Gå til innhold

ME bare i ukedagene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Ikke meg du kommenterte til, men poenget til hun over er at slike aktiviteter ikke bare gjør at man blir utmattet/utslitt samme dag, men heller at man med slike sykdommer ikke fungerer i lang tid etter slike "utskeielser". Når det å vaske boligen, eller bare en liten del av boligen gjør at man ikke greier noe mer den dagen og i dagene som følger, da er det ikke snakk om noen vanlig utslitthet.

Tro meg, jeg skulle gitt mye for å være så frisk at jeg var tilbake til en normal funksjon, der jeg var sliten etter jobb og måtte bruke helgene på å hente meg inn igjen. Å være normalt sliten etter å vaske et helt hus er en luksus, når man har en kropp som henter seg inn igjen etterpå.

Du forstår ikke forskjellen på det å være normalt sliten og utmattet av aktivitet og det å ha en kropp som blir sykere av aktivitet og som ikke greier å restituere seg normalt.

Vil du kalle en kurert kreftpasient som får utmattelse i etterkant av behandlingen for bortskjemt også? Det er samme type utmattelse vi snakker om.

 

Anonymkode: ca90c...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle er ærlig med diagnosen sin. Min søster sier hun feiler noe annet enn faktisk diagnose da hun føler det er mye stigmatisering med den hun har. Mye av det hun gjør er ikke helt forenelig med den diagnosen hun har løyet på seg. Derfor holder hun seg helt unna sosiale medier for å unngå sladder (fra folk som deg hi) 

Helt enig at trygdesvindel må bekjempes, men du er ikke personen som skal gjøre dette. Om det plager deg så er det mer realt å ta dette direkte med vedkommende. Jeg tror ikke du har me slik du lever. Du har selvsagt rett til å si dette, men gjør du det er du en skikkelig drittkjerring. 

 

Anonymkode: e7f4d...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel liten tvil om at noen av de trygdede orker en del som yrkesaktive ikke orker. Har to venninner med ymse grunner for å være trygda. De holder lenge på fest og er mye mer ute enn det jeg orker. Hun ene baker og lager all mat fra bunnen av. Kan ikke forså hvordan andre kan velge lettvinte løsninger. Misjonerer mye om hvor viktig det er å lytte til kroppen og gjøre det som gjør deg glad.

Jeg er, som mange andre, veldig sliten etter en lang uke på jobb. Huset må ryddes, vaskes og ordnes. På fredagskvelden legger jeg meg kl. 22. Helt skutt. 

Når det er sagt må man kunne rette et kritisk blikk til trygdesystemet uten at de virkelig kronisk syke føler seg mistenkeliggjort eller krenket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MollyOdd skrev:

Det er vel liten tvil om at noen av de trygdede orker en del som yrkesaktive ikke orker. Har to venninner med ymse grunner for å være trygda. De holder lenge på fest og er mye mer ute enn det jeg orker. Hun ene baker og lager all mat fra bunnen av. Kan ikke forså hvordan andre kan velge lettvinte løsninger. Misjonerer mye om hvor viktig det er å lytte til kroppen og gjøre det som gjør deg glad.

Jeg er, som mange andre, veldig sliten etter en lang uke på jobb. Huset må ryddes, vaskes og ordnes. På fredagskvelden legger jeg meg kl. 22. Helt skutt. 

Når det er sagt må man kunne rette et kritisk blikk til trygdesystemet uten at de virkelig kronisk syke føler seg mistenkeliggjort eller krenket. 

Hadde dere bare rettet kritikken mot systemet så...

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skatten du betaler finansierer ikke en brøkdel av det du selv koster samfunnet en gang( skolegang, lege, tannlege for barna, osv)... Og, forresten, visste du at man skatter av uførepensjon også? Så da er det vel disse personene som finansierer skolegangen til barna dine da, om man skal snu på det. Og de har vel ofte vært i jobb og betalt skatt som nettopp skal være et sikkerhetsnett om man blir syk. 

Anonymkode: 44a63...746

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Hvis ingen betaler nok skatt til å finansiere hva enn selv koster engang. Mange her har gode jobber, næringsdrivende og derfor betaler både høy privatskatt og masse selskapsskatt. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Poenget er at mange har det sånn - uten å jobbe, eller de jobber veldig redusert. De må hvile i forkant og etterkant av aktiviteter, som de fleste klarer å presse inn i hverdagen. De fleste jeg kjenner som er uføre, er ikke disse som blir beskrevet her. Det er de som må lage mange kompromiss for å få hverdagen til å gå rundt, selv uten jobb. Men også disse trenger livskvalitet, sosialisering og mestring, og det får de ikke lenger via en jobb. Når du ser bilde fra er cafebesøk, lan det ofte være det eneste personen har gjort i løpet av uka i tillegg til å kun eksistere. 

Vær heller glad for den helsa du har! 

Anonymkode: a05bd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ulike grader av ME.

Mannen til mi venninne har ME. Han var så aktiv, trente, hadde en god jobb, så smart. Helt til det kom. Nå, etter å ha slitt med det i 3 år så ligger han enten på senga eller i sofaen. Han prøver noe nytt hver dag, som å lage frokost. Dessverre svidde han eggene og det var tungt for han. Han klarer å sitte å spise middag. Han kan klare å gå på butikken (100 meter unna) på en god dag. Men det er alt han kan den dagen. De har ei datter, men han kan ikke være alene med henne mer enn 20 minutter. Selv om det ermbare kos. Han blir utslitt. 

Så har vi den andre som er syk med ME. Kan ikke jobbe, vissnok. Men å få seg kjæreste, bli gravid og få ett barn.  Null problem!  

Anonymkode: 68ba6...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oj....  jeg skjønner at folk reagerer når folk med ME og utmattelsessyndrom fester og drikker mye i helgene. Men trygdesvindel  kanskje på grensen? 

jeg ha utmattelsessyndrom og jobber 50 %  og jeg er utslitt  når helgen kommer . Ligger helst på sofaen og gjør noe med familien. 

Men skulle jeg gå på fest en kveld .. ligger jeg hjemme og slapper av hele dagen for å så gå på festen er der kanskje 2 timer før jeg går hjem.. da sover jeg til neste dag og må slappe av.

Dette er ingen ønsket situasjon tro meg. Jeg savner å trene mye, gå i fjellet , gå en hel dag på kjøpesenter, lage middag til et helt selskap gjennomføre selskapet og gjøre rent etterpå! Savner å vaske huset og fremdeles ha overskudd....

Anonymkode: 1d05e...094

Det du sier du savner er vel kanskje ikke regelen, men unntaket? Jeg har verken overskudd til å trene, gå på kjøpesenter eller lage middag til et helt selskap i hverdagen. Rengjøring må gjøres, men overskudd etterpå har jeg vel aldri hatt. De som er syke skal selvfølgelig kunne leve et verdig liv, og dersom det betyr at de ikke kan jobbe legger jeg meg ikke borti det. Men det du beskriver høres jo ut som en helt normal hverdag for folk flest. 

Anonymkode: 361fb...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp? Hvis ingen betaler nok skatt til å finansiere hva enn selv koster engang. Mange her har gode jobber, næringsdrivende og derfor betaler både høy privatskatt og masse selskapsskatt. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Fordi det meste av velferden vi lever av her i landet er skatter fra bedrifter, og oljepenger. Du kommer aldri noen gang i livet til å betale nok skatt til at staten går i null for deg. Men skatten vi betaler hjelper selvsagt. Også om du en dag blir syk og ikke kan jobbe lenger.  

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier du savner er vel kanskje ikke regelen, men unntaket? Jeg har verken overskudd til å trene, gå på kjøpesenter eller lage middag til et helt selskap i hverdagen. Rengjøring må gjøres, men overskudd etterpå har jeg vel aldri hatt. De som er syke skal selvfølgelig kunne leve et verdig liv, og dersom det betyr at de ikke kan jobbe legger jeg meg ikke borti det. Men det du beskriver høres jo ut som en helt normal hverdag for folk flest. 

Anonymkode: 361fb...a7b

Nettopp det jeg mener. 

Derfor blir jeg skremt og blir bare mer overbevist om at folk tror det er en diagnose at ikke ha ork til alt. Og så syter og klager man til man blir sykemeldt for noe som ikke er en sykdom idet hele tatt. 

Snakker ikke om alle men svært mange burde ta seg i kragen, gå på jobb og kanskje være nødt til å vile hele helgen. Ikke orke gå på kjøpesenter. Det orker ikke vi friske heller!!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du kommenterte til, men poenget til hun over er at slike aktiviteter ikke bare gjør at man blir utmattet/utslitt samme dag, men heller at man med slike sykdommer ikke fungerer i lang tid etter slike "utskeielser". Når det å vaske boligen, eller bare en liten del av boligen gjør at man ikke greier noe mer den dagen og i dagene som følger, da er det ikke snakk om noen vanlig utslitthet.

Tro meg, jeg skulle gitt mye for å være så frisk at jeg var tilbake til en normal funksjon, der jeg var sliten etter jobb og måtte bruke helgene på å hente meg inn igjen. Å være normalt sliten etter å vaske et helt hus er en luksus, når man har en kropp som henter seg inn igjen etterpå.

Du forstår ikke forskjellen på det å være normalt sliten og utmattet av aktivitet og det å ha en kropp som blir sykere av aktivitet og som ikke greier å restituere seg normalt.

Vil du kalle en kurert kreftpasient som får utmattelse i etterkant av behandlingen for bortskjemt også? Det er samme type utmattelse vi snakker om.

 

Anonymkode: ca90c...265

Det er nettopp det. Har man utmattelsesykdommer, smerter osv. Så krever det mye tid på å manne seg opp til å gjøre ting, og å komme seg på beina igjen etter å ha gjennomført en aktivitet. 

Det er ikke dermed sagt at sånn er det for alle 24/7 365dager i året. Men kan være i store perioder i løpet av året, noe som gjør det ustabilt i arbeidslivet, og for arbeidsgiver å ha en kronisk syk i arbeid. Hvem overlever på å jobbe noen få prosent noen få dager i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp det jeg mener. 

Derfor blir jeg skremt og blir bare mer overbevist om at folk tror det er en diagnose at ikke ha ork til alt. Og så syter og klager man til man blir sykemeldt for noe som ikke er en sykdom idet hele tatt. 

Snakker ikke om alle men svært mange burde ta seg i kragen, gå på jobb og kanskje være nødt til å vile hele helgen. Ikke orke gå på kjøpesenter. Det orker ikke vi friske heller!!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Jeg er på vei til å bli ufør, men jeg kan av og til gå noen timer på kjøpesenter. Det skjer veldig sjelden, men det vet jo ikke de som ser meg der. Jeg blir glad av å kunne rusle litt rundt som andre folk gjør, rett og slett føle meg litt normal. Og så hender det jo at til og med syke folk må kjøpe kjøpe gaver, nye klær eller andre ting man trenger. Men egentlig så burde man vel stenge seg inne hjemme, så andre slipper å føle at man snylter på skattepengene deres.
Legen dømmer meg ikke for at jeg er syk, veilederen på attføringsbedriften dømmer meg ikke for at jeg er syk, veilederen min på nav dømmer meg heller ikke for at jeg er syk. De sier alle at det er viktig at man gjør noe som føles bra når man er i form til det, at det er viktig at man ikke bare blir sittendes hjemme, men er litt i aktivitet og er sosial når man orker. Så med hvilken rett har dere til å dømme andre ut i fra et øyeblikk dere ser, eller noen bilder på SM.

Kanskje dere møter dere selv i døra en dag, for hvem som helst kan bli syk eller skadet og ikke klare å jobber lenger.

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

....mens folk som jobber hele uka er for slitne til stort annet enn å sitte på sofaen 😞

Anonymkode: 06066...3b9

Der har du meg. Helg er hviletid før ny arbeidsuke og full gass. 😅

Anonymkode: 8e26a...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke ME, men er ufør. Og vet dere, jeg skulle så inderlig gjerne hatt en jobb. Ja, jeg går tur, men å knapt kunne gå så langt, før smertene kommer, er ikke gøy.

Det er ikke snakk om å gå så mye i fjellet, men å kunne gå til butikken uten at beina svikter.

Er jeg ute, er det faktisk for å se folk. Å bare sitte hjemme alene hver eneste dag, når hun er på skolen, er ikke lett. Hadde ikke vg gutten kommet hver lørdag, hadde jeg ikke visst at ringeklokken virker engang.

Ensomhet vet jeg alt om.

Anonymkode: df386...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

En person som er syk og 100% ufør er «bortskjemt»? Hva slags holdning er det? 

Håper du blir syk selv, og at det varer i et år. Så tar sykepengene slutt, og du får i stedet «heldagsjobb» med å gå i møter hos NAV for å bli kartlagt i huet ig ræva omkring  hvor mye du evt kan jobbe, eller om du trenger AAP,  og deretter er det å renne i ukentlige møter for å «følges opp» av en NAV-ansatt som helst vil bli kvitt deg. Og dette holder fram i 3 år.

Til slutt blir du erklært ufør (og selv om legen din har sagt at du er 100% arbeidsudyktig, kan NAV kalle inn en annen lege du aldri har møtt, som skal mene noe om deg.) Og da kan du leve av uføretrygd, som vil utgjøre ca halvparten av en normal lønn, og i TILLEGG skal naboer og folk som ikke vet noe om helsa di ha lov til å mene at dersom de ser deg i aktivitet én dag, så betyr det at du skulker unna.

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt påfallende av og til. Jeg har en ung slektning som har ME. Hun var veldig dårlig i flere år, uten tvil, men nå er hun langt bedre, det sier hun selv. Hun sier også at hun er altfor dårlig til å jobbe, studere eller gjøre noe som helst som kan gjøre at hun etterhvert kan bli selvforsørget, men hun orker å gå tur med hunden hver dag, gå på kafe, stelle i hagen og huset og bake. I helgene er hun ofte på byen, på fest, har gjester eller er på tur med venninner. Hun snapper mye, så det er lett å følge med på aktivitetsnivået. Det er jo underlig at med krefter til alt det hun gjør, at hun ikke skulle orke å ta et fag eller jobbe en dag i uka. Hun har et veldig fokus på at hun må bare gjøre ting som gir henne noe, og den prioriteringen skjønte jeg godt den gangen hun kanskje orket å gjøre noe en time om dagen, men lurer nå på om hun har gått seg fast i et spor og at hun ikke skjønner at når hun orker alt hun orker nå, så er det viktig og riktig å legge inn de tingene som er kjedelige også.

Anonymkode: 4764b...34a

Vet du hva? Man skal leve litt. Besøk av venninner eller å gå tur med hunden din kan ikke sammenlignes med arbeid engang. 

Anonymkode: 562b7...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp det jeg mener. 

Derfor blir jeg skremt og blir bare mer overbevist om at folk tror det er en diagnose at ikke ha ork til alt. Og så syter og klager man til man blir sykemeldt for noe som ikke er en sykdom idet hele tatt. 

Snakker ikke om alle men svært mange burde ta seg i kragen, gå på jobb og kanskje være nødt til å vile hele helgen. Ikke orke gå på kjøpesenter. Det orker ikke vi friske heller!!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Dette er nytteløst å diskutere med noen som ikke har opplevd ordentlig utmattelse. Jeg kan ramse opp en haug med eksempler over ting jeg savner å orke og klare, og det vil alltid være noen som sier "det orker ikke jeg heller det!". Men poenget er egentlig bare å prøve å fortelle og forklare hvordan vi har det.

Før jeg ble syk, arbeidet jeg, gikk på skole og var alene med diagnosebarn som holdt meg våken hver natt. Jeg var dødssliten, visste ikke hvordan jeg skulle klare alt og måtte ha vaskehjelp for å overleve hverdagen. Men jeg klarte det! Og av og til var jeg sosial, og likevel klarte jeg skole og jobb dagen etter også. Nå er jeg på vei mot uføretrygd, og slitenheten min nå kan ikke sammenlignes! Jeg må sove på dagen nesten hver dag, jeg blir kjempeglad hvis jeg klarer å lese en bok, jeg er helt utmattet etter å ha vært sosial. I dagevis. Så uansett hvor ufattelig sliten jeg var før, så vil jeg veldig gjerne tilbake til den hverdagen. For slitenheten nå, den får meg til å gå rundt i en tåke og føle at jeg ikke er delaktig i denne verden. 

Anonymkode: 4b8ff...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjenner kan gjøre mange ting. Hun går på kurs og lager ting og er veldig flink.

Problemet er at hun ikke alltid orker ting og ville vært en svært ustabil arbeidskraft. Hun klarer heller ikke å konsentrere seg på samme måte som hun gjorde før.

Hun hadde tjent veldig mye mer hvis hun ikke hadde blitt syk. 

Jeg er glad for at skattepengene mine går til å gi henne trygd og et ok liv. 

Anonymkode: dea0e...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat sånn har nok mange av oss ja. Norge er verdens dummeste/snilleste land. Folk er så late og frekke at det er til å spy av.

 

Anonymkode: 2f2f4...4f0

det er stor forskjell på sliten og utmattetelse som ME!!

jeg har ME og ja jeg jobber lite, men fy faen jeg har da vell lov å ha ett liv jeg og på lik med dere andre bare i mye mindre grad! For at jeg skal klare å gå ut en lørdag så har jeg hvilt i 2 dager og må hvile det samme de andre 2 dagene! Dere må slutte å dømme folk og heller reflektere over hva dere gjør selv! Jeg blir så øvide og forbanna på dere betre vitende personer som vet alt om hva andre føler og har det og hva som er rett og galt! Dere ser kun meg når jeg er utføre døren min ALDRI når jeg er hjemme å må ligge på lading helt ødelagt på sofaen! Å bruke sliten er ett piss i havet hva ME er! Skjerp dere!! Spytte på folk når de er syke bare for dere mener ditt og datt! 

Bruk hodet neste gang dere vil uttale dere for noe dere tydeligvis ikke har peiling på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

det er stor forskjell på sliten og utmattetelse som ME!!

jeg har ME og ja jeg jobber lite, men fy faen jeg har da vell lov å ha ett liv jeg og på lik med dere andre bare i mye mindre grad! For at jeg skal klare å gå ut en lørdag så har jeg hvilt i 2 dager og må hvile det samme de andre 2 dagene! Dere må slutte å dømme folk og heller reflektere over hva dere gjør selv! Jeg blir så øvide og forbanna på dere betre vitende personer som vet alt om hva andre føler og har det og hva som er rett og galt! Dere ser kun meg når jeg er utføre døren min ALDRI når jeg er hjemme å må ligge på lading helt ødelagt på sofaen! Å bruke sliten er ett piss i havet hva ME er! Skjerp dere!! Spytte på folk når de er syke bare for dere mener ditt og datt! 

Bruk hodet neste gang dere vil uttale dere for noe dere tydeligvis ikke har peiling på!!

Traff Hi et ømt punkt?

Anonymkode: 893cf...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Traff Hi et ømt punkt?

Anonymkode: 893cf...000

Selvfølgelig er det et ømt punkt når man blir rakket ned på av folk som ikke vet hva de snakker om

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skatten du betaler finansierer ikke en brøkdel av det du selv koster samfunnet en gang( skolegang, lege, tannlege for barna, osv)... Og, forresten, visste du at man skatter av uførepensjon også? Så da er det vel disse personene som finansierer skolegangen til barna dine da, om man skal snu på det. Og de har vel ofte vært i jobb og betalt skatt som nettopp skal være et sikkerhetsnett om man blir syk. 

Anonymkode: 44a63...746

Hvis arbeidsfolk ikke bidrar til velferdsstaten så burde vi jo kunne slutte å skatte og heller beholde pengene selv.

Anonymkode: 607c3...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier du savner er vel kanskje ikke regelen, men unntaket? Jeg har verken overskudd til å trene, gå på kjøpesenter eller lage middag til et helt selskap i hverdagen. Rengjøring må gjøres, men overskudd etterpå har jeg vel aldri hatt. De som er syke skal selvfølgelig kunne leve et verdig liv, og dersom det betyr at de ikke kan jobbe legger jeg meg ikke borti det. Men det du beskriver høres jo ut som en helt normal hverdag for folk flest. 

Anonymkode: 361fb...a7b

Å kun jobbe 50% og likevel være utmattet er IKKE en normal hverdag.

Eller å ligge helt rett ut i to dager etter en fjelltur. Man kjenner det i lår og legger, men normale folk er oppkvikket dagen etter en tur. 

Og heller ikke er det «normalt» å måtte hvile seg i to dager før og etter en tur på byen. Selv er jeg lat. Men fysisk sett normal. Og jeg klarer fint å gå på byen uten å lade opp til det først, jeg går rett fra jobb om så, og ut på en helaften. Og dagen etter er jeg trøtt, hvis det ble seint, og har skallebank, men jeg ligger ikke i to dager.

Så det går ikke an å argumentere med at «andre er også slitne, så!» Det er stor forskjell på å være sliten av et travelt liv og å ha en utmattelsessykdom.

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Vi er flere som har det slik, har en jobb med mye ansvar, takker for tiden nei til sosiale treff i helgene, har rett og slett ikke overskudd. Gjør litt husarbeid, hviler, thats it. Håper på mer overskudd en dag. Av svarene her inne får man inntrykk av at fellesskapet ikke belastes av de som ikke er i jobb. Med den tankegangen kunne jeg tatt langt flere egenmeldingsdager og sykemeldninger fordi jeg er sliten/utmattet. Vi har jo oljepenger nok....

Anonymkode: 3075c...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å kun jobbe 50% og likevel være utmattet er IKKE en normal hverdag.

Eller å ligge helt rett ut i to dager etter en fjelltur. Man kjenner det i lår og legger, men normale folk er oppkvikket dagen etter en tur. 

Og heller ikke er det «normalt» å måtte hvile seg i to dager før og etter en tur på byen. Selv er jeg lat. Men fysisk sett normal. Og jeg klarer fint å gå på byen uten å lade opp til det først, jeg går rett fra jobb om så, og ut på en helaften. Og dagen etter er jeg trøtt, hvis det ble seint, og har skallebank, men jeg ligger ikke i to dager.

Så det går ikke an å argumentere med at «andre er også slitne, så!» Det er stor forskjell på å være sliten av et travelt liv og å ha en utmattelsessykdom.

Anonymkode: 9f82f...62e

I innleget jeg siterte stod det 

Men skulle jeg gå på fest en kveld .. ligger jeg hjemme og slapper av hele dagen for å så gå på festen er der kanskje 2 timer før jeg går hjem.. da sover jeg til neste dag og må slappe av.

Det var ut i fra det jeg svarte. Om du endrer historien eller legger til at msn må hvile to dager i stedet for en, så er det selvsagt noe annet, ja. Men ikke angrip meg for å svare på noe jeg ikke har sagt noe om. Jeg sa at det er helt normalt å hvile seg en dag for å orke å gå ut på byen, og at det er helt normalt å trene en god natt søvn og en hviledag etterpå. 

Anonymkode: 361fb...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...