Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Jada, det er sikkert nok innlegg rundt barnevernet her nå. Men altså, man kan da ikke bare miste ungene sånn uten videre? Det må jo være en forhistorie før barnevernet kan gå inn i hjemmet og fjerne ungene. Må det ikke foreligge flere bekymringsmeldinger fra enten privatpersoner og/eller skole evnt barnehage før de kan gjøre seg opp en bestemmelse. Og må ikke hjemmet få sjans til å få hjelp først? Dere som jobber i barnevernet, hvordan foregår dette? Synes jeg hører så mye rart om barnevernet. Anonymkode: 9f30d...ba4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Selvfølgelig mister man ikke barnet uten videre. I korte trekk blir barn fjernet hvis det er fare for barnets liv eller utvikling. Det kan være snakk om omsorgssvikt, rusmisbruk, psykisk, fysisk eller seksuell vold og annet. Barnevernet vil, så langt det lar seg gjøre, starte med å endre omstendighetene i hjemmet. Innføre tiltak, slik at situasjonen kan bedres uten å fjerne barnet. Hvis foreldrene ikke viser tegn til endring eller utvikling av foreldreevne, må man vurdere om det er skadelig for barnet å bli i hjemmet. Anonymkode: c89d0...e43
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Nei selvsagt holder det med kun EN bekymringsmelding så KAN du miste omsorgen foe barnet. Men det kommer til å bli satt i gang ulike tiltak i håp om at barnet kan bli boende hjemme;men at foreldrene eller barnet får litt hjelp. Anonymkode: 98110...6de
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jada, det er sikkert nok innlegg rundt barnevernet her nå. Men altså, man kan da ikke bare miste ungene sånn uten videre? Det må jo være en forhistorie før barnevernet kan gå inn i hjemmet og fjerne ungene. Må det ikke foreligge flere bekymringsmeldinger fra enten privatpersoner og/eller skole evnt barnehage før de kan gjøre seg opp en bestemmelse. Og må ikke hjemmet få sjans til å få hjelp først? Dere som jobber i barnevernet, hvordan foregår dette? Synes jeg hører så mye rart om barnevernet. Anonymkode: 9f30d...ba4 Jeg kan svare på ett og ett spm av gangen ☺️ «man kan da ikke bare miste ungene sånn uten videre?» Nei, det kan man ikke. Alle vedtak om flytting fra hjemmet går igjennom fylkesnemda, som er en «domstolslignende instans». Dvs. at den fungerer omtrent som en domstol, og at saken kan ankes til tingretten. Dette gjelder både hastevedtak og «vanlig» vedtak. «Må det ikke foreligge flere bekymringsmeldinger fra enten privatpersoner og/eller skole evnt barnehage før de kan gjøre seg opp en bestemmelse?» Nei, det holder med én bekymringsmelding. Men BV er pliktig til å undersøke saken, så de kan ikke gjøre seg opp en mening eller konkludere, før undersøkelsen er avsluttet. Dette gjelder uavhengig av antall bekymringsmeldinger. « Og må ikke hjemmet få sjans til å få hjelp først?» Det kommer an på alvorlighetsgraden. Men jo. Det må være prøvd med andre og mildere tiltak før man går inn og fjerner barna. Men av og til, ofte i saker der det er snakk om seksuell eller fysisk vold, så må barnet beskyttes først, og så kan man begynne på «endringsarbeidet» etterpå. Men i nesten alle tilfeller er det mange (noen ganger alt for mange) forsøk på å få til endring før man går til det skrittet. Anonymkode: 20521...97e
Admin Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Det virker veldig individuelt... Er jo mammaer som mistet barnet på fødestuen fordi de har ptsd,bipolar,Odd lidelse.. Det kan også være barnefaren sin skyld.. men de har noen møter med deg før de evt tar barnet men ved bekymringsmeldinger fra politi,helsestasjon etc kan bv akuttplassere barnet ditt i et beredskapshjem. Vanligste paragrafen de tar barn med er paragraf 4.12. Men det er Fylkesnemda som avgjør hva som skjer og det er jo lurt med advokat uansett om du er skyldig eller uskyldig i bekymringsmeldingene Pga ting kan bli misforstått og ordlagt feil... Jeg har vært i barnevernet selv så da vil automatisk Psykologen min og sykehuset følge meg veldig tett under svangerskapet for å avgjøre om jeg er god nokk mamma.... Anonymkode: 87088...01c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det virker veldig individuelt... Er jo mammaer som mistet barnet på fødestuen fordi de har ptsd,bipolar,Odd lidelse.. Det kan også være barnefaren sin skyld.. men de har noen møter med deg før de evt tar barnet men ved bekymringsmeldinger fra politi,helsestasjon etc kan bv akuttplassere barnet ditt i et beredskapshjem. Vanligste paragrafen de tar barn med er paragraf 4.12. Men det er Fylkesnemda som avgjør hva som skjer og det er jo lurt med advokat uansett om du er skyldig eller uskyldig i bekymringsmeldingene Pga ting kan bli misforstått og ordlagt feil... Jeg har vært i barnevernet selv så da vil automatisk Psykologen min og sykehuset følge meg veldig tett under svangerskapet for å avgjøre om jeg er god nokk mamma.... Anonymkode: 87088...01c Det er ikke mammaer som har mistet barnet på fødestuen pga PTSD eller bipolar lidelse. Ikke spre sånt vås. Anonymkode: fa43f...9a6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det virker veldig individuelt... Er jo mammaer som mistet barnet på fødestuen fordi de har ptsd,bipolar,Odd lidelse.. Det kan også være barnefaren sin skyld.. men de har noen møter med deg før de evt tar barnet men ved bekymringsmeldinger fra politi,helsestasjon etc kan bv akuttplassere barnet ditt i et beredskapshjem. Vanligste paragrafen de tar barn med er paragraf 4.12. Men det er Fylkesnemda som avgjør hva som skjer og det er jo lurt med advokat uansett om du er skyldig eller uskyldig i bekymringsmeldingene Pga ting kan bli misforstått og ordlagt feil... Jeg har vært i barnevernet selv så da vil automatisk Psykologen min og sykehuset følge meg veldig tett under svangerskapet for å avgjøre om jeg er god nokk mamma.... Anonymkode: 87088...01c Det er heller ingen automatikk i at tidligere barnevernsbarn blir vurdert. Både jeg og barnefar er barnevernsbarn og ingen av oss har blitt fulgt med på. Vi blir sett på som gode omsorgspersoner av alle vi har møtt, også av personalet på institusjonen som vi har kontakt med den dag i dag. Anonymkode: 1eb97...fba
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Alle omsorgsovertakelser skal godkjennes av Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker, som er et domstolslignende organ. Vedtak derfra kan ankes videre til Tingretten og oppover i systemet. Foreldre får automatisk rett til gratis advokathjelp når barneverntjenesten beslutter å ta en sak til Fylkesnemnda. I akuttsituasjoner, der barneverntjenesten mener det er akutt fare for barnets liv og helse om det forblir i hjemmet, kan barnevernleder fatte vedtak om hasteflytting av barn. Da skal Fylkesnemnda godkjenne vedtaket i løpet av 48 timer. I absolutt alle saker er barneverntjenesten pliktig å vurdere om hjelpetiltak kan avhjelpe situasjonen slik at barnet kan bli hjemme. Altså vurdere, ikke nødvendigvis prøve ut. Som oftest vil det prøves ut, men det finnes jo situasjoner hvor det er umulig. F.eks om man finner en baby alene hjemme med en mor som har tatt overdose - da er det ingen hjelpetiltak som kan forsøkes der og da for at mor skal kunne ta vare på babyen. Jeg har jobbet ti år i førstelinjen i barnevernet i ulike oslobydeler, i til dels svært belastede områder. Min erfaring er at det skal mye til for at foreldre mister omsorgen. Kanskje for mye. Noen barn har nok levd for lenge med omsorgssvikt, fordi prinsippet om at barn skal vokse opp hos familien sin står svært sterkt og fordi man forsøker i det lengste å styrke foreldrenes omsorgsutøvelse. Og også fordi barneverntjenestene mangler ressurser, slik at ting tar mye tid. Typiske saker hvor det går til omsorgsovertakelse handler om en kombinasjon av psykisk uhelse, manglende forståelse av barnas behov, vold i hjemmet over tid, vansker med å ta i mot veiledning, barn som utviser symptomer på at de ikke har det bra (strev på skolen/i barnehagen, sosialt, emosjonelt, fysisk). Ofte har disse familiene utfordringer på veldig mange områder, noe som helt sikkert påvirker foreldrenes omsorg negativt - det kan handle om vansker med innvandringsstatus, manglende nettverk, svak tilknytning til arbeidslivet, språkproblemer, traumer, økonomisk kaos, mange flyttinger etc. - ting det tar lang tid å forsøke å få orden på, og barn som ikke har denne tiden til rådighet. Anonymkode: f5eb9...ae7
Gjest Marihønne Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 (endret) bv varierer veldig fra kommune til kommune, men for meg virker det helt umenneskelig og usannsynlig at man skal miste barnet sitt på tynt grunnlag. man leser jo kun disse skrekk eksemplene så forstår jo hvorfor mange blir redde, spesielt når rundt 250 sakkyndige går ut imot bv. Samtidig mottar bv rundt 53 000 bekymringmeldinger årlig, men har rundt 1500 omsorgsovertagelser. Noe som vil si at 1,5 % av de som blir meldt inn mister omsorgen. Endret 9. februar 2019 av Marihønne
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke mammaer som har mistet barnet på fødestuen pga PTSD eller bipolar lidelse. Ikke spre sånt vås. Anonymkode: fa43f...9a6 Jo dette er sant og dette har skjedd fler ganger. Selvom du ikke har hørt det er det ikke vås desverre. Anonymkode: 87088...01c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo dette er sant og dette har skjedd fler ganger. Selvom du ikke har hørt det er det ikke vås desverre. Anonymkode: 87088...01c Dette stemmer overhodet ikke. Har du lest plasseringsvedtak hvor det står som eneste begrunnelse at "mor har PTSD-diagnose"? Det tror jeg rett og slett ikke på. Noe slikt ville ALDRI blitt godkjent i en fylkesnemnd. For at en nyfødt skal bli akuttplassert fra fødestuen, må situasjonen vurderes til at barnet vil bli vesentlig skadelidende ved å forbli i forelderens omsorg. Da er det omsorgssituasjonen som vurderes, ikke mors diagnoser. Det er selvfølgelig relevant for vurderingen om mor har psykiatriske diagnoser som kan påvirke omsorgssituasjonen, men det er den konkrete omsorgen som gis og omsorgspersonens fungering som vurderes. I midlertid er det ofte slik at foreldre i situasjoner hvor psykisk uhelse er hovedårsaken til en omsorgsovertakelse har utfordringer som gjør det vanskelig for dem å forstå begrunnelsen for vedtaket. Dermed kan de oppleve at årsaken er noe helt annet enn det vedtaket faktisk sier. Dette har jeg selv sett ganske ofte. Eksempelvis kan et barn flyttes fordi mor er alvorlig psykisk syk, ikke klarer å sørge for basal omsorg, inkludert mat til barnet. I vedtaket kan det stå f.eks noe om at det i barnehagen ble reagert på at barnet ikke hadde med seg matpakke eller at matpakker inneholdt muggent brød uten pålegg, så fikk barneverntjenesten melding og så skjedde masse videre. Mor oppfatter at "barnet mitt ble tatt fra meg fordi vi hadde glemt matpakken" og så blir dette hennes sannhet, som hun sprer videre. Anonymkode: f5eb9...ae7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Kommer Ann på hvem en har til saksbehandler/bv leder i kommunen! Anonymkode: 175ea...bc7
Gjest Marihønne Skrevet 11. februar 2019 #14 Skrevet 11. februar 2019 On 2/9/2019 at 4:05 PM, Anonym bruker said: Jo dette er sant og dette har skjedd fler ganger. Selvom du ikke har hørt det er det ikke vås desverre. Anonymkode: 87088...01 Har du noe bevis for dette?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #15 Skrevet 11. februar 2019 På 9.2.2019 den 16.05, Anonym bruker skrev: Jo dette er sant og dette har skjedd fler ganger. Selvom du ikke har hørt det er det ikke vås desverre. Anonymkode: 87088...01c Da har det ikke skjedd på GRUNN AV diagnosen, men fordi mor har andre ting i tillegg som gjør at hun vanskelig kan gi god nok omsorg. Men det er klart - mange liker å skulde på én enkelt ting når slikt skjer med dem. De forteller såklart ikke deg at «i tillegg til å ha PTSD, så driver jeg med utstrakt selvmedisinering med piller, hasj og alkohol». Anonymkode: fa43f...9a6
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 På 9.2.2019 den 18.07, Anonym bruker skrev: Kommer Ann på hvem en har til saksbehandler/bv leder i kommunen! Anonymkode: 175ea...bc7 Nei, det kommer an på om man gir barna sine god nok omsorg, og dersom det ikke er tilfelle: om man evner å ta til seg lærdom og bli bedre foreldre og nyttiggjøre seg av veiledning og tiltak man blir tilbudt. Anonymkode: fa43f...9a6
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 På 9.2.2019 den 13.59, Anonym bruker skrev: Min erfaring er at det skal mye til for at foreldre mister omsorgen. Kanskje for mye. Noen barn har nok levd for lenge med omsorgssvikt, fordi prinsippet om at barn skal vokse opp hos familien sin står svært sterkt og fordi man forsøker i det lengste å styrke foreldrenes omsorgsutøvelse. Og også fordi barneverntjenestene mangler ressurser, slik at ting tar mye tid. Dette er mitt inntrykk også. Helt tragisk og forferdelig. Har ikke jobbet i BV, men har vært folkevalgt, og dermed hatt plass i kommunens hovedutvalg for helse/sosialsaker. BV hadde informasjonsplikt overfor oss, og meldte fra hver gang det gikk mot en omsorgsovertakelse. Da var virkelig ALT prøvd ut... Anonymkode: fa43f...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå