Gå til innhold

Er guttemammaer "mer utsatte for spilleproblemer"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enn jente mammaer? Hører nesten aldri om jenter som gamer, de er i mindretall. Det er guttene som skulker skolen og ødelegger for seg selv ved å sitte og spille. 

Det var det da jeg vokste opp på 90- og 2000-tallet. Når jeg hører om spilling er det i 99% av alle tilfellene gutter det handler om. Jeg kjenner 2 "voksne" menn som har ødelagt for seg selv og familien sin ved å spille familien istykker. Dama orka ikke mer. Jeg kjenner 3 gutter og har hørt om 1 gutt som ødelegger for seg selv ved å bare spille. Hele tiden. Hører ikke om jenter som driver med det? 

Anonymkode: 0742a...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 10d32...b3a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

hva baserer du det på, egentlig? For min erfaring er nettopp det. Jenter er fornuftige, snille, spiller sjelden og blir ikke avhengige på samme måte som gutter. Guttene virker liksom litt mer utsatt... 

Skrevet

Det er vel flest gutter som spiller. Jeg har fire gutter selv, og de to eldste (13 og 15) spiller når lekser og treninger er unnagjort. Har aldri hørt om gutter som skulker skolen for å spille, men det finnes sikker en og annen. Spørsmålet er om disse få guttene ville skulket uansett. 

Anonymkode: 312ed...dae

Skrevet

Baserer det på mine egne to gutter. Ingen problem, masse andre interesser, spiller av og til. Vet at det er et lite utvalg, men siden du spør.... det virker ikke som du har så stort utvalg du heller. Og hvorfor spør du, når du allerede har laget deg en mening om saken? Ingen av mine sønners kamerater slitermed dette.  Men klart det er noen som strever.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hva baserer du det på, egentlig? For min erfaring er nettopp det. Jenter er fornuftige, snille, spiller sjelden og blir ikke avhengige på samme måte som gutter. Guttene virker liksom litt mer utsatt... 

Så gutter er ikke fornuftige og snille?😂 Og de som spiller, er ikke snille mennesker? Fantastisk logikk på deg.

Jeg har en 8 år gammel sønn, og i hans klasse er det like mange gutter og jenter som spiller. 

Anonymkode: 20a0a...4b5

Skrevet

Ja, det stemmer. Kvinner blir også spilleavhengig, men flesteparten er menn. Når det er sagt så har spillavhengighet, som annen avhengighet, gjerne andre dypereliggende årsaker. Gener spiller også en stor rolle. Noen blir lettere avhengig enn andre.

Anonymkode: de074...4f4

Skrevet

Ser det på guttene på trinnet til jentene mine hvem som «gamer» mest. Og antagelsene stemmer, viser det seg, etter div foreldremøter med nettvett som tema. Disse er dessverre i ferd med å bli overvektige i en alder av 10-11 år. De er som ville aper i bursdager for hele trinnet, og de klarer ikke konsentrere seg lenge nok til å ta imot en beskjed eller følge en instruks. De roper, nekter å legge bort mobilene sint, tross utallige beskjeder, de svarer frekt og er rett og slett ikke håndterbare i større sammenkomster. 

Det er lagt ut advarsel på Facebook-gruppen til foreldrene om at bursdager skal være mobilfrie og at det må være mer enn to voksne tilstede når hele trinnet er invitert. Hvis ikke er det ikke forsvarlig. 

Anonymkode: 1020f...7bf

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer. Kvinner blir også spilleavhengig, men flesteparten er menn. Når det er sagt så har spillavhengighet, som annen avhengighet, gjerne andre dypereliggende årsaker. Gener spiller også en stor rolle. Noen blir lettere avhengig enn andre.

Anonymkode: de074...4f4

Sant. Vi har dessverre «avhengighetsgenet» på ene siden av familien. Én av mine besteforeldre var alkoholiker, ett av hans fire barn (gutt) og tre av ni barnebarn (to gutter, ei jente) har slitt med narkotika i ulike grader, ett barnebarn (gutt) spilte for mye (spiller enda, men i ordnede former) og ett av tre oldebarn (gutt) viser foreløpig relativt tydelige tegn på at spilling er hans type avhengighet.

Vi har med tiden blitt mer og mer klar over at avhengighet kan delvis stamme fra gener og det har faktisk blitt litt lettere å forstå hvorfor de har «valgt» som de har gjort. 

Vil ikke si at vi er et «bevis» på at gutter oftere blir avhengige, men hos oss kan det se ut som at teorien stemmer.

Anonymkode: 06439...a38

Skrevet

Datteren min gamer mer enn ene broren sin, faktisk. Tror gaming er blitt mye mer vanlig blant jentene nå enn det var før. Ingen av barna mine får game hele dagen selvsagt, og skole kommer først!

Anonymkode: 12fcc...c7f

Skrevet

Min erfaring er at det er en del jenter som også spiller, men at dette er i mindre skala enn guttene. I vår omgangskreds går mest i Minecraft for jentene (av pc/konsoll games) mens guttene spiller MInecraft, Roblux og Fortnite for å nevne noen. Er gjort studier som viser ti at ca 50% av jenter spiller videospill mot 90% av guttene. Er vist 1/3 del av guttene som spiller som betegnes som gamere mot ca 1/10 del av jentene som piller.

At det derfor er flere gutter som blir spilleavhening henger da mye sammen med antall gutter som gamer i forhold til jenter. På samme måte som det er flere seriemordere i USA enn i Norge. Mengderegning....

Og til din info så er det faktisk mange jenter som lever av å gamer (Fortnite, Counterstrike, League of Legends for å nevne noen spill). Er vist enklere å leve av å game som jente enn som gutt (har jeg hørt)

Anonymkode: 7cc2d...0ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...