Gå til innhold

Ta det opp med barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 4,5 år sier til meg at hun ikke liker at «Anne låner klær og sko av henne i barnehagen» Har tenkt at hun kanskje har likt tøy. Men har begynt å sjekke i barnehagen og feks er begge uteskoene hennes fuktige inni selvom de bare har vært ute én tur. Fleece ser jeg også har vært brukt. Hun har to sett fleece i hylla og jeg ser ofte at de er brukt begge to. Hun har ett par skiftesko i barnehagen samt de vi bruker til og fra. De deler også bilder fra dagen på en oppslagstavle og der ser jeg at Anne ofte har like sko som min datters skiftesko. De som står i hennes hylle er ikke like i det hele tatt. 

Må nevne at Anne generelt er dårlig utstyrt i barnehagen så jeg skjønner at barnehagen ofte er i en knipe. Samtidig synes jeg de kunne spurt meg om de kan låne. 

Min datter er litt sur for dette og sier at de voksne bare tar hennes ting, selvom hun sier de ikke får låne. Det er en filleting egentlig, vi har greit med penger og slitasjen er jo lik null på å låne dette, samtidig er det litt frekt synes jeg.

Hva synes dere?

Anonymkode: 148c4...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed, hadde ikke likt hvis andre brukte mine klær og sko. Blir jo ekstra vask og slitasje, klærne kan bli ødelagt. I tillegg er det den hygieniske biten, andres skittne sokker i skoene. Ikke så enkelt å vaske sko.

Anonymkode: 44600...dae

Skrevet

Hvis du ikke vil at bhg skal låne bort klærne, så sier du i fra. Er problemet at datteren din ikke vil dele/låne bort, så jobber du med datteren din ang dette. 

Anonymkode: 84911...45f

Skrevet

Jeg ville ha snakket med barnehagen om det, hørt hvor mye låning det var. Men jeg ville også lært barnet mitt at det er en fin ting å låne bort ting og forsikret om at jeg ikke hadde blitt sint på henne om noe skulle blitt ødelagt fordi Anne har lånt det. 

Jeg mener at låning av andres tøy og sko i skole / barnehage skal være noe som kun gjøre i "nødsituasjoner", så kanskje barnehagen heller skulle prøve å skaffe seg et lite lager av lånetøy. På sfo hos oss gikk vi ut og sa at dersom noen hadde sko / støvler eller tøy som ungene hadde vokst fra (i relevante størrelser) , så tok vi det gjerne i mot for å ha det som reservetøy. Veldig greitt å ha litt ekstra liggende. 

Skrevet

Det synes jeg du skal si i fra om ja. Har barnehagen tenkt til å erstatte det hvis noe av det blir ødelagt mens de lar et annet barn låne deres ting? Men jeg synes og at du skal fremheve til datteren din at det er bra å kunne låne bort til andre hvis de trenger det, en dag er det kanskje hun som trenger noe.

Anonymkode: 518d9...2cc

Skrevet
4 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg ville ha snakket med barnehagen om det, hørt hvor mye låning det var. Men jeg ville også lært barnet mitt at det er en fin ting å låne bort ting og forsikret om at jeg ikke hadde blitt sint på henne om noe skulle blitt ødelagt fordi Anne har lånt det. 

Jeg mener at låning av andres tøy og sko i skole / barnehage skal være noe som kun gjøre i "nødsituasjoner", så kanskje barnehagen heller skulle prøve å skaffe seg et lite lager av lånetøy. På sfo hos oss gikk vi ut og sa at dersom noen hadde sko / støvler eller tøy som ungene hadde vokst fra (i relevante størrelser) , så tok vi det gjerne i mot for å ha det som reservetøy. Veldig greitt å ha litt ekstra liggende. 

Problemet for min datter er at de bare tar uten å spørre og når hun påpeker at det er hennes sko så sier de bare at Anne må bruke de, selvom hun er liten så kan de faktisk spørre henne om det er greit at Anne låner. Det er nå hennes sko. Hun er grei på å låne bort så det er ikke noe vi trenger å jobbe med. 

De siste 14 dagene har begge skopar vært fuktige 7-8 ganger så låsning er ganske hyppig. 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet for min datter er at de bare tar uten å spørre og når hun påpeker at det er hennes sko så sier de bare at Anne må bruke de, selvom hun er liten så kan de faktisk spørre henne om det er greit at Anne låner. Det er nå hennes sko. Hun er grei på å låne bort så det er ikke noe vi trenger å jobbe med. 

De siste 14 dagene har begge skopar vært fuktige 7-8 ganger så låsning er ganske hyppig. 

HI

Ja, og det synes jeg absolutt at du skal ta opp med barnehagen. For det er ikke greitt. Og ja, de burde spørre først, og de bør tørke skoene etter bruk. 

Skrevet

hadde ikke brydd meg, stakkars Anne

Anonymkode: ecd20...4ed

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit i det hele tatt. Jeg jobber i barnehage og vet hvor fortvilende og frustrerende det er når et barn nesten alltid mangler noe. Å låne av andre må være en nødløsning, og i en sånn situasjon så tror jeg de fleste foreldre har forståelse for at man låner. Men det er ingen nødløsning når det skjer såpass ofte, da må barnehagen finne en løsning på det, ikke belaste andre foreldre med det.

Skrevet

Har samme problemet her. Barnet mitt er veldig godt utstyrt og har dobbelt av det meste,men det blir mye lån av mitt barns klær.

problemet er også at ting da blir borte/ stjelt og kommer aldri tilbake.

itillegg til at det blir dobbelt opp med klesvask.. er alenemor og har ikke verdens beste økonomi og det er lite gøy når jeg sitter å strikker gode ullklær og det blir borte i barnehagen.. sagt ifra mange ganger, men det slutter ikke :( 

2 ullbukser,en ullgenser, 5 par ullsokker, 4 bukser,2 genser,en lue, en jakke og 1 par sko borte på 2 mnd..

Anonymkode: 7ee6c...c94

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit. En sjelden gang i et nødstilfelle, men da må de ansatte i barnehagen spørre først. En ting er det hygieniske. En annen sak er slitasjen på klær og sko. Og greit nok at vanligvis så blir ikke sko og klær slitt av vanlig bruk, men hva da hvis Anne setter seg fast og river i stykker klærne? Hvem erstatter hvis den ansatte glemmer å ta av Anne ditt barns klær, og det blir med henne hjem og forsvinner der? Slike ting kan faktisk skje, og jeg tenker at de voksne må faktisk bare ta jobben med å prate med Annes foreldre, igjen og igjen, for å prøve å få dem til å forstå at Anne må ha nok klær og sko i barnehagen.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har samme problemet her. Barnet mitt er veldig godt utstyrt og har dobbelt av det meste,men det blir mye lån av mitt barns klær.

problemet er også at ting da blir borte/ stjelt og kommer aldri tilbake.

itillegg til at det blir dobbelt opp med klesvask.. er alenemor og har ikke verdens beste økonomi og det er lite gøy når jeg sitter å strikker gode ullklær og det blir borte i barnehagen.. sagt ifra mange ganger, men det slutter ikke :( 

2 ullbukser,en ullgenser, 5 par ullsokker, 4 bukser,2 genser,en lue, en jakke og 1 par sko borte på 2 mnd..

Anonymkode: 7ee6c...c94

Et så stort svinn er jo helt uakseptabelt, her ville jeg krevd at barnehagen måtte erstatte og finne andre løsninger som sikrer at ikke så mye klær forsvinner.

Hi, når Anne må låne så mye hele tiden er jo dette noe som barnehagen må ta opp med Annes foreldre. Har de ikke råd til nok klær til Anne må de søke hjelp. Er det fordi de glemmer å ta med nok klær i barnehagen må de få rutiner slik at datteren har det de trenger.

Anonymkode: dcce9...11a

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Be om en samtale og fortell hva barnet ditt har sagt og hva dere har opplevd av hyppigheten av låning av klær. Ikke ta det opp over små barneører ved levering/henting.

Spør om det stemmer og ev hvorfor de låner uten å spørre først. Jeg jobber selv i bhg og vi låner aldri klær av andre hvis barn mangler. Da ringer vi mor eller far og de får beskjed om å hente barnet eller levere klær. Det gjør vi selvfølgelig bare når barnet mangler vesentlig utstyr for barnehagedagen og til de som alltid mangler skiftetøy, selv etter gjentatte påminnelser om å fylle på. 

I bhg til sønnen har jeg gitt beskjed om at de kan låne om de trenger. Det er alltid dobbelt eller trippelt opp med skift i hylla hans. 

Anonymkode: 57684...8e1

Skrevet

Når et barn i barnehagen konstant mangler klær og ikke blir fulgt opp, så er det faktisk bekymringsverdig. Da skal faktisk barnehagen melde til barnevernet. For når barnet ikke blir fulgt opp med klær osv i barnehagen. Hvordan er det da hjemme. 

Her hadde jeg satt opp et møte og tatt et alvor ord med barnehagen, for slik kan det ikke være.  

Anonymkode: 5b8e3...a6c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når et barn i barnehagen konstant mangler klær og ikke blir fulgt opp, så er det faktisk bekymringsverdig. Da skal faktisk barnehagen melde til barnevernet. For når barnet ikke blir fulgt opp med klær osv i barnehagen. Hvordan er det da hjemme. 

Her hadde jeg satt opp et møte og tatt et alvor ord med barnehagen, for slik kan det ikke være.  

Det kan det jo være at har blitt gjort, men det er jo ikke noe barnehagen informerer om

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp.

Vi har gitt bhg beskjed om at bestevennen til yngstemann kan låne ved behov, det samme har kameratens familie. På tre år har det blitt ett lån.

Anonymkode: de538...132

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg. Jobber selv i barnehage der vi bed\visst velger å ikke ha låneklær. Vi låner selvfølgelig ikke av andre. Fra tilvenningsdagene så får foreldrene vite at de selv har ansvar for at barnet til en hver tid har nok og riktig klær, samt skiftetøy etter vær. Om barnet mangler noe en dag ringer vi foreldrene, som da må komme med tøy. Dette teenger vi svært sjeldent å gjøre, siden foreldrene vet konsekvensene av å ikke ha med nok klær. I dette tilfellet så kan jo foreldrene til Anne bare flyte på at andre foreldre står for nok klær til henne. Barnehagen er dessuten pliktige å melde bekymring til barnevernet dersom foreldrene ikke tar vare på barnas grunnleggende behov, som jo nok og varme klær er. Dette er også dårlig gjort mot anne som trenger at foreldren stiller opp. Kan jo ikke være så greit for henne å aldri ha nok klær med seg heller...

Anonymkode: f8522...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...