Gå til innhold

Hvordan hadde forholdt deg til dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et større barn av en familie vi er venner med har fått en dom i en sak. Ut i fra sakens opplysninger er det ikke tvil i at offeret har rett og det en trist situasjon.

Familien til den dømte har slått ring ring rundt vedkommende og påstår at dommen er feil og har rettet et sinne mot offeret og støtter barnet sitt 100%.

Jeg merker at jeg sliter med dette og synes det er feil. Vel og bra å støtte barne sitt i en ting tid. Men med forbehold om at man ikke tilraner seg offerrollen.

Hadde du kunne fortsette vennskapet og vært nøytral eller hadde du rolig trekt deg vekk?

Anonymkode: 78cc5...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sannsynligvis ikke klart å holdt meg nøytral, men fortalt disse foreldrene hva jeg mente om å ødelegge livet til offeret som sikkert allerede har det vanskelig.

Men om det er det rett å gjøre, vet jeg ikke.

Anonymkode: f2ace...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et større barn av en familie vi er venner med har fått en dom i en sak. Ut i fra sakens opplysninger er det ikke tvil i at offeret har rett og det en trist situasjon.

Familien til den dømte har slått ring ring rundt vedkommende og påstår at dommen er feil og har rettet et sinne mot offeret og støtter barnet sitt 100%.

Jeg merker at jeg sliter med dette og synes det er feil. Vel og bra å støtte barne sitt i en ting tid. Men med forbehold om at man ikke tilraner seg offerrollen.

Hadde du kunne fortsette vennskapet og vært nøytral eller hadde du rolig trekt deg vekk?

Anonymkode: 78cc5...59b

Vanskelig å si uten å vite hva det gjelder, men tror jeg hadde forsøkt vise forståelse for at de selv tror det de tror.

Anonymkode: 447d1...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å si uten å vite hva det gjelder, men tror jeg hadde forsøkt vise forståelse for at de selv tror det de tror.

Anonymkode: 447d1...c55

... uten å si meg enig.

Anonymkode: 447d1...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klart å fortsette å være venner med familien, tror jeg. Men jeg håper, og tror også, at jeg hadde konfrontert dem med hvordan de håndterer saken og ikke minst med nedrakking mot offeret.  Jeg kunne nok vært både direkte og omsorgsfull, men ville nok bedt dem om å forholde seg til virkelighet, ta ansvar og gå videre der i fra. Det samme håper jeg at venner vil gjøre mot meg om det hadde vært meg som var i den situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i samme situasjon som deg. Jeg trakk meg unna. Barnet var da veldig ung, familien fant masse rare forklaringer og unnskyldninger. Fem år senere dreptehan et annet menneske. Denne familien ble da helt borte fra radaren. Vet ikke hvor de bor i dag. Den unge mannen soner fortsatt. Familien gjorde meg kvalm. 

Anonymkode: 3c7de...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forståelse for at foreldre/familie bryr seg om den "kriminelle", man er jo uansett glad i barnet sitt og ønsker å støtte og være der for barnet. Men, jeg hadde aldri forstått eller støttet dem i å rakke ned på og på andre måter gjøre det verre for offeret, det hadde jeg ikke funnet meg i.

Anonymkode: e5be8...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Som mor selv, er min kjærlighet til barna mine uforbeholden. Jeg hadde elsket barna mine uansett hva de hadde gjort. Jeg tror dette er en blanding av sjokk og benektelse. Selvsagt ser de etter en annen syndebukk, de vil nok ikke innse hva deres eget barn har gjort. På en måte er det «bra», for det sier jo litt om hvor mye de bryr seg om barnet sitt. Men på en annen måte er dette uheldig ift «rehabilitering» av dem som familie. Slik det norske rettsvesenet fungerer, er dette rehabilitering tilbake til samfunnet som lovlydig person. Det vil jo aldri gå om det ikke tas ett oppgjør med hva h*n har gjort.

som sagt tror jeg de er i en slags benektelsesfase, og de trenger hjelp. Profesjonell hjelp. De hjelper hverken seg selv, gjerningsmann eller offeret med dette. Alle parter her trenger at pårørende til gjerningsmann og gjerningsmann selv tar innover seg hva som er gjort og jobber med seg selv til å aldri gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...