Gå til innhold

Ungdom til "Syden"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som blir 17 år like etter sommeren. Han har spurt om lov til å reise en uke til f.eks. Rhodos sammen med sin jevnaldrende kjæreste og hennes storesøster på 20 år, samt en venn av søsteren. Kjæresten er veldig hyggelig og grei, fornuftig og jobber beinhardt på skolen, men jeg kjenner henne ikke så veldig godt. Sønnen min er vimsete og har cøliaki (men er flink med dietten sin selv), han er typen som glemmer alt mulig hele tiden, men kan plutselig være fornuftig og ansvarsfull når han må. Nå er jeg rett og slett litt usikker på om dette er greit, burde jeg la ham få reise?

Anonymkode: 82ef6...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke latt han reise.

Sønnen min er et år eldre, blir 18 nå før sommerferien. Han reiser for første gang alene i år, jeg synes de bør bli 18 år først, myndige og mer modne til å takle eventuelle ting som måtte skje.

Det er ikke bare alkohol man tenker på da, det er alt mulig annet også. Da søsteren min var 19 år og reiste alene til England ble det skikkelig uvær med oversvømmelser, stengte toglinjer osv. Så hun rakk ikke flyet hjem. Da sto hun alene på en flyplass i England og måtte ordne dette selv. 

En 16-åring, ihvertfall ikke min 16-åring, er ikke voksen nok enda til å takle alt mulig som kan skje.

Anonymkode: 0b3b6...e3d

Skrevet

Ikke alene til Syden før de er 18, mener jeg. Rett og slett fordi at foreldrene har ansvar for dem frem til dem er 18, og det er helt umulig å ta ansvar for ham når han er i et annet land alene. Tror ikke at han modnes mirakuløst de neste to månedene, det er ikke det det går på.

Anonymkode: c0618...9dd

Skrevet

Hadde det vært kamerater hadde jeg sagt blankt nei, men jeg vet at han vil være godt ivaretatt av kjæresten og søsteren. Er derfor jeg er i tvil. Jeg reiste forøvrig til "Syden" selv som 17-åring med to venninner, og det gikk greit, men gutter er jo ofte mer umoden. Ser poenget med å bli 18 år også. Hmm.

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Skrevet (endret)

Aldri i livet. Aldri. Spesielt ikke når du ikke engang tror han kan ta vare på  seg selv men må 'ivaretas' av den 16 år gamle kjæresten og storesøsteren. 

Endret av amandine
Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt som blir 17 år like etter sommeren. Han har spurt om lov til å reise en uke til f.eks. Rhodos sammen med sin jevnaldrende kjæreste og hennes storesøster på 20 år, samt en venn av søsteren. Kjæresten er veldig hyggelig og grei, fornuftig og jobber beinhardt på skolen, men jeg kjenner henne ikke så veldig godt. Sønnen min er vimsete og har cøliaki (men er flink med dietten sin selv), han er typen som glemmer alt mulig hele tiden, men kan plutselig være fornuftig og ansvarsfull når han må. Nå er jeg rett og slett litt usikker på om dette er greit, burde jeg la ham få reise?

Anonymkode: 82ef6...41a

Er det dere som tenkte å sjenke den 16 år sønnen deres med alkohol for å se hvordan han ragerte på cøliaki når han var full?

Anonymkode: 769bb...42a

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det dere som tenkte å sjenke den 16 år sønnen deres med alkohol for å se hvordan han ragerte på cøliaki når han var full?

Anonymkode: 769bb...42a

Nei? Jeg ser ikke helt hva poenget med det skulle være? Så lenge han ikke drikker vanlig øl er jo ikke alkohol noe problem i så måte. I tillegg prøver jeg å lære ham at det ikke er greit å innta alkohol før han er 18 år. Jeg regner jo med han vil prøve før, men har ikke tenkt til å oppmuntre til det.

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei? Jeg ser ikke helt hva poenget med det skulle være? Så lenge han ikke drikker vanlig øl er jo ikke alkohol noe problem i så måte. I tillegg prøver jeg å lære ham at det ikke er greit å innta alkohol før han er 18 år. Jeg regner jo med han vil prøve før, men har ikke tenkt til å oppmuntre til det.

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Du kan nok føle deg ganske trygg på at han vil prøve før, ja. Når den 16 år gamle guttungen får fripass til å reise til syden med sin jevngamle kjæreste som anstand sier det seg selv. Jeg synes du virker utrolig naiv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært kamerater hadde jeg sagt blankt nei, men jeg vet at han vil være godt ivaretatt av kjæresten og søsteren. Er derfor jeg er i tvil. Jeg reiste forøvrig til "Syden" selv som 17-åring med to venninner, og det gikk greit, men gutter er jo ofte mer umoden. Ser poenget med å bli 18 år også. Hmm.

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Hvor mye vet du om søsteren og vennen da? Kommer det til å være en fylleuke, eller er de ikke den typen, Du kan ikke sende han avsted hvis han ikke kan ta vare på seg selv.

Anonymkode: 769bb...42a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye vet du om søsteren og vennen da? Kommer det til å være en fylleuke, eller er de ikke den typen, Du kan ikke sende han avsted hvis han ikke kan ta vare på seg selv.

Anonymkode: 769bb...42a

De er ikke typen til fylleuke i det hele tatt. Joda, jeg vil nok tro det sikkert blir noe alkoholinntak, helt naiv er jeg faktisk ikke, men jeg ser ikke for meg at de vil bli dritings. Uansett har jeg ikke bestemt meg enda. Jeg ville bare høre litt hva andre tenåringsforeldre tenker.

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Skrevet

Jeg var i Syden med venner da jeg var 16 år. Vi var ikke typen til å reist på fylletur, men vi festet og drakk nesten hver dag de to ukene vi var der. Mine barn får ikke dra alene før de blir 18.

Anonymkode: cb1e1...9e5

Skrevet

Til de som sier at ungdommene deres ikke drikker selv om de drar på sydentur: JO det gjør de!! Ikke vær så fryktelig naive da! 

Jeg kjenner et par damer med døtre som dro på russetur til Rhodos. Men det var ingen fare med dem, for de drakk i noe særlig......Endelig godt de ikke så russevideoene av dem der de danset på bardisken, mens det ble filmet under skjørtene. Og når de lå dritings og ravet i gatene.....

Reiser ungdom alene til syden, så må man regne med at det blir party-party. Ikke tro så mye bedre om ditt eget barn enn om alle andres. 

Og hi, dersom du er i tvil om sønnen din faktisk kan ivareta seg selv med tanke på allergien sin, da har du pakket han inn i bomull for lenge. 

Skrevet
1 time siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Til de som sier at ungdommene deres ikke drikker selv om de drar på sydentur: JO det gjør de!! Ikke vær så fryktelig naive da! 

Jeg kjenner et par damer med døtre som dro på russetur til Rhodos. Men det var ingen fare med dem, for de drakk i noe særlig......Endelig godt de ikke så russevideoene av dem der de danset på bardisken, mens det ble filmet under skjørtene. Og når de lå dritings og ravet i gatene.....

Reiser ungdom alene til syden, så må man regne med at det blir party-party. Ikke tro så mye bedre om ditt eget barn enn om alle andres. 

Og hi, dersom du er i tvil om sønnen din faktisk kan ivareta seg selv med tanke på allergien sin, da har du pakket han inn i bomull for lenge. 

Han fikk diagnosen for bare noen måneder siden, det er mye å lære for oss alle, så det er derfor jeg er litt usikker rundt dette. 

Men jeg tror ikke jeg vil la ham reise uansett. Bare greit å høre litt meninger og erfaringer. 

HI

Anonymkode: 82ef6...41a

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har en gutt som blir 17 år like etter sommeren. Han har spurt om lov til å reise en uke til f.eks. Rhodos sammen med sin jevnaldrende kjæreste og hennes storesøster på 20 år, samt en venn av søsteren. Kjæresten er veldig hyggelig og grei, fornuftig og jobber beinhardt på skolen, men jeg kjenner henne ikke så veldig godt. Sønnen min er vimsete og har cøliaki (men er flink med dietten sin selv), han er typen som glemmer alt mulig hele tiden, men kan plutselig være fornuftig og ansvarsfull når han må. Nå er jeg rett og slett litt usikker på om dette er greit, burde jeg la ham få reise?

Anonymkode: 82ef6...41a

høres ut som vår datter 17, har cøllaki og skal være med kjæresten på 20, og broren han på 23 , kona hans og barnet på 1 år, her fikk hun lov, synes du er streng hvis du sier nei til er så stor gutt

Anonymkode: 6d52d...adf

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

høres ut som vår datter 17, har cøllaki og skal være med kjæresten på 20, og broren han på 23 , kona hans og barnet på 1 år, her fikk hun lov, synes du er streng hvis du sier nei til er så stor gutt

Anonymkode: 6d52d...adf

Streng som ikke lar en 16 åring reise til syden?

Anonymkode: 769bb...42a

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Streng som ikke lar en 16 åring reise til syden?

Anonymkode: 769bb...42a

ja, min blir 17 i mai, de drar i mai. på tide og klippe navlestrengen da

Anonymkode: 6d52d...adf

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja, min blir 17 i mai, de drar i mai. på tide og klippe navlestrengen da

Anonymkode: 6d52d...adf

Jeg håper du tuller, men når jeg ser hva og hvordan du skriver og svarer så gjør du vel ikke det. Det du gjør  synes jeg er en ansvarsfraskrivelse.

Skrevet

Selvsagt hadde jeg aldri latt mitt umyndige barn reise alene til utlandet! Hvordan kan du engang vurdere det? 

Og ikke for å knuse illusjonen din, men de fleste tenåringer blir ikke oppfordret av foreldrene til å ta sitt første møte med flatfylla, altså. 

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tillatt. Hvis han og kjæresten skulle reist med hennes foreldre, da hadde jeg kanskje godtatt det, men ikke med en såpass ung søster av kjæresten.

En annen sak er jo at hvis han skulle få i seg noe og bli dårlig og trenge legebehandling der nede, da er det ikke sikkert forsikringen vil dekke det hvis det er slik at han har hatt i seg ting han på forhånd visste han ikke tålte.

Det er såpass kort tid siden han fikk diagnosen at han ikke har særlig erfaring med hvor nøye han må være. Derfor ville jeg heller ikke sendt ham til utlandet hvor språkbarriere og kulturforskjeller kommer mellom, i tillegg til mulig alkoholinntak.

Anonymkode: 90334...51c

Skrevet
12 hours ago, amandine said:

Jeg håper du tuller, men når jeg ser hva og hvordan du skriver og svarer så gjør du vel ikke det. Det du gjør  synes jeg er en ansvarsfraskrivelse.

Det får du bare synes.. kjenner mitt barn best, og kjærsten er en sikkelig gutt og samme med broren hans, kona hans og babyen, tror ikke det blir mye drikking når det er en baby med, broren er veldig ordelig

Anonymkode: 6d52d...adf

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det får du bare synes.. kjenner mitt barn best, og kjærsten er en sikkelig gutt og samme med broren hans, kona hans og babyen, tror ikke det blir mye drikking når det er en baby med, broren er veldig ordelig

Anonymkode: 6d52d...adf

Jeg referer til at du syntes det var på tide å klippe navlestrengen og at du syntes det var veldig strengt å ikke la 16-åringen dra til syden.

Jeg er enig i at å reise med baby er noe annet enn å reise kun med jevnaldrende.

Men nå var det ikke din 16-åring vi diskuterte, men hi sin.

Jeg synes det er en vanvittig ansvarsfraskrivelse å si at det er på tide å klippe navlestrengen til en 16-åring hvis du med å 'klippe navlestrengen' mener å gi frikort til fylla i syden.

Skrevet
On 2/13/2019 at 7:38 AM, amandine said:

Jeg referer til at du syntes det var på tide å klippe navlestrengen og at du syntes det var veldig strengt å ikke la 16-åringen dra til syden.

Jeg er enig i at å reise med baby er noe annet enn å reise kun med jevnaldrende.

Men nå var det ikke din 16-åring vi diskuterte, men hi sin.

Jeg synes det er en vanvittig ansvarsfraskrivelse å si at det er på tide å klippe navlestrengen til en 16-åring hvis du med å 'klippe navlestrengen' mener å gi frikort til fylla i syden.

den skjønner jeg og er enig, ja kan kanskje ikke samlikne disse 2

Anonymkode: 6d52d...adf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...