Gå til innhold

Min eksmann nekter meg bildene av vårt felles barn, og det er så utrolig sårt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi gikk fra hverandre for ca 10-11 år siden når datteren var ca 1,5 år. Vi tok mange bilder, spesielt jeg som var hjemme med henne, i alle forskjellige situasjoner og alt som man gjerne tar bilder av når det kommer til babyen sin. Alle disse bildene ble lagt inn på vår felles pc og når vi gikk fra hverandre beholdt han pc'en. Og siden har han nektet å dele dem med meg, jeg har tatt det opp mange ganger, også på fvk, men han "glemmer det" eller kommer på andre unnskyldninger. Datteren er nettopp kommet på Facebook, og da ville hun vise meg er album faren har av henne der, hun syns det var morsomt og stas, men så spurte hun om hvorfor jeg har så lite bilder fra når hun var baby og småbarn, og da holdt jeg på å begynne å gråte. Både når jeg så bildene, og fordi jeg ikke får lov av far å få dem, jeg syns han er både ond og stygg som gjør dette mot meg. De fleste foreldre vil vel gjerne ha babybilder av barna sine? Jeg har fått noen av mine foreldre, men det er ikke det samme..

Dette er vel ikke normalt eller greit?..

 

Anonymkode: f870b...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er ikke greit og veldig barnslig spør du meg.. 

Når datteren din vokser til å får en egen pc kan hun jo kanskje be om å få bildene over på en minnepinne, så kan du få de med henne.

Anonymkode: 3af52...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at det er kjipt.

Siden dere går til fvk mistenker jeg at dere har hatt flere viktige konflikter? Er det den typiske "far ville ha mer likestilt samvær", "mor har nektet"?

I så fall kan det være en måte for han å ta igjen på deg, ved at han selv føler å ha betalt en høyere pris i mangel på samvær.

Uansett er min erfaring at man kommer lengst med å være raus begge veier, selv om man ikke alltid er enig. Er det noen måte du kan vise raushet med han på dom en start?

Anonymkode: 1f33e...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, skjønner at det er kjipt.

Siden dere går til fvk mistenker jeg at dere har hatt flere viktige konflikter? Er det den typiske "far ville ha mer likestilt samvær", "mor har nektet"?

I så fall kan det være en måte for han å ta igjen på deg, ved at han selv føler å ha betalt en høyere pris i mangel på samvær.

Uansett er min erfaring at man kommer lengst med å være raus begge veier, selv om man ikke alltid er enig. Er det noen måte du kan vise raushet med han på dom en start?

Anonymkode: 1f33e...ce4

Ja, det ligger mye bak, men absolutt ikke ang samvær! Det har vært mye konflikter fra dag én, han traff en ny mens vi fremdeles var gift, og denne kvinnen har siden styrt showet. Hun bestemmer alt, hun har motarbeidet meg, snakket meg ned, prøvd på alle måter å "overta" rollen som mor og den som bestemmer. Jeg kan fortelle masse ang dette, og har flere ganger luftet meg her inne ang henne og eksmannen, og vanligvis blir folk satt ut av alt dette menneske får seg til å si og gjøre. Hun har bla kontaktet skolen og sagt at hun er en foresatt og skal ha all info osv. Vi har gjentatte ganger vært på fvk pga henne, og hver gang blir det sagt at hun bør roe seg kraftig ned, trekke seg litt unna og la oss foreldre styre ang vårt barn. Jeg tror det handler om at hun er usikker og har et utrolig stort markeringsbehov. Jeg har tidligere  prøvd å få til et møte eller en samtale fordi dette handler om barnet, ikke henne og ikke meg. Hun har også blitt innkalt på fvk sammen med far og meg, men dette nektet hun. Hun har sagt til far at hun ikke takler meg, tåler meg ikke og vil ikke under noen omstendigheter forholde seg til meg. 

Jeg er selv en ressurssterk person med høyere utdannelse, orden på livet, gift på nytt osv, og jeg skjønner derfor ikke dette hatet mot meg. Hun lar heller ikke far snakke med meg alene, så hun er alltid i bakgrunnen når vi snakker på tlf. Har vi hatt bursdagsbesøk med klassen, har hun alltid vært med og bokstavelig hengt i armen på far.. Uansett så har jeg alltid prøvd å svelge millioner av kameler for datterens skyld. Samværet er 50/50 etter påtrykk fra henne og far. Så nei, ikke noe av hva jeg evt har gjort mot dem tilsier at de skal kunne frata meg hele barndommen i bildeform. Det er slemt og vondt gjort. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da forteller du dattera di at alle dine baby bilder er hjemme hos pappa. 

Anonymkode: d9930...fd5

Dette har jeg faktisk tenkt på, men vil vente til hun er litt eldre..

Anonymkode: f870b...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi,

Jeg har det tilsvarende, men med filmer. Har tenkt å be datter etterhvert å spørre om å få filmene.

Anonymkode: 0083d...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har også blitt innkalt på fvk sammen med far og meg, men dette nektet hun.

 

Hun lar heller ikke far snakke med meg alene

Anonymkode: f870b...a52

Oi shit, der var det mye hat! Denne floken kan jeg ikke hjelpe deg med.

Ikke for å finne feil, men kommentarene dine over henger vel ikke så godt sammen?

Jeg tror jeg ville vært helt åpen med 11-12 åringen om at du ønsker bildene, kanskje hun kan til og med kan minne faren sin på å ta ut en kopi? Hun bør jo få en kopi selv uansett.

Anonymkode: 1f33e...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke normalt, slik han holder på. Husker såvidt noe av det du har skrevet om disse tidligere, og det virker på meg som om hun kontrollerer sin mann 100 % og at han er kuet av henne. Det å holde igjen bildene kan selvfølgelig være noe hun også står bak, men det kan jo være at det er noe han føler han kan kontrollere (siden han kanskje ikke kontrollerer så mye ellers i livet sitt?). Blir jo bare gjetninger, men det snakkes lite om forhold der mannen blir manipulert og kontrollert, det er ofte mer tabulagt. Og uansett så er det jo hans ansvar å forholde seg som voksen i foreldrerollen som han deler med deg, ikke kona.

Jeg ville spurt ham på fvk enda en gang, helt konkret: "Nå har vi tatt opp her flere ganger er at du sitter på det som er mine bilder fra Lises første 1,5 år. Bildene ble lagret på din pc, men det var jeg som tok dem, så de er min eiendom og du har ingen rett til å holde dem igjen. Du må mer enn gjerne beholde kopier av bildene, det er tross alt din datter også. Nå vil jeg at vi blir enige om når jeg får bildene, at vi setter en dato her hvor vi har vitner til det som blir sagt. Mitt forslag er at du leverer bildene til meg innen en uke fra i dag, altså dato xx.xx." Kan hende det blir mer forpliktende for ham, for hvis han da ikke gir deg bildene, da må han også svare på hvorfor neste gang.

Anonymkode: 49c6b...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg kontaktet advokat, du som fotograf har jo opphavsretten/det er ditt åndsverk. Krev dem utlevert.

Anonymkode: 44749...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi shit, der var det mye hat! Denne floken kan jeg ikke hjelpe deg med.

Ikke for å finne feil, men kommentarene dine over henger vel ikke så godt sammen?

Jeg tror jeg ville vært helt åpen med 11-12 åringen om at du ønsker bildene, kanskje hun kan til og med kan minne faren sin på å ta ut en kopi? Hun bør jo få en kopi selv uansett.

Anonymkode: 1f33e...ce4

Mulig jeg uttrykker meg dårlig, er sliten og prøver å være få med hovedpoengene, hva hang ikke helt sammen? 

Men ja, det er mye hat, eller usikkerhet, jeg vet faktisk ikke. Jeg var ikke superhappy etter bruddet, jeg var sveket og bedratt, men kom meg etterhvert videre siden jeg har et barn å tenke på. Jeg prøvde også å strekke ut en hånd en gang i tiden, men det er glemmesak nå. Men uansett hva, så er det utrolig dårlig gjort å holde tilbake alle babybildene, jeg skulle virkelig ha gjort noe skikkelig fælt om jeg jeg fortjente å bli "straffet" på den måten..

 

Og ellers, tusen takk for støtte og tips, jeg er ganske rådvill og lei meg nå! Hun nye har nok mye å si i deres forhold, men det er far jeg må forholde meg til, for det er han som må ordne det. Jeg har tilbydd meg å komme med minnepenn og disk, men alt blir nedstemt. Han virker bare å ha bestemt seg for at jeg ikke skal få de bildene..

Anonymkode: f870b...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ellers, tusen takk for støtte og tips, jeg er ganske rådvill og lei meg nå! Hun nye har nok mye å si i deres forhold, men det er far jeg må forholde meg til, for det er han som må ordne det. Jeg har tilbydd meg å komme med minnepenn og disk, men alt blir nedstemt. Han virker bare å ha bestemt seg for at jeg ikke skal få de bildene..

Anonymkode: f870b...a52

Da tar du med deg både en minnepinne og en disk neste gang dere møtes på fvk og merk dem på forhånd med ditt navn. Så sier du det jeg skrev over her. Da har han ingen unnskyldning, da ser til og med de på fvk at han tar imot disk/minnepinne og dere har satt en dato for levering.

Anonymkode: 49c6b...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...