Gå til innhold

Paracet og baby


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gav datteren min på 8 mnd litt paracet i kveld. Hun har vært forkjølet hele helgen, og var veldig sur og grinete pga sår hals. Hun holder også på å få noen tenner. Jeg gav henne derfor litt flytende paracet (pinex). 

Jeg rådførte meg ikke med lege, selv om det står at en må gjøre det for barn under 1 år. Jeg ble litt for desperat, og hadde flaska stående i skapet. Så da ga jeg henne en slurk. Hun ble med en gang seg selv igjen. Blid, glad og leken. 

Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet for å ha gitt henne medisiner, uten å rådføre meg med lege. Er jeg hysterisk nå?

(Jeg er førstegangsmor, og har aldri vært borte i lignende før. Hun har vært 100% frisk frem til denne helgen).

Anonymkode: 08b26...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro, du har gjort helt rett! 😉

Anonymkode: ca770...ec5

Skrevet

Kommer jo helt an på hvor mye du gav!? 

Anonymkode: 7a594...5cb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta det med ro, du har gjort helt rett! 😉

Anonymkode: ca770...ec5

Takk!! 😄

Anonymkode: 08b26...815

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer jo helt an på hvor mye du gav!? 

Anonymkode: 7a594...5cb

Jeg gav ca 5ml. Var det som stod på flaska! 😊

Anonymkode: 08b26...815

Skrevet

Så lenge du kjenner ditt barns vekt (man gir x antall mg pr kg kroppsvekt), og barnet ikke er født prematurt eller andre metabolske problemer, så gjorde du rett ☺️ god bedring! Legger ved link så du kan senke skuldrene litt 

https://relis.no/content/4868/Paracetamol-til-barn

Anonymkode: 8a976...db5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gav ca 5ml. Var det som stod på flaska! 😊

Anonymkode: 08b26...815

ml betyr lite, det er mg som er viktig. Hvis du ga dose tilpasset vekt/alder er det jo helt ok. 

Anonymkode: 5c6ae...96a

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du kjenner ditt barns vekt (man gir x antall mg pr kg kroppsvekt), og barnet ikke er født prematurt eller andre metabolske problemer, så gjorde du rett ☺️ god bedring! Legger ved link så du kan senke skuldrene litt 

https://relis.no/content/4868/Paracetamol-til-barn

Anonymkode: 8a976...db5

Tusen takk! 😊 Jeg fulgte doseringen på flaska utfra hvor tung hun er. Hun har ingen helseutfordringer fra før. Dette er første helsegreie med henne. Er nok derfor jeg føler meg så hysterisk. 😅

Anonymkode: 08b26...815

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ml betyr lite, det er mg som er viktig. Hvis du ga dose tilpasset vekt/alder er det jo helt ok. 

Anonymkode: 5c6ae...96a

Takk! 😊 Jeg ga henne antall ml utfra hennes vekt og doseringen som stod på flaska.

Anonymkode: 08b26...815

Skrevet

Jeg ga nettopp min datter på 6 mnd det samme. Her var vi på legevakt fordi hun har fått influensa, da fikk jeg faktisk klar signal til å gi hun Paracet og Ibux annenhver. Altså hver 6 time Paracet og hver 6 time Ibux, men at hun da får smertelindring hver 3 time om du skjønner 👍 hun er veldig dårlig da, så enten det eller innleggelse. De sa også at væske er det viktigste, jeg trengte ikke å tenke på mat en gang. En slurk hver 15 min ☀️ God bedring 🌷

Anonymkode: 59c96...a77

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gav datteren min på 8 mnd litt paracet i kveld. Hun har vært forkjølet hele helgen, og var veldig sur og grinete pga sår hals. Hun holder også på å få noen tenner. Jeg gav henne derfor litt flytende paracet (pinex). 

Jeg rådførte meg ikke med lege, selv om det står at en må gjøre det for barn under 1 år. Jeg ble litt for desperat, og hadde flaska stående i skapet. Så da ga jeg henne en slurk. Hun ble med en gang seg selv igjen. Blid, glad og leken. 

Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet for å ha gitt henne medisiner, uten å rådføre meg med lege. Er jeg hysterisk nå?

(Jeg er førstegangsmor, og har aldri vært borte i lignende før. Hun har vært 100% frisk frem til denne helgen).

Anonymkode: 08b26...815

Men 5 ml hørtes mye ut. Trodde det var 2,5 ml på de minste? 125 g stikkpille om du har det?

Anonymkode: 59c96...a77

Skrevet

Selvfølgelig kan du gi paracet uten å spørre lege først, så lenge du følger doseringen og oppsøker lege dersom det går mer enn 2-3 dager.

Jeg ga paracet tidligere enn det uten å rådføre meg med lege. Baby nr 2 her så da vet man hva som trenger lege og hva som ikke gjør det.

Skrevet

Takk for svar, alle! 😍

Jeg ble veldig beroliget av dere. Mitt verste mareritt er å være skyld i å ha påført jenta mi noe🥺 En skal jo alltid være forsiktig med hva man putter i kroppen, både sin egen og andres. 

Selve doseringen følte jeg var ok, der fulgte jeg bare det som stod på pakken. Og det var paracet tilpasset barn. Skyldfølelsen oppstod av å putte legemiddel i en søt og liten kropp, uten å ha snakket med legen! 😱

Nå har hun, og hennes sjuke pappa (hun som smittet han 😅), en liten hvil sammen. Hun var helt seg selv da hun våknet i dag! 

Takk for tilbakemeldinger! 😍

Anonymkode: 08b26...815

Skrevet
On 2/17/2019 at 9:45 PM, Anonym bruker said:

Jeg gav datteren min på 8 mnd litt paracet i kveld. Hun har vært forkjølet hele helgen, og var veldig sur og grinete pga sår hals. Hun holder også på å få noen tenner. Jeg gav henne derfor litt flytende paracet (pinex). 

Jeg rådførte meg ikke med lege, selv om det står at en må gjøre det for barn under 1 år. Jeg ble litt for desperat, og hadde flaska stående i skapet. Så da ga jeg henne en slurk. Hun ble med en gang seg selv igjen. Blid, glad og leken. 

Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet for å ha gitt henne medisiner, uten å rådføre meg med lege. Er jeg hysterisk nå?

(Jeg er førstegangsmor, og har aldri vært borte i lignende før. Hun har vært 100% frisk frem til denne helgen).

Anonymkode: 08b26...815

JA du er hysterisk

Anonymkode: 3b447...ef4

Skrevet

Dette går helt fint😊 God bedring til jenta di

Anonymkode: a4101...768

Skrevet

Paracet kan man jo gi til barn under ett år. Ibux skal man rådføre seg med lege. 

Min sønn ble operert etter fødsel og jeg har gitt mye smertestillende etter beskjed fra lege. Ingen skade skjedd her. Så lenge man regner ut fra vekt. Viktig å gi smertestillende ut fra almenntilstanden og åpenbart trengte hun det siden hun kviknet til. 

Når de er så små så kan det være greit å gi en time før mat, da orker de spise/drikke mer. 

Anonymkode: 53589...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...