Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Jeg har en 13-åring som er litt forsiktig. Kanskje ikke veldig sjenert, men hun tar ikke mye plass. Snakker ikke mye verken på skolen eller hjemme. De siste par årene har hun allikevel blitt godtatt blant «de kule». Jeg tror det handler om at hun er lavmælt morsom, lojal og pålitelig. Det er ikke alle venninnene hennes jeg er like begeistret for, men jeg stoler på at hun vet hvor grensene går. Det har vært noen tilfeller hvor hun har fortalt at de andre har gjort ting (som å klatre opp på taket på senteret) som hun har valgt å ikke være med på. Denne uka ringte skolen og fortalte at de har observert at noen av venninnene knuffer og tuller på en måte skolen oppfatter som uakseptabel. Min datter mener det er uproblematisk. Skolen har allikevel fulgt sine rutiner, og satt i gang tiltak. Datteren min mener at hennes problem nå er at skolen lager masse styr. Jeg er usikker på hva jeg skal tenke. Skjønner at det ikke er så lett for andre å vurdere dette, men hva ville dere gjort? Hun er en jente som nok finner seg i mer enn hun burde, dette har vi snakket med henne om i flere år. Samtidig gjør jo skolen det samme som de påstår at venninnene gjør, de presser henne til å godta en virkelighetsbeskrivelse hun ikke kjenner seg igjen i. Hun blir sur av at skolen mener de vet bedre enn henne hvordan dette «egentlig» er, og er redd for sin tilhørighet i venninnegjengen når andre foreldre nå blir oppringt, de andre jentene kommer til å følges ekstra i inspeksjon osv. Anonymkode: c0ce0...403
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Det er vel andre barn og andre foreldre som har sørget for at skolen har satt igang tiltak. Om noen føler seg mobbet/krenket av måten de oppfører seg på er skolen pliktig å starte tiltak. Det trenger ikke være datteren din som har sagt fra, det kan være noen andre.... Anonymkode: 9f9b9...4b6
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Jeg tenker at det kan ligge mer under her enn det dere har fått beskjed om. Det kan godt være flere tilfeller som i tillegg ligger bak. Ville ha hørt med lærer hva som egentlig er greia. Endret 9. februar 2019 av Heihånåerdetjuligjen
Superdolly Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Hva jeg ville gjort? Jeg ville vært glad for at skolen setter i gang tiltak når en gjeng oppfører seg på en måte som kan være problematisk. Det kan godt hende at dette går ut over andre ungdommer, og at din datter ikke ser det (eller ikke vil se det).
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 Det er kontaktlærer som har igangsatt dette. Hun har observert knuffing og at de andre tuller med min datter. Jenta har snakket med lærer om det flere ganger. Da reagerer hun med å bli stille, si at det går bra, og få tårer i øynene. Sånn reagerer hun dessverre når hun er i en situasjon hun synes er krevende, lærer fortolker det som at hun har truffet blink. På et vis er jeg jo enig i at ingen skal finne seg i å bli tullet med på denne måten, på den andre siden tvinger skolen henne til å reagerer på en måte hun selv ikke er klar for eller som hun mener er overdramatisk. Anonymkode: c0ce0...403
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er kontaktlærer som har igangsatt dette. Hun har observert knuffing og at de andre tuller med min datter. Jenta har snakket med lærer om det flere ganger. Da reagerer hun med å bli stille, si at det går bra, og få tårer i øynene. Sånn reagerer hun dessverre når hun er i en situasjon hun synes er krevende, lærer fortolker det som at hun har truffet blink. På et vis er jeg jo enig i at ingen skal finne seg i å bli tullet med på denne måten, på den andre siden tvinger skolen henne til å reagerer på en måte hun selv ikke er klar for eller som hun mener er overdramatisk. Anonymkode: c0ce0...403 Du tror ikke at hun er for redd for å miste vennskap hvis hun forteller hvordan det er da? Det er jo ikke alltid man ser selv hvordan man behandles. Anonymkode: 530d0...65f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tror ikke at hun er for redd for å miste vennskap hvis hun forteller hvordan det er da? Det er jo ikke alltid man ser selv hvordan man behandles. Anonymkode: 530d0...65f Jo, det er hun. Redd for å miste vennskap. Det kan være derfor hun bagatelliserer det som foregår. Anonymkode: c0ce0...403
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen var det en mor til en av venninnene mine som tok opp med oss at hun syntes vi var så "kritiske" mot hverandre. Vi lo selvfølgelig godt av det - det var bare sånn vi snakket til hverandre. Den dag idag, 15 år senere, er vi fortsatt gode venninner, og treffes jevnlig. Så det kan hende datteren din faktisk ikke oppfatter dette som et problem. Vi voksne skjønner oss jo ikke alltid på ungdommene. Anonymkode: 32449...20d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Dette leser jeg ut av situasjonen som du beskriver: Det finnes noen sterke personligheter i den gjengen som driver å tester ut grensene, mest sannsynlig hos flere enn datteren din. Men når hun ikke evner å sette grenser for seg selv så går dette over i en form for mobbing. De som gjør dette mot henne ble selv få hjelp til å skjønne hvordan deres handlinger påvirker mennesker, og i dette tilfelle et menneske de er glad i. Datteren din er veldig glad for å tilhøre denne gjengen, og vil for alt ikke bli satt i en posisjon hvor hun blir dytter ut i kulda. Jeg synes læreren til din datter har gjort rett. Både på vegne av din datter, men også de andre som faktisk skal lære når de tråkker over grenser. Men det betyr ikke at læreren gjennomfører tiltak på rett vis. For som du sier, akkurat nå driver alle med å male en virkelighetsforståelse for henne som hun selv ikke har kontroll over. Kjenner du de andre foreldrene? Er det mulig å ta tak i dette samnen, så alle blir vinnere og blir gode mennesker? (Jeg tror nemlig ingen av jentene i den gjengen liker seg selv når de ikke er snille). Vet at mange ikke blir like godt kjent med andre foreldre når ungene har blitt så gamle. Men hvis en landsby skal være med å oppdra, bør alle vite av/ kjenne hverandre. Anonymkode: 3baf5...e6e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette leser jeg ut av situasjonen som du beskriver: Det finnes noen sterke personligheter i den gjengen som driver å tester ut grensene, mest sannsynlig hos flere enn datteren din. Men når hun ikke evner å sette grenser for seg selv så går dette over i en form for mobbing. De som gjør dette mot henne ble selv få hjelp til å skjønne hvordan deres handlinger påvirker mennesker, og i dette tilfelle et menneske de er glad i. Datteren din er veldig glad for å tilhøre denne gjengen, og vil for alt ikke bli satt i en posisjon hvor hun blir dytter ut i kulda. Jeg synes læreren til din datter har gjort rett. Både på vegne av din datter, men også de andre som faktisk skal lære når de tråkker over grenser. Men det betyr ikke at læreren gjennomfører tiltak på rett vis. For som du sier, akkurat nå driver alle med å male en virkelighetsforståelse for henne som hun selv ikke har kontroll over. Kjenner du de andre foreldrene? Er det mulig å ta tak i dette samnen, så alle blir vinnere og blir gode mennesker? (Jeg tror nemlig ingen av jentene i den gjengen liker seg selv når de ikke er snille). Vet at mange ikke blir like godt kjent med andre foreldre når ungene har blitt så gamle. Men hvis en landsby skal være med å oppdra, bør alle vite av/ kjenne hverandre. Anonymkode: 3baf5...e6e Sorry skriveleifer, korrekturleste før jeg publiserte. Anonymkode: 3baf5...e6e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er hun. Redd for å miste vennskap. Det kan være derfor hun bagatelliserer det som foregår. Anonymkode: c0ce0...403 Du kan snakke med kontaktlærer om dette, fortelle det du forteller her. Kontaktlærer må gjerne fortsette å jobbe med dette, men kanskje legge det frem litt annerledes så ikke datteren din får "skylda" for at det jobbes med. Det kan være helt greit at kontaktlærer jobber med hvordan vi er mot hverandre, og ikke vil ha et så fysisk klassemiljø. Anonymkode: 9f9b9...4b6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Jeg er litt delt her. Det er jo for så vidt fint at skolen har satt inn tiltak. Dette kan de vel gjøre i samarbeid med dere foreldre UTEN å blande inn ungdommene? Man kan jobbe med klassemiljø, vennskap, og generelt på skolen. Jeg tror ikke det er lurt å kalle inn til møter med ungdommene og datteren din fordi det i den verden kjapt skapes et problem som datteren din får skylda for. Jeg syns datteren deres har rett i at det ikke burde hauses opp. Uakseptabel oppførsel kan jo være så mangt, men dersom hun faktisk ikke opplever det som et problem så ikke lag det til et problem! Jeg er også for å la barn og unge styre litt på uten at voksne skal detaljstyre hverdagen. Ikke misforstå, mobbing er uakseptabelt, men HVIS situasjonen er slik at de ikke behandler henne bra til tider så er jo dette en gylden anledning for datteren å lære at andre mennesker kan være grusomme og at hun kanskje kan "pushe" seg litt med å stå imot. Samtidig er det veeeeeeldig vanskelig hvis dette er "de kule". Da gjør man jo gjerne mye for å være med uansett. Men dette er problemer man må takle i ungdommen og alle vet (eller burde vite) at det foregår mye foreldre ikke vet eller forstår. Det er heller ikke så lett å skjønne hvor det stikker fordi ungdommer flest gjerne sier det går bra uansett. Jeg har en venninnen som i mange år ble "jaget" etter på skolen. Det sto ikke i veien for å slenge kommentarer, utestenge i løpet av skoledagen, fysisk behandling, osv. Folk var ikke snille med henne. Men HUN opplever ikke i voksen alder at hun er mobbet. Kanskje mange andre tenker det, men hun syns ikke det er mobbing. Hun har ikke tatt noe skade av det og ser på det som en del av det totale miljøet på skolen (som er sant, det var et grusomt miljø). Men jeg ble kontaktet av en jente et fra trinn over meg for noen år siden fordi hun ville beklage for at hun hadde mobbet meg. Jeg fikk komplett sjokk fordi jeg aldri i mitt liv har følt meg mobbet. Jeg hadde knapt snakket med henne i løpet av årene og viste ikke at hun hadde sagt eller gjort noe i det hele tatt. Jeg aner fremdeles ikke hva hun snakket om. Mens jeg selv har dessverre mobbet, helt uten tvil, og jeg forsto det ikke den gang da. Jeg viste ikke at det var mobbing, jeg trodde vi bare "tullet". Men de som opplevde det hadde det nok helt grusomt. Så her var min virkelighetsoppfatning helt på jordet. Anonymkode: 647b5...5af
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Det høres jo ut som datteren din godtar vel mye for å få være med dem. Det kan absolutt hende at hun er de "kødder" mye med og direkte plager i bytte mot at hun får være med dem.... Vanskelig situasjon ja. Anonymkode: 4d257...0b6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Generelt er det kanskje ikke akseptabelt med knuffing mellom elever inne på skolene, selv om datteren din mener det er ok. Det er nettopp dette som gjør det vanskelig; er det vennskapelig, eller er det noe mer som ligger bak? I tillegg kan knuffing ofte utarte seg til større konflikter. Dersom lærerne opplever knuffing, og da mellom de samme elevene hele tiden, mener jeg det er rett av skolen å sette inn tiltak. Anonymkode: 404f4...fd8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 Det er helt påfallende hvor redde skolene er nå. Det ER en tøff tone mellom ungdommer og det er helt naturlig, det er alderen og ikke noe å få krenka-angst av, de knuffer og tuller som du sier, og det er helt fint inntil skolen intervenerer og lager sak. Anonymkode: 7b58b...be7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt delt her. Det er jo for så vidt fint at skolen har satt inn tiltak. Dette kan de vel gjøre i samarbeid med dere foreldre UTEN å blande inn ungdommene? Man kan jobbe med klassemiljø, vennskap, og generelt på skolen. Jeg tror ikke det er lurt å kalle inn til møter med ungdommene og datteren din fordi det i den verden kjapt skapes et problem som datteren din får skylda for. Jeg syns datteren deres har rett i at det ikke burde hauses opp. Uakseptabel oppførsel kan jo være så mangt, men dersom hun faktisk ikke opplever det som et problem så ikke lag det til et problem! Jeg er også for å la barn og unge styre litt på uten at voksne skal detaljstyre hverdagen. Ikke misforstå, mobbing er uakseptabelt, men HVIS situasjonen er slik at de ikke behandler henne bra til tider så er jo dette en gylden anledning for datteren å lære at andre mennesker kan være grusomme og at hun kanskje kan "pushe" seg litt med å stå imot. Samtidig er det veeeeeeldig vanskelig hvis dette er "de kule". Da gjør man jo gjerne mye for å være med uansett. Men dette er problemer man må takle i ungdommen og alle vet (eller burde vite) at det foregår mye foreldre ikke vet eller forstår. Det er heller ikke så lett å skjønne hvor det stikker fordi ungdommer flest gjerne sier det går bra uansett. Jeg har en venninnen som i mange år ble "jaget" etter på skolen. Det sto ikke i veien for å slenge kommentarer, utestenge i løpet av skoledagen, fysisk behandling, osv. Folk var ikke snille med henne. Men HUN opplever ikke i voksen alder at hun er mobbet. Kanskje mange andre tenker det, men hun syns ikke det er mobbing. Hun har ikke tatt noe skade av det og ser på det som en del av det totale miljøet på skolen (som er sant, det var et grusomt miljø). Men jeg ble kontaktet av en jente et fra trinn over meg for noen år siden fordi hun ville beklage for at hun hadde mobbet meg. Jeg fikk komplett sjokk fordi jeg aldri i mitt liv har følt meg mobbet. Jeg hadde knapt snakket med henne i løpet av årene og viste ikke at hun hadde sagt eller gjort noe i det hele tatt. Jeg aner fremdeles ikke hva hun snakket om. Mens jeg selv har dessverre mobbet, helt uten tvil, og jeg forsto det ikke den gang da. Jeg viste ikke at det var mobbing, jeg trodde vi bare "tullet". Men de som opplevde det hadde det nok helt grusomt. Så her var min virkelighetsoppfatning helt på jordet. Anonymkode: 647b5...5af Men hadde det ikke vært bra for deg å få veiledning på hva som er tull og hva som er mobbing? Jeg var også en som mobbet uten å skjønne at det var det jeg holdt på med. Og jeg vet jeg hadde tatt det til meg hvis noen hadde satt seg ned og snakket ordentlig med meg om det. Og burde jeg skjønte det selv? Vel det er mye 14-15 år gamle hjerner ikke skjønner av seg selv... Anonymkode: 3baf5...e6e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt påfallende hvor redde skolene er nå. Det ER en tøff tone mellom ungdommer og det er helt naturlig, det er alderen og ikke noe å få krenka-angst av, de knuffer og tuller som du sier, og det er helt fint inntil skolen intervenerer og lager sak. Anonymkode: 7b58b...be7 Skolene har jo et gedigent «damned if you do, damned if you don’t»-problem. Elever og foreldre klikker i vinkel om skolen ikke reagerer og setter inn tiltak om noen blir plaget. Og nå gjør de åpenbart feil når de reagerer på slik oppførsel også. Man kan da virkelig ikke forvente at lærerne skal ha full oversikt over alle mulige sosiale mekanismer og historikk som ligger bak hvert eneste tilfelle. Observerer ansatte på skolen at noen blir behandla dårlig så har de faktisk plikt til å reagere. Anonymkode: 77d8e...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå