Gå til innhold

Mobbing i barnehagen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med et skriv hjem om mobbing i barnehagen. Begynner det virkelig så tidlig?

Anonymkode: 034de...e92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, desverre.

Anonymkode: 29104...80c

Skrevet

Ja sønnen min ble også jobbet i bhg

Anonymkode: cc8c9...849

Skrevet

Krenkelser og mobbeadferd ser vi helt ned på småbarnsavdelingene så barns behov for å være sterkere enn og styre andre starter veldig tidlig. Større barn kan jobbe med å holde andre utenfor lek for å styrke sin egen posisjon og få med seg andre på «laget». 

Dette har det blitt mye sterkere fokus på nå, i rammeplan for barnehagen fra 2017 og forskning viser at det som kan forebygge mobbing er at voksne følger med, hindrer krenkelser å få skje ved å være der barn omgåes og leker og jobbe med vennskap og prososial adferd - gjøre gode ting mot andre. Håper dette kan minske mobbing også oppover i alder. 

(Ped.leder på 1-3 års avd) 

Anonymkode: ace89...a62

Skrevet

nei det blir de ikke.

denne mobbing går for langt.. alt er mobbing fortidne

Anonymkode: 00059...019

Skrevet

Ja. Mitt barn ble mobbet fra hun var 3 til 5 år (da sluttet mobberen i barnehagen og begynte på skolen).

Anonymkode: 5ccab...e02

Skrevet

- "du har ikke rosa kjole så du får ikke være med oss "

- "genseren din er stygg og du er ekkel"

- "du får ikke komme i bursdagen min"

- "kom, så løper vi fra henne"

- "æsj, du lukter ekkelt"

- "kom så går vi dere, vi vil ikke leke med henne"

Alle disse uttalelsene er fra jenter. Guttene er mer fysiske og skaper frykt, mens jentene utestenger, hermer og hvisker., mens de samtidig kikker seg rundt om det er noen voksne som hører. De begynner med aktiv utestengelse allerede fra 3 år, men vi kan "plukke" dem ut, både gutter og jenter, med mobbetendenser allerede før de er 2 år. Hvis man er observant nok... Da kan man også starte tidlig med forebygging. Voksne i barnehagen MÅ være tilstedeværende i leken til en hver tid og skjønne dynamikken i leken som foregår. En lek som tilsynelatende ser fin ut er ikke nødvendigvis det. Jeg har jobbet i barnehage i mange år og det er stor forskjell på hvor flinke de voksne er til å observere og tolke barna og barnas lek.

Anonymkode: 8b9a0...7fc

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- "du har ikke rosa kjole så du får ikke være med oss "

- "genseren din er stygg og du er ekkel"

- "du får ikke komme i bursdagen min"

- "kom, så løper vi fra henne"

- "æsj, du lukter ekkelt"

- "kom så går vi dere, vi vil ikke leke med henne"

Alle disse uttalelsene er fra jenter. Guttene er mer fysiske og skaper frykt, mens jentene utestenger, hermer og hvisker., mens de samtidig kikker seg rundt om det er noen voksne som hører. De begynner med aktiv utestengelse allerede fra 3 år, men vi kan "plukke" dem ut, både gutter og jenter, med mobbetendenser allerede før de er 2 år. Hvis man er observant nok... Da kan man også starte tidlig med forebygging. Voksne i barnehagen MÅ være tilstedeværende i leken til en hver tid og skjønne dynamikken i leken som foregår. En lek som tilsynelatende ser fin ut er ikke nødvendigvis det. Jeg har jobbet i barnehage i mange år og det er stor forskjell på hvor flinke de voksne er til å observere og tolke barna og barnas lek.

Anonymkode: 8b9a0...7fc

Og så har du dem som sitter "fint og leker", men så sier de "hvis du ikke gjør som jeg sier så blir jeg veldig sint på deg" (sint=slå eller bite i halsen, eller ta kvelertak). Men de voksne sier til foreldrene at de leker fint sammen. De står tross alt 20 meter unna og ser akkurat hva som foregår.

Anonymkode: 5ccab...e02

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har du dem som sitter "fint og leker", men så sier de "hvis du ikke gjør som jeg sier så blir jeg veldig sint på deg" (sint=slå eller bite i halsen, eller ta kvelertak). Men de voksne sier til foreldrene at de leker fint sammen. De står tross alt 20 meter unna og ser akkurat hva som foregår.

Anonymkode: 5ccab...e02

Yes! Det er derfor vi voksne i barnehagen må lære oss å tolke det vi ser og hører. Og legge merke til hvordan rollefordeling i leken er. Rulleres rollene eller er det alltid den samme som er konge eller lakei?

Anonymkode: 8b9a0...7fc

Skrevet

Å jada, mobbing forekommer helt ned i barnehagen. Jeg vet. Eldstemann hos oss har aldri vært utsatt for slikt, og jeg har heller ikke fått tilbakemelding på at han har mobbet eller ertet andre, mens yngste ble mobbet i barnehagen og på mellomtrinnet. Til tross for at det er hun som slik sett er den tøffe og "sterke" av dem. Nå går de i privatskole og har det veldig bra, begge to. 

Anonymkode: 76850...47c

Skrevet

Alle steder der det knives om makt og selvhevdelse (altså over alt hvor det er mennesker) finnes det mobbing. Kanskje med unntak av 0 - 2åringer som fremdeles lever i nuet.

Anonymkode: 13539...29f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å jada, mobbing forekommer helt ned i barnehagen. Jeg vet. Eldstemann hos oss har aldri vært utsatt for slikt, og jeg har heller ikke fått tilbakemelding på at han har mobbet eller ertet andre, mens yngste ble mobbet i barnehagen og på mellomtrinnet. Til tross for at det er hun som slik sett er den tøffe og "sterke" av dem. Nå går de i privatskole og har det veldig bra, begge to. 

Anonymkode: 76850...47c

Hvilken type privatskole?

Anonymkode: 6b6c1...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...