Gå til innhold

Yrke og utdanning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en av trådene i går, kom jeg til å tenke på at jeg uttrykker meg ulikt litt ettersom hva jeg blir spurt om. Som her:

- Hva jobber du som?

- Lærer i videregående skole. 

Men ...

- Hva er du utdannet som?

- Lektor.

I tillegg bruker jeg lektortittelen innimellom blant andre i samme yrke for å markere hvor jeg har tyngden av min fagkompetanse: - Jeg er lektor i historie.

Er ikke det ganske vanlig da? Det er jo mange yrkestitler som har grodd litt fast og ikke sier så mye om utdanningsnivået en har. F.eks. en kamerat som jobber som psykolog, men presenterer seg med doktorgradstittelen sin når han presenterer seg for nye innen samme fagfelt. 

Anonymkode: 9930a...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanlig å svare ulikt på de spørsmålene, men det er ikke vanlig å presentere seg med utdanning selv om det er folk innenfor samme fagfelt

Anonymkode: d881c...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å si "Jeg er lærer" enten du jobber i barnehage, grunnskole, vgs eller UH-sektoren. Da vil det jo komme an på omstendighetene hvordan du presenterer deg. Noen ganger vil man markere eller spesifisere at man er professor i norsk, andre ganger vil man ha anonymiteten ved at ingen føler seg mindreverdig og kompleksfylt.

Anonymkode: a1075...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet tannlege og jobber som forsker. Jeg presenterer meg som forsker, siden jeg ikke er så interessert i å se hva som foregår i de bakre jekselregionene på ulike folk jeg nettopp har møtt i selskapelige tilstelninger. 

Anonymkode: eb758...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...