Gå til innhold

Hva er normal blodprosent hos et friskt menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Er 7-8 % lavt?

Anonymkode: d44ae...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ingen steder som måler det i prosent lenger...

Anonymkode: bc282...558

Skrevet

Du bør over 12 sa legen min.

Anonymkode: 15227...261

Skrevet

Hvis du er gravid kan det forklares, men ville uansett fått gjort noe med det. 12,5 er grensen for å gi blod hvertfall.

Anonymkode: ea462...c08

Skrevet

7-8% er lavt. Da jeg mistet nesten en liter blod under fødselen, gikk prosenten ned til 7,6%. Når prosenten går under 8%, blir en tilbudt blod for å få den opp igjen. 

12% er normalt for kvinner. Litt høyere for menn.

Anonymkode: cc6c8...426

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. Jeg hadde blodprosent på 8 før jeg ble operert i fjor. Radiumhospitalet. 

Anonymkode: 34ad9...506

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. Jeg hadde blodprosent på 8 før jeg ble operert i fjor. Radiumhospitalet. 

Ikke 8% nei. Blodprosent på 8 og hb på 8 er ikke det samme

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det måles hb, men blodprosent er ordet hvermannsen bruker. Det menes det samme. Så jo, blodprosent (eller hb) brukes i høyeste grad.

Anonymkode: 02218...803

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke 8% nei. Blodprosent på 8 og hb på 8 er ikke det samme

Spurte om det sist gang jeg ga blod. De bruker HB eller hemoglobin ovenfor helsepersonell, til hvermansen sier de blodprosent fordi folk ikke vet hva HB er.

Anonymkode: ea462...c08

Skrevet

Jeg aner ikke hva den skal være på, men normalt ligger min på 14. Under svangerskap har jernlgeret vært på 2,5 og blodprosenten (hb) på 6. Jeg har mistet opp til 9dl blod under fødsel, men er aldri blitt tilbudt overføring.

Anonymkode: ad19e...960

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det måles hb, men blodprosent er ordet hvermannsen bruker. Det menes det samme. Så jo, blodprosent (eller hb) brukes i høyeste grad.

Anonymkode: 02218...803

Tidlegare, for meir enn 25 år sidan, var måleeininga blodprosent, med normalområde rundt 100%. Blodprosenten er hemoglobinverdien x 6,8. Det er altså to ulike måleeiningar for tettleiken av raude blodlekamar. Når folk klarar å venne seg til crp kan ein og klare å forhalde seg til hb som måleeining.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde hatt 8% blod hadde du vært død. HB og blodprosent har forskjellige måletabeller. 

Når jeg sier til en pasient at jeg skal måle HB og de ikke vet hva det er så sier jeg blodprosenten. Det betyr ikke at hb på 10,5 er 10,5 %. 10,5 HB x6,75= 70,87 %.. Det er kun eldre folk som vil at jeg skal regne det ut i prosent. Og 70,87% høres for mange veldig lavt ut fordi de tror de helst må ligge på nærmere 100%.

Anonymkode: c5436...6e6

Skrevet

Referanseverdi (normalområdet) for kvinner: 11.5 - 16.0, og for menn: 13.0 - 17.0. Hb (hemoglobin) måles i g/dL, og ikke prosent. 

Hilsen helsesekretær 

Anonymkode: c7619...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...