Gå til innhold

Hvor lenge beholder Helsestasjon vaksinasjons-data?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år, og når jeg logger meg inn på helsenorge.no så er vaksinasjonskortet mitt tomt. Jeg vet at jeg har tatt flere vaksiner, men disse er tatt før de begynte å registrere de digitalt. Har googlet litt, og ser ut som helseforetak ikke har lov å oppbevare slike opplysninger mer enn 30 år. Noen som vet om dette er riktig, eller kan det være at helsestasjon fortsatt sitter med disse opplysningene? Tenkte jeg skulle ringe helsestasjonen, men har litt telefonskrekk.

Anonymkode: 52d92...dbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år, og når jeg logger meg inn på helsenorge.no så er vaksinasjonskortet mitt tomt. Jeg vet at jeg har tatt flere vaksiner, men disse er tatt før de begynte å registrere de digitalt. Har googlet litt, og ser ut som helseforetak ikke har lov å oppbevare slike opplysninger mer enn 30 år. Noen som vet om dette er riktig, eller kan det være at helsestasjon fortsatt sitter med disse opplysningene? Tenkte jeg skulle ringe helsestasjonen, men har litt telefonskrekk.

Anonymkode: 52d92...dbe

Fyller 40 i år og alle mine er registrert hos sysvak. Har du vært i kontakt med dem? 

Anonymkode: 4e836...da5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fyller 40 i år og alle mine er registrert hos sysvak. Har du vært i kontakt med dem? 

Anonymkode: 4e836...da5

Det samme gjelder forøvrig samboer, som er noen år eldre enn meg. 

Anonymkode: 4e836...da5

Skrevet

Fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Hordaland var prøvefylker, og registrerte vaksinasjons-data helt siden 1976. Tipper du/dere bor i et av disse fylkene. Jeg bor ikke i noen av disse fylkene, og dermed er ingenting registrert på meg.

Anonymkode: 52d92...dbe

Skrevet

Tomt vaksinasjonskort

Det skyldes at vaksinene dine ikke er registrert i det nasjonale vaksinasjonsregisteret SYSVAK. Dette kan ha flere årsaker:

Vaksinene ble gitt før 1995. Før dette tidspunktet ble ikke vaksiner registrert i vaksinasjonsregisteret. Men vaksiner kan være registrert. I tillegg startet fem fylker i en pilotversjon fra 1976: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Hordaland.

Manglende registrering fra vaksinasjonsstedet. 

Om vaksinasjonen nylig er foretatt, er opplysningene kanskje ikke registrert ennå. Det kan også skyldes manglende innsending av vaksinasjonsopplysninger. Hvis vaksinasjonsopplysningene ikke er sendt inn, kan du be vaksinasjonsstedet om å sende inn opplysningene på nytt, slik at de kommer fram når du logger deg inn på vaksinetjenesten.

Vaksiner som skal være registrert er:

Barnevaksiner gitt fra 1995

Pandemivaksine (fra 2009)

Alle andre vaksiner gitt i 2011 eller senere (gitt at du ønsker dem registrert)

Anonymkode: 52d92...dbe

Skrevet

Mine ligger på helsenorge.no og jeg bor på Vestlandet født i 1979. 

Anonymkode: bfbfa...e5b

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine ligger på helsenorge.no og jeg bor på Vestlandet født i 1979. 

Anonymkode: bfbfa...e5b

Hvilke fylke? Merkelig om de har registrert deg, uten at de egentlig skulle. 

Anonymkode: 52d92...dbe

Skrevet

Jeg har ett vaksinekort hvor alle vaksiner er skrevet opp. Jeg måtte ta en del ekstra vaksiner da jeg reiste til ett "utsatt" land på ferie. Jeg har alltid tatt " booster-shots", jeg elsker å reise til ikke-turist steder. 

Anonymkode: a5d58...279

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke fylke? Merkelig om de har registrert deg, uten at de egentlig skulle. 

Anonymkode: 52d92...dbe

Rogaland

Anonymkode: bfbfa...e5b

Skrevet

Jeg er født i 1976 i Vestfold og bodde der i 4 år før vi flyttet til Hedmark. Alle mine vaksiner helt fra fødselen av er registrert på Helsenorge, bortsett fra fornyelsen av tetanus i 2014. 

Anonymkode: d84af...6cf

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rogaland

Anonymkode: bfbfa...e5b

Rogaland her også. Ingenting er registrert på meg. Min mor mener å huske, at jeg kun har tatt MMR vaksinen en gang. Så burde sikkert hatt påfyll av den, og alle de andre vaksinene. Men ingen som vet ikke hva jeg har tatt. Må jeg begynne helt på ny da, om jeg skal ha gyldige vaksiner?

Anonymkode: 52d92...dbe

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født i 1976 i Vestfold og bodde der i 4 år før vi flyttet til Hedmark. Alle mine vaksiner helt fra fødselen av er registrert på Helsenorge, bortsett fra fornyelsen av tetanus i 2014. 

Anonymkode: d84af...6cf

De bruker himla lang tid på å registrere. Tok booster i 2013. Først i 2017 klarte de å få den registrert. 

Anonymkode: 4e836...da5

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rogaland her også. Ingenting er registrert på meg. Min mor mener å huske, at jeg kun har tatt MMR vaksinen en gang. Så burde sikkert hatt påfyll av den, og alle de andre vaksinene. Men ingen som vet ikke hva jeg har tatt. Må jeg begynne helt på ny da, om jeg skal ha gyldige vaksiner?

Anonymkode: 52d92...dbe

Sannsynligvis fikk du den på nytt på begynnelsen av 80-tallet. Før fikk man ikke hele og samme mmr som nå, men det ble gitt, til de fleste, en ekstra dose noen år senere. Uansett er det ingen fare å få tatt alle på nytt. Da er du hverfall sikret :) 

Fra FHI: «Voksne personer som ikke vet at de har fått MMR-vaksine eller har gjennomgått de aktuelle sykdommene, anbefales minst én dose MMR-vaksine.»

Anonymkode: 4e836...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...