Gå til innhold

Melde foreldrene til barnevernet?? syklet alene.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er en vanskelig sak. Er et barn jeg kjenner litt som er i barneskolealder, og i går så jeg h*n sykle ute ALENE, langt vekke fra huset sitt, og da var klokken rundt halv ett. Er veldig konfliktsky av meg, men tenker jeg må ta en prat med foreldrene om akkurat dette. Dette er ikke første gang, har hørt om flere som har observert det, men dette er første gang jeg fikk observere det selv. 

Burde jeg holde meg unna, eller ta det opp med dem? Evt. barnevernet. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Blondzilla skrev:

Halv ett om natten?

Jepp. Skulle ikke reagert om det var halv ett på dagen. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en vanskelig sak. Er et barn jeg kjenner litt som er i barneskolealder, og i går så jeg h*n sykle ute ALENE, langt vekke fra huset sitt, og da var klokken rundt halv ett. Er veldig konfliktsky av meg, men tenker jeg må ta en prat med foreldrene om akkurat dette. Dette er ikke første gang, har hørt om flere som har observert det, men dette er første gang jeg fikk observere det selv. 

Burde jeg holde meg unna, eller ta det opp med dem? Evt. barnevernet. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Jeg legger til, dette var halv ett på NATTEN. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i barneskolealder som er ute alene halv ett om natten? Og det samme er observert av andre før? Ja. Da melder du bekymring til barnevernet. Hvis du må, meld anonymt. Bedre enn å ikke gjøre noe.

Anonymkode: eada1...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vedlig konfliktsky, men jeg hadde som minimum sendt en sms til foreldrene. Du kan jo bare skrive: jeg så Johhny sykle alene på Fjellsveien i går kl 00.30. Synes dere trenger vite dette.

Om du da får svar tilbake kan du evt nevne at du vet andre også har observert han ute alene på kvelden. Kan jo hende at gutten sniker seg ut uten at foreldrene vet det. Om foreldrene er klar over dette så hadde jeg meldt videre.

Men hva gjorde du da du oppdaget det? Fikk du ikke tak i gutten? Jeg hadde tatt tak i gutten og dratt han hjem. Synes det er rart om flere har opplevd dette og ikke tatt tak i gutten. En som maks akkurat har fylt 13 år bør ikke være ute alene så sent.

Anonymkode: 1b392...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette melder du til barnevernet. Jeg ville ikke snakket med foreldrene først, for når de aksepterer noe slikt så trenger de uansett veiledning i foreldrerollen.

 

Anonymkode: 085d0...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette melder du til barnevernet. Jeg ville ikke snakket med foreldrene først, for når de aksepterer noe slikt så trenger de uansett veiledning i foreldrerollen.

 

Anonymkode: 085d0...5e6

Du vet jo ikke om de aksepterer dette. Som en lenger oppe her nevnte så kan det være foreldrene ikke vet og barnet sniker seg ut

Anonymkode: 8f5f7...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gutt løpende ute i trusa rundt samme klokkeslett. Jeg ringte barnevernsvakta, som kontakta politiet.

Anonymkode: a5f10...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en vanskelig sak. Er et barn jeg kjenner litt som er i barneskolealder, og i går så jeg h*n sykle ute ALENE, langt vekke fra huset sitt, og da var klokken rundt halv ett. Er veldig konfliktsky av meg, men tenker jeg må ta en prat med foreldrene om akkurat dette. Dette er ikke første gang, har hørt om flere som har observert det, men dette er første gang jeg fikk observere det selv. 

Burde jeg holde meg unna, eller ta det opp med dem? Evt. barnevernet. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Hvorfor stoppet du ikke å snakket med ungen? Hvorfor ringte du ikke foreldrene? 

Anonymkode: 6b9e9...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en vanskelig sak. Er et barn jeg kjenner litt som er i barneskolealder, og i går så jeg h*n sykle ute ALENE, langt vekke fra huset sitt, og da var klokken rundt halv ett. Er veldig konfliktsky av meg, men tenker jeg må ta en prat med foreldrene om akkurat dette. Dette er ikke første gang, har hørt om flere som har observert det, men dette er første gang jeg fikk observere det selv. 

Burde jeg holde meg unna, eller ta det opp med dem? Evt. barnevernet. 

Anonymkode: 2779f...a8f

Ta det opp med foreldrene. For alt du vet kan barnet ha gått ut sent uten lov, eller så behøver foreldrene en vekker.

Anonymkode: 467dc...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette melder du til barnevernet. Jeg ville ikke snakket med foreldrene først, for når de aksepterer noe slikt så trenger de uansett veiledning i foreldrerollen.

 

Anonymkode: 085d0...5e6

Snakk om å hoppe til konklusjoner uten å tenke seg om.

Anonymkode: 467dc...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet jo ikke om de aksepterer dette. Som en lenger oppe her nevnte så kan det være foreldrene ikke vet og barnet sniker seg ut

Anonymkode: 8f5f7...00e

Nettopp.

Tenk å ikke vite om ens egen barn gjør dette og så kommer det en  bekymringsmelding. Da hadde du blitt rimelig oppgitt over at INGEN hadde sagt fra til deg, eller hva?

Ikke minst hadde det vært sløsing med barnevernets ressurser.

Anonymkode: 467dc...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å ringe politiet, de følger barnet hjem.

Skjedde en gang her, sønnen min som da gikk i 7.klasse hadde en kamerat på overnatting og etter at jeg hadde sagt natta og lagt meg "gikk de seg en tur for de var så varme". Var midt på sommeren dette og de ruslet seg en tur og møtte en dame som sikkert var på vei hjem fra fest for dette var i halv tre tiden på natta. Hun snakket til dem, men de skjønte jo at de hadde gjort noe galt så de løp fra henne. Hun ringte da politiet og sa hvor hun hadde sett de og hvilken retning de løp.

Politiet kom og sanket de inn, og kjørte de hjem. Sønnen min måtte opp på soverommet mitt og hente meg ned, for politiet sto på utsiden. Jeg kom ned i morgenkåpen og med håret til alle kanter, og på utsiden sto politiet.

De sa at de bare ville se at guttene kom fra et "normalt hjem" og at det ikke var full fest her eller noe annet de hadde rømt fra, men alt så bra ut her og guttene hadde ikke gjort noe galt i det hele tatt. De hadde ruslet på fortauet og skravlet, sikkert kjempekult å være ute midt på natten.

Ingen etterspill for vår del, og guttene lærte at de blir lagt merke til om de flyr gatelangs midt på natten så det har de ikke gjort igjen.

Helt uskyldig her altså, men det kan jo være gutten rømmer fra noe hjemme også, krangel, fest, rus e.l. og trenger selvfølgelig bli fulgt hjem så de ser at alt er bra der hjemme.

Anonymkode: 667e9...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en vanskelig sak. Er et barn jeg kjenner litt som er i barneskolealder, og i går så jeg h*n sykle ute ALENE, langt vekke fra huset sitt, og da var klokken rundt halv ett. Er veldig konfliktsky av meg, men tenker jeg må ta en prat med foreldrene om akkurat dette. Dette er ikke første gang, har hørt om flere som har observert det, men dette er første gang jeg fikk observere det selv. 

Burde jeg holde meg unna, eller ta det opp med dem? Evt. barnevernet. 

Anonymkode: 2779f...a8f

"Melde foreldre" - altså, BV er ikke et politi. Hvis barnet var ute midt i skoletida, så er det jo skolen som burde passe bedre på ham/henne.

Anonymkode: cf62c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet?

Det kan jo godt hende barnet hadde en god grunn. Greit nok at de vanligvis bør sove på den tiden, men litt avhengig av hvor det var så synes jeg ikke det er noen stor sak i seg selv.

Anonymkode: 60f58...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Melde foreldre" - altså, BV er ikke et politi. Hvis barnet var ute midt i skoletida, så er det jo skolen som burde passe bedre på ham/henne.

Anonymkode: cf62c...14f

Det er en talemåte, egentlig en forkortelse av "melde bekymring til barnevernet". Og det var halv ett på natten, ikke i skoletida.

Anonymkode: afe6c...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...