Gå til innhold

Irritabel tarm samme som IBS?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter flere års plager med magen og totalangst for «slanger både ned og opp» har jeg åpnet meg for legen. 

Fikk beskjed om at jeg har nok irritabel tarm og bør gå på Fodmap diett. Han undersøkte ikke noe, bare lyttet til symptomer. Venter på svar på blodprøver da. 

Men er irritabel tarm det samme som IBS? Bør ikke det være mer sjekk rundt dette? Hvor kan jeg finne gode oppskrifter og tips til mat? Føler meg lost i appen om ja og nei mat, men blir helt utmattet av alt jeg ikke kan spise. 

Dersom andre har gode tips, tanker, ideer eller lignende setter jeg stor pris på det❤️

Anonymkode: 0d356...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IBS står for irritable bowel syndrome, så det er det samme ja. Du kan prøve å kontrollere det med kosten først, men du bør antagelig undersøkes nærmere. Da blir "slanger både ned og opp" noe du bare må finne deg i, dessverre. Lykke til!

Anonymkode: 0a737...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

IBS står for irritable bowel syndrome, så det er det samme ja. Du kan prøve å kontrollere det med kosten først, men du bør antagelig undersøkes nærmere. Da blir "slanger både ned og opp" noe du bare må finne deg i, dessverre. Lykke til!

Anonymkode: 0a737...4b9

Kan de undersøkelsene gjøres i narkose? 

Anonymkode: 0d356...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan de undersøkelsene gjøres i narkose? 

Anonymkode: 0d356...e50

Gastroskopi kan i hvertfall gjøres i narkose

Anonymkode: ce215...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan de undersøkelsene gjøres i narkose? 

Anonymkode: 0d356...e50

De kan, men vil ikke gjøres hvis ikke påfallende nødvendig (og at du ikke liker det er ikke grunn nok, og ibs er ikke dødelig) pga risikoen ved narkose er såpass mye større en ved våken tilstand. 

Anonymkode: 58f85...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBS er irritable bowel syndrome. Altså symptomatisk irritert tarm uten kliniske funn. 

IBD er irritable bowel disease. Sykdom i tarmen. Kliniske funn hvor det er kronisk betennelse i tarmen. 

Du kan få beroligende under undersøkelsene. Jeg gruet meg som fy men gikk veldig fint. 

Anonymkode: 94f07...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan, men vil ikke gjøres hvis ikke påfallende nødvendig (og at du ikke liker det er ikke grunn nok, og ibs er ikke dødelig) pga risikoen ved narkose er såpass mye større en ved våken tilstand. 

Anonymkode: 58f85...5cb

Det handler ikke om å ikke like det, men angst. Jeg begynte å gråte da jeg snakket med legen med det.

jeg var proppet med beroligende da jeg måtte ta ryggmargsprøve, selv da hyperventilerte jeg. Jeg fikk beroligende før MR, gråt likevel gjennom hele seansen.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De kan, men vil ikke gjøres hvis ikke påfallende nødvendig (og at du ikke liker det er ikke grunn nok, og ibs er ikke dødelig) pga risikoen ved narkose er såpass mye større en ved våken tilstand. 

Anonymkode: 58f85...5cb

Hva slags grunn er bra nok til å få narkose da?

Anonymkode: ce215...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags grunn er bra nok til å få narkose da?

Anonymkode: ce215...4e8

Jeg fikk narkose. Hadde vært gjennom en gastroskopi før, som var ganske traumatisk, så da jeg møtte opp til gastro en annen gang fikk jeg totalt panikkanfall, og fikk da innvilget narkose. Tror de er ganske strenge på det, men jeg hadde ikke sjanse til å gjennomføre det uten. 

Anonymkode: a7857...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også å gråte da fastlegen sa jeg skulle til gastroskopi. Kaster opp bare jeg får tannbørsten litt langt bak på tunga 😂😂 Men jeg ringte anestesilegen på forhånd og ba om å få myye beroligende, og gjentok det igjen da jeg kom inn på sykehuset. Ønsket ble innvilget, jeg sov gjennom hele greia, og det gikk så fint atte! Lykke til :)

Anonymkode: 8d9a6...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, noen som vet noe om gode oppskrifter eller god informasjon om Fodmap? 

Anonymkode: 0d356...e50

Masse på nettet og finnes en egen app. 

Anonymkode: 94f07...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, noen som vet noe om gode oppskrifter eller god informasjon om Fodmap? 

Anonymkode: 0d356...e50

Jeg ble veldig mye bedre av å kutte ned på sukker og kutte ut hvetemel, så det er ikke sikkert full fodmap er nødvendig.

Det er mange som er kritiske til fodmap fordi tarmen blir enda mer sensibel etter en stund og man tåler mindre og mindre. Det kan absolutt hjelpe folk som er hardt rammet, men det er ikke nødvendig for alle å dra den så langt diettmessig.

Anonymkode: 5eb71...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...