Gå til innhold

Glutenfri bakst. Hvordan?


Kvitost

Anbefalte innlegg

Kan man bare erstatte hvetemelet i oppskriften med glutenfritt mel, eller er det mer en må endre på? Og hvilken hvetemelerstatning er best å bruke? Disse glutenfrie brødene en får kjøpt i butikk er så lite mettende, og mange er ekle på både smak og konsistens, så tenkte å prøve meg på å bake egne glutenfrie brød. Hva brukes fiberhusk til, og står det på pakken hvordan en doserer? 

Har bakt mye brød tidligere, men plutselig ville ikke magen ha hvetemel lengre, så trenger litt glutenfri baking for dummies-hjelp om noen orker å ta seg tid til å forklare meg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare hvetemel du skal kutte ut eller alt mel med gluten? Det hjelper egentlig mye både på metthet og konsistens om du kan ha rug, bygg og havre i...

Glutenfritt brød er ikke spesielt godt, og man får vondt i magen om man spiser for mye av det også. Jeg synes det er greiest å bake rundstykker og legge i fryseren så kan jeg bare ta opp det som skal brukes. 

Det beste når du er helt fersk i bakingen er å bruke oppskrifter, det er ikke bare å bytte ut melet om du skal ha litt gode konsistenser. Fint å bruke noen lavkarbooppskrifter faktisk, der egg, ost o.l. kan hjelpe på konsistensen.

Google etter oppskrifter uten mel, det ligger mange på nett. Dette f.eks:

https://brodogkorn.no/oppskrift/glutenfritt-havrebrod/

Anonymkode: 7260c...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar  :) Det er bare hvetemel jeg skal kutte ut. Tenkte å bake havrebrød i første omgang, og hadde jo håpet på å kunne bruke oppskriftene jeg har fra før. Spesielt bestemor sine sirupsbrød hadde vært helt knall å få til å lage igjen. Men skal sjekke ut linken du la ved og prøve å google litt mer. Har kun funnet oppskrifter med melkeprodukter når jeg har googlet tidligere, og det er heller ikke magen min noe glad i dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bytt ut hvete med spelt 😊 så baker du som vanlig. 

Anonymkode: c3938...a9f

Spelt er ikke glutenfritt.

Anonymkode: 4fc71...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spelt er ikke glutenfritt.

Anonymkode: 4fc71...db3

Men så skriver hun også at det kun er hvetemel hun må velge bort. 

Anonymkode: 914f3...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så skriver hun også at det kun er hvetemel hun må velge bort. 

Anonymkode: 914f3...f7a

Spelt er hvete

Anonymkode: 6888a...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fiberhusk når du baker med glutenfri mel. Det gjør deigen lettere å bake med, og du får et litt mer «vanlig» bakverk. 

Anonymkode: b4acd...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt betyr ikke det samme hvetefritt, så er det hvetefritt du er ute etter, er svarene helt annerledes enn om det er glutefritt du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som sa hun kunne bake med spelt; hun skrev jo at hun ville ha fritt for hvete, ikke gluten egentlig. Selv om spelt er hvete, fungerende annerledes for magen. 

Anonymkode: c3938...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein rundstykker, treningsfrue.no. De er knallgode, saftige og mettende. Sønnen min liker også brødet til pappautengluten.no. det som heter frøbrød. Dette spiser han til og med uten pålegg når det er nybakt.

Anonymkode: 86232...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...