Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Når de konkluderer med at en sak avsluttes med tilbud om frivillig hjelpetiltak (fex foreldreveiledning) har de da lov til å «true» med at de kommer til å åpne saken igjen om si 1/2 år om ikke foreldrene går med på tiltak?? Det høres jo ikke så veldig frivillig ut... Anonymkode: 250df...82f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Jeg synes det er helt rimelig å gi den informasjonen. De mener jo tydeligvis at foreldrene trenger veiledning for å kunne være gode foreldre fremover. Hvis foreldrene ikke vil ta imot veiledning, da er det klart at bv blir bekymret, for erfaringen tilsier vel at de som trenger hjelp sjelden greier å snu helt om alene. Det er jo for barnas skyld det gjøres, og hvis foreldrene i mellomtiden på annen måte greier å rette opp i det som er deres problemer, da vil jo en ny sak også vise dette, ergo er det ikke noe å frykte. Anonymkode: c8a45...811
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Ja, det kan de. Det betyr at det ikke er grunnlag for tvang eller plassering, men at det fortsatt er bekymring. Anonymkode: e70fc...1fe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når de konkluderer med at en sak avsluttes med tilbud om frivillig hjelpetiltak (fex foreldreveiledning) har de da lov til å «true» med at de kommer til å åpne saken igjen om si 1/2 år om ikke foreldrene går med på tiltak?? Det høres jo ikke så veldig frivillig ut... Anonymkode: 250df...82f Tror det er slik at alle saker kan gjenåpnes av dem etter et halvt år, dersom de ikke er 100% sikre på at det ikke er grunn til bekymring. Anonymkode: 86fe8...3b0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når de konkluderer med at en sak avsluttes med tilbud om frivillig hjelpetiltak (fex foreldreveiledning) har de da lov til å «true» med at de kommer til å åpne saken igjen om si 1/2 år om ikke foreldrene går med på tiltak?? Det høres jo ikke så veldig frivillig ut... Anonymkode: 250df...82f De MÅ jo følge med på hvordan det går med ungene. Hvis mor og far nekter å ta til seg kunnskap, har ikke BV noen grunn til å tro at ungene får det bedre. Det er da logisk? Anonymkode: 34186...b4b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan de. Det betyr at det ikke er grunnlag for tvang eller plassering, men at det fortsatt er bekymring. Anonymkode: e70fc...1fe De kan naturligvis ikke vite om det er grunn til bekymring før de gjenåpner, men det er nok for å finne ut om det foreligger noe som burde gjøre dem bekymret at de gjør det. Anonymkode: 86fe8...3b0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De MÅ jo følge med på hvordan det går med ungene. Hvis mor og far nekter å ta til seg kunnskap, har ikke BV noen grunn til å tro at ungene får det bedre. Det er da logisk? Anonymkode: 34186...b4b En ting er å følge med på ungene, men å åpne undersøkelsessak gang på gang? Det vil jo bety at når man først er kommet i søkelyset til barnevernet har du de hengende over deg helt til alle ungene blir voksne?! Anonymkode: 250df...82f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 Selvfølgelig. Om foreldrene ikke vil ta imot hjelp må de jo sjekke at forholdene har blitt bedre for barna uten hjelp. Det sier jo seg selv... Anonymkode: 73df0...632
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En ting er å følge med på ungene, men å åpne undersøkelsessak gang på gang? Det vil jo bety at når man først er kommet i søkelyset til barnevernet har du de hengende over deg helt til alle ungene blir voksne?! Anonymkode: 250df...82f Nei, ikke om du mottar hjelpen de tilbyr og barnet får det bedre. Anonymkode: 73df0...632
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De MÅ jo følge med på hvordan det går med ungene. Hvis mor og far nekter å ta til seg kunnskap, har ikke BV noen grunn til å tro at ungene får det bedre. Det er da logisk? Anonymkode: 34186...b4b Nå er det en mengde ulike hjelpetiltak som finnes, og de kan også foreslås der det ikke spesifikk bekymring, men foreligger «risikofaktorer». Studier har dessuten visst at mange familier opplever at de får for standardiserte eller feil hjelpetiltak i forhold til hva de selv mener de hadde hatt behov for. Anonymkode: 86fe8...3b0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Skrevet 19. februar 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når de konkluderer med at en sak avsluttes med tilbud om frivillig hjelpetiltak (fex foreldreveiledning) har de da lov til å «true» med at de kommer til å åpne saken igjen om si 1/2 år om ikke foreldrene går med på tiltak?? Det høres jo ikke så veldig frivillig ut... Anonymkode: 250df...82f Dersom undersøkelsen er konkludert med frivillig hjelpetiltak, er jo man fortsatt i kontakt med barnevernet og man har et vedtak. Da er fremdeles saken «åpen». Alt som skjer i hjelpetiltaket blir journalført og barnevernet er pliktig til å følge opp om hjelpetiltaket har tilstrekkelig nytte og hjelp. Det er sånn bv arbeider. Om foreldrene ikke tar i mot tilbudet, må bv vurdere om de skal be fylkesnemnda vurdere om det er behov for tvang Dersom de åpner ny undersøkelse, er det fordi det er kommet nye opplysninger som gjør at bv vurderer at de må undersøke nærmere. Anonymkode: de554...622
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #12 Skrevet 19. februar 2019 Ja, det er lov. Vi er pålagt å vurdere om saken skal vurderes for gjenåpning etter seks måneder ved enhver henleggelse der det foreligger en bekymring og vi har anbefalt hjelpetiltak. Anonymkode: 55554...2cc
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #13 Skrevet 20. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En ting er å følge med på ungene, men å åpne undersøkelsessak gang på gang? Det vil jo bety at når man først er kommet i søkelyset til barnevernet har du de hengende over deg helt til alle ungene blir voksne?! Anonymkode: 250df...82f Nei, helt til omsorgen er tilfredsstillende - hva trodde egentlig du?? Anonymkode: 34186...b4b
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #15 Skrevet 20. februar 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Når de konkluderer med at en sak avsluttes med tilbud om frivillig hjelpetiltak (fex foreldreveiledning) har de da lov til å «true» med at de kommer til å åpne saken igjen om si 1/2 år om ikke foreldrene går med på tiltak?? Det høres jo ikke så veldig frivillig ut... Anonymkode: 250df...82f Ja, det er lov. Det står i lovverket at bv kan gjenåpne saker etter seks måneder dersom det er grunn til bekymring. Når det er sagt, synes jeg du skal ta imot hjelpen du får. Alle foreldre kan trenge hjelp av og til, det er ikke et tegn på svakhet- men styrke. Ønsker deg masse lykke til❤️ Anonymkode: 3a77f...303
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #16 Skrevet 20. februar 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Dersom undersøkelsen er konkludert med frivillig hjelpetiltak, er jo man fortsatt i kontakt med barnevernet og man har et vedtak. Da er fremdeles saken «åpen». Alt som skjer i hjelpetiltaket blir journalført og barnevernet er pliktig til å følge opp om hjelpetiltaket har tilstrekkelig nytte og hjelp. Det er sånn bv arbeider. Om foreldrene ikke tar i mot tilbudet, må bv vurdere om de skal be fylkesnemnda vurdere om det er behov for tvang Dersom de åpner ny undersøkelse, er det fordi det er kommet nye opplysninger som gjør at bv vurderer at de må undersøke nærmere. Anonymkode: de554...622 Mye av det du skriver er rett. MEN det er en lovhjemmel som sier at man kan (gjen)åpne undersøkelse etter seks måneder hvis foreldre takker nei til hjelpetiltak og det fortsatt er bekymring. Det trenger i de tilfellene aldså ikke å ha kommet inn nye opplysninger. Bestemmelsen om at det må komme inn nye opplysninger gjelder bare når det åpnes nye undersøkelser som ikke er avsluttet pga manglende samtykke til hjelpetiltak. Anonymkode: 3a77f...303
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #17 Skrevet 20. februar 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye av det du skriver er rett. MEN det er en lovhjemmel som sier at man kan (gjen)åpne undersøkelse etter seks måneder hvis foreldre takker nei til hjelpetiltak og det fortsatt er bekymring. Det trenger i de tilfellene aldså ikke å ha kommet inn nye opplysninger. Bestemmelsen om at det må komme inn nye opplysninger gjelder bare når det åpnes nye undersøkelser som ikke er avsluttet pga manglende samtykke til hjelpetiltak. Anonymkode: 3a77f...303 Ah, skjønner. Takk for det! Skal oppdatere meg. 🙂 Anonymkode: de554...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå