Gå til innhold

Kan onkel være støttekontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 15år som er et særskilt krevende barn. Hun har innvilget 6 timer med støttekontakt i uken. De støttekontaktene hun har hatt har ikke vært så mye å skryte av. Plutselig en uke så kan de ikke komme fordi de skal fikse bilen, besøke bestemor, reise, gjøre lekser,  jobbe , gå tur med en venn.. osv osv..eller hva som helst annet.

Men nå har jeg spurt lillebroren min som er 23 år, flink med barn og jobber med barn . Liker veldig godt være med niesen sin. Og de finner på masse i utgangspunktet fordi han ser at hun trenger det og har et stort behov for å komme seg ut, være med i aktiviteter, og sosialisere seg. Kommunen finner ingen støttekontakt til henne å gå mangel på støttekontakter. Så da er utgangspunktet for at lillebroren min er støttekontakt veldig bra syntes jeg. 

Men... kan han være det? Få betalt for det? Selv om vi er søsken...

Det er jo fantastisk at han vil bruke så masse tid på niesen sin mtp at han er veldig sosial, har et stort nettverk rundt seg med aktiviteter og han jobber i tillegg.. og han ser at hun sliter og at han vil hjelpe henne. 

Anonymkode: a8632...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, det kan han. Bare kontakt kommunen og få ordnet formalitetene.

Anonymkode: e23c6...0ef

Skrevet

Takk for svar 😁

Skrevet

Så klart han kan :)

Naboen har to barn med alvorlig autisme og psykisk utviklingshemning.Tanten og onkelen til barna er avlastningshjem en helg i mnd, betalt av kommunen og vi har dem en helg i mnd og hjelper ellers til i hverdagen ved behov. Alternativet er ingen avlastning, da det er stor mangel på dette i kommunen. Spesielt når barna er så alvorlig rammet. De kan ikke sendes til hvem som helst. De står nå på venteliste på institusjon (for barn) og har fått innvilget 40 % (tror jeg det var) avlastning. 

Anonymkode: 6f37c...e2f

Skrevet

Ja! Jeg kjenner ei som var støttekontakt for tvillingen sin! 😊

Anonymkode: d937e...d94

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så klart han kan :)

Naboen har to barn med alvorlig autisme og psykisk utviklingshemning.Tanten og onkelen til barna er avlastningshjem en helg i mnd, betalt av kommunen og vi har dem en helg i mnd og hjelper ellers til i hverdagen ved behov. Alternativet er ingen avlastning, da det er stor mangel på dette i kommunen. Spesielt når barna er så alvorlig rammet. De kan ikke sendes til hvem som helst. De står nå på venteliste på institusjon (for barn) og har fått innvilget 40 % (tror jeg det var) avlastning. 

Anonymkode: 6f37c...e2f

Så bra, det er godt å få avlasting i en sånn hverdag. Krevende og være på 24 timer i døgnet. Viktig for voksne og andre barn i familien og også få tid sammen uten at fokuset kun er på det særskilt krevende barnet/barnas behov.

Datteren min har avlasting 2 døgn i mnd hos en x-bestemor. Det er verdifullt! De har så god kjemi og trives godt sammen. Jeg får hentet meg inn og det andre barnet mitt får oppmerksomheten min alene.

Takk for svar! Da trenger jeg ikke bekymre meg mer om å ordne en annen støttekontakt :) det er jo så vanskelig noen ganger å få det da det er for få støttekontakter gjennom kommunen. Og dårlig betalt. Så det er jo for det meste frivillig arbeid!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja! Jeg kjenner ei som var støttekontakt for tvillingen sin! 😊

Anonymkode: d937e...d94

Så flott 😃 godt man kan bruke de nærmeste personene rundt den som trenger det. Da er de ekstra trygge. Og det er trygt og godt for mor og far og overlate barnet/barna til noen de stoler på og er trygge på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...