Gå til innhold

Bruker jeg shopping som kompensasjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å aldri føle meg "bra nok", med tanke på morsrollen. Føler jeg skal ha dårlig samvittighet for å ha født barn inn i denne verdenen, og jeg har ikke alt på stell. Vi leier blant annet en leilighet, og jeg er på vei mot ufør. Det skjedde dog etter at ungene ble født, men likevel. 

Jeg tar mange dumme valg, mangler litt impulskontroll, og påtar meg oppgaver jeg ikke greier. Føler jeg har mistet litt kontakten med meg selv og har mistet oversikten over hva jeg faktisk greier. Har f.eks. meldt meg inn i FAU selv om jeg er syk, har sosial angst, og hyperallergisk mot det meste. Inkl. frukt, nøtter og husdyr. Så hvis det skal være et møte hos noen som har hund kan jeg ikke dukke opp. Jeg er en idiot, ikke sant? Jeg kan jo ikke dukke opp uansett siden jeg har sosial fobi. Men skulle være flink og grei da, siden ingen av de andre foreldrene gadd å melde seg da spørsmålet kom opp. Angrer!

Jeg har også skrevet mye dumt på Internett som jeg angrer på, har noen ganger vært frekk eller slem/krass mot noen og det angrer jeg som sagt på. Mangler litt impulskontroll der, og skriver ofte akkurat det jeg tenker uten å pakke det inn. Selv om jeg kanskje burde pakke det inn, være litt greiere, og trå litt varsomt. Jeg skal bli flinkere der, men det spiser meg litt opp noen ganger og gir meg angst. Det er dog en bagatell i det store og det hele. 

Det som virkelig plager meg er bosituasjonen, og at jeg er syk, føler en slags skyld i at jeg er syk. Jeg snakker meg selv veldig mye ned, og har veldig mye dårlig samvittighet. Merker at jeg overkompenserer ved f.eks. å gi barna for mange leker/kosedyr. Jeg kompenserer også ved at de alltid skal ha dyre og flotte klær. De skal liksom aldri mangle noe (og det er greit nok, men jeg trenger ikke 4 parkdresser til hver). 

Jeg føler meg dum, fordi jeg kjøper ting, og jeg føler meg mislykka. Men jeg vet jo hvorfor jeg gjør det, men greia er: Hvordan slutte med det? 

Jeg har blitt flinkere, det har jeg faktisk, men jeg skulle kutta det helt ut. Jeg har endel hobbyer, blant annet håndarbeid, så tror ikke det har med kjedsomhet å gjøre heller. Jeg vet av erfaring at de trenger 2 parkdresser hver. Men jeg skulle ønske jeg bare kunne trylle de frem, og slutte å kjøpe klær eller ting. Det gir meg egentlig ikke noe, og det blir bare rot av det. Så kjøper jeg for mange jakker, for mange luer, for mange votter, for mange kjoler eller dilldall. Men jeg vil egentlig ikke kjøpe det.

Ofte sitter jeg med mye fordi jeg veksler mellom å tenke "nå kjøper jeg noen billige basic gensere, sånn 3-pack fra HM! Det er billig og smart", hvis ungene trenger det vel og merke, men så angrer jeg etterpå. De var kjedelige, de var ikke fine, de var tynne, de holder seg ikke bra i vask. Finner et eller annet med dem. Og så ser jeg på alle de andre, fine, barneklærne. Så tenker jeg at jeg skal kutte ut HM og andre billigbutikker og kun kjøpe fine klær, av kvalitet, som kan selges etterpå eller som bare ser fine ut. At jeg har 5 fine gensere jeg synes ser fine ut, eller som barna liker, enn 15 ensfargede råbillige fra HM som jeg egentlig ikke liker som jeg kjøpte fordi det var billig å kjøpe dem. 

Og da ender jeg med å kjøpe dobbelt opp da, både de billige og kjedelige, og de dyrere og finere genserne. Det er ikke snakk om høye summer, med "dyr genser" snakker jeg om at den koster 150-200 kroner :P Så det er ikke sånn luksusfellenopplegg enda, men det plager meg likevel at jeg ikke bare blåser i det. 

Jeg vet mange småhandler, tenker på ungene og er glade i dem og tenker "den skal han/hun få", finner en søt genser til babyen sin "se, åå, den var søt", så kjøper de den. Det er jo vanlig. Men mitt problem er at jeg ikke vil gjøre det, jeg vil ha et minimum av klær og utstyr, jeg vil ikke ha rot for rot gir meg og mannen min bare masse stress. Jeg vil ikke være materialistisk, i det hele tatt.

Det ble kanskje en skikkelig teit tråd.. men føler jeg trenger litt råd :)

Anonymkode: 157a3...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo klassisk luksusfelle. Mange små kjøp. 4 parkdresser?!?!!! Mine har alltid hatt én av hver dresstørrelse.

Du får slutte med å gå i butikker eller kikke på nettet. Spar pengene i stedet.

Anonymkode: 1ce88...ba2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo klassisk luksusfelle. Mange små kjøp. 4 parkdresser?!?!!! Mine har alltid hatt én av hver dresstørrelse.

Du får slutte med å gå i butikker eller kikke på nettet. Spar pengene i stedet.

Anonymkode: 1ce88...ba2

Det er jeg ikke, jeg har ikke tatt opp noe lån jeg betaler på. Når jeg har sett på luksusfellen har samtlige gjeld? :)Eneste gjelden jeg har er.. hmm. Må tenke. Nei, jeg har ikke gjeld. Har akkurat betalt ned mobiltelefonen også. 

Jeg har prøvd én hver av dress etc., det fungerer ikke her. Det vi ender opp med da er at jeg henter dressen hjem - klissvåt (med vannsøyle på 10 000+), og dagen etter er den fortsatt akkurat like klissvåt. Hva har jeg å sende med i barnehagen, da? Ingenting! 

Så jeg har alltid 1 hoveddress og 1 ekstradress. I tilfelle tøyet ikke tørker. Men 4 parkdresser er litt i overkant, det ser jeg absolutt, og det skammer jeg meg litt over. Har dog fått solgt noen videre, men jeg får jo ikke det jeg betalte for den så jeg taper jo på det :)

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo klassisk luksusfelle. Mange små kjøp. 4 parkdresser?!?!!! Mine har alltid hatt én av hver dresstørrelse.

Du får slutte med å gå i butikker eller kikke på nettet. Spar pengene i stedet.

Anonymkode: 1ce88...ba2

Med det sagt er jeg enig i at jeg bør unngå nettshopping, og nettsider. Men klarer "aldri" å la salg gå forbi. Så har et problem der, men jeg er i alle fall bevisst på det og skal endre mailen så ikke jeg får så mye reklame fra nettbutikker.

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet

Jeg kjøper alltid en god dress (eller bukse/jakke når de blir eldre) i hver størrelse. Den som er litt stor (neste str) fungerer som ekstradress når den andre er våt. 

Dresser kan fint tørkes i tørketrommel. Det er faktisk anbefalt, da det smelter og tetter de tapede sømmene. Så at dressen fortsatt er våt neste dag er ikke et problem for meg. Men at jeg ikke rakk å vaske dressen skjer. Sko tørker kjapt med skotørker, så jeg bruker heller det enn å ha dobbelt opp med sko til hvert av barna.

Ellers tenker jeg at du trenger et godt system, og en plan for hvordan du vil strukturere og organisere hverdagen.

Få full oversikt over barnets garderobe. Hva har hun og hva trenger hun? Tell opp hvor mange hun har av hver ting, og hvor mye du mener hun bør ha. 

F. eks. 5 par ullsokker, 10 par tynne sokker, 10 truser, fire sett ullundertøy, tre myke bukser, tre dongeri, et par vintersko, et par støvler, joggesko, tøfler, sandaler osv osv. 

Antall av hver ting kommer an på hvor ofte du vasker klær, hvor mye ekstra skift som må ligge i barnehage osv. 

Når du er fornøyd med lista så ser du over hva barnet har, og kjøper kun nytt når noe er ødelagt eller for lite. Altså når det går hull i sokken så kjøper du et nytt par, når genseren blir for liten gir du den videre og kjøper ny, osv... Da holder antallet seg likt, og barnet har alltid det det trenger.

Da har mye å jobbe med med tanke på selvfølelse og egenverd. Jeg tenker du bør fokusere på dine positive sider, og sette pris på deg selv. Akseptere det du ikke får endret, og sette deg oppnåelige mål for de tingene du ønsker å jobbe med. Jeg mistenker at ditt ønske om at barna må være så «fine» hele tiden handler om at du kompenserer for at du ikke føler deg vellykket nok. (Vi har både utdannelse, gode jobber, fint hus og nye biler, men jeg bryr meg ikke om barna mine går i arvet eller billig tøy, eller har hull på kneet). 

Anonymkode: 2fe7d...00b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper alltid en god dress (eller bukse/jakke når de blir eldre) i hver størrelse. Den som er litt stor (neste str) fungerer som ekstradress når den andre er våt. 

Dresser kan fint tørkes i tørketrommel. Det er faktisk anbefalt, da det smelter og tetter de tapede sømmene. Så at dressen fortsatt er våt neste dag er ikke et problem for meg. Men at jeg ikke rakk å vaske dressen skjer. Sko tørker kjapt med skotørker, så jeg bruker heller det enn å ha dobbelt opp med sko til hvert av barna.

Ellers tenker jeg at du trenger et godt system, og en plan for hvordan du vil strukturere og organisere hverdagen.

Få full oversikt over barnets garderobe. Hva har hun og hva trenger hun? Tell opp hvor mange hun har av hver ting, og hvor mye du mener hun bør ha. 

F. eks. 5 par ullsokker, 10 par tynne sokker, 10 truser, fire sett ullundertøy, tre myke bukser, tre dongeri, et par vintersko, et par støvler, joggesko, tøfler, sandaler osv osv. 

Antall av hver ting kommer an på hvor ofte du vasker klær, hvor mye ekstra skift som må ligge i barnehage osv. 

Når du er fornøyd med lista så ser du over hva barnet har, og kjøper kun nytt når noe er ødelagt eller for lite. Altså når det går hull i sokken så kjøper du et nytt par, når genseren blir for liten gir du den videre og kjøper ny, osv... Da holder antallet seg likt, og barnet har alltid det det trenger.

Da har mye å jobbe med med tanke på selvfølelse og egenverd. Jeg tenker du bør fokusere på dine positive sider, og sette pris på deg selv. Akseptere det du ikke får endret, og sette deg oppnåelige mål for de tingene du ønsker å jobbe med. Jeg mistenker at ditt ønske om at barna må være så «fine» hele tiden handler om at du kompenserer for at du ikke føler deg vellykket nok. (Vi har både utdannelse, gode jobber, fint hus og nye biler, men jeg bryr meg ikke om barna mine går i arvet eller billig tøy, eller har hull på kneet). 

Anonymkode: 2fe7d...00b

Jeg vasker "aldri" dressen, for de fleste dresser har mistet mye av vannsøylen sin etter 5 vask. Så for å beholde den så vasker jeg ikke. Kanskje 1-2 ganger i løpet av sesongen. De blir gjerne våte gjennom buksebeina hvis de sitter i vann.Men dette gjelder jo regntøy også, det tørker jo "aldri!". Men jeg klarer meg fint med 2 hver. 

Du har rett i det at jeg føler vi ikke er "gode nok", og jeg vil barna mine det beste. Jeg har vokst opp med foreldre med dårlig råd, som etter hvert fikk veldig god råd. Men de hadde campingvogn, båt, to biler, villa, og det er det jeg er vant til. Føler jeg ikke kan gi det til ungene mine, vi har ingenting av det. Har en leilighet, bil og en hytte/campingvogn vi låner nå og da. 

Jeg føler meg.. vet ikke.. Altså, bare for å ha det sagt ser jeg ikke på andre på samme måten! Bare oss. Vi bor i et sossestrøk der de fleste foreldrene er høye på seg selv :P Så kan hende jeg blir litt påvirket av det.

 

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet

4 parkdresser hver? Som sikkert koster over 1000 hver? Du bruker altså 8000+ (eller 12.000?) på parkdresser pr år?

Og er snart ufør? Du kommer til å ende opp i luksusfellen hvis du fortsetter slik

Anonymkode: 76726...40a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

4 parkdresser hver? Som sikkert koster over 1000 hver? Du bruker altså 8000+ (eller 12.000?) på parkdresser pr år?

Og er snart ufør? Du kommer til å ende opp i luksusfellen hvis du fortsetter slik

Anonymkode: 76726...40a

Nei, jeg kjøper da på salg. Koster vel 300-400 hver. Kjøper ALDRI til full pris. Men det er første gangen jeg har så mange da, og fikk meg egentlig en vekker... så ja... fullt klar over at det er for mange.

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg ikke, jeg har ikke tatt opp noe lån jeg betaler på. Når jeg har sett på luksusfellen har samtlige gjeld? :)Eneste gjelden jeg har er.. hmm. Må tenke. Nei, jeg har ikke gjeld. Har akkurat betalt ned mobiltelefonen også. 

Jeg har prøvd én hver av dress etc., det fungerer ikke her. Det vi ender opp med da er at jeg henter dressen hjem - klissvåt (med vannsøyle på 10 000+), og dagen etter er den fortsatt akkurat like klissvåt. Hva har jeg å sende med i barnehagen, da? Ingenting! 

Så jeg har alltid 1 hoveddress og 1 ekstradress. I tilfelle tøyet ikke tørker. Men 4 parkdresser er litt i overkant, det ser jeg absolutt, og det skammer jeg meg litt over. Har dog fått solgt noen videre, men jeg får jo ikke det jeg betalte for den så jeg taper jo på det :)

Anonymkode: 157a3...55f

Jeg snakker ikke om Luksusfellen, men luksusfelle. Luksusfelle er å kjøpe mye smått som man unner seg uten å se totalkostnad. Kjøper du 4 parkdresser (selv om de er på tilbud) er det bortkastet. Du kjøper mye unyttig og unødvendig.

Sett opp budsjett og ikke kjøp ting du ikke trenger. Slett e-poster om tilbud når det ikke er noe du trenger.

 

Anonymkode: 1ce88...ba2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker ikke om Luksusfellen, men luksusfelle. Luksusfelle er å kjøpe mye smått som man unner seg uten å se totalkostnad. Kjøper du 4 parkdresser (selv om de er på tilbud) er det bortkastet. Du kjøper mye unyttig og unødvendig.

Sett opp budsjett og ikke kjøp ting du ikke trenger. Slett e-poster om tilbud når det ikke er noe du trenger.

 

Anonymkode: 1ce88...ba2

Ja, jeg må gjøre det gitt! Men det er en lang vei å gå tror jeg, men det føles bra å starte med det. 

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet

Det er utrolig mye man ikke trenger HI,datteren min har en dress den har hun brukt i hele vinter og den er attpåtil fra i fjor. Riktignok har vi liggende noen vinterutebukser etter broren men de er ikke blitt brukt. Er dressen våt henger jeg den i dusjen eventuelt etter strikkene under bena.

Jeg har kjøpt vindtette/vanntette jakker til ungene, de fungerer også som regnjakke. Da slipper jeg det innkjøpet. 

Personlig ønsker jeg å kjøpe færre klær i god kvalitet, mye av dette kan også arves videre da det er like fint..

Jeg tror du føler et kompensajsonsbehov fordi livet ikke har blitt slik du kanskje trodde. Lettere sagt enn gjort, men fokuser på det du har og det du får til, barna dine får det ikke bedre om de har det nyeste og fineste av alt.

 

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det er utrolig mye man ikke trenger HI,datteren min har en dress den har hun brukt i hele vinter og den er attpåtil fra i fjor. Riktignok har vi liggende noen vinterutebukser etter broren men de er ikke blitt brukt. Er dressen våt henger jeg den i dusjen eventuelt etter strikkene under bena.

Jeg har kjøpt vindtette/vanntette jakker til ungene, de fungerer også som regnjakke. Da slipper jeg det innkjøpet. 

Personlig ønsker jeg å kjøpe færre klær i god kvalitet, mye av dette kan også arves videre da det er like fint..

Jeg tror du føler et kompensajsonsbehov fordi livet ikke har blitt slik du kanskje trodde. Lettere sagt enn gjort, men fokuser på det du har og det du får til, barna dine får det ikke bedre om de har det nyeste og fineste av alt.

 

Ja, det blir jo litt individuelt hvor tørt man har det inne, hvor god tørk det er etc. Vi bor et fuktig sted og det tar i alle fall 2 dager å tørke en dress som oftest. 

Riktig, livet ble ikke slik jeg trodde og jeg vet at jeg er understimulert og ikke får brukt evnene mine. 

Anonymkode: 157a3...55f

Skrevet

Du må slutte å sammenligne deg med andre, lettere sagt enn gjort. Jobber med det selv. Det er ekstremt fokus på materialisme i Norge, så det er ikke rart. Jeg begynner å få dette litt på avstand nå, prøver å skape verdier i annet en matrialisme, nå som jeg begynner å få det litt på avstand å se det litt utenfor Er det jo ganske ville tilstander flere steder. Og merker det fort påvirker meg negativt. Så du må virkelig bare fokusere på deg selv, dine ønsker og verdier. Og tenke: så digg det er å ikke ha NOE lån! Du har alle muligheter til å få til dette kjempe bra, stå på og lykke til 🙏🏼

 

Anonymkode: 94db0...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...