Gå til innhold

Sagt opp jobben, hva har jeg krav på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp jobben og har bare en uke igjen. Er det noen som vet hva jeg har krav på ifht ferie? Det har ikke vært rom for å ta ut opptjente feriedager. Jeg vet jeg får feriepengene utbetalt, og st jeg kan ta full ferie hos ny arbeidsgiver, men hadde jeg egentlig krav på å ta ut alle feriedager i gammel jobb også? Hører jo ofte om folk som får ferien utbetalt fordi det ikke har vært tid til å avvikle den. Hva gjelder her? 

Veldig takknemlig om noen kan dette :) 

Anonymkode: 12309...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ferien gjelder bare for et år uavhengig av arbeidsgiver. Du har krav på ferie i ny jobb, men ikke betalt. Da må du spare feriepengene du får fra forrige jobb 

Anonymkode: c3b7d...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav få 5 uker feriefritid og år,uavhengig av arbeidsgiver. Så hvis du tar ut noe av årets ferie hos nåværende arbeidsgiver,kan du ta ut tilsvarende mindre hos ny arbeidsgiver. Samlet sett skal du ha 5 uker pr år.

Anonymkode: 4a5d0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriedager og feriepenger er to forskjellige ting. Du skal ha utbetalt eventuell restferie for 2018 + de dagene du har opptjent i 2019 (ca en uke)  fra nåværende arbeidsgiver ifm sluttoppgjøret  

Hvis du ikke har avviklet ferie hos nåværende  arbeidsgiver har du rett til ferie hos den nye. Du får imidlertid ikke feriepenger før til neste år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, aanonym skrev:

Feriedager og feriepenger er to forskjellige ting. Du skal ha utbetalt eventuell restferie for 2018 + de dagene du har opptjent i 2019 (ca en uke)  fra nåværende arbeidsgiver ifm sluttoppgjøret  

Hvis du ikke har avviklet ferie hos nåværende  arbeidsgiver har du rett til ferie hos den nye. Du får imidlertid ikke feriepenger før til neste år.

 

Du skal ha utbetalt alt ifm sluttoppgjøret,også feriepengene. Nye regler for noen år tilbake.

Anonymkode: 4a5d0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt opp jobben og har bare en uke igjen. Er det noen som vet hva jeg har krav på ifht ferie? Det har ikke vært rom for å ta ut opptjente feriedager. Jeg vet jeg får feriepengene utbetalt, og st jeg kan ta full ferie hos ny arbeidsgiver, men hadde jeg egentlig krav på å ta ut alle feriedager i gammel jobb også? Hører jo ofte om folk som får ferien utbetalt fordi det ikke har vært tid til å avvikle den. Hva gjelder her? 

Veldig takknemlig om noen kan dette :) 

Anonymkode: 12309...5f0

Tenker du på feriedager for i år eller feriedager du skulle ha tatt ut i 2018? Er det sistnevnte så kan du ha krav på lønn for disse dagene.

Anonymkode: 678aa...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger mer info for å svare her :)

Er det feriedager som skulle vært tatt ut i 2018, men som ikke ble tatt ut?

Anonymkode: 01924...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptjente feriedager fra 2018 kan du ta ut eller få utbetalt om arbeidsgiver syns det er greit. Feriepenger får man stort sett når man slutter. I ny jobb har du ferie uten lønn, og må bruke feriepenger du fikk av nåværende arbeidsgiver. Bytter du jobb innad i kommune/stat kan det være egne regler

Anonymkode: 4adf3...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ha utbetalt alt ifm sluttoppgjøret,også feriepengene. Nye regler for noen år tilbake.

Anonymkode: 4a5d0...c93

Ja, nettopp. Akkurat det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opptjente feriedager fra 2018 kan du ta ut eller få utbetalt om arbeidsgiver syns det er greit. Feriepenger får man stort sett når man slutter. I ny jobb har du ferie uten lønn, og må bruke feriepenger du fikk av nåværende arbeidsgiver. Bytter du jobb innad i kommune/stat kan det være egne regler

Anonymkode: 4adf3...d87

Feil. Dersom hun har feriedager gjenstående fra 2018 så skal alt utbetales f.els. sammen med sluttoppgjøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, aanonym skrev:

Ja, nettopp. Akkurat det jeg skrev. 

Da misforsto jeg deg. Jeg trodde du mente at feriepengene opparbeidet i 2018 ikke ble utbetalt før til neste år. Disse blir utbetalt sammen med sluttoppgjøret straks hun slutter.

Anonymkode: 4a5d0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter min jobb midten av juni, og starter opp i ny jobb rett etterpå.Hva vil lønne seg, ta ut alle ferieukene mine i gammel jobb,få trekk i lønn for ferieukene men lønn.Eller ikke ta de ut og kun få feriepengene?

Anonymkode: ec3e7...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da misforsto jeg deg. Jeg trodde du mente at feriepengene opparbeidet i 2018 ikke ble utbetalt før til neste år. Disse blir utbetalt sammen med sluttoppgjøret straks hun slutter.

Anonymkode: 4a5d0...c93

For tredje gang: ja nettopp. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg avslutter min jobb midten av juni, og starter opp i ny jobb rett etterpå.Hva vil lønne seg, ta ut alle ferieukene mine i gammel jobb,få trekk i lønn for ferieukene men lønn.Eller ikke ta de ut og kun få feriepengene?

Anonymkode: ec3e7...cb2

Les her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg avslutter min jobb midten av juni, og starter opp i ny jobb rett etterpå.Hva vil lønne seg, ta ut alle ferieukene mine i gammel jobb,få trekk i lønn for ferieukene men lønn.Eller ikke ta de ut og kun få feriepengene?

Anonymkode: ec3e7...cb2

Hva som lønner seg eller ikke, er det vanskelig å svare på. Det som er viktigere er vel hva som passer i forhold til gammel og ny arbeidsgiver og når du ønsker å ta ferien. Ferie skal du ta uansett, det skal arbeidsgiver påse at du gjør. Tar du ferien din ut før du slutter, har du ikke krav på ferie hos ny arbeidsgiver. Tar du ikke ut ferie, skal den avvikles hos ny arbeidsgiver. Har du skolebarn er det vel noe upraktisk å avvikle ferie før midten av juni.

Rent økonomisk har det ikke så mye å si så lenge det ikke er stort sprik mellom ny og gammel lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...