Gå til innhold

ME bare i ukedagene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har sett flere eksempler på de som ikke kan jobbe fordi de har ME, men går ut og fester i helgene. ME bare i ukedagene eller trygdesvindel? Hvor kan jeg melde mine mistanker? Syntes ikke resten av oss som jobber hver dag skal finansiere svindlere. 

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så de som er ufør eller under nav på andre måte skal ikke få ha et liv utenfor leiligheten og senga si?

Anonymkode: a09f2...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så de som er ufør eller under nav på andre måte skal ikke få ha et liv utenfor leiligheten og senga si?

Anonymkode: a09f2...a44

Ærlig talt, ME i så stor grad at man ikke kan delta på arbeidsrettet tiltak engang, men danse og feste ut i de sene nattetimer det går helt fint. Så lenge man slipper å stå opp å gå på jobb, for da virker plutselig ikke kroppen lengre.

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sett flere eksempler på de som ikke kan jobbe fordi de har ME, men går ut og fester i helgene. ME bare i ukedagene eller trygdesvindel? Hvor kan jeg melde mine mistanker? Syntes ikke resten av oss som jobber hver dag skal finansiere svindlere. 

Anonymkode: 6f178...bfc

Er dum bare i helga?

Vet du hva, selv om de er uføre så har de et liv, de har lov til å gå på fest uten at folk skal blande seg i det. Du finansierer uansett ikke en dritt av det

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, ME i så stor grad at man ikke kan delta på arbeidsrettet tiltak engang, men danse og feste ut i de sene nattetimer det går helt fint. Så lenge man slipper å stå opp å gå på jobb, for da virker plutselig ikke kroppen lengre.

Anonymkode: 6f178...bfc

WORD.

Anonymkode: 06066...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

WORD.

Anonymkode: 06066...3b9

Hva vet du om de ikke har deltatt i arbeidsrettet tiltak?

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om de ikke har deltatt i arbeidsrettet tiltak?

Anonymkode: d8c6e...da0

Sorry, siterte feil person

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, ME i så stor grad at man ikke kan delta på arbeidsrettet tiltak engang, men danse og feste ut i de sene nattetimer det går helt fint. Så lenge man slipper å stå opp å gå på jobb, for da virker plutselig ikke kroppen lengre.

Anonymkode: 6f178...bfc

Hva vet du om de ikke har deltatt i arbeidsrettet tiltak?

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dum bare i helga?

Vet du hva, selv om de er uføre så har de et liv, de har lov til å gå på fest uten at folk skal blande seg i det. Du finansierer uansett ikke en dritt av det

Anonymkode: d8c6e...da0

Jo alle skattebetalere finansierer i aller høyeste grad dette!

Anonymkode: 9ff73...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen varierer fra dag til dag, kanskje de prioriterer å ta en fest en gang imellom på en god dag, selv om de kanskje ligger rett ut en stund etterpå. Men at flere av de som har trygd pga ulike diagnoser, kunne vært i jobb, er jeg enig i.

Anonymkode: 2a20e...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....mens folk som jobber hele uka er for slitne til stort annet enn å sitte på sofaen 😞

Anonymkode: 06066...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo alle skattebetalere finansierer i aller høyeste grad dette!

Anonymkode: 9ff73...209

Nettopp!

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

....mens folk som jobber hele uka er for slitne til stort annet enn å sitte på sofaen 😞

Anonymkode: 06066...3b9

Dette!

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei venninne som er ufør pga et eller annet. Hun orker ikke stort i uka, annet enn å bake, vaske hus, være ute å herje med ungene, hjelpe vennene sine, dra på shopping til Sverige, passe barna til søsknene, etc. Men i helgene kan hun feste gjerne fredag og lørdag. Overnatte hos random menn og komme hjem i 9 tida på morran og så på’n igjen i 17 tiden. 

For å si det sånn, hun orker mer enn meg!

Anonymkode: e5095...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt påfallende av og til. Jeg har en ung slektning som har ME. Hun var veldig dårlig i flere år, uten tvil, men nå er hun langt bedre, det sier hun selv. Hun sier også at hun er altfor dårlig til å jobbe, studere eller gjøre noe som helst som kan gjøre at hun etterhvert kan bli selvforsørget, men hun orker å gå tur med hunden hver dag, gå på kafe, stelle i hagen og huset og bake. I helgene er hun ofte på byen, på fest, har gjester eller er på tur med venninner. Hun snapper mye, så det er lett å følge med på aktivitetsnivået. Det er jo underlig at med krefter til alt det hun gjør, at hun ikke skulle orke å ta et fag eller jobbe en dag i uka. Hun har et veldig fokus på at hun må bare gjøre ting som gir henne noe, og den prioriteringen skjønte jeg godt den gangen hun kanskje orket å gjøre noe en time om dagen, men lurer nå på om hun har gått seg fast i et spor og at hun ikke skjønner at når hun orker alt hun orker nå, så er det viktig og riktig å legge inn de tingene som er kjedelige også.

Anonymkode: 4764b...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo alle skattebetalere finansierer i aller høyeste grad dette!

Anonymkode: 9ff73...209

Skatten du betaler finansierer ikke en brøkdel av det du selv koster samfunnet en gang( skolegang, lege, tannlege for barna, osv)... Og, forresten, visste du at man skatter av uførepensjon også? Så da er det vel disse personene som finansierer skolegangen til barna dine da, om man skal snu på det. Og de har vel ofte vært i jobb og betalt skatt som nettopp skal være et sikkerhetsnett om man blir syk. 

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo alle skattebetalere finansierer i aller høyeste grad dette!

Anonymkode: 9ff73...209

Dine usle skattekroner finansierer knapt utgiftene staten har på deg, så bare slapp helt av. 

Anonymkode: 0a2cb...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

....mens folk som jobber hele uka er for slitne til stort annet enn å sitte på sofaen 😞

Anonymkode: 06066...3b9

Akkurat sånn har nok mange av oss ja. Norge er verdens dummeste/snilleste land. Folk er så late og frekke at det er til å spy av.

 

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine usle skattekroner finansierer knapt utgiftene staten har på deg, så bare slapp helt av. 

Anonymkode: 0a2cb...e7c

Hvor kommer pengene ifra da mener du??

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor kommer pengene ifra da mener du??

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Norge AS tjente 1250 milliarder kroner i fjor, det meste fra olje og oljefond.....

Men du har rett i at norges hovedinntekter er skatter, avgifter og oljepenger, selv om det også er en del annet. Det kan du se her:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018

Anonymkode: 42e54...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å bli ufør, ikke på grunn av ME, men blant annet nevrasteni - en av mange psykiske- og fysiske diagnoser. Jeg gruer meg, ikke bare på grunn sv nederlaget der er å være syk, men fordi man føler at man skylder omgivelsene å fortelle hvorfor, og at man må forsvare alle valg man tar. 

I manges øyne er jeg sikkert lat og tiltaksløs, men det er førsteinntrykket folk har basert på sine forutinntatte holdninger. 

Jeg er av flere spesialister vurdert som 100% ufør, og avklaringsbedrift har over tid sett at jeg ikke fungerer i arbeidsmarkedet. Jeg kan ikke ha krav til hverken produktivitet eller fastsatte arbeidstider, og det er ikke mulig å tilrettelegge etter mine behov. Det betyr ikke at jeg på  en god dag ikke kan jobbe noe, men det finnes absolutt ingen jobb jeg altså kan stå i.

Når de vurderer uføretrygd ser de ikke bare på restarbeidsevne, de ser på inntektsevne - du har ikke mulighet til å få jobb, selv om du sikkert sporadisk kan jobbe noe. 

Det er veldig enkelt å stå på utsiden  og mene noe om andres mulighet til jobb. Det å kunne gå en time med hunden kan ikke overføres til mulighet til å jobbe en time. Det er viktig å ha en viss livskvalitet. Kanskje den turen hindrer personen fra å tilbringe resten av døgnet i senga, men heller kunne være noe med familien sin.

Hos oss er det mannen som primært følger barna opp, og jeg gjør det jeg kan for å være en del av deres hverdag. Hvis jeg to ganger i løpet av året har vært på en fest og en konsert (som jeg har forberedt meg godt på i forkant), har det hendt at jeg har hørt kommentarer på at jeg sniker meg unna jobb. 

En ting er sikkert. Jeg hadde gladelig byttet mitt fengsel med mulighet for å delta i jobb og hverdagens mange aktiviteter. Ikke minst går jeg nå også glipp av over 25.000 pr. mnd. etter skatt, som kunne hjulpet vår familie veldig mye. 

 

Anonymkode: a05bd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj....  jeg skjønner at folk reagerer når folk med ME og utmattelsessyndrom fester og drikker mye i helgene. Men trygdesvindel  kanskje på grensen? 

jeg ha utmattelsessyndrom og jobber 50 %  og jeg er utslitt  når helgen kommer . Ligger helst på sofaen og gjør noe med familien. 

Men skulle jeg gå på fest en kveld .. ligger jeg hjemme og slapper av hele dagen for å så gå på festen er der kanskje 2 timer før jeg går hjem.. da sover jeg til neste dag og må slappe av.

Dette er ingen ønsket situasjon tro meg. Jeg savner å trene mye, gå i fjellet , gå en hel dag på kjøpesenter, lage middag til et helt selskap gjennomføre selskapet og gjøre rent etterpå! Savner å vaske huset og fremdeles ha overskudd....

Anonymkode: 1d05e...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt påfallende av og til. Jeg har en ung slektning som har ME. Hun var veldig dårlig i flere år, uten tvil, men nå er hun langt bedre, det sier hun selv. Hun sier også at hun er altfor dårlig til å jobbe, studere eller gjøre noe som helst som kan gjøre at hun etterhvert kan bli selvforsørget, men hun orker å gå tur med hunden hver dag, gå på kafe, stelle i hagen og huset og bake. I helgene er hun ofte på byen, på fest, har gjester eller er på tur med venninner. Hun snapper mye, så det er lett å følge med på aktivitetsnivået. Det er jo underlig at med krefter til alt det hun gjør, at hun ikke skulle orke å ta et fag eller jobbe en dag i uka. Hun har et veldig fokus på at hun må bare gjøre ting som gir henne noe, og den prioriteringen skjønte jeg godt den gangen hun kanskje orket å gjøre noe en time om dagen, men lurer nå på om hun har gått seg fast i et spor og at hun ikke skjønner at når hun orker alt hun orker nå, så er det viktig og riktig å legge inn de tingene som er kjedelige også.

Anonymkode: 4764b...34a

Jeg er ufør men er lite aktiv pga sykdom. Bruker 2-3 dager i uken på sykehus og legetimer osv. 

Jeg kan nok jobbe litt. Iallefall kanskje 1-2 halve dager i uken, kanskje fler i gode uker, eller ingenting i lange perioder før og etter operasjoner. Problemet er at ingen arbeidsplass vil ha en som meg som må komme og gå som kroppen vil. En som ikke kan avtale hvilken dag jeg kommer neste gang, men på gode dager kunne jeg nok gjort god innsats. Jeg har forresten lang utdannelse og erfaring!

 

ja og så kan jeg ikke jobbe med barn og eldre pga medisiner som gjør at jeg har veldig lavt immunforsvar. Det bør heller ikke være folk som er heldig forskjølet i nærheten på jobb pga smitte. Flyktninger kan jeg heller ikke jobbe med da mange av disse ikke er vaksinert. 

 

Men har du gode tips til jobb til meg innenfor disse kriteriene tar jeg imot med takk. Jeg savner arbeidslivet, hadde verdens beste jobb, sjef og kolleger. Det er utrolig ensomt å stå utenfor arbeidslivet. Så på gode dager prøver jeg å være sosial, men det blir ikke ofte. (Alkohol utgår forresten også pga medisiner).

Anonymkode: ffb05...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj....  jeg skjønner at folk reagerer når folk med ME og utmattelsessyndrom fester og drikker mye i helgene. Men trygdesvindel  kanskje på grensen? 

jeg ha utmattelsessyndrom og jobber 50 %  og jeg er utslitt  når helgen kommer . Ligger helst på sofaen og gjør noe med familien. 

Men skulle jeg gå på fest en kveld .. ligger jeg hjemme og slapper av hele dagen for å så gå på festen er der kanskje 2 timer før jeg går hjem.. da sover jeg til neste dag og må slappe av.

Dette er ingen ønsket situasjon tro meg. Jeg savner å trene mye, gå i fjellet , gå en hel dag på kjøpesenter, lage middag til et helt selskap gjennomføre selskapet og gjøre rent etterpå! Savner å vaske huset og fremdeles ha overskudd....

Anonymkode: 1d05e...094

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdninger som kommer frem her er en av grunnene til at jeg satt hos legen i går og grein en skvett, fordi jeg er klarert for å søke ufør og det er ikke noe jeg vil, men jeg har ikke noe valg. Ikke nok med at jeg har mistet en stor sosial arena, en jobb jeg elsket, har mye økonomiske bekymringer, har ekstremt mye smerter, er mye alene pga jeg klarer ikke å delta i det sosiale på samme måte som før, så skal jeg føle meg uglesett hver gang beveger meg utenfor hjemmet fordi jeg kanskje har en ok dag. Jeg har ikke ME, men en annen sykdom som ikke synes. Ingen har noen som helst forutsetninger for vite hvordan det er, før man står oppi det selv.

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...