Gå til innhold

50/50 ordning. ny samboer NAV


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn med min eks kjæreste. Vi har 50-50 ordning. Han har mer lønn en meg så jeg får fremdeles litt barnebidrag og barnehage regningen ble automatisk endret til barnefaren så han betaler barnehagen nå. Betyr det at jeg ikke skal betale noe av barnehage regningen? Faren vil at jeg skal være med å betale på barnehage regningen. Men hvorfor skal jeg det når jeg ikke bruker barnehagen den uken barna er hos meg? 

Jeg har samboer som har jobb, vi har vært samboer i over ett år og vi har 2 barn sammen, jeg har altså 4 barn. Men så hører jeg at NAV kan krever at min samboer skal betale for mine 2 andre unger, altså ungene til min eks kjæreste som lever og som har ungene 50% . syns ikke det er riktig? Det er jo ikke han sine unger.. hvorfor skal min samboer forsørge mine 2 andre barn når de faktisk har en velfungerende far? Skjønner meg ikke på NAV i det hele tatt, de kan jo ikke kreve det? 

Anonymkode: ba7ff...b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hører at nav kan kreve? Hvor har du hørt det? 

Barna du har med din eks er vel så store at de trenger å ha et sosialt liv og gå i barnehage? 

Anonymkode: b4e21...829

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hører at nav kan kreve? Hvor har du hørt det? 

Barna du har med din eks er vel så store at de trenger å ha et sosialt liv og gå i barnehage? 

Anonymkode: b4e21...829

Min nest eldste som går i barnehage trenger ikke å gå i barnehagen den uken de er hos meg, de får mer en nok med det sosiale å gjøre den uken de er hos meg så den biten der uroer meg hvertfall ikke :)

mulig jeg har missforstått når jeg har lest, men etter ett år samboer så er hans inntekt like mye min som hans og alt deles likt, jeg har også hørt det fra andre personer. Og viss en skal søke på noe støtte fra nav så må de regne med samboers inntekt og har han for mye så får samboer ingen støtte. Det har jeg også hørt.

Men som sagt jeg har null peiling når det kommer til NAVs regler og jeg aner ikke hva jeg skal søke etter for å finne regler osv om dette 🙈

Anonymkode: ba7ff...b23

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min nest eldste som går i barnehage trenger ikke å gå i barnehagen den uken de er hos meg, de får mer en nok med det sosiale å gjøre den uken de er hos meg så den biten der uroer meg hvertfall ikke :)

mulig jeg har missforstått når jeg har lest, men etter ett år samboer så er hans inntekt like mye min som hans og alt deles likt, jeg har også hørt det fra andre personer. Og viss en skal søke på noe støtte fra nav så må de regne med samboers inntekt og har han for mye så får samboer ingen støtte. Det har jeg også hørt.

Men som sagt jeg har null peiling når det kommer til NAVs regler og jeg aner ikke hva jeg skal søke etter for å finne regler osv om dette 🙈

Anonymkode: ba7ff...b23

Hvordan rekker dere å være så sosiale med de, jobber dere ikke?

Anonymkode: 261cd...4d4

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min nest eldste som går i barnehage trenger ikke å gå i barnehagen den uken de er hos meg, de får mer en nok med det sosiale å gjøre den uken de er hos meg så den biten der uroer meg hvertfall ikke :)

mulig jeg har missforstått når jeg har lest, men etter ett år samboer så er hans inntekt like mye min som hans og alt deles likt, jeg har også hørt det fra andre personer. Og viss en skal søke på noe støtte fra nav så må de regne med samboers inntekt og har han for mye så får samboer ingen støtte. Det har jeg også hørt.

Men som sagt jeg har null peiling når det kommer til NAVs regler og jeg aner ikke hva jeg skal søke etter for å finne regler osv om dette 🙈

Anonymkode: ba7ff...b23

Når man har vært samboer i et år, så har man ikke lenger krav på stønader som aleneforsørger. Det vil si overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd. Bidrag fra den andre forelderen har man fortsatt krav på. Det er ikke sånn at ny samboer skal forsørge dine barn, men at du nå har en ekstra person å dele utgifter med og derfor ikke lenger er alene om alle utgifter. 

Anonymkode: b4e21...829

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har vært samboer i et år, så har man ikke lenger krav på stønader som aleneforsørger. Det vil si overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd. Bidrag fra den andre forelderen har man fortsatt krav på. Det er ikke sånn at ny samboer skal forsørge dine barn, men at du nå har en ekstra person å dele utgifter med og derfor ikke lenger er alene om alle utgifter. 

Anonymkode: b4e21...829

Man mister os med en gang nå. Utvidet barnetrygd får man vel beholde i 1 år. 

 

Men til hi, jobber du ikke? 

Anonymkode: abe42...a79

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har vært samboer i et år, så har man ikke lenger krav på stønader som aleneforsørger. Det vil si overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd. Bidrag fra den andre forelderen har man fortsatt krav på. Det er ikke sånn at ny samboer skal forsørge dine barn, men at du nå har en ekstra person å dele utgifter med og derfor ikke lenger er alene om alle utgifter. 

Anonymkode: b4e21...829

Eller når man får barn med ny samboer. 

Anonymkode: abe42...a79

Skrevet

Okei. Ja skjønner at man skal dele på utgifter. men jeg skjønner ikke at min samboer skal betale utgiftene på mine og min eks barn når mine 2 barn har en levende far. Det er vel barnefaren sitt ansvar for sine egne barn ikke min samboers ansvar? Og meg såklart.  Det er den biten jeg ikke kan skjønne meg på.

Takk for svar. Jo jobber men ikke nå, er hjemme med en nyfødt nå... Har ikke fått noe støtte fra nav jeg.

Anonymkode: ba7ff...b23

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei. Ja skjønner at man skal dele på utgifter. men jeg skjønner ikke at min samboer skal betale utgiftene på mine og min eks barn når mine 2 barn har en levende far. Det er vel barnefaren sitt ansvar for sine egne barn ikke min samboers ansvar? Og meg såklart.  Det er den biten jeg ikke kan skjønne meg på.

Takk for svar. Jo jobber men ikke nå, er hjemme med en nyfødt nå... Har ikke fått noe støtte fra nav jeg.

Anonymkode: ba7ff...b23

Samboeren skal vel ikke betale for dine barn men du har en samboer du deler utgiftene med og derfor går stønader ned/bort. 

Hvordan har du rukket å få to barn med en mann du har vært samboer med kun 1 år og de to barna du har med eksen fortatt er i barnehagen? 

Anonymkode: 7691b...09b

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren skal vel ikke betale for dine barn men du har en samboer du deler utgiftene med og derfor går stønader ned/bort. 

Hvordan har du rukket å få to barn med en mann du har vært samboer med kun 1 år og de to barna du har med eksen fortatt er i barnehagen? 

Anonymkode: 7691b...09b

De to minste er tvillinger....?

Det må uansett ha gått ganske kjapt da, hvis de to eldste er i barnehagealder enda...?

Anonymkode: aa4f9...39a

Skrevet

Skaff deg jobb å betal for dine egne barn da.. 

Man må ikke få flere enn hva man klarer å ta hånd om selv. 

Anonymkode: eab82...f80

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Okei. Ja skjønner at man skal dele på utgifter. men jeg skjønner ikke at min samboer skal betale utgiftene på mine og min eks barn når mine 2 barn har en levende far. Det er vel barnefaren sitt ansvar for sine egne barn ikke min samboers ansvar? Og meg såklart.  Det er den biten jeg ikke kan skjønne meg på.

Takk for svar. Jo jobber men ikke nå, er hjemme med en nyfødt nå... Har ikke fått noe støtte fra nav jeg.

Anonymkode: ba7ff...b23

Så du går ulønnet hjemme? Jeg skjønner ikke hva du mener med at din samboer skal betale, det er du som skal betale

Anonymkode: 261cd...4d4

Skrevet

Du og din nye samboer skal dele på utgiftene til bolig og slike ting, derfor mister du pengene du har som enslig forsørger, du er ikke enslig lenger.

Barna dine fra første kull skal du og eksen din dele på utgiftene til. Klær, fritidsaktiviteter osv skal dere betale sammen. 

Anonymkode: 2a413...cac

Skrevet

Jeg sier at vi har vært samboere i OVER 1 år og ikke 1 år. Og vi har vært forlovet i noen år nå. Har en som går i barnehage og en på skolen. Ja de 2 minste er veldig tette. Og viss dere leser hva jeg skriver så har jeg jobb men jeg er hjemme PGA en nyfødt baby. 

Ja jeg betaler for mine egne barn, men hvorfor skal jeg betale barnehage når jeg ikke bruker det? Det er det jeg vil fram til og noen sier at samboer skal være med å forsørge eksen barn (mine 2 andre barn) pga vi har vært samboere i OVER 1 år.  Men ser ut som jeg har fått svar så takker for meg og takk for svar :)

Anonymkode: ba7ff...b23

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du og din nye samboer skal dele på utgiftene til bolig og slike ting, derfor mister du pengene du har som enslig forsørger, du er ikke enslig lenger.

Barna dine fra første kull skal du og eksen din dele på utgiftene til. Klær, fritidsaktiviteter osv skal dere betale sammen. 

Anonymkode: 2a413...cac

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: ba7ff...b23

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier at vi har vært samboere i OVER 1 år og ikke 1 år. Og vi har vært forlovet i noen år nå. Har en som går i barnehage og en på skolen. Ja de 2 minste er veldig tette. Og viss dere leser hva jeg skriver så har jeg jobb men jeg er hjemme PGA en nyfødt baby. 

Ja jeg betaler for mine egne barn, men hvorfor skal jeg betale barnehage når jeg ikke bruker det? Det er det jeg vil fram til og noen sier at samboer skal være med å forsørge eksen barn (mine 2 andre barn) pga vi har vært samboere i OVER 1 år.  Men ser ut som jeg har fått svar så takker for meg og takk for svar :)

Anonymkode: ba7ff...b23

Fordi dine barn bruker den. Ikke du. Barna. 

Anonymkode: abe42...a79

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Okei. Ja skjønner at man skal dele på utgifter. men jeg skjønner ikke at min samboer skal betale utgiftene på mine og min eks barn når mine 2 barn har en levende far. Det er vel barnefaren sitt ansvar for sine egne barn ikke min samboers ansvar? Og meg såklart.  Det er den biten jeg ikke kan skjønne meg på.

Takk for svar. Jo jobber men ikke nå, er hjemme med en nyfødt nå... Har ikke fått noe støtte fra nav jeg.

Anonymkode: ba7ff...b23

Du har blitt feilinformert. Barnas far og du betaler for deres barn.

Anonymkode: 7e553...a62

Skrevet

NAV mener vel at siden du har ny samboer og husstandens inntekt derfor har økt vil du ha mer penger å rutte med og derfor kan du bidra til å betale for barnepass. De tar ikke hensyn til at du ikke bruker barnehageplassen i dine uker, da den uansett må betales for.

Anonymkode: 59126...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...