Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Jeg har fått påvist et lavt folatnivå, 2,8 står det. Tar tillegg nå. Vi prøver å bli gravide, men har ikke tenkt på folat før blodprøven viste lavt nivå, og nå er jeg litt bekymret for hva slags innvirkning dette kan ha på fosteret (om vi blir gtavide) ? Burde jeg få opp nivået FØR eller ..? Skal begynne på Letrozol i dag, for første gang. og er veldig i tvil og bekymret. Anonymkode: 89b2f...dde
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Burde begynt med folat før man prøver å bli gravid. Men det er bare å begynne å ta det ☺ Anonymkode: 25cef...f8f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Ja, du bør forsøke å få opp verdiene nå, både for din egen og eventuelt for barnets skyld. Mangel kan, hvis dere er uheldige, gi veldig alvorlige misdannelser og de skjer tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 31104...483
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 Legen virket til å ta resultatet med knusende ro? Anonymkode: 89b2f...dde
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Start med folat nå ja. Det er uansett ikke skadelig Anonymkode: 811fb...608
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 Jeg har startet på folat og brukt det de siste 3 ukene, så vet ikke om mitt nivå er gått opp eller ikke. Spørsmålet mitt er vel heller, tør jeg starte på letrozol (som skal hjelpe EL) som kan gi oss en større sjanse for å bli gravid, med et så lavt nivå.. Anonymkode: 89b2f...dde
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 For lite folat øker vel sjansen for ryggmargsbrokk, åpen gane og slike ting? Jeg ville tatt tilskudd et par måneder og fått opp nivået før jeg forsøkte å bli gravid. Anonymkode: 3fd60...cac
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 ja det er det jeg og har lest. Jeg sjekker med legen igjen og, men syns nivået var så lavt... Har allerede prøvd i 2år, så kom dette og.. Anonymkode: 89b2f...dde
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Det koster deg lite å vente noen måneder inntil nivåene dine er normalisert - fremfor de skadene barnet potensielt kan måtte leve med resten av livet. Dette er ikke en gang noe vanskelig valg eller dilemma, Hi, det er helt oppklart hva dere gjør - dere venter til nivåene er normaliserte! I ventetiden kan både du og mannen be om å få tatt utvidede tester for å sjekke om det er annet du/dere mangler. Og så kan dere legge om kostholdet, hvis dere ikke spiser sunt. Om dere begge optimaliserer kostholdet og livsstilen deres er det større sjanser for å bli gravid og mindre sjanser for misdannelser. Ta utvidede blodprøver, bli fulgt opp på folat og ev. andre prøver du (eller mannen) er lave på, og gi dere selv tiden, gjør det for det barnet dere forhåpentligvis bare ønsker det beste for. Lykke til Anonymkode: bef8c...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå