Gå til innhold
Anonym bruker

Skal jeg si noe til min bror?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker

Jeg og min bror har en bestefar som er blitt veldig syk og gammel. Vi er en del på besøk nå, siden han nok ikke har så lenge igjen. Vi har brukt å dele oss litt, slik at vi ikke er så mange der samtidig. Det blir for mye for han. MEN - på lørdag nå var min bror på besøk der med kona si og deres to barn. Den minste er tre og eldste er seks. Er generelt mye ståk og støy når de er der, og de krangler mye.  Jada, jeg vet at barn er høylytte, men disse to er helt spesielle. Man kan ikke få snakke i det hele tatt, uten å bli avbrutt til stadighet. Hører ikke foreldrene etter når de maser, så skriker de - høyt!

Vi var der i går, og da sa min bestefar at han hadde hatt besøk av dem. Vi spurte om det var koselig, og han svarte jada, men ungene......og så ristet han bare på hodet. Han er veldig redusert, og bruker masse energi på bare å prate. Jeg spurte om han syns det hadde vært for bråkete, og da nikket han og lukket øynene. Min tante og mannen var der også, og hun hadde også vært der dagen i forveien. "Ja," sa hun "det er mye liv og røre. Og mye skriking når de er her." Hun virket heller ikke så fryktelig overbegeistret. 

Vi pratet ikke så mye mer om det, men jeg tok det opp med mannen min da vi kom hjem etter besøket i går. Jeg sa at vi kanskje burde si ifra til min bror, og tipse ham om å ikke ha med ungene hver gang. Han syns det var en dårlig ide, for han mente det måtte de avgjøre selv. Min svigerinne er ikke så glad i en slik tilbakemelding, vil jeg tro. Hun stikker seg fort.  Men jeg hadde ikke tenkt å si det til henne, bare til min bror. Men min mann synes ikke det er vår sak. Jeg vet at min bestefar aldri vil si dette selv. Han synes sånt er fryktelig ubehagelig å si. Og at måten han svarte oss på, var et lite hint om at vi kanskje kunne ta det opp. Men jeg vet ikke. 

Ville dere sagt noe?

Anonymkode: 417d6...ea5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

sug lut

Si fra - til både bror og svigerinne. Det handler om respekt for en mann som er døende, dritungene deres trumfer ikke denslags. Så er det jo en god ide på generell basis å oppdra barn til å være stille der det kreves, det kan de allerede fra toårsalder.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Ja, jeg ville sagt fra. Din bror bør jo dra dit alene, så kan svigerinna være hjemme med barna. Evt han kan ta med seg den eldste av dem. Regner med de er litt roligere når de ikke er sammen.

Anonymkode: c4958...0b8

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Jeg ville først spurt bestefaren deres! 

Han blir helt sikkert sliten, men dere vet jo ikke om hvem han ønsker å se før han dør. 

Her har barna en oldemor som nærmer seg slutten. Hun blir sliten av å ha oldebarn på besøk, men hun sier samtidig at hun vil se dem.

Det er kanskje heller aktuelt at de ikke blir så lenge? Vil tippe det forslaget er mer spiselig også for hårsåre svigerinner 

Anonymkode: 1ade3...943

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Jeg ville nevnt det ja, og foreslått at et av barna kunne være med om gangen. Vil tro det er mye roligere da. 

Anonymkode: 23f31...df9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pashla
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at min bestefar aldri vil si dette selv. Han synes sånt er fryktelig ubehagelig å si. Og at måten han svarte oss på, var et lite hint om at vi kanskje kunne ta det opp. Men jeg vet ikke. 

Ville dere sagt noe?

Si det til broren din. 

Samme hvor hårsår din svigerinne er: de har ikke rett til å plage en døende gammel mann. De får dra dit alene, eller komme med ett barn av gangen, og gå igjen etter 10 minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker

Jeg har en bestemor i samme situasjon. Mine gutter kan virkelig bråke og krangle. 

Jeg har de med hver gang, men med en gang de blir urolige og høylytte gir jeg min mann ett blikk og han tar de med ut og finner på noe med de ute til jeg er ferdig med besøket. 

Mine blir slik fordi de kjeder seg.  

Anonymkode: 8a27e...c68

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sug lut
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en bestemor i samme situasjon. Mine gutter kan virkelig bråke og krangle. 

Jeg har de med hver gang, men med en gang de blir urolige og høylytte gir jeg min mann ett blikk og han tar de med ut og finner på noe med de ute til jeg er ferdig med besøket. 

Da får du lære dem at de og deres evt kjedsomhet ikke er senter i universet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går jo også ut ifra at det er slik for min brors barn også. Det er derfor jeg tenker det kunne vært greit å ikke ta dem med. 

HI

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Jeg ville sagt noe på en "pen" måte.

Ringt og snakket med broren min om bestefar som er gammel og nok ikke har så lenge igjen, at vi fordeler ut besøk osv. Si du var den siste som besøkte han i helga og da var han helt utslitt fordi så mange hadde besøkt han så kanskje dere nå mot slutten må tenke litt annerledes rundt besøkene, at dere ikke kommer så mange om gangen osv. Foreslå at dere kommer på kortere besøk, med bare et barn om gangen osv så det blir ro rundt han. 

Du trenger ikke legge det frem som at hans barn er slitsomme, du kan legge det frem som om det gjelder dere alle. Dere må rett og slett ta hensyn til at han ikke orker så mye nå.

Anonymkode: f6242...fe5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville sagt noe på en "pen" måte.

Ringt og snakket med broren min om bestefar som er gammel og nok ikke har så lenge igjen, at vi fordeler ut besøk osv. Si du var den siste som besøkte han i helga og da var han helt utslitt fordi så mange hadde besøkt han så kanskje dere nå mot slutten må tenke litt annerledes rundt besøkene, at dere ikke kommer så mange om gangen osv. Foreslå at dere kommer på kortere besøk, med bare et barn om gangen osv så det blir ro rundt han. 

Du trenger ikke legge det frem som at hans barn er slitsomme, du kan legge det frem som om det gjelder dere alle. Dere må rett og slett ta hensyn til at han ikke orker så mye nå.

Anonymkode: f6242...fe5

Men vi er ikke så mange om gangen. Det er derfor jeg må være ærlig hvis jeg skal si noe. For vi er bare en familie om gangen, dvs. 4 personer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Bor han hjemme eller på en institusjon? Viss det siste så kan du be om st en sykepleier gir beskjed til din bror.

Anonymkode: 846a2...9d6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Min farmor ligger på sykehuset og jeg tar kun med meg en av barna om gangen. Slik at hu ikke blir så sliten og kan konsentrere seg om det ene oldebarnet, og mine barn er av det rolige slaget. 

Anonymkode: 52801...963

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden