noen av disse yrkesgruppene lenger, så ring mandag. Mange av dem har også nettsider nå hvor du kan bestille time, så du kan jo sjekke det i helgen.

I mellomtiden kan du med fordel tøye muskulaturen i setet og hoftebøyeren hver kveld, det vil trolig lette litt på smertene dine, og du kan ikke gjøre noe galt med det.

Anonymkode: 5dd32...145

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har slitt med mye av det samme. Fått beskjed om at jeg har betennelse i slimposen i hofta

Anonymkode: 77c01...c7c

Skrevet

Dette høres jo ut som en helt vanlig feilbelastning - altså du har sovet i samm stilling/på samme side/med spente muskler en hel natt. Ganske vanlig og helt ufarlig. Man setter normalt ikke igang med røntgen eller MR pga noe sånt. 

Du kan jonfint ta deg enntur til manuell terapeut eller naprapat for behandling av stive muskler og ledd. Samtidig må du gjøre en jobb selv. Være i bevegelse og tøye. 

Anonymkode: b4aeb...ada

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos fysioterapeut har du ikke noe å gjøre. Naprapat eller kiropraktor er rett adresse, men helst skulle du få tatt røntgenbilder også. Det kan helt fint være slitasje,selv om du er ung. En ørliten skjevstilling, så øker slitasjen enormt. 

Anonymkode: 85de8...a3b

For noe tull! Fysioterapeut er absolutt det rette, i tillegg til ny time hos legen.

Anonymkode: 32f92...624

Skrevet

Har samme problemet med venstre hofte, men har en gammel skade som ble forverret etter et stygt fall i november. Etter måneder med ødelagt nattesøvn med mange oppvåkninger gjennomvåt av svette pga smerte, fikk jeg Tramadol for smertelindring. Nå tar jeg en tablett en til to ganger i uken før leggetid slik at jeg får et par netter i uken uten å våkne 8-10 ganger av smerte og gjennomsvettet dyne/pute. Vil anbefale deg å få tatt en MR før du drar til fysioterapeut eller kiropraktor, viktig å vite hva som foregår i hoften før du setter i gang med fysio eller kiropraktor. 

Anonymkode: 71e60...13b

Skrevet

Hoftedysplasi? Det oppdaget de på meg i en alder av 36 år. 

Anonymkode: 3704e...068

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har samme problemet med venstre hofte, men har en gammel skade som ble forverret etter et stygt fall i november. Etter måneder med ødelagt nattesøvn med mange oppvåkninger gjennomvåt av svette pga smerte, fikk jeg Tramadol for smertelindring. Nå tar jeg en tablett en til to ganger i uken før leggetid slik at jeg får et par netter i uken uten å våkne 8-10 ganger av smerte og gjennomsvettet dyne/pute. Vil anbefale deg å få tatt en MR før du drar til fysioterapeut eller kiropraktor, viktig å vite hva som foregår i hoften før du setter i gang med fysio eller kiropraktor. 

Anonymkode: 71e60...13b

MR er absolutt ikke noe man må «for å vite hva som foregår». Det tolkes forskjellig, og når de testet et bilde, var det ingen som kom frem til akkurat like funn! 

En god undersøkelse sammen med en grundig sykehistorie kan være minst like nyttig! 

Anonymkode: ff3c7...15a

Skrevet

Av egen erfaring angående hoftesmerter, så taes det et røntgenbilde og er det fint, gjøres ingenting.

Anonymkode: 0698c...b19

Skrevet

Gå til fysio, dette høres muskulært ut.

Anonymkode: bf65f...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...