Gå til innhold

Normal vekst? Tenåring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 14 år gammel gutt som alltid har vært av typen kroppsbygging "firkantet og sterk", altså alltid veldig sterk og litt tung i forhold til høyden, men uten å være feit på noen måte. Dette endret seg noe før sommeren i fjor. Han sluttet med fotballen og var i litt lite aktivitet, samt spiste litt mye og nærmet seg å bli overvektig, 165 cm og 62 kg. Vi foreldre diskuterte oss i mellom mulige tiltak, men overfor ham har vi bare oppmuntret til mer aktivitet og tilbudt sunn mat. 

Så skjedde det noe mot slutten av sommeren. Selv uten noen endringer i kosthold og aktivitetsnivå har han helt endret form. Han spiser mye, og jeg er 100% sikker på at han ikke kaster opp etterpå. Han går og sykler en del turer, men er ellers ganske likte fysisk aktiv. Likevel har han rast ned i vekt. Nå er han 1,70 og 53 kg og skikkelig spinkel. Han begynner også å få lite jern (ferritinnivå på 30). Er dette normalt siden han er tenåring, eller bør vi gå til lege igjen? Vi var i høst fordi han var så mye trøtt og slapp, men det har blitt litt bedre etter jerntilskudd. Kan også nevne at han negative cøliakiprøver, men har genet for dette og en bror med cøliaki. 

Anonymkode: af337...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det krever mye energi å ha en kropp som vokser. Mange tenåringsgutter er jo bunnløse sluk når det gjelder mat i vokseperioden. De vokser jo ikke bare i høyden. Det er muskler, sener, bein, hjerne - alt skal tilpasses en ny kropp. Jeg vil ikke si at dere ikke skal gå til lege, men om gutten er frisk og fornøyd, så ville jeg kanskje sett det an. Se på klassekameratene hans, så vil du antagelig se en del hengslete unge menn. Om et par år ser de mer ut som de passer i kroppen sin igjen. 

Skrevet
2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det krever mye energi å ha en kropp som vokser. Mange tenåringsgutter er jo bunnløse sluk når det gjelder mat i vokseperioden. De vokser jo ikke bare i høyden. Det er muskler, sener, bein, hjerne - alt skal tilpasses en ny kropp. Jeg vil ikke si at dere ikke skal gå til lege, men om gutten er frisk og fornøyd, så ville jeg kanskje sett det an. Se på klassekameratene hans, så vil du antagelig se en del hengslete unge menn. Om et par år ser de mer ut som de passer i kroppen sin igjen. 

Ja, det er det jeg er klar over, jeg bare synes det var litt ekstremt å gå ned 9 kg og samtidig strekke seg 5 cm og dermed helt endre fasong også. Har en på 16 år som alltid har vært tynn, og også var veldig tynn og hengslete som 14-åring, men hos ham var det jo bare en videreføring av opprinnelig kroppsform. Bare synes det var greit å forhøre seg litt, for jeg vet jo at tenåringer gjerne endrer seg, bare synes at endringene var då voldsomme over veldig kort tid. 

HI

Skrevet

Er han blid, fornøyd, normalt våken, ikke unarmale smerter?... Det er jo viktigere. Hvis han viser trivsel, så er det nok innafor. 

Var selv lubben frem til 1. Klasse VGs, da gikk valpefettet bort over en sommer. 

Anonymkode: 22df4...a39

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han blid, fornøyd, normalt våken, ikke unarmale smerter?... Det er jo viktigere. Hvis han viser trivsel, så er det nok innafor. 

Var selv lubben frem til 1. Klasse VGs, da gikk valpefettet bort over en sommer. 

Han er tenåring, så blidog våken ...? Tja 😂 Neida, jeg er med på hva du mener, og jeg tror han har det bra. Sliter litt med magen innimellom, kan kaste opp plutselig, men det er ikke så ofte (en gang i måneden kanskje). Er nok mest jeg som er litt hønemor. 

HI

Skrevet

I min slekt er det der ganske vanlig. Guttene er ofte sterke og kompakte litt tunge barn. Så blir de tenåringer og plutselig er de lange og tynne og har skiftet både krops- og ansiktsfasong. 

Anonymkode: 70316...951

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er tenåring, så blidog våken ...? Tja 😂 Neida, jeg er med på hva du mener, og jeg tror han har det bra. Sliter litt med magen innimellom, kan kaste opp plutselig, men det er ikke så ofte (en gang i måneden kanskje). Er nok mest jeg som er litt hønemor. 

HI

Det skader jo ikke med en full "EU kontroll" hos fastlegen. Men hvis prøvene er normale, og han virker "normal", så er det nok det vil jeg tro ☺️

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min slekt er det der ganske vanlig. Guttene er ofte sterke og kompakte litt tunge barn. Så blir de tenåringer og plutselig er de lange og tynne og har skiftet både krops- og ansiktsfasong. 

Anonymkode: 70316...951

Så godt å høre om liknende erfaringer! Jeg er nok bare litt overbekymret av meg. Men tror jeg gjør som andre foreslår, ser an litt til og tar en sjekk hos legen dersom han blir slapp igjen eller fortsetter å gå mye ned i vekt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...