Gå til innhold

Gravid og mat i utlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 28-29 uker gravid når jeg skal være 5 dager i Barcelona. Lurer på om jeg kan spise egg i Barcelona dersom de er gjennomkokt eller gjennomstekt? Jeg tenker på salmonella 

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

er ikke noe og bry seg om. spiste alt jeg, ungene er helt fine. hysteri det mat greiene

Anonymkode: 6b810...b9a

Du er skummel som kommer med slike bastante meninger. Ja, i de aller fleste tilfeller går det bra, men er det virkelig verdt å ta sjansen når en graviditet kun varer 9 mnd av livet ditt? Foster kan i verste fall dø av salminonella og den sjansen er ikke verdt å ta. 

Dine foster statuerer ikke alle sammen. 

HI

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg vil tro du kan det. Styr unna spekemat og salami. 

Anonymkode: 03644...486

Har sagt litt på nettet og virker som jeg kan spise egg så lenge de er gjennomstekt eller gjennomkokt. Myke oster, salater, spekemat og salami holder jeg meg selvfølgelig unna 😊 Kjøttet spiser jeg gjennomstekt

HI

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har sagt litt på nettet og virker som jeg kan spise egg så lenge de er gjennomstekt eller gjennomkokt. Myke oster, salater, spekemat og salami holder jeg meg selvfølgelig unna 😊 Kjøttet spiser jeg gjennomstekt

HI

Anonymkode: bbce3...992

Rettelse: søkt litt på nettet *

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bare spise grønnsaker som er kokt/stekt eller som du kan skjære bort ytterlaget på (agurk f. eks). Det samme med frukt. Skal heller ikke spise kokt skinke som kan ha lagt fremme en stund (buffét). Heller ikke softis eller is fra isbod (kuler).

Litt styr å passe på matgreierne på ferie, men better safe than sorry sier nå jeg😊

Anonymkode: b583b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 7 mnd på vei en tur til Hellas i 2 uker. Holdt meg da unna alt som ikke var grundig vasket med kjøpevann når det gjaldt frukt og grønt (inklusive salat). Kjøpte frukt i butikken som jeg enten vasket grundig selv eller skrelte.Spiste ikke agurk. Holdt meg unna is (annet enn saftis), spiste ikke kjøtt eller egg som ikke var gjennomstekt/kokt og spiste ikke kjøttpålegg som hadde ligget en stund ute. Holdt meg også unna ferske oster. Gikk helt fint :) hadde ingen problemer med buffeeter, restauranter o.l. Dette er en liten periode av livet og det er greit å ikke ta unødvendige sjanser. Ja, det KAN gå bra, men kan også gå sinnsykt dårlig. Det sjansespill var i alle fall ikke jeg villig til å ta.

Kos deg på ferietur!

Anonymkode: 6f1dc...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Du er skummel som kommer med slike bastante meninger. Ja, i de aller fleste tilfeller går det bra, men er det virkelig verdt å ta sjansen når en graviditet kun varer 9 mnd av livet ditt? Foster kan i verste fall dø av salminonella og den sjansen er ikke verdt å ta. 

Dine foster statuerer ikke alle sammen. 

HI

Anonymkode: bbce3...992

hysteri mener jeg...

Anonymkode: 6b810...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hysteri mener jeg...

Anonymkode: 6b810...b9a

Det mener du helt til noen du kjenner blir smittet av toxoplasmose eller listeria.

Jeg kjenner ei som aborterte pga det, og synes ikke det er hysterisk.

Anonymkode: 8dc85...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det mener du helt til noen du kjenner blir smittet av toxoplasmose eller listeria.

Jeg kjenner ei som aborterte pga det, og synes ikke det er hysterisk.

Anonymkode: 8dc85...795

kjenner ingen, dette gjør helsenorge kun for og skremme ikke noe annet

Anonymkode: 6b810...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hysteri mener jeg...

Anonymkode: 6b810...b9a

Du får da bare mene det. Men da må du tåle at folk synes du er litt enkel. Dette er jo allmennkunnskap og har ikke noe med hysteri å gjøre. 

Anonymkode: 2d15d...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kjenner ingen, dette gjør helsenorge kun for og skremme ikke noe annet

Anonymkode: 6b810...b9a

Og hvorfor skulle de gjøre det???

Anonymkode: 2d15d...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får da bare mene det. Men da må du tåle at folk synes du er litt enkel. Dette er jo allmennkunnskap og har ikke noe med hysteri å gjøre. 

Anonymkode: 2d15d...f3f

Måten du skriver på gjør at du fremstår som enkel.

Anonymkode: 9f20e...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husk å bare spise grønnsaker som er kokt/stekt eller som du kan skjære bort ytterlaget på (agurk f. eks). Det samme med frukt. Skal heller ikke spise kokt skinke som kan ha lagt fremme en stund (buffét). Heller ikke softis eller is fra isbod (kuler).

Litt styr å passe på matgreierne på ferie, men better safe than sorry sier nå jeg😊

Anonymkode: b583b...621

Skal selvsagt kun spise grønnsaker som er kokt eller stekt. 

Softis eller is fra bod holder jeg meg unna selv i "normal tilstand" 😊

Kan være litt styr Ja, men bedre føre var. 

HI

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

kjenner ingen, dette gjør helsenorge kun for og skremme ikke noe annet

Anonymkode: 6b810...b9a

Du fremstår ikke helt adekvat 

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hysteri mener jeg...

Anonymkode: 6b810...b9a

På hvordan måte kan du mene det er hysteri å hindre at barnet får listeria eller salmonella?

 

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var 7 mnd på vei en tur til Hellas i 2 uker. Holdt meg da unna alt som ikke var grundig vasket med kjøpevann når det gjaldt frukt og grønt (inklusive salat). Kjøpte frukt i butikken som jeg enten vasket grundig selv eller skrelte.Spiste ikke agurk. Holdt meg unna is (annet enn saftis), spiste ikke kjøtt eller egg som ikke var gjennomstekt/kokt og spiste ikke kjøttpålegg som hadde ligget en stund ute. Holdt meg også unna ferske oster. Gikk helt fint :) hadde ingen problemer med buffeeter, restauranter o.l. Dette er en liten periode av livet og det er greit å ikke ta unødvendige sjanser. Ja, det KAN gå bra, men kan også gå sinnsykt dårlig. Det sjansespill var i alle fall ikke jeg villig til å ta.

Kos deg på ferietur!

Anonymkode: 6f1dc...b27

Takk for tips 😊

Slik jeg har skjønt kan man heller ikke drikke vann med sitronskive pga mulig forurensning fra sitronskallet?

Hva med isbiter i vann? Ja eller nei?

Man vet jo ikke hvilken vann isbitene stammer fra

HI

Anonymkode: bbce3...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips 😊

Slik jeg har skjønt kan man heller ikke drikke vann med sitronskive pga mulig forurensning fra sitronskallet?

Hva med isbiter i vann? Ja eller nei?

Man vet jo ikke hvilken vann isbitene stammer fra

HI

Anonymkode: bbce3...992

Bli hjemme, HI. Det må være et sant helvete å reise med så hysteriske folk som deg.

Anonymkode: 9f20e...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips 😊

Slik jeg har skjønt kan man heller ikke drikke vann med sitronskive pga mulig forurensning fra sitronskallet?

Hva med isbiter i vann? Ja eller nei?

Man vet jo ikke hvilken vann isbitene stammer fra

HI

Anonymkode: bbce3...992

Ingen sitron/appelsin eller isbiter nei :). Kun kjøpevann og ikke lokalt vann. 

Anonymkode: 6f1dc...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bli hjemme, HI. Det må være et sant helvete å reise med så hysteriske folk som deg.

Anonymkode: 9f20e...505

Skjerp deg! Det er ikke et sant H* å reise med gravide som faktisk følger helserådet. Man kan FINT reise masse som gravid ved å følge matprinsippene under graviditeten. 

Selv om du mangler litt i topplokket så behøver ikke det å gå utover HI her.

Anonymkode: 6f1dc...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Måten du skriver på gjør at du fremstår som enkel.

Anonymkode: 9f20e...505

Hahaha😂

Anonymkode: 2d15d...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...