Gå til innhold

Enkle tapas / koldbordretter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jippi og hipp hurra! Jeg fikk akkurat en telefon, ja, tror det eller ei - en telefon. Det er jo aldri noen som ringer lenger, bortsett fra telefonselgere og Microsoftselgere som skal fikse "my computer", så bare det er jo en opplevelse. Vel, til saken. Jeg ble invitert med en jentegjeng på hyttetur i vinterferien, og alle tar med seg en rett eller to sånn at vi kan lage et slags koldtbordopplegg. Kjempehyggelig! Jeg drar rett fra jobb og det blir litt travelt for jeg skal bort kvelden før, så jeg må finne noe enkelt og greitt å lage. Vi kan varme opp på hytta, men det er begrenset kapasitet, så jeg tenkte først at jeg skulle lage en kald rett, men det var det tydeligvis flere som hadde tenkt til. Så da får det blir noe varmt. Jeg tenkte på kjøttboller i tomatsaus. Det kan jeg jo lage i helga og fryse ned. Men jeg kunne godt hatt med en ting til, og en enkel dessert som går an å lage enten kvelden før eller to kvelder før, og som er enkel å frakte med seg. Vi skal kjøre helt fram.

Noen forslag?

 

Anonymkode: e41e8...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig :)

Hva om du lager en ordentlig god brownie? Jeg synes det er godt med en litt tyngre dessert etter tapas. Og så synes jeg det er så godt når man drikker rødvin, som man gjerne gjør til tapas.

Forskjell på folk. Sist jeg var på en venninnekveld planla alle de andre hyttetur med mennene, masse detaljer i planleggingen, hvor morsomt det skulle bli osv. osv. Litt pussig å sitte og høre på som den eneste single der. Var tydelig at jeg da ikke var inkludert. Syntes det ble litt rart at de gjorde all planleggingen mens jeg var der. Men, men, jeg gidder ikke legge for mye i det.

Kos deg på hytteturen, nyt maten :)

Anonymkode: 8987d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, det var kjempekoselig å bli invitert. Fryktelig dårlig gjort av venninnene dine å sitte å planlegge tur når du ikke får være med. Vi er en gjeng på 10 single og ikke-single damer som har det til felles at vi kjenner henne som eier hytta. Det er en morsom gjeng som ikke omgås så mye til daglig, men som har det utrolig fint sammen når vi er sammen. I og med at ingen av oss er "venninner", bortsett fra med vertinnen, dermed blir det heller ikke noen klikkdannelser. 

Brownies var en god ide! En annen tok kjøttbolle-ideen min, så der får jeg finne på noe annet. Tar gjerne i mot flere tips!

Anonymkode: e41e8...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllinglår/kyllingvinger
foccacia, aioli, hummus, guacamole og sweet chili saus
lefserull
spyd med kylling og/eller svinekjøtt
spekeskinke
forskjellige stekte pølser skjært i mindre biter
grønn salat
sjokolademousse i prosjonsbeger

Anonymkode: 68c28...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmelaget lasagne er enkel og frakte og lune i ovn.

Fylte pannekaker er også godt - men litt mer jobb.

Små stekte butterdeigspakker med laks og litt kryddersmør. Lunes i ovn før servering.

Tortelini med pesto.

Om du har en bolle med tett lokk kan en fruktsalat være en fin dessert. Man kan jo ta med ferdig vaniljesaus også.

Kanskje sjokolademousse.

 

Anonymkode: 238da...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Ja, det var kjempekoselig å bli invitert. Fryktelig dårlig gjort av venninnene dine å sitte å planlegge tur når du ikke får være med. Vi er en gjeng på 10 single og ikke-single damer som har det til felles at vi kjenner henne som eier hytta. Det er en morsom gjeng som ikke omgås så mye til daglig, men som har det utrolig fint sammen når vi er sammen. I og med at ingen av oss er "venninner", bortsett fra med vertinnen, dermed blir det heller ikke noen klikkdannelser. 

Brownies var en god ide! En annen tok kjøttbolle-ideen min, så der får jeg finne på noe annet. Tar gjerne i mot flere tips!

Anonymkode: e41e8...215

Så kjekt, da blir du jo kjent med flere også :)

Dumt noen tok kjøttbolle-ideen din. Selv synes jeg noen ganger at det blir litt lite proteiner når folk lager tapas, så hva om du lager noe slikt istedenfor kjøttboller i tomatsaus:

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/tapasboller-av-kylling/61434

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/lammeboller-med-aioli/61421

Eller fylte egg (djevelegg). Da kan du koke eggene hjemme og ha med deg ingrediensene til fyllet og røre det fort sammen på hytta.

Marinert sjampignon er også godt. Du kan rense dem kvelden før og legge dem i marinade i en pose kvelden før, så er det bare å ha i stekeovnen når dere kommer frem. http://millasmat.com/nam-nam/ares-djevelsk-gode-sjampinjonger

Anonymkode: 8987d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri feil med litt god røkelaks og masse eggerøre. Godt brød og smør til. 

Anonymkode: f4f2c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dadler og bacon, rulles hjemme og stekes på hytta.

laksefuller i lefse

hjemmelaget foccachia

butterdeigfyllte tortillas (egg, oliven, cheddar)

Greske lammeboller med fetadip

 

Anonymkode: 04211...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

butterdeigfyllte tortillas (egg, oliven, cheddar) 

Butterdeig og tortillas?

Anonymkode: 68c28...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Butterdeig og tortillas?

Anonymkode: 68c28...d14

Nei, butterdeig fylt med egg, cheddar og oliven. Butterdeigen formes som halvmåner. Oppskriften heter butterdeigsfylte tortillas av eller annen grunn. 

Anonymkode: 04211...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...