Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 ...er det så unormalt? Jeg var 35 og mannen min 38 da de fikk vår sønn. Snakket med to kollegaer som mente at det var veldig høy alder. Jeg var 38 år da jeg fikk mitt siste barn. Anonymkode: 1e2a4...a33
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 tja..unormalt i dagens samfunn er det ikke. Men høy alder for første barn er det absolutt. Biologisk sett er det aller best å få barn i tjue-åra. Så det er en uheldig samfunnsutvikling at vi når starter å få barn i midten-slutten av 30-åra, som dere har gjort. Mange flere sliter med infertilitet etc. i tillegg til at svangerskapene ofte er høyere risiko grunnet mors alder, og sannsynligheten for avvik øker. Anonymkode: 51cc9...e19
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: tja..unormalt i dagens samfunn er det ikke. Men høy alder for første barn er det absolutt. Biologisk sett er det aller best å få barn i tjue-åra. Så det er en uheldig samfunnsutvikling at vi når starter å få barn i midten-slutten av 30-åra, som dere har gjort. Mange flere sliter med infertilitet etc. i tillegg til at svangerskapene ofte er høyere risiko grunnet mors alder, og sannsynligheten for avvik øker. Anonymkode: 51cc9...e19 Ja, ser den. Men i 20 års alder var jeg inn og ut av dårlige forhold og slet mye med meg selv. Sånn sett glad for at det ikke ble barn i den perioden. Men når det er sagt ble jeg raskt gravid både som 34 åring og 37 åring (var 35 og 38 ved fødsel) Anonymkode: 1e2a4...a33
Pobie Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Nei, det er ikke uvanlig. Svigermoren min fikk barn på 60 og 70-tallet og var over 30 da hun fikk første barn. Kvinner har fått barn i mange forskjellige aldre, det er bare gjennomsnittet som er høyere nå. Jeg var 34 da jeg fikk mitt første barn og 36 da jeg fikk mitt andre. De jeg omgåes med er en ganske lik blandig av folk som fikk første barn tidlig til de som var eldre enn meg da de fikk sitt første barn.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 Da jeg fikk mitt siste barn var jeg 35 år, og jeg gikk gravid samtidig med en kollega som var 21 år. Jeg overhørte henne snakke med ei på sin egen alder på jobb og de syntes jeg var kjempegammel og syntes det var veldig rart at jeg fikk barn så gammel Tror det avhenger veldig av de som snakker altså, selvfølgelig er 35 år mye om du er 20 år selv... Men svigermor var 40 da hun fikk mannen min, og bestemor var 37 år da hun fikk mamma. Så at kvinner får barn hele sin fruktbare alder er ikke uvanlig eller "nytt" i det hele tatt. Anonymkode: f5e31...8a9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 Jeg tror mange vil tenke på det ift når de selv fikk barn. Jeg syn likevel ikke at det høres unormalt ut i det hele tatt, selv om jeg var ti år yngre enn deg da jeg fikk førstemann. Anonymkode: f429b...bdc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 Det var ikke unormalt å få barn i slutten av 30- årene før heller, forskjellen var bedre at de fleste også hadde fått flere barn tidligere. Bestemor var 45 år da hun fikk pappa, men da var han den siste i en stor søskenflokk. Anonymkode: e4280...8ad
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Foreldrene mine var 19 år da jeg ble født, og hadde 4 barn før de var 28. Jeg Syns det har vært positive og negative sider ved unge foreldre. Men jeg tror se hadde vært bedre foreldre for meg hvis de hadde ventet til de var 30 år. Jeg tok abort som 20 åring. Fælt og si det, men glad jeg ventet til jeg ble 28 år da førstemann kom. Økonomi og hodet på plass hehe. Mamma fikk andre runde med barn etter fylt 40 år. Positive og negative sider med det også. Anonymkode: d2a06...595
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Fikk min eldste da jeg var 32 og nr 2 da jeg var 35. Traff ikke 'mr right' før jeg var 29 så da ble det slik❤ Anonymkode: dc167...93a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 Det er vel faktisk veldig vanlig, selv om man som tjueenåring ikke kan se for seg livet fjorten år frem i tid. Noen drar snittet for alder ved fødsel opp og andre drar snittet ned. Stor spredning og veldig ulikt gjennomsnitt i ulike landsdeler. Min farmor fikk fem barn, den første da hun var tjue og den femte da hun var førti. Anonymkode: 246a9...799
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Er jo ikke unormalt nå lenger, men det er jo "gammelt" til å få første barnet. Jeg har 3: fikk ved 27, 33 og 36 års alder. Anonymkode: ccd47...233
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 Jeg har to barn: fikk ved 27 og 34 Anonymkode: 871e1...d96
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Fikk alle mine 4 barn før fylte 30 år. Men har venner på samme alder (35 år) som ikke har begynt enda. Så alt er vel vanlig. Men vanligere nå og få barn i 30-årene enn noen tiår tilbake. Anonymkode: af78d...735
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Da jeg fikk mitt siste barn var jeg 35 år, og jeg gikk gravid samtidig med en kollega som var 21 år. Jeg overhørte henne snakke med ei på sin egen alder på jobb og de syntes jeg var kjempegammel og syntes det var veldig rart at jeg fikk barn så gammel Anonymkode: f5e31...8a9 21 år, gravid og i jobb? Hun er jo ikke gammel nok til å ha en utdannelse engang, så klart hun er dømmende. Hjernen hennes er ikke ferdigutviklet enda! Anonymkode: a81a9...141
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 7 hours ago, Anonym bruker said: ...er det så unormalt? Jeg var 35 og mannen min 38 da de fikk vår sønn. Snakket med to kollegaer som mente at det var veldig høy alder. Jeg var 38 år da jeg fikk mitt siste barn. Anonymkode: 1e2a4...a33 Nei synes ikke det vi var 39 og 41 med første og 46 og 48 når tvillingene kom Anonymkode: 08704...126
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: 21 år, gravid og i jobb? Hun er jo ikke gammel nok til å ha en utdannelse engang, så klart hun er dømmende. Hjernen hennes er ikke ferdigutviklet enda! Anonymkode: a81a9...141 Så klart kan man ha en utdannelse ved 21 års alder.. Var selv 21, i full jobb og med ferdig utdannelse da jeg fikk min første. Kommer an på yrket hva slags type utdannelse en tenker på, men en kan ta en bachelor innen man er 22 hvis en fyller på høsten. Til HI: hvilken alder en velger å få barn i er opp til hver enkelt. Noen velger å få barn tidlig, andre velger å få når de er i 30-40 årsalderen. Ikke alle er like heldige pga fertiliteten i visse tilfeller synker etter hvert som en blir eldre. For noen kan denne stagge allerede ved fylte 30, noen før, noen etter. Dere er ikke gamle, så lenge kroppen din har egg som kan befruktes er det opp til dere. Hadde kanskje syns det var litt gammelt hvis første hadde kommet ved 45-årsalderen.. Anonymkode: 6eed5...fe1
Syngensang Skrevet 7. februar 2019 #17 Skrevet 7. februar 2019 Klart det kan bli eit samfunnsproblem viss alle utset og få born til dei er 35 + og kanskje ikkje klarar å få born. Det betyr ikkje at det er dumt, rart eller unormalt at akkurat du gjorde det. Folk har fått born i alle aldrar til alle tider. Det er ikkje noko plikt å få born i 20 åra altså, viss staten absolutt skal ha oss til å føde tidleg må det leggast tilrette for at det blir enkelt og normalt å studere medan ein har små born, osb.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #18 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: 21 år, gravid og i jobb? Hun er jo ikke gammel nok til å ha en utdannelse engang, så klart hun er dømmende. Hjernen hennes er ikke ferdigutviklet enda! Anonymkode: a81a9...141 Umodent sagt, men hun kan ha en utdannelse når hun er 21 år. Ikke alle som tar master. Anonymkode: 7ae7d...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå