Gå til innhold

Ikke medlem i fagforening?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anbefaler dere som er arbeidstakere, men ikke medlem i fagforening å printe ut dette kortet, signere og levere til arbeidsgiver.

D8111587-6CD0-42FC-9B73-F1BD58356925.jpeg

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er vel at vi lever her og fremover, ikke i fortiden uten at vi dermed skal bli historieløse. Fagforening handler for mye om politikk, trynefaktor og hvem kjenner hvem... Mannen har to ganger vært i prosesser med jobb hvor han har trengt hjelp av forening, men fått 0 støtte og hjelp fordi andres familie satt i foreningen og tok avgjørelser. Bortkasta tusenlapper i året..

 Unio driter i oss barnehagelærere jobber mest for akademikere og allmennlærere, blitt for stort nå... Er ikke medlem av Utdanningsforbundet med god samvittighet. 

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/fagforeninger-er-dinosaurer/3423418685.html

Anonymkode: bbbde...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er vel at vi lever her og fremover, ikke i fortiden uten at vi dermed skal bli historieløse. Fagforening handler for mye om politikk, trynefaktor og hvem kjenner hvem... Mannen har to ganger vært i prosesser med jobb hvor han har trengt hjelp av forening, men fått 0 støtte og hjelp fordi andres familie satt i foreningen og tok avgjørelser. Bortkasta tusenlapper i året..

 Unio driter i oss barnehagelærere jobber mest for akademikere og allmennlærere, blitt for stort nå... Er ikke medlem av Utdanningsforbundet med god samvittighet. 

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/fagforeninger-er-dinosaurer/3423418685.html

Anonymkode: bbbde...b84

Utdanningsforbundet er et skikkelig drittforbund for barnehagelærere, de bryr seg stort sett bare om lærerene

Anonymkode: 98747...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er vel at vi lever her og fremover, ikke i fortiden uten at vi dermed skal bli historieløse. Fagforening handler for mye om politikk, trynefaktor og hvem kjenner hvem... Mannen har to ganger vært i prosesser med jobb hvor han har trengt hjelp av forening, men fått 0 støtte og hjelp fordi andres familie satt i foreningen og tok avgjørelser. Bortkasta tusenlapper i året..

 Unio driter i oss barnehagelærere jobber mest for akademikere og allmennlærere, blitt for stort nå... Er ikke medlem av Utdanningsforbundet med god samvittighet. 

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/fagforeninger-er-dinosaurer/3423418685.html

Anonymkode: bbbde...b84

Vel, du har kanskje ikke fått med deg press på både tariffavtaler og arbeidsmiljøloven de suste årene? Det er ikke slik at liv og avtaleverk er spikret i fjell! Og sterke fagforeninger er dessverre det eneste motsatsen til dette. 

Synes kanskje ikke det er særlig smart av deg å ikke være medlem i Utdanningsforbundet. De er vel stengt tatt også en profesjons organisasjon i tillegg til å være en fagforening. En ting er at du er gratispassasjer - men den dagen du havner i en konflikt blir du overkjørt av leder/eier uten en tillitsvalgt i ryggen.

og du - utdanning på bachelor nivå og link til nettavisen? 

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utdanningsforbundet er et skikkelig drittforbund for barnehagelærere, de bryr seg stort sett bare om lærerene

Anonymkode: 98747...6e1

For 10-15år siden var jeg nok enig med deg. Organisasjonen var relativt ny og lærerene dom var flest tok mest plass. Opplever nå at det er endret. Min lønn har økt media 150000kr siste 10 årene, noe jeg krediterer Utdanningsforbundet for. Har vel neppe vært slik at arbeidsgiver har kastet pengene etter meg 😂.

I tillegg opplever jeg at de gjennom media,høringer, forhandlinger osv har økt respekt og kunnskap om yrket mitt. Når hele lærerprofesjonen står sammen er vi sterkere og har større politisk påvirkningskraft. 

 

Anonymkode: 0b6f3...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, ulenissen skrev:

Vel, du har kanskje ikke fått med deg press på både tariffavtaler og arbeidsmiljøloven de suste årene? Det er ikke slik at liv og avtaleverk er spikret i fjell! Og sterke fagforeninger er dessverre det eneste motsatsen til dette. 

Synes kanskje ikke det er særlig smart av deg å ikke være medlem i Utdanningsforbundet. De er vel stengt tatt også en profesjons organisasjon i tillegg til å være en fagforening. En ting er at du er gratispassasjer - men den dagen du havner i en konflikt blir du overkjørt av leder/eier uten en tillitsvalgt i ryggen.

og du - utdanning på bachelor nivå og link til nettavisen? 

Jobbet i 23 år uten konflikt, satser på å jobbe i 18 år til uten problemer. Nekter å jobbe for private, velferdsprofittører, kun for kommunale barnehager. Får ny jobb på dagen om jeg ønsker så føler ikke noe usikkerhet. Gratispassasjer - tja, litt dårlig samvittighet men tydelig ikke nok. Har ikke råd til å betale kontigent, så godt tjener barnehagelærere med barn å forsørge... 

Anonymkode: bbbde...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobbet i 23 år uten konflikt, satser på å jobbe i 18 år til uten problemer. Nekter å jobbe for private, velferdsprofittører, kun for kommunale barnehager. Får ny jobb på dagen om jeg ønsker så føler ikke noe usikkerhet. Gratispassasjer - tja, litt dårlig samvittighet men tydelig ikke nok. Har ikke råd til å betale kontigent, så godt tjener barnehagelærere med barn å forsørge... 

Anonymkode: bbbde...b84

Anonymkode: 0b6f3...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobbet i 23 år uten konflikt, satser på å jobbe i 18 år til uten problemer. Nekter å jobbe for private, velferdsprofittører, kun for kommunale barnehager. Får ny jobb på dagen om jeg ønsker så føler ikke noe usikkerhet. Gratispassasjer - tja, litt dårlig samvittighet men tydelig ikke nok. Har ikke råd til å betale kontigent, så godt tjener barnehagelærere med barn å forsørge... 

Anonymkode: bbbde...b84

Min svigerinne hadde jobbet som førskolelærer i 25 år uten å trenge fagforeningen sin. Da ble hun syk og gikk over på arbeidsavklaringspenger. Hun var ansatt i kommunen, og etter to år på Aap ville de sparke henne. Hun fikk super hjelp av Utdanningsforbundet og beholdt jobben til hun ble frisk to år seiner. Hun er sjeleglad for at hun kontaktet dem slik at hun hadde en jobb å komme tilbake til og ikke måtte ut å søke med hull i CV. 

Anonymkode: 0b6f3...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Smart å argumentere med ting som strider mot lovkravene... 🙄

Anonymkode: b8d28...5ad

Lover kan endres. Det er en smal sak. 

Hva med å være gratispassasjer? Er det greit, det altså? 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utdanningsforbundet er et skikkelig drittforbund for barnehagelærere, de bryr seg stort sett bare om lærerene

Anonymkode: 98747...6e1

Men du står da virkelig fritt til å skifte forbund. Er du alltid så tafatt?

Anonymkode: 31eee...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lover kan endres. Det er en smal sak. 

Hva med å være gratispassasjer? Er det greit, det altså? 

Anonymkode: 9f12c...c48

Man kommer aldri til å endre en lov slik at det blir lovlig å forskjellsbehandle ansatte i en bedrift. Det strider også mot alt fagforeninger står for. 

Og nei, jeg er ikke «gratispassasjer». Og ja, jeg synes det er helt greit at folk organiserer seg. 

Anonymkode: b8d28...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du står da virkelig fritt til å skifte forbund. Er du alltid så tafatt?

Anonymkode: 31eee...6a4

Hvem har sagt at jeg ikke har gjort det? Er du alltid så ufin?

Anonymkode: 98747...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kommer aldri til å endre en lov slik at det blir lovlig å forskjellsbehandle ansatte i en bedrift. Det strider også mot alt fagforeninger står for. 

Og nei, jeg er ikke «gratispassasjer». Og ja, jeg synes det er helt greit at folk organiserer seg. 

Anonymkode: b8d28...5ad

Ikke? 

Hva med den utstrakte bruken av midlertidige ansatte? Er ikke det forskjellsbehandling? 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke? 

Hva med den utstrakte bruken av midlertidige ansatte? Er ikke det forskjellsbehandling? 

Anonymkode: 9f12c...c48

Ikke på samme måte. De midlertidig ansatte får samme lønn, gitt samme forutsetninger. Og husk at ikke alle midlertidig/deltidsansatte er det ufrivillig. 

Anonymkode: b8d28...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uorganiserte er definitivt gratispassasjerer og en trussel mot det velregulerte arbeidslivet med er konstruktivt trepartssamarbeid («den norske modellen»). Personlig mener jeg LO har de beste forbundene, siden de ikke bare er profesjonsforbund, men også har en solidarisk samfunnsprofil. Jeg vet flere tilfeller der folk har jobber i flere tiår uten å trenge hjelp, men så skjer det plutselig noe: en omorganisering/nedbemanning, sykdom, en ny sjef osv, så er alt forandret. 

Som andre har pekt på, opparbeidede rettigheter og velferdsgoder står under sterkt press. Arbeidsmiljøloven er svekket, tjenestemannsloven er erstattet av statsansatteloven (med svakere oppsigelsesvern), det offentlige nedbemanner i stor skala, andelen midlertidige i f.eks universitets- og høyskolesektoren er på 20% osv. Kollektive rettigheter står for fall, enkeltindividet og lommeboka blir stadig viktigere. 

Fagbevegelsen er viktigere enn noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å være organisert.

Og jeg har sett nok av saker hvor folk har hatt bruk for fagforeningen til at jeg regner det som risikosport å være uorganisert. 

I tillegg er jeg taknemmelig for at fagforeningen forhandler lønn osv for meg. Slikt er jeg uendelig dårlig på. Jeg ville ende som permanent lønstaper om jeg skulle forhandlet lønnen selv. 

Som jeg ser det er fagforeningene vårt  sikkerhetsnett for at lønnsmottakere skal bli behandlet anstendig. Det er desverre ikke en selvfølge. 

Anonymkode: d6a8c...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg er det en selvfølge å være organisert.

Og jeg har sett nok av saker hvor folk har hatt bruk for fagforeningen til at jeg regner det som risikosport å være uorganisert. 

I tillegg er jeg taknemmelig for at fagforeningen forhandler lønn osv for meg. Slikt er jeg uendelig dårlig på. Jeg ville ende som permanent lønstaper om jeg skulle forhandlet lønnen selv. 

Som jeg ser det er fagforeningene vårt  sikkerhetsnett for at lønnsmottakere skal bli behandlet anstendig. Det er desverre ikke en selvfølge. 

Anonymkode: d6a8c...830

Dessverre er det flere og flere som ikke forstår dette! Dermed er det vi som ser på det å være fagorganiserte som betaler kaka. Møkk lei gratispassasjerene. 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dessverre er det flere og flere som ikke forstår dette! Dermed er det vi som ser på det å være fagorganiserte som betaler kaka. Møkk lei gratispassasjerene. 

Anonymkode: 9f12c...c48

... ser på det å være fagorganiserte som en selvfølge som betaler... 

Ble borte litt der, gitt. 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke organisert, og har ingen planer om å bli det heller. Jeg kan loven, og står faktisk midt i en konflikt nå. Som jeg vinner ved å å henvise til lovverket. Har en kollega som ble "lurt" av sjefen, og det med fagforening i ryggen. Den representanten hun hadde med seg, gjorde en skikkelig dårlig jobb!

Anonymkode: a0ba1...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke organisert, og har ingen planer om å bli det heller. Jeg kan loven, og står faktisk midt i en konflikt nå. Som jeg vinner ved å å henvise til lovverket. Har en kollega som ble "lurt" av sjefen, og det med fagforening i ryggen. Den representanten hun hadde med seg, gjorde en skikkelig dårlig jobb!

Anonymkode: a0ba1...fc3

Vel, dersom dette skulle ende med oppsigelse må du betale en eventuell advokat selv. Hjelper ikke at du kan lov og avtaleverk dersom du har en dårlig sjef/eier som ønsker å kvitte seg med deg.

og viktig at medlemmene i fagforeningen engasjerer seg litt slik at noen med kompetanse blir valgt til Hovedtillitsvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må man ikke. Man har krav på fri rettshjelp. Men nå har jeg ingen problemer med å betale advokat selv..eller forhandle min egen lønn osv.

Anonymkode: a0ba1...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ulenissen skrev:

Vel, dersom dette skulle ende med oppsigelse må du betale en eventuell advokat selv. Hjelper ikke at du kan lov og avtaleverk dersom du har en dårlig sjef/eier som ønsker å kvitte seg med deg.

og viktig at medlemmene i fagforeningen engasjerer seg litt slik at noen med kompetanse blir valgt til Hovedtillitsvalgt.

Det er ikke alltid det hjelper med fagforening heller. Når jeg og min kollega desperat trengte hjelp, så opplevde vi at den fra fagforeningen som skulle hjelpe oss, var mest opptatt av å terge sjefen vår og hovere over at han hadde fått tak i noen av de ansatte. (Ingen hadde turt å organisere seg der før)

Anonymkode: 98747...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en skikkelig svak fagforening på min arbeidsplass, så det å være medlem der ser jeg faktisk på som å kaste pengene ut av vinduet.  Lederen er en ekkel kverulant,  og sikker ledelsen opp etter ryggen,  definitivt ikke rett mann til å snakke for oss på  gulvet. 

Anonymkode: 671bd...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...