Gå til innhold

Opp i vekt etter slankeoperasjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for min søster. Hun var overvektig for 10 år siden og tok en slankeoperasjon. Hun gikk ned mye,og ble tynnere. Ikke veldig tynn, for det tror jeg ikke hun har anlegg for. Men nå er hun større enn hun var før operasjonen. Men hun ser det ikke selv. Jeg var med henne før å kjøpe klær i går og hun måtte ha str 52. Da sier hun: da har jeg gått opp litt. 

For noen år siden brukte hun 42. Så ha har vekten sniket seg sakte men sikkert oppover. Hun sliter med rygg og føttene, pga vekten. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Det hjelper ikke at samboeren hennes er lat og hater å trene. Han ligger på sofa etter jobb, gjerne med sjokolade og potetgull på bordet 

Anonymkode: d4e8d...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner 5 som har tatt slankeoperasjon og bare en som ikke er blitt like stor igjen. Det er ikke helt uvanlig. To av de har tatt operasjonen for mindre enn 3 år siden, så der gjenstår det å se. For mange så er slankeoperasjon en enkel måte å miste vekt på og de glemmer at det krever noe av de selv for å holde vekten nede.

Hun som har klart å holde vekten nede har nesten alltid godteri og potetgull og brus fremme, men hun orker ikke like mye som andre og hun har trent 3 dager i uken i 8år for å holde vekten. Mannen hennes er en lat fyr, men det har ikke hindret henne i å holde seg slank

Anonymkode: d97fe...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye du får gjort, denne jobben må hun gjøre selv, om hun ønsker å gjøre den.

Jeg kjenner flere som har blitt store igjen etter slankeoperasjon, jeg tror de etter en stund glemmer at mye av grunnen til at de ble overvektige sitter i hodet.

Uansett hvor mye du opererer på kroppen må du ta den psykiske delen selv.... Ingen kan ta den delen for deg.

Anonymkode: c8e56...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye du kan gjøre. Man kan ikke slanke andre. Du kan være støttende, selvsagt, men med mindre hun er veldig psykisk syk vet hun egentlig godt selv hvor stor hun er. Man blir ikke blind av fedme. Om dere har en trygg relasjon, kan du prate med henne om hva du ser og din bekymring for henne. Du må være forberedt på at du kan bli avvist, og gjerne på en ganske krass måte også. Det er et smertefullt og skambelagt tema for mange (men slett ikke alle).

Jeg er selv fedmeoperert for mange år siden, og det er jo som alle sier, bare en hjelp på veien. En kan ikke spise hva en vil etterpå, selv om det gjør det veldig mye enklere å redusere matinntaket. Jeg gikk også oppover i vekt igjen etter noen år, men evnet da å snu den trenden igjen. Det krevde nok omtrent like mye som slanking gjør for de som er i "ordinær overvekt"-sjiktet ellers, men mindre enn de gangene pre-operasjon hvor jeg slanket bort tredve kilo om gangen. Dét er ganske krevende, for å si det mildt.

Det er også mulig å gjenta operasjon, men det er naturlig nok noe helsevesenet er restriktive på, også de private operatørene.

 

Anonymkode: d499a...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i hodet hennes og hun må selv innse det og gjøre endringer. For det er i hodet alt ligger, gjør man ikke endel endringer i livet, med kostholdet og med det mentale er operasjonen helt bortkastet. Jeg kjenner flere som har blitt større etter operasjonen, altså større enn de var før operasjonen. De hiver innpå den samme drittmaten som før og tror at det ikke gjør noe, de har jo fikset det!? To av dem har tatt, og skal ta ny operasjon og jeg fatter ikke at de får lov til det, for de har jo ikke skjønt en dritt.. En av dem påstår at det eneste hun klarer å spise og holde på uten å bli dårlig, er chips og cola😳😱🤯 Også skjønner hun ikke hvorfor hun er blitt større enn noen gang..

Min mann har tatt operasjonen også, men han holder idealvekten sin, spiser og trener riktig (stort sett). Han har ikke hatt noen problemer i etterkant og etter 5 år begynte han å fjerne hud, man må vente så lenge for at alt skal stabilisere seg og vise at man holder seg på den vekten man skal.

En slankeoperasjon er ingen lett og rask fiks av overvektproblemet, det kreves mye av dem som gjennomgår den, og det skulle vært enda mer oppfølging både i forkant og etterpå.

Anonymkode: 46c1a...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en annen venninne som skal ta den operasjon. Når hun fikk vite at hun fikk operasjon begynte hun å trene og spise sunt. Det gjorde hun pga at hun måtte ned litt i vekt før operasjon. Nå har hun fått ned en del og er flink med mat og trening. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke bare fortsetter sånn uten operasjon 

Anonymkode: d4e8d...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en annen venninne som skal ta den operasjon. Når hun fikk vite at hun fikk operasjon begynte hun å trene og spise sunt. Det gjorde hun pga at hun måtte ned litt i vekt før operasjon. Nå har hun fått ned en del og er flink med mat og trening. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke bare fortsetter sånn uten operasjon 

Anonymkode: d4e8d...8aa

Kanskje fordi det ikke er så vanskelig å slanke seg noen kilo - de første 10-15 kiloene krever bare en god plan og en dose viljestyrke. Så det er nødvendigvis ikke bare å fortsette videre.

Slankeoperasjon er ingen mirakelkur med evigvarende virkning. Jeg kjenner flere, har jeg oppdaget, som har tatt slankeoperasjon - jeg skrive "oppdaget" fordi jeg aldri i verden hadde trodd at de hadde gjort det, nesten alle er nemlig altfra litt mer enn litt til veldig mye overvektige i dag. Det er bare to av dem som er normalvektige. Den ene ble operert for et par år siden, så der kan jo mye skje, jeg håper, men føler meg langt fra sikker på at hun kommer til å klare det.  Den andre ble operert for ganske mange år siden, og det har vært en hard kamp både for å klare å få i seg mat igjen, klare å komme seg dit at hun fikk tilbud om å fjerne overflødig hud og nå å ikke begynne å gå opp i vekt igjen.  De første kiloene måtte hun forresten slanke bort selv før operasjonen, og i ettertid sier hun at det var det enkleste av hele prosessen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe statistikk en gang. Var vel ca halvparten som greide å holde vekten nede etter slankeoperasjon eller noe slikt.

Av de jeg kjenner som har tatt den veien har ca halvparten klart det. Den andre halvparten ligner seg selv fra før operasjonen.

Er nok mye mer krevende å greie det på langt sikt enn mange forventer. Før operasjonen og i tiden rett etter når kiloene raser av er det mange som heier, man er selv toppmotivert og man har støtte i apparatet.  Men det tar slutt. Det blir hverdag igjen. Det er da det lange seige evighetsarbeidet starter. 

Anonymkode: c68e2...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...