Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Først litt bakgrunnshistorie...min søster og jeg har ikke spesielt godt forhold og hun har alltid hakket på meg. Nå er det pga barna som hun synes skjemmes bort og her er grunnen: Vi er en aktiv familie og i løpet av vintersesongen blir det flere turer på slalom til Hafjell (svigermor bor der), vinterferie i Uvdal alpinsenter (leier hytte), Legoland i påsken, Spania i sommerferien og fotballtur til England i august. I tillegg hakker hun på meg pga vi drar til badeland med de 3-4 ganger i halvåret og at begge får lov å spille fotball, være med på cuper og 2 fotballskoler i ferien. Mye på langrenn i vinterhalvåret. Begge barna er helt normale gutter, har arbeidsoppgaver hjemme, gjør leksene sine og oppfører seg bra. Helt normale gutter på 8 og 12 år. Jeg blir såret når søsteren min alltid skal hakke på meg. Hun er 5 år eldre enn meg og alltid vært slik mot meg. Anonymkode: b5d62...9b0
skinnfilla Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Vil ikke si bortskjemt, men absolutt privilegerte og utrolig heldige! Om dere har råd og overskudd til så mye reising, så kjør på! Søster kan ta seg en bolle
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Dere Er heldige og veldig privilegerte ja, som har de mulighetene. Søster Er kanskje sjalu, eller uenig i «livsstilen». Men det Er jo ikke hennes sak. Anonymkode: c97d6...f3a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Jeg tenker de er bortskjemte på opplevelser, ja. Men å være bortskjemt handler i stor grad om å ta ting for gitt, forvente det, og å ikke sette pris på det mn får og forstå hva som ligger bak. Det er ikke nødvendigvis tilfelle her, men dine barn reiser og opplever nok mye mer enn de fleste andre barn. Anonymkode: aabbd...7c6
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 De er ikke bortskjemte såsant de ikke forventer at det alltid skal være slik, at de tar det for gitt og at de krever at det skal være slik. Som en annen sa, dere er priveligerte og heldige som har mulighet til å bruke så mye penger og tid på dette. Kunsten dere må mestre er å sørge for at barna setter pris på det de får oppleve, at de ikke tar det for gitt og at de har forståelse for at andre ikke har samme muligheter og at det ikke er noe galt i det heller. Jeg tenker utfordringen kanskje blir større når disse barna skal leve på studielån og greie seg selv, da kan overgangen bli stor for dem om de ikke har et balansert forhold til dette. Men barn er ikke bortskjemte bare fordi de får slike opplevelser og i slikt monn. Holdningene deres til dette kan ev. vise om de er bortskjemte, men ikke noe av det du sier tilsier det. Siden din søster "alltid" har hakket på deg er jeg mer tilbøyelig til å tro at ungene dine ikke er bortskjemte, men at hun har andre årsaker til å hakke på deg. Hun er fem år eldre, men hun har kanskje ikke samme gode økonomi som du og familien din har? I så fall tipper jeg at sjalusi er motivet hennes. Anonymkode: 075c4...d91
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 Tja.... Kanskje ikke bortskjemte, men veldig veldig heldige. Det du beskriver de får oppleve i løpet av et år, fikk ikke jeg oppleve i løpet av hele barndommen en gang... Anonymkode: 6ec23...9ce
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Barna dine er kjempeheldige! 😊 Tenk så gode barndomsminner du skaper for dem💙💙 Heldige gutter! Ingen grunn til å ta deg nær av søsteren din. Uansett hva, så gir du barna dine en fantastisk barndom💙💙 Anonymkode: 7d68f...9b0
Kaffekjerring Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Søsteren din er sjalu (fæl egenskap, men lett å bli), barna dine er privilegerte og heldige. Kos dere sammen😊
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 Basert på det du forteller så kan man jo ikke si at de er bortskjemte. Vi reiser som dere ekstremt mye i forhold til gjennomsnittsfamiliene i Norge. Men barnet vårt setter umåtelig pris på det og vet at hun er privilegert. Har aldri fått høre at vi har et bortskjemt barn av den grunn. Tenker du har to valg. La deg hakke på eller ta et skikkelig oppgjør med din søster om at hun burde, nå som dere er voksne, respektere deg og din familie. Anonymkode: 9b9d2...83c
sug lut Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 Guttene dine har en helt normal og sunn oppvekst, om hun misunner dere det så får hun gjøre noe med sitt eget liv.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Høres ut som flotte unger, men pass på at de ikke bikker over til skitunger.... Anonymkode: d09f3...507
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #12 Skrevet 13. februar 2019 Guttene dine er priviligerte, men det er ikke ensbetydende med at de er bortskjemte. Mine barn er også priviligerte, de opplever også masse sammenlignet med ganske mange andre barn i vår krets, men de er likevel ikke bortskjemte. De jubler og viser stor glede og takknemlighet over å få slike muligheter, de er fremdeles greie og hyggelige ungdommer som ikke går rundt og skryter av hvilke muligheter de får. De er høflige og hjelpsomme, og til og med flinke på skolen. Mannen og jeg har mange ganger snakket om hvor heldige vi to er, som har fått og klart å oppdra så greie barn. Søsteren din er vel gjerne temmelig sjalu og misunnelig, tenker jeg. Anonymkode: 83c32...851
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 Man blir ikke bortskjemt av å ha mye eller få mye. Barn kan daglig nyte godt av foreldrenes kjøpekraft, boareal, omsorgsevne og hang til aktiviteter uten noen sinne å bli bortskjemt. Og foreldre som ikke eier nåla i veggen, kan likeledes klare å skjemme bort barn. "Bortskjemt" er jo ikke definert av hva familien har eller kan ha råd til å gjøre, men av hvordan ungene forholder seg til det. Bortskjemt er ikke å ha noe, men å forvente noe, og i tillegg å styre familien og påvirke foreldrenes valg gjennom f eks følelsesutbrudd, klaging eller masing.Hvis de får dra til Hafjell, og koser seg og er aktive og fornøyde hele uka, da er de ikke bortskjemte. Men hvis de får dra til Hafjell, og likevel furter seg gjennom hele ferien fordi de ikke fikk dra til Alpene i stedet, da er de bortskjemte. En tommelfingerregel lyder slik: hvis barnet er fornøyd med livet, og du er fornøyd med barnet, da er det ikke et bortskjemt barn. Bortskjemte barn er aldri tilfreds. Dette låter mest som om din søster er misunnelig. Anonymkode: b2341...c59
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir såret når søsteren min alltid skal hakke på meg. Hun er 5 år eldre enn meg og alltid vært slik mot meg. Anonymkode: b5d62...9b0 Søskensjalusi i voksen alder er aldri sjarmerende. Anonymkode: b2341...c59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå