Gå til innhold

Hva gjør jeg ang jobb-situasjonen min? Please hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei HI, jeg har vært i samme situasjon som deg, og ble trakassert ut da vi fikk ny leder. Det var grusomt og det henger fremdeles i kroppen nå, nesten ti år senere. Jeg holdt ut med nød og neppe til jeg ble gravid, og dro ikke tilbake dit mer etter permisjon. Hadde mye kontakt med legen min pga dette før jeg ble gravid, og jeg ble sykmeldt da permisjonen gikk ut,  samtidig som jeg sa opp jobben. Jeg har måttet kjempe meg tilbake til arbeidslivet litt etter litt og jobber fortsatt ikke 100 prosent. Mitt råd er at du PRØVER å gi det en sjanse, prøv å starte på jobb. Snakk gjerne med legen din først. Hvis det blir helt kræsj, så kanskje legen din sykemelder deg. I allefall bør du si opp jobben og finn noe nytt.

Anonymkode: d2695...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei HI, jeg har vært i samme situasjon som deg, og ble trakassert ut da vi fikk ny leder. Det var grusomt og det henger fremdeles i kroppen nå, nesten ti år senere. Jeg holdt ut med nød og neppe til jeg ble gravid, og dro ikke tilbake dit mer etter permisjon. Hadde mye kontakt med legen min pga dette før jeg ble gravid, og jeg ble sykmeldt da permisjonen gikk ut,  samtidig som jeg sa opp jobben. Jeg har måttet kjempe meg tilbake til arbeidslivet litt etter litt og jobber fortsatt ikke 100 prosent. Mitt råd er at du PRØVER å gi det en sjanse, prøv å starte på jobb. Snakk gjerne med legen din først. Hvis det blir helt kræsj, så kanskje legen din sykemelder deg. I allefall bør du si opp jobben og finn noe nytt.

Anonymkode: d2695...b4e

Så trist å høre at du har opplevd dette. Sender deg en god klem. Jeg har kontakt med legen min, hun er fantastisk. Men hun mener også at jeg MÅ finne meg en ny jobb. Det jobber jeg med, men det er ikke lett. 

 

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så få damer som tåler å stå i full stilling? Menn klarer det jo. Er vi det svake kjønn likevel?

Anonymkode: b95fa...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så få damer som tåler å stå i full stilling? Menn klarer det jo. Er vi det svake kjønn likevel?

Anonymkode: b95fa...a00

Hi sin problemstilling har jo ikke noe med full stilling å gjøre

Anonymkode: 06263...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så få damer som tåler å stå i full stilling? Menn klarer det jo. Er vi det svake kjønn likevel?

Anonymkode: b95fa...a00

Hva mener du? Er ikke det som er problemstillingen! 

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så få damer som tåler å stå i full stilling? Menn klarer det jo. Er vi det svake kjønn likevel?

Anonymkode: b95fa...a00

Fordi kvinner 90% av tiden har større arbeidsbyrde i hjemmet ved siden av jobben. Kvinner klarer ikke 200% jobb. Ikke menn heller. 

Anonymkode: b43ee...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi kvinner 90% av tiden har større arbeidsbyrde i hjemmet ved siden av jobben. Kvinner klarer ikke 200% jobb. Ikke menn heller. 

Anonymkode: b43ee...8fc

Har virkelig 90% av kvinnene så lave kriterier at de henger sammen med menn som er duster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru Banderas skrev:

Har virkelig 90% av kvinnene så lave kriterier at de henger sammen med menn som er duster?

My thought exactly 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 13.11, Anonym bruker skrev:

De har ikke lov til å ansette noen andre i hi sin stilling

Anonymkode: 06263...ba7

Selvfølgelig har de lov til å ansette en person for en som er sykmeldt eller i permisjon. 

Imidlertid har HI krav på å komme tilbake i samme stilling etter endt permisjon.

Anonymkode: 7a85a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 8.29, Anonym bruker skrev:

Oj. Du virker ikke så happy..?

De har ansatt en ny i samme stilling som jeg hadde. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre 

Anonymkode: 545bc...85f

Er det en vikar de har satt inn i jobben din, eller sier de at de har gitt bort jobben din/ at det ikke fins noen jobb til deg lengre? 

Hvis det faktisk er ansatt noen andre fast i stillingen din, så er du per definisjon ulovlig oppsagt. Da må du kontakte arbeidsrettsadvokat og kan potensielt ha krav på nærmere hundre tusen eller mer i kompensasjon.

Er det en vikar der i dag, så hadde jeg gitt beskjed til sjefen om at du snart er tilbake, og gitt arbeidsplassen en ny sjanse. Men ikke press deg for langt. Blir du forsøkt skvist ut og trakassert igjen slik at du blir syk av det, så be om sykemelding før du går helt i kjelleren. Du må vare på deg selv for familiens del også ❤️

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har de lov til å ansette en person for en som er sykmeldt eller i permisjon. 

Imidlertid har HI krav på å komme tilbake i samme stilling etter endt permisjon.

Anonymkode: 7a85a...4a3

Ikke i hi sin stilling nei

Anonymkode: 06263...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du ikke på hvorfor det ikke finnes fagforening?

Anonymkode: 44a7a...842

Det finnes ikke på min jobb. Jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i....

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i hi sin stilling nei

Anonymkode: 06263...ba7

Selvfølgelig har de lov til å sette inn vikar. Og jo, HI har krav på stillingen når hun er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Merdee skrev:

Er det en vikar de har satt inn i jobben din, eller sier de at de har gitt bort jobben din/ at det ikke fins noen jobb til deg lengre? 

Hvis det faktisk er ansatt noen andre fast i stillingen din, så er du per definisjon ulovlig oppsagt. Da må du kontakte arbeidsrettsadvokat og kan potensielt ha krav på nærmere hundre tusen eller mer i kompensasjon.

Er det en vikar der i dag, så hadde jeg gitt beskjed til sjefen om at du snart er tilbake, og gitt arbeidsplassen en ny sjanse. Men ikke press deg for langt. Blir du forsøkt skvist ut og trakassert igjen slik at du blir syk av det, så be om sykemelding før du går helt i kjelleren. Du må vare på deg selv for familiens del også ❤️

De har ansatt en annen fast. 

Tusen takk for støtte, hvis jeg ikke får en annen jobb rimelig kjapt så må jeg bare gå tilbake og håpe på det beste. Men gruer meg

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke på min jobb. Jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i....

Anonymkode: 545bc...85f

De ulike fagforeningene har kontorer i de fleste større byer og kan nås på telefon.

De hjelper likevel ikke i saker som har oppstått før innmeldingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Merdee skrev:

Selvfølgelig har de lov til å sette inn vikar. Og jo, HI har krav på stillingen når hun er tilbake.

Ikke vikar. Fast ansatt

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Merdee skrev:

De ulike fagforeningene har kontorer i de fleste større byer og kan nås på telefon.

De hjelper likevel ikke i saker som har oppstått før innmeldingen.

 

Så da får jeg ikke hjelp hvis jeg melder meg inn nå? 

Anonymkode: 545bc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har ansatt en annen fast. 

Tusen takk for støtte, hvis jeg ikke får en annen jobb rimelig kjapt så må jeg bare gå tilbake og håpe på det beste. Men gruer meg

Anonymkode: 545bc...85f

Da er det ikke fagforening du behøver, men en arbeidsrettsadvokat. Alt er i så fall gjort feil av arbeidsgiver, og du burde ha en sikker sak.

Du har krav på å få jobben din tilbake og/ eller potensielt hundre tusen eller mer i kompensasjon. Mest sannsynlig vil det ikke bli noen rettssak, men inngås forlik. At arbeidsgiver finner en annen stilling til deg isteden for din gamle, når du ikke er enig i dette, regnes også som usaklig oppsigelse.

http://www.advokat-arntsen.no/usaklig-oppsigelse/

https://osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/500-000-erstatning-etter-usaklig-oppsigelse/

 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da får jeg ikke hjelp hvis jeg melder meg inn nå? 

Anonymkode: 545bc...85f

Neppe. Du burde uansett ha advokat, de er de eneste som kan hjelpe deg med pengekravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type arbeidsplass er dette, som ikke har fagorganiserte? For meg virker det snodig at voksne mennesker ikke er fagorganisert.

Uansett ville jeg meldt meg inn og lest meg opp på rettigheter, kan hende du kan bruke organisasjonen som rådgivere selv om de ikke går direkte inn i saken din.

 

Anonymkode: 72e69...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags type arbeidsplass er dette, som ikke har fagorganiserte? For meg virker det snodig at voksne mennesker ikke er fagorganisert.

Uansett ville jeg meldt meg inn og lest meg opp på rettigheter, kan hende du kan bruke organisasjonen som rådgivere selv om de ikke går direkte inn i saken din.

 

Anonymkode: 72e69...f80

Det er faktisk svært normalt i bedrifter at de ansatte er organisert i helt ulike forbund, eller at få er organisert i det hele tatt. En arbeidsplass med mindre enn 10 ansatte har dessuten ikke pålegg om verneombud. 

Jeg fikk ikke hjelp av mitt forbund da jeg behøvde det, fikk beskjed om at de var midt i tarifforhandlinger akkurat da og dermed ikke hadde kapasitet til å hjelpe medlemmer før tidligst måneden etter. Er ikke medlem der lengre for å si det slik. En advokat var derimot til hjelp.

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har ansatt en annen fast. 

Tusen takk for støtte, hvis jeg ikke får en annen jobb rimelig kjapt så må jeg bare gå tilbake og håpe på det beste. Men gruer meg

Anonymkode: 545bc...85f

Men har du fått beskjed om at du ikke får tilbake din gamle jobb? Det er ikke forbudt at andre gjør jobben mens du er borte.

Anonymkode: 132c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke på min jobb. Jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i....

Anonymkode: 545bc...85f

Hva jobber du som da? Du googler ditt yrke og fagforening. Finner den fagforeningen som passer best, og melder deg inn på nettet!!! Er ikke vanskelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...