Gå til innhold

Hvor mye bidrar deres barn i hjemmet?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn, og de er begge flinke til å bidra, men kun hvis jeg spør.

Har lastet ned gimi-appen, og de har nettopp begynt med månedspenger. I den ligger det at de får en sum, og at de kan jobbe for å tjene mer.  Problemet er at de fortsatt ikke gjør det uten at jeg ber dem om det😬 vi har akkurat startet med den, og det er mulig månedsummen må reduseres for at de skal se poenget med å tjene mer, men hvordan gjør dere det?

Barna mine er 12 og 15, og begge får 400 i mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre barn (8,9 og 14) gjør heller ikke stort med mindre vi ber dem om det. De rydder på plass ytterklær, skolesaker, gym-/treningsutstyr o.l., men tror snaut jeg har opplevd at de tar ut søpla, setter inn i/tar ut av oppvaskmaskinen eller rydder og støvsuger uten at vi ber dem om det. Tenker dette er ganske vanlig, og jeg godtar lett at det er slik forutsatt at de faktisk bidrar når de blir bedt om det. Noe våre gjør. :)

 

Ingen av barna får fast uke-/månedslønn, men det er mest fordi de ikke har bruk for det ennå. Jeg tenker at eldstemann snart får faste oppgaver som gir lønn når de er gjennomført. F.eks. vaske badene, støvsuge 1.etasjen (stue, kjøkken, gang). Mer hverdagslige oppgaver (holde orden på rommene sine, ta ut søppel, sette inn i oppvaskmaskinen, legge klær i skittentøyvask m.m.) syns jeg er en selvfølge at alle i huset bidrar med, uten (fast) lønn. :)

Anonymkode: 2ef56...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiker overalt, halvetene brødskiver, skitne klede, søl på golvet... Men dei er små då😉. Eldstemann legg i ovnen, ryddar etter seg når han et, hentar posten, tek ut av oppvaskmaskina (når eg spør ja...) ryddar rommet sitt. 

Anonymkode: 853a5...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 8. Det eneste han gjør av seg selv er å ta med posten når han kommer fra skolen. Han gjør ellers det han blir bedt om etter litt klaging, men jeg er altfor lite flink til å be ham om ting. Har lært ham å sette på vaskemaskinen, så det gjør han kanskje en gang annenhver uke. Det blir lite ellers, utenom å rydde etter seg selv av og til.

Anonymkode: 6c858...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 8 og 10 år. De har ansvar for at rommet er ryddig innen fredag, få klærne sine i skittentøyet og lage matpakker selv. De må også rydde etter seg når de har spist, og hjelpe til å dekke på/lage/rydde av ved middag. Dette får de ikke betalt for.

de kan få betalt om de tar ut av oppvaskmaskinen, støvsuger, vasker badet, henger opp klesvask og tømmer kattedoen. Det gjør de som regel et par ganger i uken uten at jeg ber om det. Men de gjør det om jeg ber om det også. De tjener 5kr per ting de gjør bortsett fra å vaske badet. Da får de 10kr

Anonymkode: cde95...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at du må be de gjøre ting, det er ikke så vanlig at tenåringer gjør husarbeid helt på eget initiativ altså ;)

Bare vær glad de gjør det de får beskjed om og at de lærer seg bo i et hus hvor ting blir gjort og at alle bidrar, etterhvert kommer det av seg selv.

Min eldste er 18 år og selv om jeg fremdeles av og til må be han om ting gjør han også veldig mye uten at jeg trenger spørre først. Han vasker badet og støvsuger i kjellerstua før han får besøk f.eks, fordi det er koseligere å få besøk når det ser ordentlig ut.

Lillebror på 15 er ikke der enda i det hele tatt, han gjør egentlig ingenting uten at jeg spør først. Men han gjør det jeg ber han om så jeg er egentlig fornøyd jeg.

Vi har ingen app eller lommepenger knyttet til husarbeid da, jeg mener man skal bidra i et hus uten å få betalt for det. Hva-får-jeg-for-det- ungere vil jeg ikke ha.

Anonymkode: df342...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva trenger de penger til?

Mange foreldre gir jo ungene uansett det de trenger og det meste de har lyst på. Da blir ikke penger noen motivasjonsfaktor.

Anonymkode: 9e735...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder ut av oppvaskemaskinen, skiftet på sengen sin, holde orden på rommet sitt og vaske sine egne klær. 13 år og får 60 kroner i uken for jobben. 

Anonymkode: 7cf95...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva trenger de penger til?

Mange foreldre gir jo ungene uansett det de trenger og det meste de har lyst på. Da blir ikke penger noen motivasjonsfaktor.

Anonymkode: 9e735...351

De får det de trenger av klær og utstyr, men må spare penger selv til ting utenom det. Spesielle merkeklær, datautstyr, kino, kantinemat osv. Vi har akkurat begynt med lommepenger, tidligere har de fått litt dann og vann uten at det har vært et system. Jeg tenker at det er viktig å lære å disponere penger over tid, og da må inntektene være stabile, noe de ikke har vært til nå. Jeg har kanskje vært litt kravstor, for de rydder etter seg selv etter måltid uoppfordret, og henger jakker, sko og sekker på plass uten at jeg trenger å påpeke det. Skittentøy har de ikke alltid vært flinke til å legge til vask, men de vet også at da blir det ikke vasket. 

Mulig det blir mer fres i minsten når størsten neste mnd ligger an til å få mer😏

Og jeg er helt enig i at man ikke alltid skal få betalt for å bidra, men jeg synes ikke at man skal få betalt uten å bidra😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva trenger de penger til?

Mange foreldre gir jo ungene uansett det de trenger og det meste de har lyst på. Da blir ikke penger noen motivasjonsfaktor.

Anonymkode: 9e735...351

Dette!!

Anonymkode: f5324...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 5,5 år. Rydder lekene sine på kvelden, fyller på dopapir fra boden, setter på klesvask (med litt støtte enda) og legger skittentøyet sitt i kurven. 

Små ting, men god hjelp likevel 😊 Er iallefall aldri tomt for dopapir 😂 

Anonymkode: 1c82b...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...