Gå til innhold

Mikroplast. Hysteri eller en reell trussel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt angst for helsehysteri. Som mobilbruk, stråling fra automatiske strømmålere, vaksine etc etc..

Men er mikroplast i samme kategori eller blr vi være bekymret?🤔

Anonymkode: a9c0b...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mikroplast er en reell trussel, dessverre. Det er jeg helt sikker på. 

Skrevet

Hysteri :)

Anonymkode: f8682...c71

Skrevet

At vi ødelgger ressursene vi har med overproduksjon, og at verden og vi vil slite etterhvert er jeg overbevist om. Og kalle det hysteri føler jeg bare er fordi man ikke tørr innse de harde fakta. Her vi bor merker vi en enorm forandring i antall fisk foreks, for ikke å snakke om all plast og drit som flyter inn fra den engelske kanal. Se på planet plast på NRK, der får man et godt innblikk i hvordan det ser ut på havbunnen. Trist ...

Anonymkode: bb888...a8f

Skrevet

Vi er fucked. Mikroplast er bare en del av problemet. Stigende temperaturer, urbanisering og utbygging som fjerner våtmarker, skoger og enger samt giftige sprøytemidler i det industrielle landbruket kommer til å drepe de fleste instektene på jorda - og dermed dør vi også. det kommer til å gå fortere enn vi tror. Vi er på vei mot stupet og er for dumme, for late og for godt vant til å skjønne det, dessverre, og derfor kommer vi ikke til å klare å stoppe det før det er for dent. Eller, det ervel egentlig allerede for sent. Trist.

Anonymkode: c3f34...e29

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke.. har vi sett nok av langtidseffektene? Det har jo eksistert i årrekke, men har det eksistert lenge nok til at man har fått gjort alle nødvendige analyser?

jeg tror iallefall at det er en reell trussel. Tror. Det sier seg jo selv, et stoff som bruker så lang tid på å bryte ned har ikkeno i kroppene våre eller i dyr og fisker og gjøre.. mest tenker jeg på dette med tannkrem 😬 men prøver å ikke tenke for mye på det i hverdagen.. man blir jo gæærn av det. Men at det bør gjøres noe med, er det jo ingen tvil om..

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er fucked. Mikroplast er bare en del av problemet. Stigende temperaturer, urbanisering og utbygging som fjerner våtmarker, skoger og enger samt giftige sprøytemidler i det industrielle landbruket kommer til å drepe de fleste instektene på jorda - og dermed dør vi også. det kommer til å gå fortere enn vi tror. Vi er på vei mot stupet og er for dumme, for late og for godt vant til å skjønne det, dessverre, og derfor kommer vi ikke til å klare å stoppe det før det er for dent. Eller, det ervel egentlig allerede for sent. Trist.

Hehh.. Vet du, det er sånn det er. Jorden går til slutt under. Best å konvertere til kristendommen før det er for sent.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehh.. Vet du, det er sånn det er. Jorden går til slutt under. Best å konvertere til kristendommen før det er for sent.

Ja, jeg vet at høres ekstremt pessimistisk ut. Hadde jeg bare kunne tro på en gud - kristen eller hva som helst - hadde jeg vært mindre bekymret.

Men når man leser de siste dagenes nyheter om hvor raskt insekter dør, og samtidig vet hvor lite alvorlig verdens poltikere tar problemet, ser jeg faktisk ikke at det kan gå på noen annen måte.

Her en forsakningsrapporten som  disse nyhetene er basert på:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320718313636#!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg vet at høres ekstremt pessimistisk ut. Hadde jeg bare kunne tro på en gud - kristen eller hva som helst - hadde jeg vært mindre bekymret.

Men når man leser de siste dagenes nyheter om hvor raskt insekter dør, og samtidig vet hvor lite alvorlig verdens poltikere tar problemet, ser jeg faktisk ikke at det kan gå på noen annen måte.

Og her, NRKs mer lettfattelige artikkel: https://www.nrk.no/norge/ny-stor-rapport_-insekter-utryddes-i-voldsom-fart-_-truer-hele-naturens-overlevelse-1.14427108

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig går det den veien. Det er jo ingen hemmelighet, det, det har folk visst i tusenvis av år.

Du kan jo tro på Gud, du må bare lese mer om emnet.

Skrevet

Mikroplast er alvorlig, dessverre. 

Har du vært i fjæra/på stranda og funnet 'havfruetårer'? Små plastkuler som brukes i plastproduksjon, som lekker ut i havet. Desse små kulene suger opp miljøgifter og er målt til å inneholde en million ganger høyere konsentrasjon miljøgifter enn omgivelsene. Siden de ligner på blant annet fiskeegg, så blir de spist av fisk og fugl, og til slutt er det vi menneskene som får giftstoffene i oss via maten vår. 

Det er ikke bare havrefruetårene som fungerer som en svamp på miljøgifter, men plast generelt. Og i havet er det mye plast, det er helt utømmelig. Jeg bor på ei bittelita øy og hvert år har vi strandrydding. I fjor plukket vi 350 sekker plast! 

Anonymkode: a8052...7f7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mikroplast er alvorlig, dessverre. 

Har du vært i fjæra/på stranda og funnet 'havfruetårer'? Små plastkuler som brukes i plastproduksjon, som lekker ut i havet. Desse små kulene suger opp miljøgifter og er målt til å inneholde en million ganger høyere konsentrasjon miljøgifter enn omgivelsene. Siden de ligner på blant annet fiskeegg, så blir de spist av fisk og fugl, og til slutt er det vi menneskene som får giftstoffene i oss via maten vår. 

Det er ikke bare havrefruetårene som fungerer som en svamp på miljøgifter, men plast generelt. Og i havet er det mye plast, det er helt utømmelig. Jeg bor på ei bittelita øy og hvert år har vi strandrydding. I fjor plukket vi 350 sekker plast! 

Det er helt sykt. Men plukket dere mikroplast :p ? 

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sykt. Men plukket dere mikroplast 😛

Mesteparten var selvsagt vanlig plast i varierende størrelser og former, men vi bruker spade til å fjerne 'tuer' med mikroplast/havfruetårer. Mye av småtteriet ligger skjult da, det får vi ikke bort. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vil det hindre jorden fra å gå under mener du?

Anonymkode: e0c54...c8c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mesteparten var selvsagt vanlig plast i varierende størrelser og former, men vi bruker spade til å fjerne 'tuer' med mikroplast/havfruetårer. Mye av småtteriet ligger skjult da, det får vi ikke bort. 

Hvem er det som hiver alt det på sjøen?

Skrevet

Vil det hindre jorden fra å gå under mener du?

Nei, men det kan gjøre at du ikke kommer til helvete.

Skrevet

Nei, men det kan gjøre at du ikke kommer til helvete.

Helvete eksisterer ikke

Skrevet

Mikroplast er skadelig, men ikke i første omgang for vår helse. Så jeg tenker ikke dette kan sammenliknes i det hele tatt med vaksinenekt etc. 

Anonymkode: 03f4b...399

Skrevet

Veldig mye kommer fra u-land som ikke har noe system for å fange opp og resirkulere platavfallet.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noe blåser på sjøen, noe renner ut med smeltevann, i nabobyen her dumper de snø som er full av allverdens dritt og søppel utfor kaia. Noen hiver ting fra båter...mange bekker små...

Anonymkode: d9e7e...66d

Skrevet

Helvete eksisterer ikke

Jeg håper på det beste for deg! :)

Skrevet

Veldig mye kommer fra u-land som ikke har noe system for å fange opp og resirkulere platavfallet.

Hvorfor bistår vi ikke nok der nede, da?

Skrevet

Noe blåser på sjøen, noe renner ut med smeltevann, i nabobyen her dumper de snø som er full av allverdens dritt og søppel utfor kaia. Noen hiver ting fra båter...mange bekker små...

Anonymkode: d9e7e...66d

Ja, og hvis du får "litt" fra India i tillegg... De har da annet å tenke på enn kildesortering, nede i fattige strøk, men vi nordmenn burde da hjelpe til der nede. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bistår vi ikke nok der nede, da?

Si det, jeg tror vi jobber med saken, men det er jo bare så enormt mye som bare spys ut i havet.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye av plasten vi finner her jeg bor, er faktisk russisk! Alt fra sjokoladepapir, tannkremtuber og brusflasker. Jeg tror ikke det kommer rekende fra Russland, men russiske fiskebåter hiver avfallet rett på sjøen tydeligvis. 

I tillegg blåser søppel på havet, spesielt fra fabrikker som ligger helt i vannkanten. Mye q-tips langs strendene også, og dette kommer gjennom kloakken (folk kaster de i do!). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...