Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Jeg lånte henne 3500 kr for 1 mnd siden. Avtalen var at jeg skulle få tilbake pengene fredag for 2 uker siden, men har enda ikke fått de. Får 1 uke siden spurte jeg henne om hvor pengene ble av, og da sa hun at hun ikke hadde de, men hun skulle låne av noen andre for å betale meg tilbake. Hun virket nesten litt irritert over at jeg spurte etter de, og sa at hun kom til å trekke fra penger for et lekesverd som sønnen min hadde ødelagt en gang hun passet han, samt en pute han hadde sølt melk på. Det sa jeg var helt greit. Hun har fremdeles ikke sagt noe mer om pengene og jeg har fremdeles ikke fått de. Jeg vet at hun er i en skikkelig økonomisk krise om dagen, og føler meg ikke bra når jeg maser om å få de tilbake. Jeg ønsker ikke at forholdet vårt skal bli anspent/ødelagt pga penger. Samtidig så står jeg midt oppe i flytting og trenger pengene sårt selv, da jeg lever på sparekontoen nå.. Har noen noen tips til hvordan jeg skal gå fram? Anonymkode: 0826c...c31
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Dårlig av venninnen din å dra opp gammel dritt for å få ned gjelden. Vet ikke om forholdet vårt hadde vært liv laget etter at hun drar opp dette, samt blir irritert på meg for at jeg spør etter penger hun lånte og avtale å betale tilbake for 14 dager siden. Anonymkode: 9ca4a...f18
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Jøss, så frekt av henne! Send henne en SMS og fortell at du trenger pengene nå. Om hun trekker fra for de bagatellene hadde jeg virkelig blitt muggen og aldri lånt henne en krone mer. Anonymkode: fc289...da3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 3500 er mye penger så skjønner godt at du vil ha de tilbake, men det er jo så mye at hun greier kanskje ikke å betale alt på en gang , du kan jo spørre om å få litt og litt 🙂?. Anonymkode: 0d3a5...29c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Lån aldri bort penger du ikke har råd til å ikke få igjen. Og lån aldri bort penger til venner. Når du likevel har gjort det, ville jeg spurt om å få det igjen litt etter litt, som hun over foreslår. Anonymkode: fd286...e28
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Jeg låner aldri bort penger. Til info så er hun desverre ikke din beste venn Anonymkode: 91b8e...609
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Jeg hadde nok sagt noe, hvis hun prøvde å trekke penger fra, for sånne gamle ting. «Avtalen var at du skulle låne 3500kr, og betale tilbake innen avtalt dato. Å begynne å trekke penger fra, for gamle ting, er smålig. Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men hvis du ønsker så kan vi lage en nedbetalingsordning på 500kr i mnd.» Og aldri lån henne penger igjen. Anonymkode: e13b7...3d6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Hei. Har dere vært i økonomisk krise før? Kjent på nedverdigelsen av å låne, skammen, den ikke-eksisterende muligheten til å betale tilbake selv om man vil? Gi henne litt tid. Pengene kommer. Ikke ødelegg forholdet du på å være firkantet. Litt ydmykhet kunne din venninne imidlertid utvise deg. Anonymkode: badaa...de7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei. Har dere vært i økonomisk krise før? Kjent på nedverdigelsen av å låne, skammen, den ikke-eksisterende muligheten til å betale tilbake selv om man vil? Gi henne litt tid. Pengene kommer. Ikke ødelegg forholdet du på å være firkantet. Litt ydmykhet kunne din venninne imidlertid utvise deg. Anonymkode: badaa...de7 Du har et poeng, men hadde ikke stolt på at pengene kommer dessverre. Har et familiemedlem som spør jevnlig etter penger. Aldri store summer. Er blitt noen tusen det siste året, bare fra oss. Hverken ser eller hører noe fra vedkommende utenom ved behov for penger. Har begynt å si nei. Vedkommende har visst heller ikke skjønt at jeg og mannen faktisk snakker sammen. 2-300 fra han ene dagen, 2-300 fra meg neste dag. Driver også på sånn til flere andre familiemedlemmer. Tom barna sine, nieser og nevøer🤬 Anonymkode: a8d89...176
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 Herre! Ta lærdom av dette og aldri lån ut penger til folk som ikke eier nåla i veggen. Kos deg med pengene dine selv. Hun får nødpenger på NAV om hun er i faktisk krise. Pengene er vel røyket opp.. Krev pengene tilbake og aldri still opp igjen, vet at jeg aldri kommer til å gjøre deg igjen. Fikk aldri tilbake mine penger. Anonymkode: f281d...168
Himmel og hav Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei. Har dere vært i økonomisk krise før? Kjent på nedverdigelsen av å låne, skammen, den ikke-eksisterende muligheten til å betale tilbake selv om man vil? Gi henne litt tid. Pengene kommer. Ikke ødelegg forholdet du på å være firkantet. Litt ydmykhet kunne din venninne imidlertid utvise deg. Anonymkode: badaa...de7 Om man ikke har muligheten til å betale tilbake, så låner man for det første ikke penger av venner, og man lover ihvertfall ikke å betale dem tilbake en viss dato, så det eventuelle ubehaget låneren sitter med har hun påført seg selv. HI trenger jo nå pengene selv. Hva skal hun gjøre? Ta opp lån? Låne av en annen venn? HI: Om du har muligheten, så tilby en nedbetalingsavtale. Om det er krise for deg uten pengene, så si det til venninna di, så får hun forholde seg til at det ikke bare er henne som har mindre penger enn hun trenger. Jeg har gått på blemma selv med å låne penger til ei "venninne". Vi levde begge på studielån, og hun ville stadig låne en tier, en femtilapp osv. Jeg lånte bort. Ikke fordi jeg hadde så mye penger, men fordi jeg syntes det var vrient å si nei. Det viste seg at hun lånte av mange andre også, og at hun aldri hadde til hensikt å betale tilbake, for hun tenkte at siden vi hadde penger å låne bort, så betydde det at vi hadde mer enn vi trengte. Hun hadde ikke dårlig samvittighet, men var veldig flink til å få oss som spurte om å få pengene våre tilbake til å føle oss kjipe. Akkurat som venninna di gjør nå. Stå på ditt. Det kan hende vennskapet ryker, men vil du ha en venn som tror at å låne betyr å få?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 Gå inn på vipps. Krev 3000 kr av henne der. Anonymkode: b2211...623
Det var en gang et menneske Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 Du vet hun er i økonomisk krise, og du vet du snart trenger pengene selv til flytting? Du ba i grunn om det der, dessverre. Folk i økonomisk krise (ikke bare i bakevja en enkelt måned) som låner av familie og venner, får ikke plutselig masse penger til å gjøre opp for seg. Som god venninne burde hun aldri ha satt deg i den situasjonen, og du har fått en dyr lærdom om vennskap og økonomi.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 26 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev: Du vet hun er i økonomisk krise, og du vet du snart trenger pengene selv til flytting? Du ba i grunn om det der, dessverre. Folk i økonomisk krise (ikke bare i bakevja en enkelt måned) som låner av familie og venner, får ikke plutselig masse penger til å gjøre opp for seg. Som god venninne burde hun aldri ha satt deg i den situasjonen, og du har fått en dyr lærdom om vennskap og økonomi. Når venninnen ber om å få låne penger frem til en viss dato, så skjønner jeg at hi lånte henne dem i god tro. Man vil jo gjerne hjelpe vennene sine, selv om akkurat denne vennen har utelukket all videre hjelp, forhåpentligvis. Anonymkode: fc289...da3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei. Har dere vært i økonomisk krise før? Kjent på nedverdigelsen av å låne, skammen, den ikke-eksisterende muligheten til å betale tilbake selv om man vil? Gi henne litt tid. Pengene kommer. Ikke ødelegg forholdet du på å være firkantet. Litt ydmykhet kunne din venninne imidlertid utvise deg. Anonymkode: badaa...de7 Hvis jeg hadde sett meg nødt til å låne penger, hadde jeg ikke trukket fra penger for et ødelagt lekesverd og søl på en pute. Dette er smålig av venninnen. Jeg hadde gitt svar på tiltale, nå er lånet på overtid, så lekesverdet og puten betales med renter. Jeg hadde krevd fullt beløp tilbake og avsluttet vennskapet. Jeg har vært borti den slags folk tidligere, folk som utnytter, låner og ikke betaler tilbake. Jeg vil ikke ha noe med de å gjøre. Anonymkode: cf8b0...907
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 Anse pengene som tapt. Det kan hende du får dem igjen, men ikke regn med det. Bare anse det som en dyr lærepenge. Anonymkode: a165b...a6f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 Jeg hadde godtatt trekk fra pute og sverd (selv om det er smålig som fy), men hadde samtidig sagt i klartekst at jeg ikke kommer til å låne penger til henne noensinne mer. Og vennskapet...er nok blitt dårligere Anonymkode: 92c5d...547
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 Så i stedet for å vise takknemlighet for at du faktisk lånte henne penger driver hun og trekker for ting! Fortell henne at nå er det du som er i en vanskelig økonomisk situasjon og at du trenger pengene dine. Å kreve dem via Vips var et godt forslag synes jeg, eventuelt krev 500 i mnd, så har dere oversikten digitalt. Og jeg regner med at du aldri låner henne penger igjen. Slikt gjør at jeg mister respekten for folk, jeg forventer integritet av vennene mine, og det har ikke din venninne dessverre. Anonymkode: bb076...255
Det var en gang et menneske Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Når venninnen ber om å få låne penger frem til en viss dato, så skjønner jeg at hi lånte henne dem i god tro. Man vil jo gjerne hjelpe vennene sine, selv om akkurat denne vennen har utelukket all videre hjelp, forhåpentligvis. Anonymkode: fc289...da3 Jeg kan skjønne at man ønsker å hjelpe en venninne, men om man er klar over at denne har skakkjørt økonomi er det naivt å tro at pengene kommer til rette som avtalt. Venninna burde aldri satt HI i denne situasjonen i utgangspunktet. Jeg hadde heller blitt med skuta ned, enn å ta opp lån av kjentfolk som jeg ikke har noen forutsetning til å kunne betale tilbake.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg hadde sett meg nødt til å låne penger, hadde jeg ikke trukket fra penger for et ødelagt lekesverd og søl på en pute. Dette er smålig av venninnen. Jeg hadde gitt svar på tiltale, nå er lånet på overtid, så lekesverdet og puten betales med renter. Jeg hadde krevd fullt beløp tilbake og avsluttet vennskapet. Jeg har vært borti den slags folk tidligere, folk som utnytter, låner og ikke betaler tilbake. Jeg vil ikke ha noe med de å gjøre. Anonymkode: cf8b0...907 Egentlig enig. Hun er på overtid med betalingen og ville ha fått purregebyr pluss renter fra alle andre steder hvor hun skyldte så mye i over 2 uker! Anonymkode: 4d48d...f97
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #21 Skrevet 9. februar 2019 Penger for at han har sølt melk på en pute? Har hun ikke vaskemaskin? Anonymkode: ca4e0...ebc
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #22 Skrevet 9. februar 2019 On 2/8/2019 at 12:59 AM, Anonym bruker said: Jeg lånte henne 3500 kr for 1 mnd siden. Avtalen var at jeg skulle få tilbake pengene fredag for 2 uker siden, men har enda ikke fått de. Får 1 uke siden spurte jeg henne om hvor pengene ble av, og da sa hun at hun ikke hadde de, men hun skulle låne av noen andre for å betale meg tilbake. Hun virket nesten litt irritert over at jeg spurte etter de, og sa at hun kom til å trekke fra penger for et lekesverd som sønnen min hadde ødelagt en gang hun passet han, samt en pute han hadde sølt melk på. Det sa jeg var helt greit. Hun har fremdeles ikke sagt noe mer om pengene og jeg har fremdeles ikke fått de. Jeg vet at hun er i en skikkelig økonomisk krise om dagen, og føler meg ikke bra når jeg maser om å få de tilbake. Jeg ønsker ikke at forholdet vårt skal bli anspent/ødelagt pga penger. Samtidig så står jeg midt oppe i flytting og trenger pengene sårt selv, da jeg lever på sparekontoen nå.. Har noen noen tips til hvordan jeg skal gå fram? Anonymkode: 0826c...c31 jeg har gjort det en gang, lånte ei venninne 5000 pga barna hennes ikke skulle gå sultne, hun slet veldig økonomisk, jeg fikk de ikke tilbake før 3 år etterpå, det ødela mye,og vi har ikke så mye kontakt lengre. så jeg har lært jeg låner ikke bort så store summer mer Anonymkode: 843b7...679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå