Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Har en mor som bor i utlandet. Har alltid visst at hun ikke er et særlig moderlig emne, men at hun gang på gang heller tenker på seg selv. I fjor feiret både jeg og samboeren rundt tall. Hun ble invitert, men avslo. Det var vanskelig og dyrt å reise. Ingen gave ble det heller derfra. Så inviterte vi henne til jul. Samme greia. Nei, takk og ingen gaver. Nå er jeg kronisk syk, og to av barna blir utredet for sykdommer som krever tett oppfølging og sykehusinnleggelser. Denne våren har min mor rundt tall, og det må jo feires! Hjemme hos meg! Jeg kan visst lage mat og kaker, hun kjøper drikke og snacks og kommer fra utlandet til dekket bord... Hun vet jo at jeg stort sett gjør som hun vil, men jeg blir helt matt. Jeg må manne meg opp til å si nei. I hennes øyne går jeg bare hjemme, så jeg har visst ikke noe bedre å ta meg til. Og den som alltid er utstyrt med dårlig samvittighet, er meg, selv om det er hun som alltid har vært et dårlig mor. Gi meg styrke til å ikke være så svak. Er lei av å stå på pinner for noen som knapt bryr seg i retur. Anonymkode: 0a412...753
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Da ville jeg bare sagt det rett ut. "Jeg forstår at du gjerne kommer hit når du har bursdag, men du må finne en annen løsning, både på det å bo og selve feiringen din. Jeg er, som du vet, kronisk syk, og er i år ikke i form til å holde noen bursdagsfeiring. Som du også vet er både Per og Truls stadig innlagt på sykehus, vi bruker enormt mye tid på oppfølgingen sykdommene deres krever, og vi har ikke overskudd til noe som helst annet. Bare si det. Krangler hun på det lar du være å gå inn i krangelen, bare gjentar at du hører det hun sier, men at du regner med at hun respekterer at dere ikke har mulighet til å gjøre det hun ber dere om. Har du andre søsken ber du henne kontakte dem istedenfor. Og hvis ikke får hun finne en annen løsning om hun ønsker å feire også i Norge. Anonymkode: 0e951...7b5
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 Hun har ringt de andre og sagt at set blir feiring hos meg da og da. Jeg bor i nærheten av Gardermoen, og de andre søsknene bor i nord, sør og vest, så det føles mest naturlig å legge det hos meg. Ikke ville hun leie lokale eller bestille catering, for da må jo hun betale. Jeg merker at jeg sier men, men, men, og blir bare overkjørt. Til vanlig er jeg ikke konfliktsky, men akkurat når det kommer til min dysfunksjonelle familie, blir jeg helt perpleks. Takk for råd! Trenger bare høre det om og om igjen, slik at jeg får mer mot. Det er helt jævlig å være så satt ut og svak i forhold til egen familie. Har lyst til å hyle NEI!, Men ut komer det til slutt bare OK. Anonymkode: 0a412...753
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #4 Skrevet 20. februar 2019 Om du synes det er vanskelig å si ting fordi du stadig blir overkjørt, så skriv det. Skriv en melding til søskenene dine hvor du er helt ærlig, f.eks skriver du en sms hvor det står: Jeg vet mamma har kalt inn til selskap hjemme hos meg når hun fyller år, men det blir dessverre ikke noe av. Jeg er syk, og to av barna mine er syke, hverdagen krever så mye av meg nå at jeg orker ikke å arrangere selskap, overnatting og alt det hun forventer akkurat nå. Jeg er lei for det, men sånn er det bare i år, jeg håper dere backer meg når mamma skjønner at jeg faktisk mener nei denne gangen. Så skriver du en melding til din mor hvor du skriver det samme: Mamma, jeg er syk, barna mine er syke, jeg orker ikke arrangere noe selskap for deg i år. Jeg har sagt det samme til søskenene mine, og jeg håper dere alle forstår, hverdagen krever for mye av meg akkurat nå og jeg orker ikke mer. Du må arrangere selv, eller ta det en annen gang, det går ikke at jeg tar det denne gangen. Ferdig snakket, hun kan ringe deg, skrive til deg osv, men du må bare si det samme igjen og igjen. Nei mamma, det går ikke, jeg har ikke styrke og overskudd til det. Anonymkode: 95b2d...730
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #5 Skrevet 20. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du synes det er vanskelig å si ting fordi du stadig blir overkjørt, så skriv det. Skriv en melding til søskenene dine hvor du er helt ærlig, f.eks skriver du en sms hvor det står: Jeg vet mamma har kalt inn til selskap hjemme hos meg når hun fyller år, men det blir dessverre ikke noe av. Jeg er syk, og to av barna mine er syke, hverdagen krever så mye av meg nå at jeg orker ikke å arrangere selskap, overnatting og alt det hun forventer akkurat nå. Jeg er lei for det, men sånn er det bare i år, jeg håper dere backer meg når mamma skjønner at jeg faktisk mener nei denne gangen. Så skriver du en melding til din mor hvor du skriver det samme: Mamma, jeg er syk, barna mine er syke, jeg orker ikke arrangere noe selskap for deg i år. Jeg har sagt det samme til søskenene mine, og jeg håper dere alle forstår, hverdagen krever for mye av meg akkurat nå og jeg orker ikke mer. Du må arrangere selv, eller ta det en annen gang, det går ikke at jeg tar det denne gangen. Ferdig snakket, hun kan ringe deg, skrive til deg osv, men du må bare si det samme igjen og igjen. Nei mamma, det går ikke, jeg har ikke styrke og overskudd til det. Anonymkode: 95b2d...730 Jeg svarte over her, men siden din mor allerede har gjort det hun har gjort ville jeg gjort (det ble mye gjort! ) som 730 her sier. Skriv det til dem. Om noen har bestilt billetter, da sier du at det var synd ingen av dem sjekket med deg om dette var mulig for deg å gjennomføre. At det ikke er det, og hvis de vil feire, da må de hjelpe mor med å finne og betale lokaler og servering, siden du ikke har mulighet til å stå for noe i år eller ha feiringen hjemme. Anonymkode: 0e951...7b5
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Snakk med søsknene dine. Og vet du, om du har mulighet så stikk av... Den datoen så lar du huset stå tomt mens dere har leid dere inn på en hytte eller hotell, hvis ingen gidder å høre på deg eller ta hensyn 😉 Anonymkode: b367c...07a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #7 Skrevet 20. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakk med søsknene dine. Og vet du, om du har mulighet så stikk av... Den datoen så lar du huset stå tomt mens dere har leid dere inn på en hytte eller hotell, hvis ingen gidder å høre på deg eller ta hensyn 😉 Anonymkode: b367c...07a Jeg blir nødt til å sende melding/si i fra.10-åringen min skal på et lengre opphold på SSE dagen etter. Min mor sa at det passet jo veldig bra, for da rakk vi jo å feire først. Jeg har sagt at det er veldig overveldende, men både mor og to søsken har sagt at det er da ikke mye pes med den feiringen. Alle de andre skal komme tidligere på dagen og reise dagen etter. Det er jeg som får all logistikk og arbeid. Jeg kjenner at jeg må få sagt det. Anonymkode: 0a412...753
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #8 Skrevet 20. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir nødt til å sende melding/si i fra.10-åringen min skal på et lengre opphold på SSE dagen etter. Min mor sa at det passet jo veldig bra, for da rakk vi jo å feire først. Jeg har sagt at det er veldig overveldende, men både mor og to søsken har sagt at det er da ikke mye pes med den feiringen. Alle de andre skal komme tidligere på dagen og reise dagen etter. Det er jeg som får all logistikk og arbeid. Jeg kjenner at jeg må få sagt det. Anonymkode: 0a412...753 Hvis det er sse i Bærum så ville jeg jaggu hørt om familierom var mulig for overnatting pga reisevei og familie utfordringer, eller tatt en overnatting på hotell i Sandvika. Kjenner jeg får ordentlig vondt av deg. Skulle gjerne gitt familien din noen alvorsord 😉💪 Anonymkode: b367c...07a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er sse i Bærum så ville jeg jaggu hørt om familierom var mulig for overnatting pga reisevei og familie utfordringer, eller tatt en overnatting på hotell i Sandvika. Kjenner jeg får ordentlig vondt av deg. Skulle gjerne gitt familien din noen alvorsord 😉💪 Anonymkode: b367c...07a Ja, er i Bærum. Har oppmøte kl. 10 på formiddagen, så må opp i otta, uansett. Så kanskje hotell hadde vært en idé. Takk, kanskje jeg skulle satt bort kjeftingen 😉 Som sagt, det er kun når det kommer til min nærmeste familie jeg blir en svak nikkedukke... Anonymkode: 0a412...753
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 Akkurat i ditt tilfelle er det helt berettiget å si nei. Vær direkte til alle sammen at det bare ikke er aktuelt å ha selskap denne dagen og at dere reiser bort. Om du ikke klarer å stå helt i mot så går det an si til alle at du gjerne blir med på feiring som de andre fikser. Alle kan møte opp på en restaurant f eks. Vet du skrev hun ikke vil det, men det er jo beste løsning for at du ikke skal brenne inn med alt. Anonymkode: fb930...157
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #11 Skrevet 20. februar 2019 Men om du gjør selskapet slik du orker. Torp gryterett og Torp langpanne kake. Også får ho kvitteringen. Eller kommer ikkje mor en dag før sjølv, så kan ho både handle og lage mat? Alle kan legge på og ta av egne sengklær. Gjør det enkelt. Anonymkode: 0f8b5...eda
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #12 Skrevet 20. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om du gjør selskapet slik du orker. Torp gryterett og Torp langpanne kake. Også får ho kvitteringen. Eller kommer ikkje mor en dag før sjølv, så kan ho både handle og lage mat? Alle kan legge på og ta av egne sengklær. Gjør det enkelt. Anonymkode: 0f8b5...eda Skjønner hva du mener, men HI bør absolutt stå på krava her! Ikke gå med på å feire din egosentriske mor! Du er ikke i en situasjon der din mor kan forvente at du stiller opp. Skriv til alle, slik det ble foreslått, vær svært tydelig, og si at det ikke er aktuelt å feire hos deg. De kan da ikke bare ta seg til rette og dukke opp hos deg? Anonymkode: bee16...405
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #13 Skrevet 20. februar 2019 Opprett en gruppe på messenger der mor og søsken er med. Så skriver du det som de foreslår over her. Si at du nettopp har fått vite at dere mest sannsynlig må overnatte osv. jeg hadde aldri giddet stresse for en mor som aldri stiller opp. Anonymkode: 57c3b...60e
Superdolly Skrevet 21. februar 2019 #14 Skrevet 21. februar 2019 Støtter de andre som har svart. Skriv melding til både søsknene dine og din mor. Og så øver du inn en - EN - setning som du gjentar og gjentar hvis noen ringer deg. Ikke la deg dra inn i diskusjoner og ikke svar på "men" og "det går så fint". Gjenta som en papegøye din ene setning. Bli en murvegg. For eksempel: "Nei, jeg orker ikke." Det holder. Begrunnelsene har hun fått før, og du vet at hun driter i dem. Så ikke gi henne det.
Gullunger Skrevet 21. februar 2019 #15 Skrevet 21. februar 2019 Enig med alle her! IKKE la deg overkjøre!! Jeg synes det er utrolig frekt av moren din! Stå på, sett grenser og ta vare på deg selv og familien din!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #16 Skrevet 21. februar 2019 går litt mot strømmen her...er det såå mye styr? hvor mange er det som kommer? Dersom du forteller søsknene dine at de må ta ansvar for ALT av forberedelser, mat, og opprydding i etterkant, samt at dersom de skal overnatte får de syte seg selv med soveposer. Det er klart mest naturlig å ha feiringen hos deg i forhold til hvor du bor. Om det er slik at ett av barna skal til behandling tidlig neste dag kan vel far følge det barnet og evt ta en overnatting i Bærum slik det foreslås over? Jeg forstår at du er svært skuffet over din mors tidligere prioriteringer, det hadde jeg også vært, men nå virker det som du delvis vil hevne deg litt på henne og vise at når hun ikke stiller opp, så gjør ikke du det heller. Jeg kjenner at jeg hadde blitt skuffet over mitt søsken dersom det hadde satt seg på bakbeina og overproblematisert saken slik jeg opplever at du gjør i forhold til informasjonen du kommer med. Se etter løsninger, ikke problemer. Anonymkode: b3495...815
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #17 Skrevet 21. februar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: går litt mot strømmen her...er det såå mye styr? hvor mange er det som kommer? Dersom du forteller søsknene dine at de må ta ansvar for ALT av forberedelser, mat, og opprydding i etterkant, samt at dersom de skal overnatte får de syte seg selv med soveposer. Det er klart mest naturlig å ha feiringen hos deg i forhold til hvor du bor. Om det er slik at ett av barna skal til behandling tidlig neste dag kan vel far følge det barnet og evt ta en overnatting i Bærum slik det foreslås over? Jeg forstår at du er svært skuffet over din mors tidligere prioriteringer, det hadde jeg også vært, men nå virker det som du delvis vil hevne deg litt på henne og vise at når hun ikke stiller opp, så gjør ikke du det heller. Jeg kjenner at jeg hadde blitt skuffet over mitt søsken dersom det hadde satt seg på bakbeina og overproblematisert saken slik jeg opplever at du gjør i forhold til informasjonen du kommer med. Se etter løsninger, ikke problemer. Anonymkode: b3495...815 Poenget her er vel at HI er lei av å bli tatt som en selvfølge hele tiden. Det er en del styr å ha selskap, uansett hvordan du vender og vrir på det. Jeg synes i alle fall ikke at det er kjekt å ta imot besøk, dersom ikke huset er rent og ryddig. Man må planlegge og legge til rette for gjestene. Og hvorfor i all verden skal HI være den som skal ofre seg? HI, det er umåtelig frekt av både mor og søsken å ta dette som en selvfølge. Det er ingen problem for din mor å komme til ett av dine andre søsken i år. Du sier bare at du ikke orker, og begrunner det med sykdom. Om de vil skjønne det eller ei, er ikke ditt problem. De får bare rette seg etter det. Anonymkode: 90883...c5f
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #18 Skrevet 21. februar 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du synes det er vanskelig å si ting fordi du stadig blir overkjørt, så skriv det. Skriv en melding til søskenene dine hvor du er helt ærlig, f.eks skriver du en sms hvor det står: Jeg vet mamma har kalt inn til selskap hjemme hos meg når hun fyller år, men det blir dessverre ikke noe av. Jeg er syk, og to av barna mine er syke, hverdagen krever så mye av meg nå at jeg orker ikke å arrangere selskap, overnatting og alt det hun forventer akkurat nå. Jeg er lei for det, men sånn er det bare i år, jeg håper dere backer meg når mamma skjønner at jeg faktisk mener nei denne gangen. Så skriver du en melding til din mor hvor du skriver det samme: Mamma, jeg er syk, barna mine er syke, jeg orker ikke arrangere noe selskap for deg i år. Jeg har sagt det samme til søskenene mine, og jeg håper dere alle forstår, hverdagen krever for mye av meg akkurat nå og jeg orker ikke mer. Du må arrangere selv, eller ta det en annen gang, det går ikke at jeg tar det denne gangen. Ferdig snakket, hun kan ringe deg, skrive til deg osv, men du må bare si det samme igjen og igjen. Nei mamma, det går ikke, jeg har ikke styrke og overskudd til det. Anonymkode: 95b2d...730 Dette er et godt forslag, bare pass på at formuleringer blir helt tydelige. Jeg har ingen mulighet til å arrangere... Jeg går ut fra at dere forstår... Jeg tar det for gitt at dere backer meg... Pokker til egosentrisk mor, da! Min mor takker, unnskylder og beklager når hun ydmykt spør om en tjeneste. I tillegg betaler hun, både hva det faktisk koster og en god slant i tillegg. Anonymkode: 4bab2...949
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #19 Skrevet 21. februar 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun vet jo at jeg stort sett gjør som hun vil, men jeg blir helt matt. Jeg må manne meg opp til å si nei. I hennes øyne går jeg bare hjemme, så jeg har visst ikke noe bedre å ta meg til. Og den som alltid er utstyrt med dårlig samvittighet, er meg, selv om det er hun som alltid har vært et dårlig mor. Skriv til henne: «Jeg kommer gjerne i din feiring hvis jeg blir frisk. Men jeg har ikke mulighet til å arrangere noe. Jeg er syk, og barna er syke. Det er det som har fokus nå». Ikke gå inn på noen diskusjon. Anonymkode: 0050c...522
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #20 Skrevet 21. februar 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se etter løsninger, ikke problemer. Anonymkode: b3495...815 Hvorfor skal hun løse noe som helst? Det er ikke hennes problem å løse, det er morens. Anonymkode: 0050c...522
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #21 Skrevet 21. februar 2019 Bestill en kjefte-petter: Anonymkode: 79555...ef7
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #22 Skrevet 21. februar 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: går litt mot strømmen her...er det såå mye styr? hvor mange er det som kommer? Dersom du forteller søsknene dine at de må ta ansvar for ALT av forberedelser, mat, og opprydding i etterkant, samt at dersom de skal overnatte får de syte seg selv med soveposer. Det er klart mest naturlig å ha feiringen hos deg i forhold til hvor du bor. Om det er slik at ett av barna skal til behandling tidlig neste dag kan vel far følge det barnet og evt ta en overnatting i Bærum slik det foreslås over? Jeg forstår at du er svært skuffet over din mors tidligere prioriteringer, det hadde jeg også vært, men nå virker det som du delvis vil hevne deg litt på henne og vise at når hun ikke stiller opp, så gjør ikke du det heller. Jeg kjenner at jeg hadde blitt skuffet over mitt søsken dersom det hadde satt seg på bakbeina og overproblematisert saken slik jeg opplever at du gjør i forhold til informasjonen du kommer med. Se etter løsninger, ikke problemer. Anonymkode: b3495...815 De fleste har nok skjønt at vi snakker om en dysfunksjonell familie. Ingen av de andre hadde giddet å lette en finger for henne. De kommer slik at søskenbarna kan ha litt kontakt, og de invisterer lite følelser i det. Vi er vokst opp under grov omsorgssvikt. Heg har ingen ønsker om hevn. Da hadde jeg heller bedt henne ryke og reise - for åresvis siden. Her er det ingenting som er «overproblematisert» eller feiltolket. Er det noe jeg har gjort i alle år er det jo å være ettergivende og krampaktig prøve å holde familien sammen, men vi er 5 søsken - og all vilje og jobb har ligget hos meg. Anonymkode: 0a412...753
Merdee Skrevet 21. februar 2019 #24 Skrevet 21. februar 2019 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bestill en kjefte-petter: Anonymkode: 79555...ef7 "Up and fucking GO!" og "Nordmenn er så konfliktsky. Det er ikke Grandiosa som er livretten her i landet, det er kameler". Hahahahaha! 😂 Endret 21. februar 2019 av Merdee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå