Gå til innhold

Hvordan ville du reagert i dette tilfellet? Sjef som diskriminerer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ho har da ikke gjort noe for å fremstå som usympatisk, verken her eller som arbeidstaker. Det er jo de som svarer at "du er i et vikariat, ho du vikariatet for kommer tilbake, hva er det du ikke forstår" som virker totalt blåst (og helt i tråd med ALLE MOT HI, UANSETT! slik det som regel er her inne). Prøv å lese gjennom tråden en gang til og svar på hva som gjør HI usympatisk.

Anonymkode: 016cd...6af

*sitter på hendene mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner jo godt at du ønsker videre jobb, hi, og at det er bittert at andre får videre vikariat og ikke du. Og du har gjerne rett i at det er fordi du er gravid. For sånn er det i helsevesenet og en del andre steder, og det er noe av det som gjør at man kjemper for faste stillinger. Helsevesenet er dessverre preget av lave faste stillingsandeler og vikariat, fordi dette er ressurssparende for arbeidsgiver. Og da er det sånn at de ansattes interesser ikke står først på prioritering.

De vil ikke prioritere deg nå fordi du skal ut i permisjon. Enkelt og greit.

Anonymkode: 15968...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil påstå det er alle dere som svarer som ikke skjønner det...

I det offentlige; sykepleiere og lærere f.eks. Er det helt vanlig å bare få vikariat de første årene. Et vikariat avløser det forrige osv. Det er veldig mange sykepleiere og dermed også alltid ting som skjer som permisjoner og sykemeldinger. Alle før henne har fått vikariat på vikariat, og de 6 andre vikarene som er der nå får beskjed om at videre vikariat vil ordne seg. 

Da vil jeg påstå at det er diskriminerende når det tilfeldigvis ikke ordner seg for hun som skal ut i permisjon, bare for absolutt ALLE andre.

Synes dere ikke det er merkelig i det hele tatt?

Anonymkode: 016cd...6af

Nei. Du har misforstått. Dersom en stilling er ledig i mer en 6.mnd skal den lyses ut! I det offentlige får man ikke uten videre forlenger sitt vikariat med mindre den man vikarierer for blir borte lenger enn først antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ho har da ikke gjort noe for å fremstå som usympatisk, verken her eller som arbeidstaker. Det er jo de som svarer at "du er i et vikariat, ho du vikariatet for kommer tilbake, hva er det du ikke forstår" som virker totalt blåst (og helt i tråd med ALLE MOT HI, UANSETT! slik det som regel er her inne). Prøv å lese gjennom tråden en gang til og svar på hva som gjør HI usympatisk.

Anonymkode: 016cd...6af

Det er jo de som har rett, ikke du og hi

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner jo godt at du ønsker videre jobb, hi, og at det er bittert at andre får videre vikariat og ikke du. Og du har gjerne rett i at det er fordi du er gravid. For sånn er det i helsevesenet og en del andre steder, og det er noe av det som gjør at man kjemper for faste stillinger. Helsevesenet er dessverre preget av lave faste stillingsandeler og vikariat, fordi dette er ressurssparende for arbeidsgiver. Og da er det sånn at de ansattes interesser ikke står først på prioritering.

De vil ikke prioritere deg nå fordi du skal ut i permisjon. Enkelt og greit.

Anonymkode: 15968...11e

Det er nok riktig at de ikke vil prioritere henne fordi hun skal ut i permisjon. Det, og at det er enkelte arbeidsoppgaver hun ikke kan utføre. I en travel hverdag vil man helst ha ansatte som kan gjøre alt, som man kan regne med tåler høyt press og som kan bidra lenge. HI kan ikke dra lasset på lik linje med alle andre, og hun deltar i samtaler om håpløs ledelse. Mulig det ikke er initiert av henne, men det er noe som gjør at flere andre tror det er greit å klage over lederen hennes til henne. 

Etter noen år som enhetsleder på en sykehusavdeling kan jeg imidlertid love deg at det er ressurssparende for arbeidsgiver å ha folk i lave prosentandeler og i vikariater. Det enkleste for arbeidsgiver er jo å ha flest mulig faste, det gir forutsigbarhet og færre ansatte å følge opp. Som leder ønsker jeg ansatte som brenner for jobben, som ønsker å bli og å utvikle seg. Da jeg begynte i min lederstilling hadde jeg folk som var vikar for en vikar for en vikar, og som var sykemeldte. Det gir utrolig mye «støy» i ansattgruppa, og altfor mange jeg hadde lederansvar for. Og det gjorde det vanskelig for meg å tilby fast stilling til de jeg gjerne ville beholde. 

Anonymkode: a945d...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om 2 måneder, kanskje mindre om ho blir sykmeldt i slutten av svangerskapet. Er lov å være litt medmenneske også. Kanskje HI er et kupp av en ansatt, snakk om å investere med goodwill i fremtidig arbeidskraft også. 

Anonymkode: 016cd...6af

Kan hende sjefen tenker at "alle gravide blir før eller siden sykmeldt". Som hun sa under trekantsamtalen sammen med bedriftsjormor "Det kan jo hende du blir 20 % sykmeldt etter hvert".

Hun er vant til at "alle gravide før eller siden blir sykmeldt" og tenker at det samme skjer meg

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner jo godt at du ønsker videre jobb, hi, og at det er bittert at andre får videre vikariat og ikke du. Og du har gjerne rett i at det er fordi du er gravid. For sånn er det i helsevesenet og en del andre steder, og det er noe av det som gjør at man kjemper for faste stillinger. Helsevesenet er dessverre preget av lave faste stillingsandeler og vikariat, fordi dette er ressurssparende for arbeidsgiver. Og da er det sånn at de ansattes interesser ikke står først på prioritering.

De vil ikke prioritere deg nå fordi du skal ut i permisjon. Enkelt og greit.

Anonymkode: 15968...11e

Du har rett. Jeg blir bortprioritert siden jeg uansett skal ut i permisjon. I tillegg anser kanskje sjefen at bare er et tidsspørsmål før jeg blir sykmeldt siden mange gravide blir det 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sug lut skrev:

Etter denne tråden å dømme er hun neppe et kupp. 

Haha. Klassisk stil i svarene fra sug lut 😂

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Klassisk stil i svarene fra sug lut 😂

Anonymkode: adeb6...0b0

Det kan du kanskje si, men hadde du vært et kupp hadde du fått forlenget selv med mage.

Anonymkode: 15968...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du kanskje si, men hadde du vært et kupp hadde du fått forlenget selv med mage.

Anonymkode: 15968...11e

OI, det var en bastant uttalelse

 

Ifølge en sykepleier som har vært ansatt der i 20 år så har hun inntrykk av at sykepleiere som oppleves som ett kupp er de som klarer seg en hel vakt uten å spise og gå på do. Jeg er ikke helt der, men hvis det er de kvalitetene som vektlegges så gjør det meg ingenting om arbeidsplassen er historie 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2019 den 16.02, ulenissen skrev:

 3-1d) arbeidsgiver skal så tidlig som mulig informere, drøfte og ta de berørte tillitsvalgte med på råd om: -ledige og nyopprettede stillinger, prosedyre ved utlysning og kunngjøringer av stillinger, utvelgelse til, og intervju av aktuelle kandidater.

Så da børr jo tillitsvalgte vite om det finnes ledig stilling. Og egentlig børr de i vikariat søke nye når vikariatet deres er ferdig

 

Dette gjelder ikke vikariater, da et vikariat ikke er en ledig stilling, men en opptatt stilling som det behøves en stedfortreder for. En vikar har krav på å fortsette å vikariere for samme person dersom denne blir borte lenger, men har ikke fortrinnsrett til ledige stillinger i virksomheten.

http://www.ly.no/uploads/5/2/5/0/52500811/ks_personalhåndbok_2017.pdf

Det må deretter undersøkes om det er noen som har fortrinnsrett. Aml. § 10-2 (4), § 14-2 (1) og (2), § 14-3 (3) og § 16-3 (3) siste punktum gir følgende prioriteringsrekkefølge av fortrinnsberettigede: 

1. Ansatt som er oppsagt på grunn av driftsinnskrenkning, jf. § 14-2 (1) 2. Ansatt som har akseptert redusert stilling i stedet for oppsigelse, jf. § 14-2 (2) 3. Utvidet stilling for deltidsansatt, jf. § 14-3 4. Midlertidig ansatt (ikke vikariater) som ikke får fortsatt tilsetting på grunn av driftsinnskrenkning, jf. § 14-2 (2) 5. Ansatt med redusert stilling etter § 10-2 (4) 6. Ansatt som har reservasjonsrett ved virksomhetsoverdragelse, jf. § 16-3 (3)
 

Til tross for dette, så hadde det vært naturlig at HI får et tilbud dersom det skulle dukke opp andre ledige vikariater med tilsvarende stillingsinnhold omtrent når den hun vikarierer for er tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎02‎.‎2019 den 23.38, Anonym bruker skrev:

Vel, man har en hel avdeling å tenke på. Skal jeg leie inn en vikar må jeg ha en som fungerer. Tilrettelegging betyr at sykepleieren ikke kan utføre alle arbeidsoppgaver, det betyr merbelastning for øvrig personale og det på sikt påvirker arbeidsmiljø og øvrige ansatte sin helse. Helsevesenet har allerede skyhøyt sykefravær og store utfordringer med arbeidstagere som sliter med forskjellige helseplager. Jeg ringer ikke etter en tilkallingsvikar som trenger tilrettelegging. Det er ikke hensiktsmessig for driften.

Anonymkode: 7f99c...8e7

Det er mest sannsynlig svært lite tilrettelegging det er snakk om, og jo, det kan være det mest hensiktsmessige for driften.

Ikke minst vil en slik tankegang og praksis som du forteller om her faktisk være diskriminering, selv om den diskriminerte ikke står i en posisjon der hun har mulighet til å påberope seg diskriminering. 

Jeg jobbet fullt gjennom hele svangerskapet som tilkallingsvikar i en fysisk jobb, og hadde en dyktig sjef som både tilrettela en anelse de siste seks ukene før jeg gikk ut i permisjon og tilbød meg en liten fast stillingsprosent like før jeg gikk ut i permisjon. Slik skaper man en arbeidsplass med godt omdømme og lojale ansatte som strekker seg langt for å vise takknemlighet og at de er verdt tilliten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...