Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Jeg fikk innvilget AAP i vente på fedme kirurgi. Har klart å gått ned 12kg selv på 2mnd og antaglivis derfor fikk jeg eggløsning og dette resulterte i at jeg nå testet positivt for par dager siden. Har 2 barn fra før av men jeg ønsker absolutt ikke en abort. Har lest at det er mulig å motta foreldrepenger av AAP, men hvordan blir det med mitt tiltak? Jeg kan jo fullføre tiltak og andre kurs nav har men jeg må jo utsette operasjon. Noen som vet hva jeg har "rett" på ? Mister jeg AAP nå hvis jeg velger å beholde? Har nedsatt arbeidsevne pga kne og problemer med føtter som følge av overvekt. Anonymkode: 1c110...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Det er uansvarlig og uredelig å få barn når du går på AAP. Anonymkode: 54adb...1c8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 Om du har rett på aap kan kun nav svare på. For å beholde aap må du være i medisinsk behandling eller tiltak Anonymkode: 6edb3...364
<3 mine søte små<3 Skrevet 20. februar 2019 #5 Skrevet 20. februar 2019 Hvis du fikk aap pga vente på fedme operasjon. Så er det vel derfor du får aap? Ring nav og ta standpunkt utifra info de gir. Har du økonomi til å ha et ekstra barn?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Jeg har fått innvilget for 1 uke siden. Skal søkes inn på AMO kurs i imellomtiden og gjennomføre oppfølging via sykehuset. Pga uventet svangerskap må jeg sette operasjon på hold men jeg har jo mulighet å delta på kurs og andre aktiviteter via nav frem til svangerskapspermisjon. Hi Anonymkode: 1c110...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #7 Skrevet 20. februar 2019 Du kan enten motta engangsstønad og fortsette tiltak og aap etter fødsel, da får ikke far fedrekvote og du bruker opp av retten til aap. Eller du søker foreldrepenger på grunnlag av aap, så sant du får beholde dem gjennom svangerskap og gjenopptar aap etter full permisjon. Anonymkode: 1aec0...7b2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #8 Skrevet 20. februar 2019 Dette må du faktisk spørre nav. Ganske spesiell situasjon, så vanskelig med generelle råd. Spør som en over...har du økonomi til et barn til? Overskudd? Helse? Anonymkode: 92a90...4a2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk innvilget AAP i vente på fedme kirurgi. Har klart å gått ned 12kg selv på 2mnd og antaglivis derfor fikk jeg eggløsning og dette resulterte i at jeg nå testet positivt for par dager siden. Har 2 barn fra før av men jeg ønsker absolutt ikke en abort. Har lest at det er mulig å motta foreldrepenger av AAP, men hvordan blir det med mitt tiltak? Jeg kan jo fullføre tiltak og andre kurs nav har men jeg må jo utsette operasjon. Noen som vet hva jeg har "rett" på ? Mister jeg AAP nå hvis jeg velger å beholde? Har nedsatt arbeidsevne pga kne og problemer med føtter som følge av overvekt. Anonymkode: 1c110...0d8 Siden du ikke kan ta operasjonen, så faller vel grunnlaget for AAP bort. Jeg kan ikke skjønne annet. Anonymkode: e92f3...403
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 Til dere som lurer på om jeg har helse og økonomi til flere: Ja jeg er fysisk og psykisk stand til å gå gravid, føde og ta vare på i ettertid. Økonomisk sett så er det jo AAP også lønnsinntekt fra samboer. Nå er det ikke sånn at jeg skal over på uføre, men for å få arbeidsevne er jeg nødt til å redusere vekt for å fungere 100% i jobb. Skjønner at det er vanskelig å svare på men hadde håpet på at kanskje noen andre var / har vært i lignende situasjon som kunne svare. Jeg har ikke lyst i det heletatt å ta en abort, det knyter seg langt inni meg å skulle velge bort barnet, men hvis det er slik at jeg "tvinges " over på sosialstønad hvis jeg mot formodning velger å beholde så er det nesten sånn at jeg må bare ta en abort selv om jeg er i utgangspunktet i mot. Jeg ønsker så klart at jeg har vært ferdig med alt og en fast jobb osv, men må skjedde dette på et uheldig tidspunkt og et ørlite håp i meg hadde håpet på litt bedre utvei enn å gå i mot min eget ønske om å beholde. Hi Anonymkode: 1c110...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #11 Skrevet 20. februar 2019 Det høres ikke ut som om du har helse tilmå ta vare på enda et barn. Hva med å konsentrere deg om helsen din. Du skal tross alt ta en fedmeoperasjonen og den krever jo veldig mye av deg i ettertid. Fedmeoperasjon er jo ikke noe enkel løsning. Anonymkode: 326cd...1ca
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #12 Skrevet 20. februar 2019 Som andre sier, kan kun NAV vite om du innfrir kriteriene. Jeg vil allikevel tro at du gjør det, så lenge lege kan gi erklæring på at du nå er mer en 50% arbeidsudyktig fra et hvert yrke. NAV har i samarbeid med deg og lege mulighet til å endre på aktivitetsplanen. Du får neppe beholde plassen din i forberedelseskurset på sykehuset, siden det må tas på nytt hvis operasjonen utsettes så og så lenge. Men din aktivitetsplan kan jo være at du henvises til ernæringsfysiolog og deltar på kommunens frisklivssentral/treningssenter. Selv om du ikke skal slanke deg i graviditeten, kan du jobbe med å bli sunnere og klar for kurs og operasjon etter permisjon. Anonymkode: 5bdce...e14
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #13 Skrevet 20. februar 2019 Det er helt upassende at mange forteller HI at hun ikke bør få barn nå. Det er faktisk ikke det hun lurer på. Svar heller på spørsmålet, i stedet for å komme med oppfordringer om svangerskapsavbrudd. Anonymkode: 5bdce...e14
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #14 Skrevet 20. februar 2019 Hi, jeg vet ikke hvilke regler som gjelder nå, men tidligere var det i hvert fall at man kunne få en slags utsettelse på aap'en og få en viss stønad inntil man kunne gjenoppta aktivitet som aap-planen tilsa. Er en del år tilbake, men jeg spurte konkret om det og fikk det svaret fra Nav. Var og ble ikke aktuelt for meg, men jeg ønsket å vite hva som ev. skjedde hvis det skulle bli aktuelt. Send en mail til saksbehandleren din nå i kveld, og be om et møte. Slikt er bedre å ta ansikt til ansikt. Forklar situasjonen hvordan den er, at dette på ingen måte var planlagt, at du sliter med å ta abort. Forklar at du er motivert for å stille opp på andre tiltak mens du er gravid, så lenge det går, og at du ønsker å ta opp igjen tråden med slankeoperasjon så fort det er mulig. Du har gjort en god jobb disse to månedene og vist at du er motivert. Kontakt sykehuset som følger deg opp mtp. operasjonen og be om en time der også. Kanskje kan du følges opp der for å sikre at du ikke går opp i vekt i svangerskapet. Så godt som du har kommet i gang med livsstilsendringen din er det fullt mulig for deg å ikke gå opp noe under svangerskapet, eller gå opp minimalt. Da er det godt med litt tettere oppfølging. Bestill deg også en time til fastlegen din. Jeg tror dette ordner seg. Lykke til Anonymkode: 84ce3...5b2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #15 Skrevet 20. februar 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til dere som lurer på om jeg har helse og økonomi til flere: Ja jeg er fysisk og psykisk stand til å gå gravid, føde og ta vare på i ettertid. Økonomisk sett så er det jo AAP også lønnsinntekt fra samboer. Nå er det ikke sånn at jeg skal over på uføre, men for å få arbeidsevne er jeg nødt til å redusere vekt for å fungere 100% i jobb. Skjønner at det er vanskelig å svare på men hadde håpet på at kanskje noen andre var / har vært i lignende situasjon som kunne svare. Jeg har ikke lyst i det heletatt å ta en abort, det knyter seg langt inni meg å skulle velge bort barnet, men hvis det er slik at jeg "tvinges " over på sosialstønad hvis jeg mot formodning velger å beholde så er det nesten sånn at jeg må bare ta en abort selv om jeg er i utgangspunktet i mot. Jeg ønsker så klart at jeg har vært ferdig med alt og en fast jobb osv, men må skjedde dette på et uheldig tidspunkt og et ørlite håp i meg hadde håpet på litt bedre utvei enn å gå i mot min eget ønske om å beholde. Hi Anonymkode: 1c110...0d8 Det er nok bare Nav som kan gi deg et sikkert svar på det, for jeg tenker at din situasjon er litt unik siden du ikke kan gjennomføre det som du har fått AAP for. Ta kontakt med saksbehandler i morra og si det som det er. Anonymkode: e92f3...403
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #16 Skrevet 20. februar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt upassende at mange forteller HI at hun ikke bør få barn nå. Det er faktisk ikke det hun lurer på. Svar heller på spørsmålet, i stedet for å komme med oppfordringer om svangerskapsavbrudd. Anonymkode: 5bdce...e14 Men det er jo ikke så rart at folk svarer det, siden det å få barn bryter med grunnen til at hun har fått AAP,. Anonymkode: e92f3...403
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #17 Skrevet 20. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette må du faktisk spørre nav. Ganske spesiell situasjon, så vanskelig med generelle råd. Spør som en over...har du økonomi til et barn til? Overskudd? Helse? Anonymkode: 92a90...4a2 Spiller det noen rolle? Hun er gravid og må forholde seg til et Anonymkode: 663fd...64e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #18 Skrevet 20. februar 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo ikke så rart at folk svarer det, siden det å få barn bryter med grunnen til at hun har fått AAP,. Anonymkode: e92f3...403 Å anbefale noen å drepe et barn er bestialsk og for å si det ultramildt: Upassende. Anonymkode: 663fd...64e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #19 Skrevet 20. februar 2019 Takk til dere som svarte på det jeg lurte på etter beste evne. Hi Anonymkode: 1c110...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #20 Skrevet 20. februar 2019 Ok.. du har spist deg så feit at du ikke kan jobbe. Staten gir deg penger for å vente på en operasjon. Staten betaler operasjon. Du lurer på hvor mye mer du kan suge ut av statskassa?? Anonymkode: 0ddd4...f41
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #21 Skrevet 20. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok.. du har spist deg så feit at du ikke kan jobbe. Staten gir deg penger for å vente på en operasjon. Staten betaler operasjon. Du lurer på hvor mye mer du kan suge ut av statskassa?? Anonymkode: 0ddd4...f41 Sier du slik til uføre KOLS-pasienter og de med hudkreft fordi de har brukt kokosolje og aluminiumsfolie i stedet for solkrem? Og hva sier du da til de unge mennene som blir uføre fordi de ble litt ivrige bak rattet da lappen var ny og de trodde de var udødelige? Lange sykehusopphold, lang rehabilitering på Sunnaas, tilrettelagte leilighet, spesialbil og mange assistenter døgnet rundt i år etter år. Anonymkode: 5bdce...e14
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #22 Skrevet 20. februar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sier du slik til uføre KOLS-pasienter og de med hudkreft fordi de har brukt kokosolje og aluminiumsfolie i stedet for solkrem? Og hva sier du da til de unge mennene som blir uføre fordi de ble litt ivrige bak rattet da lappen var ny og de trodde de var udødelige? Lange sykehusopphold, lang rehabilitering på Sunnaas, tilrettelagte leilighet, spesialbil og mange assistenter døgnet rundt i år etter år. Anonymkode: 5bdce...e14 Ja, faktisk. Null sympati med kolspasienter som har røkt 40 om dagen med vitende om konsekvensen. Samme med idioter bak rattet. Og ihvertfall de med kokosolje og aluminiumsfolie. Vi lever da i et opplyst samfunn, og de valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 0ddd4...f41
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #23 Skrevet 20. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, faktisk. Null sympati med kolspasienter som har røkt 40 om dagen med vitende om konsekvensen. Samme med idioter bak rattet. Og ihvertfall de med kokosolje og aluminiumsfolie. Vi lever da i et opplyst samfunn, og de valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 0ddd4...f41 Da får’n bare håpe at det ikke er et dumt valg som setter punktum for din karriere, og at du i så fall tilbyr deg å betale for behandling og takker nei til sykepenger osv. Anonymkode: 5bdce...e14
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #24 Skrevet 21. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, faktisk. Null sympati med kolspasienter som har røkt 40 om dagen med vitende om konsekvensen. Samme med idioter bak rattet. Og ihvertfall de med kokosolje og aluminiumsfolie. Vi lever da i et opplyst samfunn, og de valgene vi tar får konsekvenser. Anonymkode: 0ddd4...f41 Det må faktisk være noe av det dummeste og mest ignorante jeg har lest Anonymkode: e92f3...403
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #25 Skrevet 21. februar 2019 Så lenge du utfører noe aktivitetskrav har du fortsatt rett til å fortsette på aap og det er en skattbar inntekt som gir grunnlag for foreldrepenger. Når du er ferdig med permisjon får du fortsette på aap og du kan starte forberedelsene for operasjon. Dette vil gå fint, gratulerer med graviditeten 😊 Anonymkode: c562e...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå