Gå til innhold

Hvordan støtte barnet mitt som sliter med mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går på barneskolen og blir plaget en del av elever som er både yngre og eldre enn henne, både i og utenfor skoleområdet. Vi vet at det blir gjort forsøk for å få slutt på det da vi er i kontakt med skolen om problemene, men situasjonen er ikke så enkel å få løst. Hvordan kan jeg som mamma støtte henne best mulig på hjemmebane? 

Anonymkode: 1092b...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må stå på krava på skolen for å få tatt problemet som er der. Det gjelder også utenfor skolen. Helsesøster kan hjelpe. Rbu i kommunen. Helsestasjonen. Fastlegen. 

Alt du kan gjøre hjemme er å være en kjærlig mor å fortelle ditt barn at det ikke er noe galt med han/hun.

Står midt i dette selv. Tvillinger. Ene er kjempe populære og andre er mobbeoffer. De leker sammen på skolen men den ene blir fremdeles mobbet. Den andre går i mellom og må til rektor fordi h*n forsvarer sin tvilling. 

Lykke til

Anonymkode: 8e4e3...2a6

Skrevet

Dra til skolen! Stå der til de gjør noe med det! 

Anonymkode: 14720...e27

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min går på barneskolen og blir plaget en del av elever som er både yngre og eldre enn henne, både i og utenfor skoleområdet. Vi vet at det blir gjort forsøk for å få slutt på det da vi er i kontakt med skolen om problemene, men situasjonen er ikke så enkel å få løst. Hvordan kan jeg som mamma støtte henne best mulig på hjemmebane? 

Anonymkode: 1092b...1e2

Kjære deg. Utover det du allerede gjør (kontakt med skolen), foreslår jeg både en fritidsaktivitet som barnet trives med og mestrer godt. Og selvfølgelig der det er barn som ikke kjenner til henne som «mobbeoffer». Da har hun mulighet til å få noen gode vennskap utover skolen, som gir henne tilhørigheten og mestringsnivåer hun ikke får i skolen. Eks er speider etc. 

Jeg ville også snakket med venner med barn, familie med barn etc. Kanskje dere kan avtale noen faste treff der barna leker sammen? Det viktigste er at hun (mens ting er vanskelig), har noe utover skolen , som gir livet glede og mening. 

Når det er sagt, ville jeg gitt skolen maks 3 måneder. Om mobbingen er innarbeidet, er den ofte vanskelig å bli kvitt. Særlig hvis den omfatter barn på flere trinn. Da ser jeg bare en løsning: bytt skole. Og om hun bor i et lite miljø der hun likevel kan komme til å treffe de tidligere mobberne (på fritidsaktiviteter etc), ville jeg flyttet med familien.

Mobbing har en tendens til å « sive ut» i lokalmiljøet, og snart har de nye elevene på ny skole (på små steder), fått greie på tidligere «Mobbestatus». Desverre ser man ofte at mobbingen da innhenter offeret, gjerne fordi de sterke mobberne i små miljøer har nettverk og innflytelse utover egen skole . 

Oppsummert:

1. Gå på skolen, krev handling. 

2. Få henne inn i noe hun mestrer, som ikke har tilknytning til mobberne, med håp om nye vennskap.

3. Allier deg med venner med barn og familie med barn for å gi henne mulighet til god lek utenfor skolen. Hjelp henne til slik å føle at hun har sosial verdi, og er verdt å leke med. 

4. Om det ikke er bedring innen maks 3 mnd: bytt skole. Eller flytt om miljøet er for lite og gjennomsiktig. Ny jobb og hjem kan man alltids få, men en tapt barndom er uerstattelig.

sist, men ikke minst: lykke lykke til. Dere har mange som heier på dere❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...